Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2975 - Økofin Bilag 1
Offentligt
752411_0001.png
4. november 2009
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN-budget) den 19. november
2009
1.
2.
Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen i 2008
Præsentation
Kommissionens ændringsbudget nr. 10 til EU’s 2009-budget
Vedtagelse
KOM(2009) 1464
Rådets 2. behandling af EU’s budget for 2010
Vedtagelse
KOM(2009) 1133
KOM(2009) 1462
Eventuelt
Siden sidst
-
Ingen punkter
Side 2
Side 5
3.
Side 10
4.
5.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
752411_0002.png
2
Dagsordenspunkt 1:
Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemfø-
relsen i 2008
Resumé
På ECOFIN den 19. november 2009 ventes Revisionsretten at præsentere årsberetningen om
gennemførelsen af EU-budgettet i 2008, der offentliggøres den 10. november. ECOFIN forven-
tes at tage Rettens præsentation af årsberetningen til efterretning. Herefter vil Rådet behandle
årsberetningen med henblik på udarbejdelsen af decharge-henstillingen til Europa-Parlamentet,
der forventes drøftet på møde i ECOFIN i februar 2010.
Baggrund
Generelt om decharge-proceduren
På ECOFIN den 19. november 2009 ventes Revisionsretten at præsentere årsbe-
retningen om budgetgennemførelsen i 2008 med tilhørende revisionserklæring,
der offentliggøres den 10. november. Revisionsrettens årsberetning forelægges for
Europa-Parlamentets Budgetkontroludvalg samme dag som beretningen offent-
liggøres.
ECOFIN forventes at tage Revisionsrettens præsentation af årsberetningen til
efterretning. Herefter vil beretningen blive behandlet i Rådets Budgetudvalg og
Coreper med henblik på udarbejdelse af henstilling fra Rådet til Europa-Parlamen-
tet om meddelelse af decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budgettet,
jf. artikel 276 i EF-traktaten. Henstillingen forventes behandlet på møde i ECO-
FIN i februar 2010. Det bemærkes, at Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
Det er Europa-Parlamentet, der træffer afgørelse om decharge til Kommissionen
for gennemførelsen af budgettet, jf. artikel 276, stk. 2 i EF-traktaten. Kommissio-
nen skal efterfølgende træffe alle egnede foranstaltninger til at efterkomme be-
mærkningerne i såvel Parlamentets afgørelse som Rådets henstilling om decharge,
jf. artikel 276, stk. 3 i EF-traktaten.
Generelt om årsberetningen og revisionserklæringen
Revisionsrettens årsberetning om EU-budgetgennemførelsen offentliggøres som
nævnt først den 10. november 2009. Det er derfor endnu ikke muligt at redegøre
for årsberetningens nærmere indhold.
Generelt kan dog nævnes, at Rettens årsberetning, der omhandler samtlige indtæg-
ter og udgifter i Fællesskabet, offentliggøres efter hvert regnskabsårs afslutning.
Beretningen har forinden været oversendt til Fællesskabets øvrige institutioner
med henblik på indhentning af besvarelser til Revisionsrettens bemærkninger, jf.
artikel 248, stk. 4 i EF-traktaten.
Som en vigtig del af beretningsarbejdet har Revisionsretten siden 1995 afgivet en
revisionserklæring til Europa-Parlamentet og Rådet til brug for disse institutioners
behandling af EF’s regnskab og dermed Kommissionens gennemførelse af bud-
gettet, jf. også EF-traktatens artikel 248, stk. 1. Revisionserklæringen omtales ty-
pisk som DAS’en, der er en forkortelse for ”la déclaration d’assurance”, som di-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
752411_0003.png
3
rekte oversat betyder forsikrings- eller sikkerhedserklæringen. Erklæringen omfat-
ter dels regnskabernes rigtighed, og dels de underliggende transaktioners lovlighed
og formelle rigtighed.
Regnskabernes rigtighed
I revisionserklæringen om regnskabernes rigtighed udtaler Retten sig om, hvorvidt
EU’s endelige konsoliderede årsregnskab rapporterer pengestrømme og finansielle
resultater fuldstændigt og nøjagtigt, og om aktiverne og passiverne er registreret
korrekt ved regnskabsårets udgang.
I denne del af DAS-revisionen undersøger Retten, om Kommissionen har sikret,
at de relevante regnskabsregler reelt anvendes, og om Kommissionens foranstalt-
ninger bidrager til at give rimelig sikkerhed for, at det endelige konsoliderede års-
regnskab giver et retvisende billede af EU’s finanser.
De underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed
I revisionserklæringen om de underliggende transaktioners lovlighed og formelle
rigtighed drager Retten en række generelle konklusioner om overvågnings- og
kontrolsystemernes effektivitet samt fejlforekomsten vedrørende samtlige ind-
tægts- og udgiftstransaktioner fordelt på budgettets hovedområder.
I denne del af DAS-revisionen indsamler Retten tilstrækkeligt bevis til at kunne
afgøre, om midlerne er modtaget og brugt i overensstemmelse med fastlagte fæl-
lesskabs- og kontraktbestemmelser, og om midlerne er beregnet korrekt og nøjag-
tigt. Rettens revision går i den forbindelse bl.a. ud på at undersøge, om transakti-
onerne har fundet sted, om modtagerne var berettigede til at få den tildelte støtte
og om de anmeldte omkostninger, henholdsvis mængder var rigtige og støttebe-
rettigede. Transaktionerne eller betalingerne revideres helt ned til den endelige
modtager.
Nærhedsprincippet
Dechargeproceduren vedrørende Kommissionens gennemførelse af budgettet fo-
retages på fællesskabsniveau, og regeringen skønner derfor, at sagen er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Rådets behandling af Revisionsrettens årsberetning har ingen lovgivningsmæssige
eller statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Holdning
Dansk holdning
Da Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen i 2008 først offent-
liggøres den 10. november 2009 er det på nuværende tidspunkt ikke muligt at
forholde sig til årsberetningens indhold.
Andre landes holdninger
Da Revisionsrettens årsberetning endnu ikke har været drøftet, kendes andre lan-
des holdninger ikke.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rådet har endnu ikke drøftet Revisionsrettens årsberetning for 2008. Forhand-
lingssituationen er derfor uafklaret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
752411_0005.png
5
Dagsordenspunkt 2:
Kommissionens ændringsbudget nr. 10 til EU’s
2009-budget
Resume
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 10 til EU’s budget for 2009. Kom-
missionen foreslår på baggrund af en revision af skønnene for egne indtægter at opjustere disse
med i alt 487,7 mio. euro. Samtidig foreslår Kommissionen at nedjustere budgettet på udgiftssi-
den for så vidt angår betalingsbevillingerne med i alt 2.768,7 mio. euro som følge af lavere im-
plementering i visse budgetkategorier, særligt landdistriktsstøtte. Samlet giver dette en tilbageførsel
til medlemslandene på i alt 3.247,4 mio. euro. Danmarks bidrag for 2009 reduceres dermed
med i alt 435 mio. kr., og det seneste skøn for det danske EU-bidrag i 2009 er herefter på
19,3 mia. kr. Endelig foreslår Kommissionen på udgiftssiden en samlet reduktion i forpligtelser
på 359 mio. euro i 2009, der kan medvirke til at finansiere energidelen af den økonomiske
genopretningsplan i 2010.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt foreløbigt ændringsforslag nr. 10 til EU’s budget for
2009 (KOM (2009) 1464 final). Forslaget forventes vedtaget på ECOFIN/budget
rådsmødet d. 19. november 2009.
Hjemmelsgrundlag
Traktatens artikel 272 (beslutningsprocedure for budgettet).
Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau. Det er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Indtægtssiden
I overensstemmelse med forordning 1150/2000 har Kommissionen revideret sit
skøn over egne indtægter for 2009. Kommissionen forudser på baggrund af denne
revision:
en stigning i toldindtægterne på 400 mio. euro
et fald i moms- og BNI-indtægter på 949,3 mio. euro
en stigning i indtægter fra renter, bøder og tilbagebetalinger på 1.028 mio.
euro
Nettoeffekten på indtægtssiden af revisionen er en stigning på 478,7 mio. euro.
Kommissionen anfører dog, at yderligere revisioner af datagrundlaget for bereg-
ning af indtægterne kan finde sted.
Udgiftssiden - betalingsbevillinger
I lighed med tidligere år har Kommissionen desuden gennemført et skøn over
implementeringen af udgiftssiden på baggrund af de hidtidige afløb i 2009. Dette
afstedkommer en samlet reduktion af betalingsbevillingerne for 2009 på 2.768,7
mio. euro. Der er ingen ændring i forpligtelsesbevillingerne. Reduktionen på beta-
lingerne fordeler sig som vist i tabel 1:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
752411_0006.png
6
Tabel 1
Ændring i betalingsbevillinger 2009, fordelt på budgetkategori
Reduktion i pct. i for-
Reduktion i mio. euro
Kategori 1a: Konkurrenceevne for
vækst og beskæftigelse.
