Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2982 - Konkurrenceevne Bilag 1
Offentligt
Samlenotat
Rådsmøde (konkurrenceevne) (det indre marked, industri, forskning)
Torsdag den 3.-4. december 2009.
Forskningsdelen:
Punkt 7:
Punkt 8:
Punkt 9:
Punkt 10:
Punkt 11:
Bidrag til den europæiske innovationsplan og post 2010
Lissabon strategien
KOM-dokument foreligger ikke.
- Udveksling af synspunkter
Prioriteter for europæisk forskning og forskningsbaseret
innovation i post 2010 Lissabon strategien
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse af rådskonklusioner
Forbedret governance af det europæiske forskningsrum
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse af rådsresolution
Fremtidens IKT forskning og IKT infrastruktur for e-
science
KOM (2009) 108 endelig
KOM (2009) 116 endelig
KOM (2009) 184 endelig
- Vedtagelse af rådskonklusioner
Status for fælles programlægning, særligt hvad angår neu-
rodegenerative sygdomme, herunder Alzheimers, gennem
fælles programlægning af forskningsindsatsen.
KOM (2009) 379
- Vedtagelse af rådskonklusioner
s. 2
s. 4
Ministeriet for Videnskab
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
s. 8
Telefon
Telefax
E-post
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.vtu.dk
1680 5408
s. 11
Netsted
CVR-nr.
Dok nr.
Side
1124325
1/18
s. 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 7:
Bidrag til den europæiske innovationsplan og post 2010 Lissabon strategien
- KOM dokument foreligger ikke
- Udveksling af synspunkter
1.
Resumé
Det forventes, at der på rådsmøde (konkurrenceevne) den 3.- 4. december 2009
vil blive udvekslet synspunkter vedrørende perspektiverne for en europæisk inno-
vationsplan og dennes kobling til post 2010 Lissabon strategien. Innovationspla-
nen forventes først at blive præsenteret i starten af 2010.
2.
Baggrund
Det Europæiske Råd bad på sit møde i december 2008 Kommissionen om at
fremlægge en overordnet innovationsplan inden udgangen af 2009. Innovations-
planen forventes at blive en integreret del af det kommende forslag til post 2010
Lissabon strategien. På rådsmødet lægges op til en diskussion af perspektiverne
for den europæiske innovationsplan og dens sammenhæng med post 2010 Lissa-
bon strategien.
Kommissionen har den 2. september 2009 præsenteret meddelelsen ”Reviewing
Community innovation policy in a changing world”, der giver en kort status for
europæisk innovationspolitik. Meddelelsen udpeger samtidig indsatsområder,
som der skal lægges vægt på i den kommende innovationsplan. Innovationspla-
nen forventes først at blive præsenteret i starten af det nye år. Den ny EU- strate-
gi for vækst og job forventes drøftet på Det Europæiske Råd i foråret 2010.
3.
Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5.
Formål og indhold
Kommissionens meddelelse ”Reviewing Community innovation policy in a
changing world: COM (2009) 442 final af 2. september 2009 udpeger en række
områder, som den kommende innovationsplan bør fokusere på. Med udgangs-
punkt i disse indsatsområder må det forventes, at den kommende innovationsplan
vil sigte mod en tættere kobling mellem forskning og innovation for at styrke Eu-
ropas konkurrenceevne. Herunder optimale forhold for offentlige og private aktø-
rer, herunder SMV’er, med henblik på investeringer i forskning og udnyttelsen af
forskningsresultater. Samtidig forventes, at der lægges op til en yderligere styr-
kelse af samarbejdet mellem universiteter, forskningsinstitutioner og erhvervsliv.
Indspillet til post 2010 Lissabon strategien må forventes at lægge sig op ad disse
indsatsområder.
6.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9.
