Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2981 - Økofin Bilag 2
Offentligt
761014_0001.png
20. november 2009
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 2. december 2009
1.
Finansielle tjenesteydelser – Et europæisk system for finansielt tilsyn (ESFS)
FF
Generel indstilling
KOM (2009) 501, 502, 503
2.
Skat
a)
Omvendt betalingspligt for moms ved handel med CO2-kvoter mv.
Generel indstilling
KOM(2009)511
b)
(evt.) Postmoms
Politiske retningslinjer
KOM(2003) 234
Politisk indstilling
KOM(2008) 552
c)
Rentebeskatningsdirektivet
Side 3
d)
Inddrivelsesdirektivet
Side 7
Generel indstilling
KOM (2009)28
e)
f)
Administrativt samarbejde på skatteområdet (bistandsdirektivet)
Generel indstilling
Politisk enighed
KOM(2008)805
(evt.) Grænseoverskridende solidarisk hæftelse ved momssvig
3.
Skat
a)
Anti-svigsaftaler med Liechtenstein og andre tredjelande
Drøftelse om forhandlingsmandater
b)
4.
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
Rådskonklusioner vedr. adfærdskodeksarbejdsgruppens rapport
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
a)
Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud
Vedtagelse af rådsbeslutninger og rådshenstillinger
Vedtagelse af rådsudtalelser
b)
5.
Supplement til Belgiens opdaterede stabilitetsprogram 2009-2012
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 10.-11. december 2009
a)
Finansielt tilsyn
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Orientering om fremskridt
KOM (2009) 499, 500, 501, 502, 503
Rådskonklusioner
Rådskonklusioner
b)
c)
6.
ECOFIN’s bidrag til drøftelsen af Lissabonstrategien efter 2010
Finansielle exitstrategier
Finansielle tjenesteydelser
a)
(evt.) Fælles eurobetalingsområde, SEPA
Rådskonklusioner
KOM(2009) 471
Rådskonklusioner
KOM (2009) 563
Rådskonklusioner
KOM (2009) 561
b)
Derivatmarkeder
c)
Styrkelse af rammerne for finansiel stabilitet i EU
7.
Eventuelt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Dagsordenspunkt 2c:
Resumé
Skat – Rentebeskatningsdirektivet
ECOFIN ventes den 2. december 2009 at drøfte forslaget om ændring af rentebeskatningsdi-
rektivet med henblik på at opnå politisk enighed. Direktivet skal sikre beskatningen af opspa-
ringsindkomst, som betales fra f,eks. en bank i et EU-land til en person i et andet EU-land.
Forslaget går ud på en række tekniske ændringer af direktivet for bedre at sikre beskatningen.
KOM (2008)552
Baggrund
Rentebeskatningsdirektivet (2003/48/EF) skal sikre beskatningen af opsparings-
indkomst, som betales fra banker og andre finansielle institutter i et EU-land til en
person i et andet EU-land. Det sker ved, at oplysning om betalingen automatisk
indberettes til betalerens skattemyndigheder, som videresender oplysningerne til
rentemodtagers skattemyndigheder. Tre medlemsstater (Belgien, Luxembourg og
Østrig) har en overgangsperiode, som indebærer opkrævning af kildeskat af rente-
indtægter til rentemodtagere i andre EU-lande i stedet for automatisk at videregi-
ve oplysninger om betalingen. Belgien vil imidlertid fra januar 2010 overgå til au-
tomatisk informationsudveksling.
Direktivet har en revisionsbestemmelse, hvorefter Kommissionen hvert tredje år
skal aflægge rapport til Rådet om, hvordan direktivet virker. Kommissionen kan i
den forbindelse foreslå ændringer af direktivet, som måtte være nødvendige for
bedre at sikre beskatning af indtægter fra opsparing og fjerne uønskede konkur-
renceforvridninger.
Kommissionens første treårsrapport (KOM(2008)552) blev drøftet på ECOFIN
den 2. december 2008. Kommissionen vurderer i rapporten, at rentebeskatnings-
direktivet generelt har fungeret efter sin hensigt, men at der er behov for visse
justeringer i direktivet. Kommissionen har derfor fremsat forslag om ændring af
direktivet. Såvel det tjekkiske som det svenske formandskab har fremsat en række
kompromisforslag på baggrund af Kommissionens forslag, senest den 18. novem-
ber 2009.
Indhold
Kommissionens forslag samt ændringerne i det svenske formandskabs seneste
kompromisforslag indeholder en række ændringer til direktivet bl.a. vedr. de an-
vendte begreber i direktivet, præciseringer af definitioner samt udvidelse af an-
vendelsesområdet. De væsentlige ændringer er beskrevet i afsnittene nedenfor.