Virksomhedsprogrammer – venture
capital
Virksomhedsprogrammer - innovation
EU satellit navigationsprogrammer
Forskning i nanoteknologi og nye
prod.tekn.
Miljø (inkl. klimaændringer)
People-programmet
Forskning til fordel for SMV’er
Færdiggørelse af 6. rammeprogram
Kategori 2: Forvaltning af naturres-
sourcer
Europæiske Udviklings- og Garantifond
for Landbruget (EAGGF)
Landdistriktsstøtte
LIFE+
Fiskerifonden
Fiskeriaftaler
Kategori 4: EU som global partner
Førtiltrædelsesstøtte (PHARE)
Kategori 5: Administration
I alt
459,0
1.350,0
15,0
112,4
28,1
243,8
243,8
55,0
2.768,7
45,5
14,8
10,2
23,3
18,6
2,9
52,3
0,7
2,4
1.964,5
3,8
70,3
28,3
51,2
96,2
25,3
67,4
59,5
107,2
52,7
22,5
5,6
24,0
12,4
14,6
33,0
7,9
505,4
4,7
hold til budget
Kommissionen forklarer reduktionerne som følger:
Kategori 1a
For de fleste budgetlinjer begrunder Kommissionen de lavere betalingsbevillinger
med, at budgetmyndighederne ved Europa-parlamentet har opskrevet betalings-
bevillingerne til et højere niveau, end Kommissionen har foreslået i sit budgetfor-
slag. Det gør sig gældende for
Virksomhedsprogrammer – innovation, EU-satellit naviga-
tionsprogrammer, Forskning i nanoteknologier og nye produktionsteknologier, Miljø (inkl. kli-
maændringer) og Forskning til fordel for SMV’er.
For
Forskning til fordel for SMV’er
for-
klares de lavere betalinger endvidere med forsinkelser i forhandlinger om udvalgte
projekter, hvilket medfører overførsel af betalinger fra 2009 til 2010.
Fsva.
Virksomhedsprogrammer – venture capital
forklarer Kommissionen den væsentli-
ge reduktion i betalingerne med, at markedssituationen har ændret sig i en grad,
der har fået Den Europæiske Investeringsfond til at nedjustere sin vurdering af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
betalingsbehovet. Reduktionerne vedrørende
People-programmet
(program til udvik-
ling og bibeholdelse af forskere i EU) henføres til, at en global overførsel af mid-
ler til programmet i 2008 medførte, at væsentlige betalinger blev afholdt i 2008,
som ellers skulle være afholdt i 2009.
Endelig har der været et lavere afløb til
Færdiggørelse af det 6. rammeprogram
end tidli-
gere forventet. Dette forklarer Kommissionen med, dels at der i kraft af overførs-
ler i 2008 blev afholdt midler, som ellers først skulle have været afholdt i 2009, og
dels at en del af programmerne har haft en såkaldt ‘tidlig afslutning’, fx pga. tidlig
afslutning af kontrakter med forskere eller konkurser for involverede SMV’er.
Kategori 2
Det lavere betalingsafløb til
Den Europæiske Garanti- og Udviklingsfond for Landbruget
forklarer Kommissionen med, at der er afsluttet væsentligt færre programmer end
oprindeligt forventet. Samtidig har Kommissionen registreret et signifikant lavere
niveau for udbetalinger i de seneste måneder.
Fsva.
landdistriktsstøtte
skyldes det lavere betalingsafløb primært, at den økonomi-
ske situation i nogle tilfælde har vanskeliggjort opfyldelse af kravet om national
medfinansiering. Hertil kommer bl.a. en lavere implementeringsgrad vedrørende
enkelte programmer samt - i tilfældene Rumænien og Bulgarien – mangel på til-
strækkelig forudgående erfaring med implementering af programmer under
landdi-
striktsstøtte.
Der er endvidere reduktioner i betalingerne til LIFE+ (finansielt instrument på
miljøområdet), hvilket henføres til, at budgetmyndighederne under budgetfor-
handlingerne tilførte området flere midler, end Kommissionen havde vurderet
nødvendigt.
Endelig reduceres betalingerne til fiskeriområdet, idet
Fiskerifonden
ikke kan nå at
godkende kontrolsystemer vedr. Spanien og Italien samt fiskeriprogram vedr. Po-
len, så der ville kunne have været foretaget planlagte betalinger før den 31. de-
cember 2009. Dertil kommer, at der ikke kan nås at blive indgået nye
fiskeriaftaler
med tredjelande inden udgangen af 2009, hvorfor betalingsbevillingerne til disse
annulleres.
Kategori 4
De lavere betalinger til
førtiltrædelsesstøtte
kan henføres til færdiggørelse af PHARE-
programmet vedrørende Rumænien og Bulgarien. Konkret skyldes de lavere beta-
linger for ca. halvdelens vedkommende, at Kommissionen har inddraget retten til
at forvalte programmer fra to af Bulgariens fire implementeringsagenturer. Det
har medført, at Bulgarien ikke har kunnet overholde deadlines for at afslutte det
nødvendige antal kontrakter for at kunne modtage den oprindeligt planlagte støt-
te.
Den resterende del af det lavere betalingsniveau til
førtiltrædelsesstøtte
skyldes, at de
rumænske myndigheder har strammet op på tilsyn og interne procedurer for at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
752411_0008.png
8
opnå en sund finansforvaltning. Tiltagene har som konsekvens medført et lavere
betalingsafløb.
Kategori 5
Kommissionen forventer et lavere betalingsniveau til løn og pensioner end tidlige-
re forventet, hvilket dækker over de ca. 50 af de ca. 55 mio. euro, som betalings-
bevillingerne til kategori 5 foreslås nedjusteret med. Reduktionerne skyldes, at der
I forhold til de oprindelige forventninger har været lavere justeringskoefficienter
for løn- og pensionsniveau, en lavere grad af tilbagetrækning samt at der har været
problemer med at implementere pensionsrettigheder for kontraktansatte.
Dertil kommer, at udgifterne til tolkning, skriftlig oversættelse og publicering har
været lavere end forventet.
Udgiftssiden – forpligtelsesbevillinger
Kommissionen foreslår, at reducere forpligtelsesbevillinger til budgetlinjer under
kategori 2 og kategori 5 med henholdsvis 304 mio. euro og 55 mio. euro i 2009.
Formålet med reduktionerne er at øge de to budgetkategoriers margener, så de
kan medvirke til finansiering af energidelen af den økonomiske genopretningsplan
under kategori 1a i 2010, jf. også KOM (2009) 600 endelig. Overførsel af ufor-
brugte margener for 2009 til finansiering af den økonomiske genopretningsplan i
2010 er i overensstemmelse med den politiske aftale om genopretningsplanen fra
DER i marts 2009.
Reduktionerne i forpligtelsesbevillingerne fordeler sig som følger:
Tabel 2
Ændring i forpligtelsesbevillinger 2009, fordelt på budgetkategori
Reduktion i pct. i for-
Reduktion i mio. euro
Kategori 2: Forvaltning af naturres-
sourcer
Landdistriktsstøtte
Klimaændringer
Fiskeriaftaler
Kategori 5: Administration
I alt
Anm.: Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
304,0
249,8
20,0
34,1
55,0
359,0
0,7
0,3
0,5
hold til budget
Kommissionen forklarer reduktionerne med følgende:
Kategori 2
Fsva. reduktionerne i forpligtelser til
landdistriktsstøtte
og
klimaændringer
henviser
Kommissionen til, at budgetmyndighederne ved Europa-Parlamentet under bud-
getproceduren for 2009-budgettet opskrev forpligtelserne til disse områder. Imid-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
lertid var der ikke et gyldigt juridisk grundlag i form af retsakter, der kunne godt-
gøre de øgede forpligtelser til områderne, hvorfor de opskrevne forpligtelser nu
kan nedskrives igen.
De reducerede forpligtelsesbevillinger vedrørende
fiskeriaftaler
henføres altoverve-
jende til, at der ikke forventes at blive indgået nye aftaler før den 31. december
2009.
Kategori 5
Fsva. de lavere forpligtelsesbevillinger til kategori 5 foretages disse på samme
budgetlinjer og med samme beløb som tilfældet var for reduktionerne i betalings-
bevillinger til kategori 5, jf. ovenstående.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning, men ventes at kunne
støtte forslaget.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Ændringsbudget nr. 10 indebærer, at medlemslandenes samlede betalinger til EU i
2009 reduceres med 3.247,4 mio. euro, hvilket skyldes dels et opjusteret skøn for
EU’s egne indtægter på 478,7 mio. euro og dels en reduktion af skønnet for EU’s
samlede betalinger på i alt 2.768,7 mio. euro.