Høring
Sagen har været behandlet i EF-specialudvalget for forskning på møde fredag den
13. november 2009. Der fremkom ikke bemærkninger til punktet.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen vil arbejde for, at den kommende innovationsplan og indspil til den
ny EU 2020 strategi for vækst og job bygger på en sammenhængende tilgang til
de tre sider af videntrekanten (uddannelse, forskning og innovation). Endvidere
bør der fokuseres særligt på tiltag, der kan styrke samspillet mellem de offentlige
forskningsinstitutioner og det private erhvervsliv
,
serviceinnovationsområdet
samt bedre innovationsindikatorer
.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Spørgsmålet om koblingen mellem innovationsplanen og en fremtidig EU 2020
strategi for vækst og job har været drøftet i forbindelse med generelle drøftelser
om videreudviklingen af det europæiske forskningrum på Konkurrenceevneråds-
mødet (forskningsdelen) den 25. september 2009. Det forventes, at der er generel
opbakning til et tæt samspil mellem innovationsplanen og post 2010 Lissabon
strategien.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 8:
Prioriteter for europæisk forskning og forskningsbaseret inno-
vation i post 2010 Lissabon strategien
KOM-dokument foreligger ikke
-
Vedtagelse af rådskonklusioner
1. Resumé
Udkastet til rådskonklusioner har fokus på overvejelser knyttet til den fremtidige
post 2010 Lissabon-strategi, hvad angår fremtidige prioriteter for europæisk
forskning og forskningsbaseret innovation.
Rådet anerkender i den forbindelse det fortsatte behov for øget støtte til forskning
og innovation på nationalt og europæisk plan, samt at videntrekanten bør imple-
menteres for at realisere en velfungerende interaktion mellem forskning, uddan-
nelse og innovation.
Der er særlig fokus på, hvordan Europa på tilstrækkelig vis kan respondere på
vor tids store samfundsmæssige udfordringer gennem forskning og innovation og
via inddragelse af berørte offentlige og private aktører i denne proces.
Rådet fremhæver endvidere det fortsatte behov for effektivisering og simplifice-
ring af det 7. rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling (FP7) med
henblik på at realisere programmets fulde potentiale i forhold til EU 2020 stra-
tegien for vækst og job. Samtidig opfordres til styrket offentlig-privat forsknings-
samarbejde, herunder inddragelsen af SMV’er, samt styrkede mekanismer, hvad
angår videnspredning og anvendelse af viden.
Det forventes, at rådskonklusioner kan vedtages på Rådsmødet den 3. december
2009.
2. Baggrund
Det svenske formandskab afholdt i juli 2009 konferencen ”New Worlds – New
Solutions: Research and Innovation as a Basis for Developing Europe in a Global
Context”. Formålet med konferencen var at intensivere debatten om udviklingen
af det europæiske forskningsrum (ERA) samt påbegynde drøftelserne om prior-
iteter for det næste rammeprogram for forskning. Konferencens sluterklæring,
Lund-deklarationen, fremhævede, at EU og medlemslandene bør fokusere indsat-
sen indenfor forskning og udvikling på store globale udfordringer og gøre dem til
muligheder. I den forbindelse blev det fremhævet, at de berørte parter fra både
den offentlige og den private sektor skal inddrages i identificeringen og reaktio-
nen på de store udfordringer via gennemsigtige processer og under hensyntagen
til globalt udsyn.
Samtidig står EU overfor at skulle udvikle og konkretisere indholdet af EU 2020
strategi for vækst og job (post Lissabon-strategien), hvor forskning og innovation
samt videreudviklingen af ERA forventes at få en fremtrædende rolle. I den for-
bindelse er EU-Kommissionen allerede i gang med at udarbejde en europæisk in-
novationsplan, som forventes at blive en integreret del af forslaget til post 2010
Lissabon strategi.
Disse samlede tiltag har foranlediget det svenske formandskab til at udarbejde
udkast til rådskonklusioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Det svenske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om retnings-
linjer for fremtidige prioriteter for europæisk forskning og forskningsbaseret in-
novation med henblik på den ny EU 2020 strategi for vækst og job (post 2010
Lissabon-strategien). Et særligt fokus omhandler, hvorledes Europa på tilstræk-
kelig vis kan respondere på vor tids store samfundsmæssige udfordringer gennem
forskning og innovation.
Rådet anerkender således det fortsatte behov for øget støtte til forskning og inno-
vation på nationalt og europæisk plan. Samtidig anerkendes behovet for at over-
veje et begrænset antal nye, ambitiøse mål og dertilhørende indikatorer i forbin-
delse med post 2010 Lissabon-strategien og udviklingen af ERA. Endvidere bør
videntrekanten (forskning, uddannelse og innovation) implementeres, således at
synergien mellem de tre sider udvikles på alle niveauer og i alle relevante aktivi-
teter, herunder i forhold til andre relevante EU-programmer som uddannelsespro-
grammerne og rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation (CIP).