Information om rentemodtagers identitet
Direktivets regler om, hvilken information de betalende agenter (banker og andre
finansielle institutioner) skal oplyse om rentemodtagers identitet og bopæl, fore-
slås ændret med henblik på at forbedre kvaliteten af informationen og dermed
bedre opnå direktivets mål. Banker mv. skal således både anvende rentemodtagers
fødselsdato, fødested og disses skattemæssige identifikationsnumre, dersom så-
danne anvendes i den pågældende medlemsstat. Desuden skal kvaliteten i de beta-
lende agenters indlevering af oplysninger i forbindelse med fælles konti og andre
situationer med flere rentemodtagere forbedres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Udvidelse af anvendelsesområdet til betalinger via enheder i lande, hvor direktivet ikke finder
anvendelse
Direktivets anvendelsesområde foreslås udvidet ved, at banker og øvrige finansiel-
le institutter skal anvende direktivet på betalinger til enheder, som ikke er under-
lagt effektiv beskatning – som f.eks. trusts, fonde og foreninger – og som er etab-
leret i jurisdiktioner uden for EU og de områder, hvor direktivet eller forholdsreg-
ler, der svarer til direktivets, finder anvendelse. Direktivet skal således anvendes,
når banken er bekendt med, at rentemodtageren er en fysisk person med bopæl i
et andet EU-land end det, hvori banken er hjemmehørende, selv om rentebetalin-
gen kanaliseres via et tredjeland. Den pågældende person anses for retmæssig ejer
af betalingen, selv om den umiddelbare modtager er en enhed uden for EU og
områder, hvor direktivet finder anvendelse. Formålet hermed er at undgå, at per-
soner omgår direktivet ved at indskyde en enhed i en jurisdiktion uden for direkti-
vets geografiske virkefelt mellem sig selv og banken. For at reducere usikkerheden
og den administrative byrde for bankerne vil Kommissionen føre en eksemplifice-
rende liste over de berørte enheder i jurisdiktioner uden for Fællesskabet. Listen
skal være bilag til direktivet.
Det foreslås endvidere præciseret, at banker og andre finansielle institutter inden
for EU har pligt til at anvende direktivet, når en betaling foregår via en anden
bank eller finansielt institut uden for EU, hvis banken i EU har kendskab til, at
betalingen faktisk er til fordel for en person med bopæl i en anden medlemsstat.
Dette vil især bidrage til at forhindre misbrug af det internationale netværk af fi-
nansieringsinstitutter (filialer, datterselskaber, associerede selskaber og holdingsel-
skaber) til at omgå direktivet.
Udvidelse af definitionen af ”betalende agent”
Det foreslås præciseret, at direktivets begreb ”betalende agent” udvides til også at
omfatte institutioner, som efter medlemslandets egne regler ikke er underlagt ef-
fektiv beskatning. En eksemplificerende liste over sådanne institutioner i de enkel-
te medlemsstater vil lette implementeringen af de nye bestemmelser. Listen omfat-
ter for Danmarks vedkommende interessentskaber, kommanditselskaber, kom-
manditaktieselskaber, partrederier og trusts og lignende oprettet i henhold til
udenlandsk lovgivning.
Udvidelse af definitionen af rentebetalinger
Det foreslås, at rentebeskatningsdirektivets definition af rentebetalinger udvides til
også at omfatte følgende elementer:
Anden indkomst svarende til renteindtægter, f.eks. kursgevinster af særlige
finansielle instrumenter, som ligner gældsfordringer.
Visse livsforsikringsaftaler, der kan sidestilles med investeringsprodukter, fordi
kunden er sikret udbetalinger svarende til indbetalingerne, eller fordi forsik-
ringskontrakten i væsentligt omfang er knyttet til afkast af gældsfordringer el-
ler andre instrumenter, som er omfattet af direktivet. Det er hensigten, at
egentlige pensionsordninger ikke skal omfattes af direktivet.
Indkomst fra indirekte investeringer, f.eks. indkomst gennem investeringsfor-
eninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Udvidelse af anvendelsesområdet til også at omfatte investeringsforeninger mv.
Rentebeskatningsdirektivet omfatter på nuværende tidspunkt kun udbetalinger fra
investeringsfonde, investeringsforeninger o.lign., som er godkendt efter direktivet
om investeringsforeninger (såkaldte UCITS). Direktivet gælder også for ikke-
godkendte investeringsforeninger mv., men kun hvis disse
ikke
har status som
selvstændig juridisk enhed. Denne forskelsbehandling af investeringsfonde, inve-
steringsforeninger mv. anses ikke for velbegrundet, og det foreslås derfor, at di-
rektivet fremover skal omfatte alle investeringsforeninger, investeringsfonde mv.
uanset deres retlige form, og uanset om de er godkendt efter det ovennævnte di-
rektiv eller ej.