Faldet i medlemslandenes samlede betalinger til EU medfører for Danmarks ved-
kommende en nedjustering af skønnet for det danske bidrag til EU’s budget i
2009 på 435 mio. kr. isoleret set. Det seneste skøn for det danske EU-bidrag i
2009, inkl. ændringsforslag 1-10, er herefter på 19,3 mia. kr.
Høring
Sagen har været sendt i høring i Specialudvalget for EU-budget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan støtte ændringsforslaget, som dels er en teknisk konsekvens af
Kommissionens opdaterede vurdering for så vidt angår budgetimplementeringen
og dels medvirker til at finansiere forpligtelserne til energidelen af den økonomi-
ske genopretningsplan i henhold til den politiske aftale fra DER i marts 2009.
Danmark havde dog foretrukket, at det oprindelige budget fra starten i højere
grad havde afspejlet realistiske forventninger til betalingsniveauet.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemslandene kan støtte forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Dagsordenspunkt 3:
Resume
Rådets 2. behandling af EU’s budget for 2010
Rådet (ECOFIN) afholder den 19. november 2009 sin anden behandling af forslaget til EU’s
budget for 2010. I forbindelse med rådsmødet afholdes et samråd med Europaparlamentet med
henblik på at undersøge mulighederne for at indgå en aftale om budgettet for 2010.
Baggrund
ECOFIN gennemfører den 19. november 2009 sin anden og sidste behandling af
EU's budget for 2010. Siden Rådets førstebehandling har Kommissionen offent-
liggjort sin ændringsskrivelse nr. 1 (ÆS 1) og ændringsskrivelse nr. 2 (ÆS 2) for
2010-budgettet. Derudover har Europa-Parlamentet gennemført sin førstebe-
handling af budgettet, som fandt sted den 22. oktober 2009.
I forbindelse med Rådets anden behandling gennemføres et samråd med Parla-
mentet med henblik på at søge at indgå en samlet aftale om EU's budget for 2010.
Hjemmelsgrundlaget
Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særligt artikel 272.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
2010-budgettet fastlægges inden for de udgiftslofter, som blev fastlagt af det Eu-
ropæiske Råd i december 2005 og efterfølgende justeret i forbindelse med aftalen
om de finansielle perspektiver – den såkaldte Inter-institutionelle aftale – mellem
Rådet og Europa-Parlamentet i maj 2006.
I tabel 1 er givet en status for 2010-budget proceduren. Tabel 1 samt efterfølgen-
de tabeller indbudgetterer Kommissionens ÆS 1 og ÆS 2 for 2010 samt æn-
dringsbudgetterne 1-9 for 2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
752411_0011.png
11
Tabel 1. Status for forhandlingerne om EU’s budget for 2010
Budget
2009
+ ÆB 1-
9
7)
13.769
1a. Konkurrenceevne for
vækst og beskæftigelse
- Loft før genopretnings-
plan
- Ændret loft ifbm. geno-
pretningsplan
Margen til loftet
1b. Samhørighed for vækst
og beskæftigelse
- Loft før genopretnings-
plan
- Ændret loft ifbm. geno-
pretningsplan
Margen til loftet
11.769
12.388
2.000
44
1.587
48.427
49.383
49.382
49.382
49.388
1.805
-392
9)
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
1)
Kommissionens
Parlamentets
Loftet for forslag for 2010 Rådets 1.
1. behan-
2010
7)
+ ÆS 1 & 2
behandling
dling
13.975
13.931
12.170
14.367
49.394
1
-11
56.771
59.989
59.689
58.640
59.808
1
-5
2. Forvaltning af naturres-
sourcer
- Loft før genopretnings-
plan
- Ændret loft ifbm. genop-
retningsplan
Margen til loftet
3. Borgerskab, frihed,
sikkerhed og retfærdighed
Margen til loftet
4. EU som global partner
Margen til loftet
2)
5. Administration
- Loft før genopretnings-
plan
- Ændret loft ifbm. geno-
pretningsplan
Margen til loftet
3)
6. Kompensationer
Margen til loftet
Forpligtelser, i alt
4)
Margen til loftet
5)
Betalingsbevillinger, i alt
Betalingsbevillinger, pct. af
BNI
6)
59.639
60.113
-2.868
8)
300
-124
2.132
1.693
1.629
64
7.817
76
7.771
1.608
85
7.583
310
7.732
1.674
19
7.893
0
7.786
1.349
181
8.104
7.701
7.777
-76
8)
7.893
7.858
8.008
-
150
87
-
-
140.220
571
123.037
1,01
126
-
-
137.115
3.676
120.521
0,99
72
-
-
140.916
-125
9)
127.526
1,05
209
137.113
116.282
0
140.791
133.598
1,10
Anm.: Differencen i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
1) Forpligtelsesbevillinger er udtryk for de tilsagn, som EU kan afgive i et givet budgetår, mens betalingsbevillinger er
udtryk for de faktiske udbetalinger, EU kan foretage i et givet budgetår.
2) Margen under udgiftskategori 4 er inkl. midler til nødhjælpsreserven (€ 248,9 mio.).
3) Margenen er udregnet inkl. et beløb på € 80 mio. fra personalets bidrag til pensionsordningen.
4) I de samlede forpligtelser indgår udover forpligtelserne for de enkelte kategorier forpligtelser på € 500 mio. til Globali-
seringsfonden, som finansieres af uforbrugte midler fra foregående budgetår.
5) Margenen er udregnet inkl. nødhjælpsreserven (€ 249 mio.) og personalets bidrag til pensionsordningen (€ 80 mio.),
men ekskl. Globaliseringsfonden (€ 500 mio.).
6) Udregnet på baggrund af Kommissionens BNI-skøn for 2009 og 2010 i KOM (2009) 600 endelig.
7) På baggrund af den politiske aftale om den økonomiske genopretningsplan fra DER i marts 2009 er lofterne for 2009
og 2010 blevet justeret for at skaffe finansiering til genopretningsplanenes energidel under kategori 1a. De samlede lofter
er uændrede, idet man har hævet loftet for kategori 1a ved tilsvarende reduktioner af uforbrugte margener i andre katego-
rier, idet der dog samtidig foreslås overført 1.171 mio. euro fra kategori 2 og 131 mio. euro fra kategori 5 i 2009 til kate-
gori 1a i 2010, jf. også s. 4-7. Der er anvendt de senest justerede lofter ud fra Kommissionens ÆS 2 og KOM (2009) 600
endelig.
8) I forhold til de her angivne ændringer foreslår Kommissionen i sit ændringsbudget nr. 10 til 2009-budgettet at reducere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
752411_0012.png
12
2009-loftet for kategori 2 med 304 mio. euro og kategori 5 loftet med 55 mio. euro, hvorved man opnår en fuld finansie-
ring af det øgede loft for kategori 1a i 2010 på 1.587 mio. euro. Ændringsbudget nr. 10 til 2009-budgettet er endnu ikke
vedtaget, hvorfor tallene ikke er inkluderet i tabellens beregninger for 2009-lofterne.
9) Europa-Parlamentets forslag overstiger loftet som følge af forslag om fuld restfinansiering af energidelen af den
økonomiske genopretningsplan i 2010 under kategori 1a, jf. s. 4-7.
I henhold til aftalen om de finansielle perspektiver kan der ikke flyttes midler fra
én udgiftskategori til en anden. Forhandlingerne mellem Rådet og Parlamentet om
EU’s budget for 2010 vedrører således fordelingen af midlerne
inden for
de enkelte
udgiftskategorier samt hvilken margen i forhold til udgiftslofterne, som skal efter-
lades til uforudsete udgifter.
Samlet for alle udgiftskategorier findes herudover det såkaldte fleksibilitetsinstru-
ment, som giver mulighed for at anvende yderligere op til 200 mio. euro på tværs
af udgiftskategorierne. Hvis midlerne ikke anvendes i budgetåret, kan de akkumu-
leres og anvendes i de efterfølgende to budgetår. Kommissionen har ikke i sit
budgetforslag for 2010 foreslået, at fleksibilitetsinstrumentet skal anvendes i 2010.
I forbindelse med vedtagelsen af de finansielle perspektiver er det endvidere be-
sluttet at nødhjælpsreserven (maksimal ramme på 221 mio. euro årligt i 2004-
priser, svarende til 248,9 mio. euro i 2010) finansieres uden for de finansielle per-
spektiver, hvilket også fortsat er tilfældet for solidaritetsfonden (maksimal ramme
på 1 mia. euro årligt).
Endelig finansieres globaliseringsfonden af uforbrugte midler under budgettet (via
uforbrugt margin fra det foregående budgetår og/eller annullerede forpligtelses-
bevillinger fra de foregående to budgetår) op til 500 mio. euro årligt. Fonden kan
yde tidsbegrænset støtte til omstilling og opkvalificering af arbejdstagere ramt af
massefyringer forårsaget af ændringer i verdenshandelen.