Set i lyset af implementeringen af ERA 2020 visionen understreger Rådet beho-
vet for en tilgang på tværs af forskellige politikområder med henblik på at identi-
ficere og adressere store samfundsmæssige udfordringer. I den henseende er det
afgørende at mobilisere erhvervsliv samt forskningsinstitutioner gennem både
top-down og bottom-up tilgange. Samtidig er det væsentligt at indtænke følgende
aspekter i udviklingen af fremtidige prioriteter for forskning og forskningsinten-
siv innovation på europæisk plan:
Grundforskning, herunder erfaringerne med frontlinjeforskning via Det Eu-
ropæiske Forskningsråd (ERC), i forhold til uforudsete udfordringer.
Konsolidering og udvikling af samarbejdsværktøjer med henblik på at styrke
forskning, som er relevant for erhvervslivet.
Udviklingen af europæisk lederskab indenfor ”Key Enabling Technologies”.
Indtænke udbuds- og efterspørgselssiden for at understøtte både erhvervsud-
vikling og politiske målsætninger.
Bedre og lettere adgang til finansiering.
Udviklingen af en europæisk strategi for grænseoverskridende samarbejde
mellem forskningsinstitutioner, herunder promovering af excellente forsk-
nings- og innovationsmiljøer med inddragelse af både den akademiske verden
og erhvervslivet.
Fremragende forskningsinfrastrukturer, herunder regionale partnerfaciliteter
samt e-infrastruktur.
Menneskelige ressourcer og mobilitet.
Globalt videnskabeligt og teknologisk samarbejde.
Endvidere anerkendes det, at de valgte prioriteter og tilgange skal være så flek-
sible, at de kan tilpasses landenes forskellige udgangspunkter, eftersom ansvaret
for mange af aktiviteterne er placeret nationalt eller regionalt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
760002_0006.png
Således inviteres medlemslandene og EU-Kommissionen via CREST
1
til at facili-
tere en åben identifikationsproces af prioriteter for fremtidige europæiske forsk-
nings- og forskningsbaseret innovationsaktiviteter med inddragelse af interessen-
ter på tværs af politikområder. Samtidig bør CREST evaluere ERA og innovati-
onsrelatede instrumenter med henblik på at komme med anbefalinger til forbed-
ring og simplificering af det europæiske forskningslandskab.
Rådet inviterer endvidere EU-Kommissionen til at indtænke følgende aspekter i
udarbejdelsen af den europæiske innovationsplan:
Identificere hvorledes innovation kan bidrage til at adressere de store sam-
fundsmæssige udfordringer.
Yderligere tilskyndelse til hurtigere fremkomst af innovationsvenlige marke-
der, primært via offentlig-private partnerskaber, øget fokus på udbuds- og ef-
terspørgselssiden, ”lead markets” og innovation i servicesektoren.
Sikre synergi med andre fællesskabs og europæiske initiativer indenfor
forskning, innovation, uddannelse og industri.
Opfordre erhvervslivet, den akademiske verden, forskningsfinansierede orga-
nisationer samt offentlige myndigheder til at medvirke til at implementere
forsknings- og innovationsinitiativer.
Derudover anerkender Rådet de fremskridt, der allerede er sket indenfor FP7,
særligt fremskridtene hvad angår administrative forenklinger. Samtidig under-
streges behovet for yderligere tiltag for at fremme forenkling og effektiv mana-
gement med henblik på, at FP7 fuldt ud kan bidrage til implementeringen af post
2010 Lissabon-strategien. I den henseende er en evaluering og revision af finans-
forordningen nødvendig for at opnå en mere risiko-tolerant og tillidsbaseret til-
gang til management af forskningsprojekter. Således hilser Rådet EU-
Kommissionens forventede meddelelse om simplificering i 2010 velkommen.
EU-Kommissionen inviteres i samarbejde med medlemslandene samtidig til at
fortsætte implementeringen af anbefalingerne fra ex-post evalueringen af FP6
samt reducere de administrative byrder yderligere. Samtidig bør funktionen af de
nye instrumenter og initiativer under FP7 forbedres, herunder ERC og Fælles
Teknologiinitiativer (JTI’er).