Det foreslås desuden præciseret, at direktivet også omfatter rentebetalinger o.lign.
fra alle investeringsfonde etableret uden for EU og EØS.
Andre ændringer
Der foreslås forbedringer i de statistiske oplysninger, som medlemsstaterne skal
give om anvendelsen af direktivet.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i EF-traktatens artikel 93 og 94, som kræver enstemmig
vedtagelse af medlemslandene.
Nærhedsprincippet
Beskatning af indkomst, som en person i en medlemsstat har indtjent ved opspa-
ring i en anden medlemsstat, kan kun opnås ved en fælles retsakt. Regeringen
vurderer derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig endnu.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
De gældende regler om indberetningspligt for danske pengeinstitutter mv. vedrø-
rende rentebetalinger findes i skattekontrolloven. Loven indeholder en bestem-
melse om de oplysninger, som danske pengeinstitutter mv. skal indsende automa-
tisk til SKAT i henhold til rentebeskatningsdirektivet.
Når der foreligger en endelig aftale om ændring af rentebeskatningsdirektivet, vil
det blive overvejet, om der er behov for at justere skattekontrolloven.
Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
En effektivisering af direktivet vil have positive statsfinansielle konsekvenser gen-
nem øget provenu fra skat af renter mv. i udlandet.
Høring
Direktivforslaget har været sendt til høring hos Advokatsamfundet, Børsmægler-
foreningen, CEPOS – Center for Politiske Studier, Center for Kvalitet i Regule-
ringen, Danish Venture Capital and Private Equity Association, Dansk Aktionær-
forening, Den Danske Fondsmæglerforening, Den Nordiske Børs, København,
Finansrådet, Finanstilsynet, Foreningen af Firmapensionskasser, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registre-
rede Revisorer, Forsikring og Pension, Forvaltningshøjskolen, InvesteringsFor-
eningsRådet, Københavns Fondsbørs, Nationalbanken, Realkreditrådet og SKAT.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Advokatsamfundet
anser det for retssikkerhedsmæssigt betryggende, at direkti-
vet forsynes med en udtømmende oversigt over enheder og retlige arrangementer,
som er berørt af præciseringen om, at rentemodtagere ikke kan kanalisere rente-
indtægter igennem enheder i jurisdiktioner, som ikke er omfattet af direktivet.
Advokatsamfundet finder dog, at det er en ulempe ved listen, at det vil være en
ganske stor udfordring at lave en løbende ajourføring heraf. Advokatsamfundet
opfordrer til, at der foretages en afvejning af fordele og ulemper.
Advokatsamfundet finder det endvidere uheldigt, at direktivforslaget medfører en
betydelig udvidelse af begrebet ”rentebetalinger” i forhold til dansk rets forståelse
af ”renter”. Bliver direktivforslaget inkorporeret i dansk ret, vil man skulle operere
med to forskellige rentebegreber – et snævert dansk rentebegreb og et udvidet
rentebegreb i direktivet – hvilket er retssikkerhedsmæssigt uhensigtsmæssigt.
Et løsningsforslag kunne ifg. Advokatsamfundet være, at man i direktivet anvend-
te det rentebegreb, der er findes i OECD’s modeloverenskomst. Det fremgår dog
af direktivforslagets bemærkninger, at man bevidst har valgt en bredere rentedefi-
nition end den, der findes i modeloverenskomsten. Advokatsamfundet foreslår i
lyset heraf, at man i direktivteksten sondrer mellem rentebetalinger og andre beta-
linger, der sidestilles med rentebetalinger.
Endvidere har
Finansrådet, Foreningen Danske Revisorer
og
Foreningen
Registrerede Revisorer
meddelt, at de ikke har nogen bemærkninger.
.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens fremskridtsrapport har tidligere været forelagt Folketingets Eu-
ropaudvalg forud for ECOFIN den 14. maj 2008. Kommissionens rapport om de
første tre års erfaringer og Kommissionens ændringsforslag til direktivet har end-
videre været forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den 2. de-
cember 2008.
Holdning
Dansk holdning
Danmark kan støtte forslaget om ændring af rentebeskatningsdirektivet, herunder
formandskabets justeringer.