Budgetforhandlingerne vedrører ikke selve grundlaget for de såkaldte obligatoriske
udgifter, hvor udbetalingerne sker i henhold til vedtagne retsakter. Rådet og Parlamen-
tet er således gensidigt forpligtet i den interinstitutionelle aftale til at indbudgettere
obligatoriske udgifter på budgettet. Et vigtigt element i budgetforhandlingerne er dog
at sikre, at der sker en retvisende, realistisk budgettering af de obligatoriske udgifter.
Kommissionens budgetforslag
De samlede udgiftslofter for EU i 2010, som blev fastsat i aftalen om de finansiel-
le perspektiver, udgør 140,8 mia. euro i forpligtelsesbevillinger og 133,6 mia. euro
i betalingsbevillinger,
jf. tabel 1.
Kommissionens budgetforslag for 2010 indebærer forpligtelsesbevillinger for
140,2 mia. euro, svarende til 1,10 pct. af EU’s BNI. I forhold til budgettet for
2009 er der tale om en stigning på 2,0 pct. i løbende priser. Forslaget til udgiftsni-
veauet i de enkelte kategorier er inden for de udgiftslofter i de enkelte kategorier,
som er fastlagt i de finansielle perspektiver.
For så vidt angår betalingsbevillingerne udgør disse i Kommissionens forslag
123,0 mia. euro, hvilket svarer til 1,01 pct. af BNI. Der er tale om en stigning i
løbende priser på 5,8 pct. fra 2009 til 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Rådets førstebehandling
I forhold til Kommissionens forslag korrigeret for ÆS 1 og ÆS 2 indebærer Rå-
dets førstebehandling den 10. juli 2009 en reduktion af de samlede forpligtelser på
613 mio. euro, mens de samlede betalinger blev reduceret med 1.795 mio. euro.
De væsentligt lavere betalingsbevillinger i Rådets førstebehandling henføres pri-
mært til den nuværende og tidligere budgetgennemførelse, herunder for kategori
1a, kategori 2 og kategori 3.
Det bemærkes, at Rådets førstebehandling blev gennemført, inden Kommissionen
korrigerede sit budgetforslag i ÆS 1 og ÆS 2.
I forhold til 2009 indebærer Rådets førstebehandling af 2010-budgettet et uændret
niveau for forpligtelsesbevillinger, mens betalingsbevillingerne stiger med 3,6 pct.
Europa-parlamentets førstebehandling
Både i forhold til Kommissionens forslag og Rådets førstebehandling indebærer Par-
lamentets førstebehandling en betydelig stigning i betalingsbevillingerne på henholds-
vis ca. 3,5 mia. euro og ca. 7 mia. euro. Parlamentets forpligtelsesbevillinger ligger lige-
ledes på et højere niveau med 700 mio. euro og 3,8 mia. euro mere end i henholdsvis
Kommissionens forslag og Rådets førstebehandling.
Uddybning af de enkelte udgiftskategorier
Udgiftskategori 1. Bæredygtig vækst
Udgiftskategori 1 består af 2 søjler:
Kategori 1a
(Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse) omfatter nøglepo-
litikområder i Lissabon-strategien, herunder uddannelse og forskning, energi
og transport og konkurrence og innovationsprogrammet.
Kategori 1b
(samhørighed for vækst og beskæftigelse) omfatter strukturfon-
dene og samhørighedsfonden.
Kategori 1a
Hele kategori 1a udgøres af ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet har det
sidste ord i budgetforhandlingerne. Omprioriteringsmulighederne begrænses dog
af, at en stor del af udgifterne i praksis er fastlagt som led i konkrete flerårige pro-
grammer vedtaget ved fælles beslutningstagen mellem Rådet og Parlamentet.
I henhold til den inter-institutionelle aftale kan budgetmyndigheden justere bud-
getteringen med indtil +/- 5 pct. fra referencebeløbet for det konkrete program
set over hele dets løbetid (afvigelser herudover kræver, at nye og dokumenterbare
forhold mv. gør sig gældende). Tabel 2 giver en status for kategori 1a.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
752411_0014.png
14
Tabel 2. Status for kategori 1a: Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
Budget
2009
+ ÆB 1-
9
13.769
Forpligtelsesbevillinger
- Loft før genopretnings-
plan
- Ændret loft ifbm. geno-
pretningsplan
Margen
2)
(Mio. euro, årets priser)
Kommissionens
Parlamentets
Loftet for forslag for 2010 Rådets 1.
1. behan-
2010
+ ÆS 1 & 2
behandling
dling
13.975
1)
12.388
13.931
12.170
14.367
11.769
2.000
44
1.587
1.805
-392
Stigning fra 2009
Ændring ift. 2009, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2010-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2010-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2009
Ændring ift. 2009, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2010-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2010-forslag, pct.
10.868
162
1,2
-1.599
-11,6
598
4,3
-1.761
436
-12,6
11.360
492
4,5
10.574
-294
-2,7
3,1
12.568
1.700
15,6
-786
1.208
-6,9
10.6
Anm: Globaliseringsfonden hører under kategori 1a, men er ikke inkluderet her. Fonden finansieres med uforbrugte
midler fra tidligere budgetår.
1) Loftet inkluderer 1.587 mio. euro, som Kommissionen foreslår det hævet med for at kunne finansiere en del af de
1.980 mio. euro, som mangler at blive finansieret under kategori 1a i 2010 og evt. 2011 i forbindelse med den økono-
miske genopretningsplan.
2) Margenen er beregnet ift. Kommissionens forslag om at hæve loftet for kategori 1a med 1.587 mio. euro ifbm. den
økonomiske genopretningsplan. Fsva. kolonnerne Rådets førstebehandling og Parlamentets førstebehandling var
margenerne således lavere på tidspunktet for de respektive behandlinger.
Kommissionens budgetforslag
Kommissionens budgetforslag indebærer en stigning på 162 mio. euro i forhold til
2009, svarende til 1,2 pct. Hovedparten af bevillingerne er afsat til forskning og tek-
nologisk udvikling (syvende rammeprogram for forskning) som med en bevilling på
7.566 mio. euro i 2010 stiger med 814 mio. euro eller 12,1 pct. i forhold til 2009.
Samlet set er det i de finansielle perspektiver forudsat, at bevillingerne til forskning
stiger med i alt 75 pct. fra 2007 til 2013.
Kategori 1a inkluderer også hovedparten af midlerne til den økonomiske genop-
retningsplan fra 2008, idet der blev afsat i alt 3.980 mio. euro på en ny budgetlinje
til energiprojekter. Heraf blev 2.000 mio. euro afsat i 2009, mens de resterende
1.980 mio. euro skulle afsættes i 2010 og om nødvendigt i 2011. Disse øgede bevil-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
752411_0015.png
15
linger under kategori 1a har ikke kunnet afholdes inden for den flerårige finansielle
ramme (2007-2013), og 2009-loftet blev hævet med 2.000 mio. euro i overens-
stemmelse med den politiske aftale den økonomiske genopretningsplan fra DER
den 20. marts 2009. Det øgede loft for kategori 1a blev udlignet af en tilsvarende
nedsættelse af 2009-loftet for kategori 2. På tilsvarende vis foreslår Kommissio-
nen, at der i 2010 afsættes 1.587 mio. euro til energiprojekter, og at loftet for kate-
gori 1a hæves med dette beløb, hvilket udlignes af tilsvarende samlede reduktioner
i margenerne for kategori 1b, 2 og 5 i 2009 og 2010 (KOM (2009) 600 endelig), jf.
tabel 3.
Tabel 3
Omprioriteringer ifbm. finansiering af energidelen af den økonomiske genopretnings-
plan i 2010
Forpligtelsesbevillinger
(mio. euro)
1a. Konkurrenceevne
for vækst og beskæft.
1b. Samhørighed for
vækst og beskæft.
2. Forvaltning af
naturressourcer
5. Administration
Samlet ændring i
forpligtelsesbevillinger
Samlet ændring i
betalingsbevillinger
0
0
0
-
1.171
-131
-
1.302
-
1.302
93
340
450
419
0
1.302
0
0
0
0
-124
-150
-1.295
-281
-11
-11
1.587
1.587
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2007-
2013
Kommissionen foreslår således, at der overføres i alt 1.302 mio. euro fra uforbrug-
te midler i 2009 til kategori 1a i 2010, hvilket er i overensstemmelse med den poli-
tiske aftale om genopretningsplanen fra marts 2009. De resterende 393 mio. euro
til energiprojekter ifbm. genopretningsplanen forventes at blive afsat i løbet af
2010 i kraft af et eventuelt ændringsbudget til 2010-budgettet eller i forbindelse
med forhandlinger om budgettet for 2011.