EU-Kommissionen inviteres også til at overveje, hvorledes interaktionen mellem
den akademiske verden og erhvervslivet, herunder SMV’er, kan styrkes, samt
hvorledes videnspredning og dermed anvendelse af forskningsresultater kan for-
bedres. Endvidere inviteres Kommissionen til at vurdere, hvordan mulighederne
for at kunne respondere på de store samfundsmæssige udfordringer via opslag på
tværs af de tematiske programmer kan forbedres, samt hvordan yderligere syner-
gi kan udvikles med andre politikområder indenfor Fællesskabet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
1
CREST er en rådgivende komité for forskning og udvikling nedsat af Rådet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljø-
et eller sikkerhedsniveauet
Forslaget har ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske
konsekvenser.
9. Høring
Sagen har været behandlet i EF-specialudvalget for forskning på møde fredag den
13. november 2009. Der fremkom ikke bemærkninger til punktet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at forskning, udvikling og innovation bør have en fremtræ-
dende placering i forbindelse med udviklingen af post 2010 Lissabon-strategien.
Regeringen finder samtidig, at videntrekanten udgør en passende ramme for en
mere sammenhængende måde at fastlægge og koordinere de vidensrelaterede po-
litikker og foranstaltninger på i Europa. En velfungerende interaktion mellem
forskning, uddannelse og innovation kan bidrage til, at Europa kan opretholde en
konkurrencedygtig placering i det globale vidensamfund.
Regeringen støtter endvidere, at EU og medlemslandene bør fokusere indsatsen
indenfor forskning og udvikling på store globale udfordringer og gøre dem til
muligheder. Det er imidlertid afgørende, at de berørte parter fra både den offent-
lige og den private sektor inddrages i denne proces, hvor gennemsigtighed og
globalt udsyn bør være afgørende. I den henseende bakker regeringen op om den
øgede inddragelse af medlemslandene via Rådets rådgivende komité for forsk-
ning og udvikling (CREST), samt anerkender de identificerede områder, som bør
tages i betragtning.
Regeringen støtter derudover det kontinuerlige fokus på effektivisering og sim-
plificering af FP7 for blandt andet at reducere de administrative omkostninger,
ligesom regeringen støtter et øget offentlig-privat forskningssamarbejde, herun-
der inddragelsen af SMV’er, samt styrkede mekanismer, hvad angår videnspred-
ning og anvendelse af viden. Netop skabelsen og anvendelsen af viden er afgø-
rende for Europas konkurrenceevne.
Endvidere støtter regeringen, at EU og medlemslandene ved udviklingen af de
fremtidige prioriteter i videst mulige omfang inddrager erfaringerne fra de eksi-
sterende instrumenter og strukturer, og bestandigt holder sig for øje ikke at gøre
det europæiske forskningslandskab unødigt kompliceret.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Drøftelserne har båret præg af, at medlemslandene generelt set stiller sig positiv
over for udkastet til rådskonklusioner. Det forventes således, at rådskonklusioner
kan vedtages på rådsmødet den 3. december 2009.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 9:
Forbedret governance af det europæiske forskningsrum
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse af rådsresolution
1. Resumé
Medlemsstaterne vedtog på rådsmødet i maj 29.-30. maj 2008 i Ljubljana, at Eu-
ropa skal udvikle en fælles vision 2020 for Det Europæiske Forskningsrum (ERA)
og på den baggrund udvikle en effektiv styring og organisering heraf. Igangsæt-
telsen af ”Ljubljana-processen” er således rettet mod en bedre styring og orga-
nisering på basis af en langsigtet vision for ERA.
På Rådsmødet den 1. – 2. december 2008 vedtog alle medlemslandene vision
2020 for ERA. Som et middel til at nå vision 2020 har det svenske EU-
formandskab fremsat forslag om en rådsresolution om forbedret governance af
ERA. Rådsresolutionen fastslår, at forbedret governance af ERA og herunder en
styrket rolle til medlemsstaterne, er en forudsætning for at nå 2020 visionen for
ERA samt målene i den kommende EU strategi for vækst og job (post 2010 Lissa-
bon). Resolutionen lægger op til en bedre integration af de tre sider af videntre-
kanten (forskning, uddannelse og innovation). Endvidere lægges op til bedre ind-
dragelse af alle interessenterne i ERA. Den understreger endvidere, at målet med
en bedre governance af ERA er at fremme ejerskabet til alle ERA-aktiviteter,
programmer og politikker.
Der lægges op til, at rådet vedtager rådsresolutionen på rådsmødet den 3.- 4. de-
cember 2009.