Andre landes holdninger
Flertallet af medlemsstater forventes at kunne støtte forslaget om ændring af ren-
tebeskatningsdirektivet, idet enkelte lande dog har reservationer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Dagsordenspunkt 2d:
Resumé
Skat – Inddrivelsesdirektivet
ECOFIN ventes at have en generel drøftelse af forslaget til nyt direktiv om gensidig bistand ved
inddrivelse af fordringer i forbindelse med skatter, afgifter og andre foranstaltninger. Formålet
med et nyt inddrivelsesdirektiv er at effektivisere inddrivelsen og øge inddrivelsesprovenuet ved
inddrivelse af udenlandske fordringer.
KOM(2009)28
Baggrund
EU’s direktiv om gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer i forbindelse med
skatter, afgifter og andre foranstaltninger (inddrivelsesdirektivet) gør det muligt
for ét medlemsland at anmode om bistand fra et andet medlemsland til inddrivelse
af skatter mv. fra det ansøgende lands egne borgere. Bistanden ydes enten ved
udveksling af oplysninger, som er nødvendige ved inddrivelsen, eller ved at det
ansøgte land konkret inddriver skatter mv. på vegne af det ansøgende land. Ind-
drivelsesdirektivet komplementerer således bistandsdirektivet, som har til formål
at sikre udveksling af oplysninger om indkomst til korrekt fastsættelse af beskat-
ning.
Mobiliteten for personer og kapital bliver stadig større, hvilket gør det vanskelige-
re for medlemsstaterne at inddrive skatter. Medlemsstaterne anmoder derfor i
stigende grad andre medlemsstater om bistand ved inddrivelse, men de reelt ind-
drevne beløb udgør imidlertid kun en meget lille andel af de beløb, for hvilke der
anmodes om bistand til inddrivelse.
Kommissionen finder det derfor nødvendigt at gennemføre forbedringer af de
eksisterende regler. Forbedringerne er bl.a. rettet mod at strømline og præcisere
kravene til bistandsanmodninger, udvide anvendelsesområdet for anmodningerne
og udvikle en ordning med en højere grad af automatisk udveksling af oplysnin-
ger. Kommissionen har således fremsat forslag om et nyt inddrivelsesdirektiv med
henblik på at effektivisere inddrivelsen og øge inddrivelsesprovenuet ved inddri-
velse af udenlandske fordringer.
Indhold
Kommissionens forslag indeholder bl.a. en udvidelse af anvendelsesområdet til at
omfatte alle skatter og afgifter og hæftelser for tab i forbindelse med manglende
betaling af skatter og afgifter.
Det nuværende direktiv medfører, at medlemsstaterne kan anmode en anden
medlemsstat om oplysninger, der er af værdi for denne ved inddrivelsen af en
fordring. Kommissionen foreslår, at medlemsstaterne fremover også automatisk
må udveksle oplysninger, dvs. uden forudgående anmodning, om tilbagebetaling
af skatter (modregning).
Derudover foreslår Kommissionen nye regler om, at embedsmænd fra den bi-
standssøgende medlemsstat efter aftale vil kunne være til stede på administrative
kontorer i den bistandssøgte medlemsstat eller efter aftale deltage i administrative
undersøgelser i den bistandssøgte medlemsstat. En medlemsstat er efter forslaget
ikke forpligtet til at indgå sådanne aftaler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
På baggrund af den øgede mobilitet for kapital på det Indre Marked finder Kom-
missionen, at det er nødvendigt at udvide mulighederne og tidsrammerne for at
søge et andet EU-land om bistand til inddrivelse. Idet forældelsesfristen af skatte-
krav er en kritisk faktor i forbindelse med inddrivelse af skatter mv. bør det være
muligt for et medlemsland at søge om bistand fra et andet medlemsland
inden
lan-
dets eget, nationale forsøg på inddrivelse er afsluttet. Dette er ikke muligt inden
for de eksisterende regler.
Forslaget om det nye direktiv indebærer endvidere en strømlining og præcisering
af formatet for ansøgninger om bistand samt oprettelsen af et ensartet eksekuti-
onsinstrument, som giver det ansøgte land bemyndigelse til at imødekomme an-
modningen f.eks. ved inddrivelse af skatter på vegne af et andet medlemsland. De
eksisterende regler stiller krav til bl.a. oversættelse og verifikation af de forskellige
instrumenter, som medlemslandene benytter. Formålet med den foreslåede strøm-
lining er at gøre grundlaget for inddrivelsen mere ensartet og dermed effektivisere
inddrivelsen.