Ser man bort fra den økonomiske genopretningsplan er der tale om en stigning i
forpligtelsesbevillingerne på 575 mio. euro svarende til 4,9 pct. fra 2009 til 2010.
Kommissionen informerer i ÆS 2 endvidere om, at der i et separat forslag vil blive
foreslået afsat 300 mio. euro i forpligtelser under kategori 1a i perioden 2010-2013
til fortsat dekommissionering af atomkraftværket Kozloduy i Bulgarien. Værket
blev lukket helt i forbindelse med Bulgariens optagelsesforhandlinger med EU, og
EU støttede dekommissioneringen med 210 mio. euro i 2007-2009. I det lys har
Kommissionen i ÆS 2 foreslået afsat 75 mio. euro i reserve til formålet fsva. 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
752411_0016.png
16
Rådets førstebehandling
I forhold til Kommissionens reviderede forslag indebærer Rådets førstebehand-
ling fra den 10. juli 2009 en reduktion af de samlede forpligtelser med 1.761 mio.
euro, mens betalingerne reduceres med 786 mio. euro. Reduktionerne skal ses på
baggrund af, at Rådet i sin førstebehandling af 2010-budgettet ikke havde modta-
get Kommissionens forslag til finansiering af den økonomiske genopretningsplan
på henholdsvis 1.587 mio. euro i forpligtelser og 93 mio. euro i betalinger. Rådet
har først modtaget dette element i forbindelse med Kommissionens offentliggø-
relse af ÆS 2.
I forhold til 2009 indebærer Rådets førstebehandling af 2010-budgettet et fald på
11,6 pct. i forpligtelserne og et fald på 2,7 pct. i betalingerne.
Europa-parlamentets førstebehandling
Parlamentet har i sin førstebehandling foretaget en opjustering af forpligtelsesbe-
villingerne med 2.198 mio. euro i forhold til Rådets førstebehandling og 436 mio.
euro i forhold til Kommissionens forslag. Den væsentlige opjustering indbefatter
forslag om, på baggrund af evt. tilslutning fra Rådets side, at overskride loftet for
kategori 1a med 392 mio. euro, således at hele den resterende del af energiprojek-
terne ifbm. den økonomiske genopretningsplan vil kunne blive finansieret i 2010.
Parlamentet foreslår overskridelsen af loftet finansieret ved forhøjelse af de finan-
sielle perspektiver og ikke ved reduktioner af andre margener.
Betalingsbevillingerne er opjusteret med 1.994 mio. euro i forhold til Rådets før-
stebehandling og 1.208 mio. euro i forhold til Kommissionens forslag. I forhold
til 2009 indebærer Parlamentets førstebehandling af 2010-budgettet en stigning på
4,3 pct. i forpligtelserne og en stigning på 15,6 pct. i betalingerne.
Kategori 1b
I henhold til den inter-institutionelle aftale udgør de finansielle perspektiver for
kategori 1b udgiftsmål og ikke udgiftslofter, således som det er tilfældet for de
fleste udgiftskategorier.
Udgiftskategori 1b består af ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet har det
sidste ord. Da forpligtelsesbevillingerne reelt er identiske med de finansielle per-
spektiver, jf. tabel 4 nedenfor, knytter Parlamentets indflydelse sig i den årlige
budgetprocedure i praksis til fastlæggelsen af niveauet for betalingsbevillingerne.
Tabel 4. Status for kategori 1b: Samhørighed for vækst og beskæftigelse (strukturfon-
de)
Budget
2009
+ ÆB 1-
9
48.427
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
- Loft før genopretnings-
plan
- Ændret loft ifbm. geno-
Kommissionens
Parlamentets
Loftet for forslag for 2010 Rådets 1.
1. behan-
2010
+ ÆS 1 & 2
behandling
dling
49.383
49.394
49.382
49.382
49.388
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
752411_0017.png
17
pretningsplan
Margen
Stigning fra 2009
Ændring ift. 2009, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2010-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2010-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2009
Ændring ift. 2009, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2010-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2010-forslag, pct.
34.963
-11
1
1
-5
955
2,0
955
2,0
961
2,0
0
6
0
36.382
1.419
4,1
36.089
1.126
3,2
0
38.850
3.887
11,1
-293
2.468
-0,8
6,8
Kommissionens forslag
Som led i finansieringen af den økonomiske genopretningsplan foreslås 11 mio.
euro ud af den oprindelige margen på 11,9 mio. euro overført til finansiering af de
udestående projekter under kategori 1a. Kommissionen skønner, at denne margin
ikke ville blive brugt. Herved reduceres margenen til ca. 1 mio. euro.
I Kommissionens forslag udgør betalingsbevillingerne 36.382 mio. euro, hvilket
svarer til en stigning på 1.419 mio. euro eller 4,1 pct. fra 2009 til 2010. Dette skøn
er uændret i forhold til Kommissionens oprindelige budgetforslag, og baseres på
erfaringer fra det tilsvarende programår i den foregående periode. Hertil er lagt en
række justeringer i opadgående retning som følge af de betalingsfremskyndende
tiltag, der er blevet vedtaget på struktur- og samhørighedsfondsområdet i forbin-
delse med den økonomiske genopretningspakke.
Rådets førstebehandling
Rådet vedtog ved sin førstebehandling en mindre nedjustering af betalingsbevil-
lingerne på 293 mio. euro (-0,8 pct.) i forhold til Kommissionens forslag.
Europa-parlamentets førstebehandling
Parlamentet har i sin førstebehandling foretaget en betydelig opjustering af beta-
lingsbevillingerne til strukturfondene med ca. 2,8 mia. euro i forhold til Rådets
førstebehandling og ca. 2,5 mia. euro i forhold til Kommissionens forslag. Pga.
Kommissionens forslag om at reducere loftet i denne kategori som led i finansie-
ring af genopretningsplanen (som blev fremlagt efter Parlamentets førstebehand-
ling) overstiger Parlamentets forslag til forpligtelsesbevillinger nu loftet med ca. 5
mio. euro.
Udgiftskategori 2. Forvaltning af naturressourcer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
752411_0018.png
18
Lidt under 3/4 af bevillingerne i kategori 2 vedrører den fælles landbrugspolitik
(markedsordningerne og den direkte støtte), mens landdistriktsstøtten udgør lidt
mindre end 1/4 af de samlede bevillinger. I tabel 5 gives en status for
bevillingsniveauet i kategori 2.
Tabel 5. Status for kategori 2: Forvaltning af naturressourcer (inkl. landbrug)
Budget
2009
+ ÆB 1-
9
56.771
59.639
60.113
-2.868
1)
-
124
300
1.349
181
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
- Loft før genopretnings-
plan
- Ændret loft ifbm. geno-
pretningsplan
Margen
Kommissionens
Loftet for forslag for 2010 Rådets 1. Parlamentets
2010
+ ÆS 1 & 2
behandling 1. behandling
59.989
59.689
58.640
59.808
Stigning fra 2009
Ændring ift. 2009, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2010-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2010-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2009
Ændring ift. 2009, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2010-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2010-forslag, pct.
52.305
2.918
5,1
1.869
3,3
3.037
5,3
-1.049
119
-1,8
58.339
6.034
11,5
57.583
5.278
10,1
0,2
58.959
6.654
12,7
-756
620
-1,3
1,1
1) Kommissionen foreslår i sit ændringsbudget nr. 10 for 2009-budgettet at reducere 2009-loftet for kategori 2 med
yderligere 304 mio. euro. Ændringsbudgettet er endnu ikke vedtaget, hvorfor tallene ikke er inkluderet her.
Kommissionens forslag
Kommissionen opdaterer i sin ændringsskrivelse fra oktober de tal, som ligger til
grund for overslaget for udgifterne i udgiftskategori 2, herunder nye oplysninger
om priser, kurser, produktionsmængder, udbetaling af direkte støtte, samt indar-
bejdning af forslag stillet siden præsentationen af Kommissionens oprindelige
budgetforslag.
I forhold til Kommissionens oprindelige budgetforslag for 2010 medfører opdate-
ringen en samlet stigning i forpligtelser på i alt 685 mio. euro. og en stigning i be-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
talingsforpligtelserne på 264 mio. euro. Stigningen i forpligtelser kan henføres til
følgende forhold:
Kommissionen foreslår 280 mio. euro afsat til exceptionelle foranstaltninger
i mælkesektoren.
I overensstemmelse med aftalen om finansiering af den økonomiske genop-
retningsplan anvendes 420 mio. euro fra marginen i kategori 2 til finansie-
ring af landbrugsdelen af den økonomiske genopretningsplan. Disse midler
indgår i landdistriktsmidlerne, og kan anvendes til bredbånd samt tiltag in-
den for de nye udfordringer defineret i forbindelse med sundhedschecket af
den fælles landbrugspolitik (klimaforandringer, vedvarende energi, vandfor-
valtning, biodiversitet samt mejerisektor).