2. Baggrund
Medlemsstaterne vedtog på rådsmødet den 29.-30. maj 2008 i Ljubljana, at EU's
medlemslande skal blive enige om en fælles vision 2020 for Det Europæiske
Forskningsrum (ERA) og på den baggrund udvikle en effektiv styring og organi-
sering heraf. Igangsættelsen af ”Ljubljana-processen” er således rettet mod en
bedre styring og organisering på basis af en langsigtet vision for ERA. På råds-
mødet den 1. – 2. december 2008 vedtog alle medlemslandene vision 2020 for
ERA.
På baggrund af vision 2020 har det svenske EU-formandskab fremlagt rådsreso-
lution om forbedret styring og organisering af det europæiske forskningsrum
(ERA), der ses som en forudsætning for at nå målene i visionen. Spørgsmålet om
nyt mandat for CREST bliver ikke taget op førend i løbet af 2010, når Lissabon-
traktaten er trådt i kraft.
3. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Formål og indhold
Det nuværende trio-formandskab (Frankrig, Tjekkiet og Sverige) har forpligtet
hinanden på et tæt samarbejde med henblik på at sikre fremdriften af ”Ljubljana-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
processen”. Første skridt var vedtagelse af vision 2020 for Det Europæiske
Forskningsrum (ERA). Næste skridt er at opnå enighed om en forbedret styring
og organisering af det europæiske forskningsrum. På rådsmødet torsdag den 3.
december 2009 forventes vedtaget udkastet til rådsresolution om forbedret orga-
nisering og styring af ERA. Rådsresolutionen lægger bl.a. op til at:
Medlemsstaterne og Kommissionen skal sammen yde en styrket indsats,
hvis 2020 visionen for ERA skal realiseres.
Medlemsstaterne og Kommissionen skal i fællesskab sikre en bedre inte-
gration af de tre sider af videntrekanten (forskning, uddannelse og inno-
vation). Endvidere opfordres medlemsstaterne til at øge bestræbelserne
på en bedre inddragelse af alle interessenter i ERA på alle niveauer. Her-
under skal de respektive ansvarlige interessenters ejerskab til alle ERA-
aktiviteter, programmer og politikker fremmes.
Resolutionen lægger op til, at der kan afholdes ”ERA ministerial mee-
tings”, dvs. afholdelse af ministermøder, hvor ministre ansvarlige for bå-
de uddannelse, forskning og innovation er repræsenteret. Det præciseres,
at disse møder kan afholdes i forbindelse med afholdelse af uformelle
ministerrådsmøder.
CREST (rådgivende komité under Rådet i spørgsmål vedr. forskning og
udvikling) skal spille en større rolle som sparringspartner. CREST skal
endvidere monitorere fremskridt i ERA. I den forbindelse lægges op til
vedtagelse af nyt mandat for CREST i løbet af 2010.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Sagen har været behandlet i EF-specialudvalget for forskning på møde fredag den
13. november 2009. Der fremkom ikke bemærkninger til punktet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser ”Ljubljana-processen” velkommen, herunder en løbende og
konsistent opfølgning på vision 2020 for ERA. Regeringen er enig i, at en forbed-
ret styring og organisering af ERA er central for at opnå målene i 2020 visionen
for ERA. Regeringen støtter, at arbejdet med bedre organisering og styring tager
udgangspunkt i et tæt samspil med alle tre sider af videntrekanten. Endvidere
støttes en styrket inddragelse af interessenterne. Endelig støtter Regeringen, at
medlemsstaterne skal tage et større ejerskab i organiseringen og styringen af
ERA, herunder at CREST skal fokusere sit arbejde på at rådgive Konkurrenceev-
nerådet og monitorere udviklingen af ERA.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred opbakning til det foreliggende udkast til rådsresolution, hvor drøftel-
sen af nyt mandat for CREST udskydes til 2010.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud
for rådsmøderne den 28. – 29. maj 2009 (rådskonklusioner på baggrund af status-
rapport for implementering af vision 2020 for ERA), den 5. – 6. marts 2009
(Ljubljana-processens bidrag til Lissabonstrategien), den 1. – 2. december 2008
(vedtagelse af vision 2020 for ERA) samt den 29.-30. maj 2008 (igangsættelse af
Ljubljana-processen).