Forslaget om det nye direktiv indebærer herudover, at der indføres en mulighed
for at anmode et andet medlemsland om at gennemføre arrest med henblik på at
sikre inddrivelse af fordringer. Dvs. at et medlemsland kan anmode et andet med-
lemsland om at foretage arrest
inden
der foreligger en konkret anmodning og ekse-
kutionsinstrument, som gør det muligt at yde bistand til inddrivelse. Formålet er,
at forhindre situationer, hvor lovovertrædere planlægger insolvensbehandling,
inden der er etableret et instrument, der giver det ansøgte medlemsland bemyndi-
gelse til at imødekomme anmodningen om bistand.
Reglerne for ændring af forældelsesperioden for et skattekrav, hvad enten der er
tale om en suspension, afbrydelse eller forlængelse af perioden, foreslås ændret
med henblik på at simplificere de eksisterende regler, således at det altid er den
bistandssøgte medlemsstats regler, der gælder.
Det er foreslået, at hvert medlemsstat senest 31. marts hvert år underretter Kom-
missionen om antallet af anmodninger, størrelsen af de beløb, der anmodes ind-
drevet og størrelsen af inddrevne beløb, med henblik på at evaluere effektiviteten
af den nye forordning.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i EF-traktatens artikel 93 og 94, som kræver enstemmig ved-
tagelse.
Nærhedsprincippet
For at få en effektiv ordning for bistand ved inddrivelse er det nødvendigt at ved-
tage fælles regler og ensartede akter. Regeringen vurderer derfor, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Høring
Direktivforslaget har været sendt i høring hos Advokatsamfundet, DI, KL, Dan-
ske Regioner, Center for Kvalitet i Reguleringen, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Forsikring og Pension, Forvaltningshøjskolen, Justitsministeriet, Den danske
Dommerforening og Dommerfuldmægtigforeningen og SKAT.
Advokatsamfundet
anfører, at det er retssikkerhedsmæssigt problematisk, at
udenlandske embedsmænd kan gøre brug af lokale kontrolbeføjelser, og at der
mangler en bestemmelse om borgerens ret til at klage over embedsmanden til de
nationale myndigheder og en sanktionsmulighed. Det anføres endvidere, at det er
retssikkerhedsmæssigt problematisk, at direktivet beskæftiger sig med bevisværdi-
en af materiale modtaget af udenlandske myndigheder. Det bør overlades til de
nationale domstole. Derudover anføres det, at det er et generelt problem, at et
medlemsland skal inddrive udenlandske skatter uden at stille spørgsmål fx hvis der
er tale om et krav, der er i modstrid med en dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Til Advokatsamfundets bemærkninger kan anføres, at direktivforslaget under for-
handlingerne er ændret således, at udenlandske embedsmænd kun kan medvirke
ved inddrivelsesforretninger efter aftale med det bistandssøgte land. Danmark kan
således undlade at indgå sådanne aftaler. Vedrørende bevisværdien af materiale
modtaget af udenlandske myndigheder bemærkes, at tvister om kravets eksistens
eller størrelse altid skal afgøres af det bistandssøgende land. Inddrivelse af krav,
hvorom der er tvist, sættes i bero indtil der er en afklaring af kravet. Hermed vur-
deres det, at der er taget hensyn til Advokatsamfundets bemærkninger.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Bestemmelserne i det gældende inddrivelsesdirektiv er omfattet af bekendtgørelse
af lov om gensidig bistand ved inddrivelse af visse EF-fordringer m.v., jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 778 af 16. september 2002.
Det vurderes, at det ny bistandsdirektiv vil indebære en ajourføring af den danske
gennemførelseslovgivning.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Gennemførelse af direktivforslaget vil medvirke til at begrænse provenutab, der
opstår ved manglende inddrivelse af restancer. Direktivet vil således have en posi-
tiv virkning for statsfinanserne og samfundsøkonomien.
Gennemførelse af direktivforslaget forventes at medføre et behov for øgede res-
sourcer i SKAT, herunder udgifter til systemudvikling. Der kan ikke skønnes over
størrelsen heraf, før direktivets endelige udformning kendes. Hvis de forudsatte
automatiseringer skal integreres i SKATs planlagte inddrivelsessystem - EFI (et
fælles inddrivelsessystem), kan der forventes betydelige administrative udgifter,
især hvis de foreslåede automatiseringer ikke umiddelbart kan tilpasses EFI. Disse
udgifter afholdes i udgangspunktet inden for SKATs eksisterende udgiftsrammer.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg. Grundnotat er
oversendt til Folketingets Europaudvalg den 16. marts 2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Holdning
Dansk holdning
Regeringen kan generelt støtte forslaget til nyt inddrivelsesdirektiv
Andre landes holdning
Alle medlemslande ventes generelt at støtte forslaget til nyt inddrivelsesdirektiv.