Endelig reducerer den almindelige opdatering af markedsdata og implemen-
tering i sig selv landbrugsudgifterne med ca. 15 mio. euro.
Herudover foreslår Kommissionen, at loftet for kategori 2 justeres, således at 124
mio. euro overføres til kategori 1a til finansiering af projekter under den økono-
miske genopretningsplan. Herved er margenen for kategori 2 reduceret til i alt 300
mio. euro, hvilket er den mindste margen, der kan tillades før instrumentet om
finansiel disciplin (reduktion af den direkte støtte for at overholde loftet) iværk-
sættes.
Kommissionens oprindelige budgetforslag for 2010 indebar en samlet stigning i
forpligtelsesbevillingerne til markedsudgifter og direkte støtte på ca. 2,6 mia. euro.
Disse kunne hovedsagligt henføres til øgede udgifter som følge af indfasning af de
nye medlemslande i den direkte støtte; reducerede indtægter fra de såkaldte for-
målsbestemte indtægter, samt en mindre stigning i markedsudgifterne til mælke-
sektoren. Disse forhold indgår fortsat i den samlede stigning fra 2009 til 2010.
På betalingsbevillingssiden ses en stigning fra 2009 til 2010 på ca. 6 mia. euro. Af
disse kan ca. 2,8 mia. euro relateres til ovennævnte stigning i landbrugsudgifterne,
mens de resterende ca. 3,2 mia. euro kan henføres til landdistriktsmidlerne. Stig-
ningen her skyldes en kombination af øgede bevillinger i forbindelse med genop-
retningsplanen, øget modulation samt den almindelige afløbsprofil for den syv-
årige programperiode.
Rådets førstebehandling
Rådet foretog ved sin førstebehandling en reduktion i forhold til Kommissionens
oprindelige forslag på både forpligtelser (363 mio. euro) og betalinger (491 mio.
euro). Disse reduktioner er primært sket i udgifterne til markedsordninger og di-
rekte støtte. Med Kommissionens ændringsskrivelse er forskellen til Rådets før-
stebehandling steget yderligere til 1.049 mio. euro for forpligtelsesbevillinger og
756 mio. euro for betalingsbevillinger.
Europa-parlamentets førstebehandling
Parlamentet har i sin førstebehandling hævet forpligtelsesbevillingerne og beta-
lingsbevillingerne i forhold til Rådets førstebehandling med henholdsvis 1.168
mio. euro og 1.375 mio. euro. Disse stigninger er dels udtryk for Parlamentets
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
752411_0020.png
20
ønske om at retablere Kommissionens oprindelige og højere budgetforslag, dels
ønske om et øget budget til bl.a. mælkesektoren. Det skal bemærkes, at Kommis-
sionens Ændringsskrivelse 2 ikke forelå ved Parlamentets førstebehandling. Par-
lamentets forslag efterlader således en margen, der er mindre end de tilladte 300
mio. euro i forhold til Kommissionens forslag om ændrede lofter for kategorien.
Udgiftskategori 3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
Budgettet for kategori 3 er teknisk opdelt i to kategorier. Kategori 3a vedrører
frihed, sikkerhed og retfærdighed (RIA-området), mens kategori 3b vedrører bor-
gerskab, som dækker over forskellige forbrugerbeskyttelsesprogrammer, kultur-
programmer mv. Der er desuden en række agenturer under kategori 3, som set
under et får et bevillingsløft fra 2009 til 2010. I tabel 6 er givet en status for kate-
gori 3.
Tabel 6. Status for kategori 3: Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
Budget
2009
+ ÆB 1-
9
2.132
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Stigning fra 2009
Ændring ift. 2009, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2010-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2010-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2009
Ændring ift. 2009, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2010-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2010-forslag, pct.
Kommissionens
Parlamentets
Loftet for forslag for 2010 Rådets 1.
1. behan-
2010
+ ÆS 1 & 2
behandling
dling
1.693
1.629
64
-503
-23,6
1.608
85
-524
-24,6
1.674
19
-458
-21,5
-21
45
-1,3
1.911
1.360
-551
-28,8
1.306
-605
-31,7
2,8
1.462
-449
-23,5
-54
102
-4,0
7,5
1) I sit forslag til ændringsbudget nr. 1, 7 og 9 til det almindelige budget for 2009 har Kommissionen øget både forplig-
telser og betalinger i kategori 3 med samlet 615 mio. euro, som følge af en udmøntning af EU’s Solidaritetsfond.
Denne effekt er indbudgetteret ovenfor.
Kommissionens budgetforslag
Der er i alt afsat forpligtelsesbevillinger på 1.629 mio. euro i 2010 under kategori
3, hvilket er et fald på 503 mio. euro svarende til ca. 24 pct. i forhold til niveauet i
2009,
jf. tabel 6.
Fordelt på underkategorierne 3a og 3b stiger de samlede forpligtel-
sesbevillinger for kategori 3a med godt 100 mio. euro, mens der sker et fald i for-
pligtelsesbevillingerne under kategori 3b på ca. 600 mio. euro fra 2009 til 2010.
Med hensyn til betalingsbevillingerne falder disse samlet med 551 mio. euro fra
2009 til 2010, svarende til et fald på ca. 29 pct.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
752411_0021.png
21
De anførte fald kan dog henføres til budgettekniske forhold, idet Solidaritetsfon-
den udmøntes efter ikke forudsete behov under kategori 3b, som for 2009 forelø-
big udgør 615 mio. euro. Ser man bort fra Solidaritetsfonden medfører Kommis-
sionens forslag en stigning i forpligtelser til kategori 3 på 7,4 pct. og en stigning i
betalinger på 4,9 pct. fra 2009 til 2010.
Rådets førstebehandling
Rådet foretog i sin førstebehandling en marginal reduktion af forpligtelsesbevillin-
gerne under kategori 3 på ca. 21 mio. euro i forhold til Kommissionens forslag.
Justeringen skete bl.a. med henvisning til den tidligere og nuværende budgetgen-
nemførelse, en realistisk absorptionskapacitet samt afvisning af godkendelse af
nye stillinger i en række agenturer.
Europa-parlamentets førstebehandling
I forhold til Rådets førstebehandling indeholder Parlamentets førstebehandling
stigning i bevillingsniveauet på henholdsvis 45 mio. euro i forpligtelsesbevillinger
og 102 mio. euro i betalingsbevillinger. Parlamentet retablerer dermed Kommissi-
onens forslag for kategori 3 og foreslår derudover en stigning på små 3 pct. for
forpligtelsesbevillingerne og 7,5 pct. for betalingsbevillingerne.
Udgiftskategori 4. EU som global partner
Udgiftskategori 4 omfatter EU's eksterne politikker med undtagelse af Den Euro-
pæiske Udviklingsfond (EUF), der finansieres uden for det almindelige budget. I
tabel 7 viser en status for bevillingerne til kategori 4.
Tabel 7. Status for kategori 4: EU som global partner
Budget
2009
+ ÆB 1-
9
8.104
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
1)
Stigning fra 2009
Ændring ift. 2009, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2010-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2010-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2009
Ændring ift. 2009, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2010-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2010-forslag, pct.
Kommissionens
Parlamentets
Loftet for forslag for 2010 Rådets 1. 1. behan-
2010
+ ÆS 1 & 2 behandling dling
7.893
7.817
76
-287
-3,5
7.583
310
-521
-6,4
-234
7.893
0
-211
-2,6
76
-3,0
1,0
8.324
7.745
-579
-7,0
7.156
-1168
-14,0
-589
7.823
-501
-6,0
78
-7,6
1,0
1) Nødhjælpsreserven (€ 244 mio. i 2009 og
248,9 mio. i 2010) hører under kategori 4 og indgår i margenen. Nød-
hjælpsreserven kan i henhold til den inter-institutionelle aftale udmøntes, selvom dette medfører en overskridelse af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
752411_0022.png
22
loftet for kategori 4.
Kommissionens budgetforslag
Kommissionens budgetforslag for kategori 4 indebærer forpligtelsesbevillinger på
7.817 mio. euro. I forhold til 2009 er der tale et fald på 287 mio. euro svarende til
ca. 3,5 pct.,
jf. tabel 7.
Faldet skyldes finansieringen af fødevarefaciliteten til udvik-
lingslandene i 2009, hvor kategori 4 ekstraordinært blev tilført 420 mio. euro fra
fleksibilitetsinstrumentet. Ses der bort fra fødevarefaciliteten stiger forpligtelses-
bevillingerne med 1,7 pct., hvilket skal ses i forhold til, at der i aftalen om de fi-
nansielle perspektiver er forudsat en samlet stigning i bevillingerne til kategori 4
på 29 pct. fra 2007 til 2013.
Betalingsbevillingerne i budgetforslaget falder med 579 mio. euro, svarende til et
fald på ca. 7 pct. fra 2009 til 2010, der imidlertid skal ses i forhold til en tilsvaren-
de stigning i betalingerne fra 2008 til 2009 samt et fald i betalingsbevillingerne til
fødevarefaciliteten på ca. 100 mio. fra 440 mio. euro i 2009 til 343 mio. euro i
2010.
I forhold til sit foreløbige budget for 2010 fra maj 2009 lægger Kommissionen
med ÆS 1 op til at tilføre yderligere forpligtelsesbevillinger på 95 mio. euro og 60
mio. euro i betalingsbevillinger til det palæstinensiske selvstyre. Endvidere foreslås
i ÆS 1, at der afsættes 50 mio. euro i forpligtelsesbevillinger og 20 mio. euro i
betalingsbevillinger til at sikre en succesfuld klimaaftale i København. Konkret
foreslås pengene afsat til at hjælpe udviklingslande på klimaområdet. Kommissio-
nens budgetforslag for 2010 indebærer en margen på 76 mio. euro til det loft, som
er fastsat i de finansielle perspektiver.
I overensstemmelse med aftalen om de finansielle perspektiver, der indebærer en
stigning i bevillingen til den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP) på 245
pct. fra 2007 til 2013, har Kommissionen foreslået et FUSP-budget på 282 mio.
euro i 2010. Sammenlignet med budgettet i 2009 på 243 mio. euro er der tale om
en stigning på ca. 16 pct.
Der tilføres også midler til Udviklingsinstrumentet (DCI), som især dækker over
EU’s traditionelle udviklingsbistand til tredjelande og udgør den største post un-
der kategori 4. Endvidere er der bl.a. afsat øgede bevillinger til førtiltrædelsesstøt-
te, støtte til industrialiserede lande, humanitær hjælp, EU’s lånegarantier og stabili-
tetsinstrumentet, som er designet til at kunne anvendes i forbindelse med kriser og
lignende med et stabilitets- eller sikkerhedsaspekt.
Udgiftskategori 4 indeholder primært ikke-obligatoriske udgifter på nær aftaler
indgået med tredjepart, bidrag til internationale organisationer og bidrag til lånega-
rantifonden.
Rådets førstebehandling
Rådets førstebehandling indebar et fald i forpligtelserne på 89 mio. euro ift.
Kommissionens oprindelige forslag. Reduktionen blev gennemført med henvis-
ning til den tidligere og nuværende budgetgennemførelse samt med henvisning til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
752411_0023.png
23
en realistisk absorptionskapacitet. Imidlertid har Kommissionen efter Rådets før-
stebehandling med ÆS 1 som nævnt lagt op at kategori 4 tilføres yderligere 145
mio. euro i forpligtelsesbevillinger, hvorfor Rådet i sin førstebehandling opererer
med en samlet forpligtigelsesbevilling, der er 234 mio. euro lavere end Kommissi-
onens nuværende forslag.
Rådet reducerede betalingsbevillingerne med 509 mio. euro ift. Kommissionens
oprindelige forslag ved ikke at acceptere, at nødhjælpsreserven på 248,9 mio. euro
på forhånd blev opført som betalingsbevilling, og ved at nedskære en række andre
budgetposter. Da Kommissionen med ÆS 1 har lagt op til at hæve betalingsbevil-
lingerne med 80 mio. euro, er der nu en forskel på 589 mio. euro.
Europa-parlamentets førstebehandling
Europaparlamentet støttede ved sin førstebehandling altovervejende Kommissio-
nens forslag inklusiv ÆS 1, idet Parlamentet dog accepterede nogle af Rådets re-
duktioner i forpligtelsesbevillinger til administration under kategori 4. Derudover
fremsattes forslag om at udnytte loftet for forpligtelsesbevillinger fuldt ud, hvilket
medfører forslag om yderligere 76 mio. euro til kategorien, herunder ekstra 25
mio. euro til Palæstina.
Udgiftskategori 5. Administration
Kategori 5 består, med undtagelse af pensioner, hovedsagligt af ikke-obligatoriske
udgifter. Under kategori 5 svarer forpligtelsesbevillingerne stort set til betalings-
bevillingerne. Institutionerne begrunder i overvejende grad udgiftsstigningerne
med henvisning til udviklingen i pensionsforpligtelser, et stigende antal elever i
Europaskolerne samt stigende udgifter til sikkerhed. I tabel 8 fremgår status for
bevillingerne til kategori 5.
Tabel 8. Status for kategori 5: Administration
Budget
2009
+ ÆB 1-
9
7.701
Forpligtelsesbevillinger
- Loft før genopretnings-
plan
- Ændret loft ifbm. geno-
pretningsplan
Margen
1)
Stigning fra 2009
Ændring ift. 2009, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2010-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2010-forslag, pct.
Betalingsbevillinger
7.701
7.852
-0,5
7.812
0,2
7.865
-39
15
150
80
1,0
31
0,4
341
4,4
-
-76
2)
8.008
87
126
72
7.777
7.858
(Mio. euro, årets priser)
Kommissionens
Loftet for forslag for 2010 Rådets 1. Parlamentets
2010
+ ÆS 1 & 2
behandling 1. behandling
7.771
7.732
7.786
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
752411_0024.png
24
Stigning fra 2009
Ændring ift. 2009, pct.
Stigning fra Kommis-
sionens 2010-forslag
Ændring ift. Kommissio-
nens 2010-forslag, pct.
151
2,0
111
1,4
164
2,1
-40
13
-0,5
0,2
1) Margenen er udregnet inkl. et beløb på 80 mio. euro fra personalets bidrag til pensionsordning.
2) Kommissionen foreslår i sit ændringsbudget nr. 10 for 2009-budgettet at reducere 2009-loftet for kategori 5 med
yderligere 55 mio. euro. Ændringsbudgettet er endnu ikke vedtaget, hvorfor tallene ikke er inkluderet her.
Kommissionens budgetforslag
I Kommissionens og de enkelte institutioners foreløbige budgetforslag foreslås i
alt afsat 7.771 mio. euro til administrative udgifter, hvilket er en stigning på 1,0
pct. i forhold til 2009,
jf. tabel 8.
Rådets førstebehandling
Rådet reducerede ved sin førstebehandling bevillingerne til administration med 40
mio. euro. Reduktionen var bl.a. begrundet i forudsætninger om effektiviserings-
gevinster i institutionerne og forbedret institutionelt samarbejde.
Europa-parlamentets førstebehandling
Parlamentets førstebehandling retablerede bevillingerne i kategori 5. Herudover
placeres en række midler som reserver, indtil Kommissionen har svaret på en ræk-
ke spørgsmål fra Parlamentet.
Udgiftskategori 6. Kompensationer
Denne kategori dækker over udgifter, som blev besluttet i forbindelse med opta-
gelsesforhandlingerne med Bulgarien og Rumænien, jf. tiltrædelsestraktaten med
disse to lande. Det drejer sig om midler, der har til hensigt at forbedre de to lan-
des nationale budgetter samt til finansiering af et midlertidigt instrument til at
forbedre grænsekontrollen ved de nye eksterne grænser som følge af udvidelsen. I
2009 blev der afsat den sidste del af de programmerede budgetmidler på i alt 862
mio. euro for perioden 2007-2013, hvorfor der ikke er afsat midler til kompensa-
tioner i 2010,
jf. tabel 9.
Tabel 9. Status for kategori 6: Kompensationer
Budget
2009
+ ÆB 1-
9
2)
209
(Mio. euro, årets priser)
Forpligtelsesbevillinger
Margen
Stigning fra 2009
Ændring ift. 2009, pct.
Betalingsbevillinger
Stigning fra 2009
Ændring ift. 2009, pct.
Kommissionens
Loftet for forslag for 2010 Rådets 1. Parlamentets
2010
+ ÆS 1 & 2
behandling 1. behandling
-
-
-
-209
-100
-
-
-209
-100
-
-209
-100
-
-
-209
-100
-
-209
-100
209
-
-209
-100
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25
Europa-Parlamentets udtalelser
Indholdet af Europa-parlamentets førstebehandling er refereret ovenfor.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det danske EU-bidrag, som følger af Kommissionens foreløbige forslag til EU’s
budget for 2010, er opført på Forslag til finanslov for 2010.
Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens budgetforslag inklusive ændringsskrivelserne vil medføre et
dansk EU-bidrag på ca. 19,7 mia. kr. i 2010. Rådets førstebehandling vil medføre
et dansk EU-bidrag på ca. 19,3 mia. kr. i 2010. Europa-Parlamentets førstebe-
handling vil medføre et dansk EU-bidrag på ca. 20,4 mia. kr. i 2010.
Budgettet for 2009 inklusive ændringsbudgetterne 1-9 indebærer en dansk betaling
på 19,8 mia. kr. (2009-priser).
Høringer
Sagen har været i høring i Specialudvalget for EU’s budget d. 2. november 2009.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side lægges afgørende vægt på budgetdisciplin, herunder overholdelse af
de udgiftslofter, der er fastsat i de finansielle perspektiver og sikring af en tilstræk-
kelig margen til, at der kan tages højde for uforudsete udgifter.
Fra dansk side lægges stor vægt på retvisende budgettering i forhold til den store
del af budgettet, der fastlægges ved retsakter mv. i andre rådsregi. Budgetteringen
skal således afspejle det eksisterende retsgrundlag, markedsforholdene og en kri-
tisk vurdering af muligheden for at afholde de pågældende udgifter.
Inden for ovennævnte ramme er der plads til at fremføre et mindre antal særlige
danske prioriteter.
Angående
kategori 1a konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
lægges der fra dansk
side generelt vægt på, at der sikres en tilstrækkelig margen til at tage højde for
uforudsete udgifter. Under hensyntagen til dette prioriteres forskning og uddan-
nelse højt fra dansk side. Med hensyn til Europaparlamentets forslag om at over-
skride loftet fastsat i de finansielle perspektiver, er det dansk holdning, at dette
loft ikke bør overskrides ud over, hvad der fremgår af den politiske aftale om den
økonomiske genopretningsplan fra DER den 20. marts 2009 – herunder at et øget
loft for kategori 1a fuldt ud skal modsvares af tilsvarende reduktioner af lofter for
andre kategorier. Danmark støtter kommissionens forslag til finansiering af den
økonomiske genopretningsplan i 2010, jf. tabel 3 ovenfor. Fsva. forslag om støtte
på 300 mio. euro i perioden 2010-2013 – heraf 75 mio. euro i 2010 – til dekom-
missionering af atomkraftværket Kozloduy i Bulgarien vil Danmark ikke modsæt-
te sig, såfremt der tegner sig et flertal for at yde støtten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
Angående
kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse
er regeringens holdning, at
der skal afsættes realistiske betalingsbevillinger til strukturfondene og samhørig-
hedsfonden.
Med hensyn til
kategori 2 Forvaltning af naturressourcer
er det en dansk prioritet, at der
afsættes realistiske betalingsbevillinger til EU’s markedsordninger og direkte støt-
te, så det undgås, at der henstår betydelige uforbrugte midler ved årets udgang.
Særlig opmærksomhed knytter sig til Kommissionens forslag om at afsætte 280
mio. euro til mælkesektoren. Fra dansk side er man skeptisk over for dette forslag
og finder umiddelbart, at overvejelser om eventuelt yderligere støtte til denne sek-
tor bør afvente, at de allerede vedtagne foranstaltninger (fx midler afsat i forbin-
delse med sundhedschecket og den økonomiske genopretningsplan) får mulighed
for at virke. Hertil kommer, at de ekstra midler til mælkesektoren alternativt kun-
ne have været anvendt til yderligere finansiering af den økonomiske genopret-
ningsplan, hvor en del af løsningen med Kommissionens nuværende forslag er
skubbet til 2011. Et klart kvalificeret flertal forventes dog at støtte de ekstra mid-
ler til mælkesektoren, hvorfor det ikke må anses for sandsynligt, at der kan redu-
ceres i disse.
For så vidt angår
kategori 3
lægges der fra dansk side vægt på, at der sikres et råde-
rum, som kan tage højde for uforudsete udgifter. Inden for dette vil Danmark
prioritere RIA-området og forbrugerområdet.
For
kategori 4 EU som global partner
lægges der på baggrund af tidligere års erfarin-
ger særlig vægt på, at der for denne kategori sikres tilstrækkelige margener til ufor-
udsete udgifter.
Inden for denne overordnede ramme vil Danmark:
Arbejde for, at EU fortsat yder et markant bidrag til bekæmpelse af den
globale fattigdom og opfyldelse af FN’s 2015-mål, herunder for at der ikke
overføres midler fra Udviklingsinstrumentet til andre instrumenter.
Arbejde for, at støtten til genopbygning af Irak og Afghanistan forbliver en
høj prioritet for EU.
Arbejde for støtten til stabilisering og demokrati i Pakistan gives højere pri-
oritet i EU, baseret på planen for en øget indsats i Afghanistan og Pakistan
som godkendt af Det Europæiske Råd den 29.-30. oktober 2009
Støtte at der afsættes midler til Den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik
(FUSP), som følger den betydelige stigning forudsat i aftalen om de finan-
sielle perspektiver. I den forbindelse mindes om betydningen af EU’s igang-
værende politimissioner i særligt Afghanistan og Kosovo, ligesom behov for
EU indsats i andre områder i 2010, herunder et muligt behov for konkret
støtte til stabilisering af de palæstinensiske områder som et væsentligt ele-
ment af nye fredsforhandlinger i Mellemøsten.
Støtte at der afsættes midler til at hjælpe udviklingslande på klimaområdet -
evt. som led i forhandlinger med Europa-parlamentet om en samlet budget-
aftale.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27
Med hensyn til
kategori 5 Administration
har Danmark traditionelt en stram og bud-
getansvarlig linje. Danmark lægger således stor vægt på, at udviklingen i EU’s ad-
ministrationsudgifter afspejler situationen i mange medlemslande, hvor der er et
betydeligt fokus på administrationsudgifterne. Den budgetansvarlige linje gælder
også for de administrationsudgifter, som er budgetteret under de øvrige udgiftska-
tegorier, herunder især agenturer.
Fra dansk side lægges derfor vægt på, at der tilvejebringes effektiviseringsgevinster
i institutionerne bl.a. som følge af nye IT-løsninger, øget samarbejde på tværs af
institutionerne og strukturelle reformer. Regeringen er således kritisk over for
udgiftsstigninger udover den almindelige inflationsudvikling, som ikke direkte kan
henføres til udvidelser eller nye opgaver. For udvidelsesrelaterede udgifter skal
også tages højde for muligheden for indfasning og for at finde kvalificerede ansø-
gere.
For betalingsbevillingerne lægger Danmark generelt vægt på, at der foretages en
realistisk budgettering, så det undgås, at der henstår store uforbrugte midler ved
udgangen af året.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Europa-Parlamentets førstebehandling adskiller sig på en række områder markant
fra Rådets førstebehandling. Generelt ønsker Parlamentet afsat væsentlige højere
bevillinger både til forpligtelser og betalinger.
De meget foreløbige meldinger tyder på, at Rådet ved sin anden behandling i vidt
omfang vil tage udgangspunkt i sin egen førstebehandling suppleret med Kom-
missionens ændringsskrivelser. Bl.a. forventes et klart flertal i Rådet at afvise
Kommissionens forslag om at afsætte 50 mio. euro til at hjælpe udviklingslande på
klimaområdet med den hensigt at opnå en succesfuld klimaaftale i København,
fordi forslaget opfattes som præmaturt, før en endelig aftale er indgået. Endvidere
forventes forslag om at afsætte en reserve til støtte på 75 mio. euro i 2010 til de-
kommissionering af atomkraftværket Kozloduy i Bulgarien at få opbakning fra et
flertal af landene.
Et klart kvalificeret flertal af landene forventes at støtte Kommissionens forslag
om at afsætte 280 mio. euro til mælkesektoren.
Rådet skal desuden forholde sig til en løsning på det udestående finansieringsbe-
hov for den økonomiske genopretningsplan. Det må forventes, at en række bud-
getrestriktive lande vil foretrække en delvis omprioritering inden for kategori 1a
frem for at opbruge marginerne i de øvrige kategorier. Fra dansk side ønsker man
særligt at friholde forskningsmidlerne, samt at de samlede lofter for de finansielle
perspektiver respekteres.
Centralt i forhandlingerne med Parlamentet må Rådet især forventes at fokusere
på følgende:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
Fastsættelsen af et realistisk niveau for betalingsbevillingerne, som tager
højde for absorptionskapaciteten i medlemslandene.
En finansiering af den økonomiske genopretningsplan inden for kategori
1a, som så vidt muligt kan holdes inden for 2010-margenen og ikke stræk-
ker sig til også at omfatte 2011-margenen under kategori 1a.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev den 27. februar 2009 orienteret om Rådets over-
ordnede prioriteter for 2010-budgettet forud for mødet i ECOFIN den 10. marts
2009. Forud for mødet i ECOFIN den 5. maj 2009 blev Folketingets Europaud-
valg den 30. april 2009 orienteret om, at Kommissionen på mødet ville offentlig-
gøre og præsentere sit forslag til EU’s budget for 2010. Folketingets Europaud-
valg fik forelagt sagen til forhandlingsoplæg forud for ECOFINs førstebehandling
d. 10. juli 2009. Referat fra Rådsmødet blev fremsendt til Europaudvalget efter
ECOFINs førstebehandling.