Kommissionens grønbog
”Nye perspektiver på Det Europæiske Forskningsrum”
har været forelagt på møde den 16. november 2007 for Folketingets Europaud-
valg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 10:
Fremtidens IKT forskning og IKT infrastruktur for e-science
KOM (2009) 108 endelig
KOM (2009) 116 endelig
KOM (2009) 184 endelig
- Vedtagelse af rådskonklusioner
1. Resumé
Kommissionen har i foråret 2009 udarbejdet tre meddelelser gående på en infor-
mations- og kommunikationsteknologistrategi (IKT), der er knyttet til den økonomi-
ske genopretningsplan. Det svenske formandskab har på baggrund af de tre med-
delelser udarbejdet et samlet udkast til rådskonklusioner omhandlende IKT.
Udkastet fremhæver, at den digitale revolution er i sin indledende fase, og at
forsknings- og innovationskapaciteten er essentiel med henblik på at udforme,
mestre og assimilere teknologier og udnytte dem til økonomiske og samfunds-
mæssige fordele.
Selv om Europa har stærke industrielle og teknologiske aktiver indenfor IKT-
området, er det europæiske IKT forsknings- og innovationslandskab imidlertid
for fragmenteret, ligesom der er mangel på menneskelige ressourcer og ikke in-
vesteres tilstrækkeligt i IKT-forskning og innovation. Dette tilsammen forhindrer
Europa i at realisere sit fulde potentiale inden for IKT.
Således sættes fokus på områder, der kan medvirke til europæisk lederskab inden
for IKT-forskning, -innovation og e-infrastruktur.
Det forventes, at rådskonklusioner kan vedtages på baggrund af de tre meddelel-
ser på rådsmødet den 3. december 2009.
2. Baggrund
Kommissionen har i foråret 2009 udarbejdet tre meddelelser gående på en bred in-
formations- og kommunikationsteknologistrategi (IKT), der er knyttet til den øko-
nomiske genopretningsplan. Det drejer sig om henholdsvis A) en europæisk strate-
gi for forskning, udvikling og innovation på IKT-området; B) IKT-infrastruktur til
e-videnskab; samt C) nye horisonter for IKT - en strategi for forskning i fremtidig
og fremspirende teknologi i Europa.
Strategien er baseret på succeser og erfaringer fra IKT-aktiviteterne under det sy-
vende rammeprogram for forskning (FP7). I meddelelserne stilles der forslag om
foranstaltninger, som kombinerer efterspørgsels- og udbudsstyret behov for inno-
vation, offentlige indkøb af forskning og udvikling samt offentlig-private partner-
skaber, som skal stå i spidsen for udviklingen af fremtidens internet. Samtidig in-
deholder de konkrete forslag til, hvordan man kan samle IKT-forskning og innova-
tionsbestræbelser for at sikre en bedre koordinering og samle ressourcer, når det er
nødvendigt.
Det svenske formandskab har på baggrund af de tre meddelelser udarbejdet et
samlet udkast til rådskonklusioner omhandlende IKT.
3. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Formål og indhold
Udkastet til rådskonklusioner fremhæver, at IKT er en drivkraft for økonomisk
vækst og sociale forandringer og spiller en afgørende rolle i forhold til den øko-
nomiske genopretningsplan. I den henseende understøtter IKT innovation og pro-
duktivitet samt bidrager til løsninger af samfundsmæssige udfordringer, herunder
til en effektiv, bæredygtig økonomi.
Rådet understreger samtidig, at den digitale revolution er i sin indledende fase,
og at forsknings- og innovationskapacitet er essentiel med henblik på at udforme,
mestre og assimilere teknologier og udnytte dem til økonomiske og samfunds-
mæssige fordele. Rådet noterer samtidig, at Europa har stærke industrielle og
teknologiske aktiver indenfor IKT-området.
Imidlertid er det europæiske landskab inden for IKT-forskning og -innovation for
fragmenteret, der er mangel på menneskelige ressourcer, ligesom der ikke inve-
steres tilstrækkeligt i IKT-forskning og innovation, hvilket tilsammen forhindrer
Europa i at realisere sit fulde potentiale inden for IKT.
Rådet understreger således følgende forhold, der kan medvirke til europæisk le-
derskab inden for IKT-forskning, -innovation og -infrastruktur:
Europa må identificere og fjerne barrierer, der forhindrer fremkomst og
vækst af nye virksomheder og markeder for innovativ IKT-anvendelser. Eu-
ropa skal stræbe efter lederskab inden for nøglemarkeder, -teknologier og -
forskning samt øge Europas tiltrækningskraft på IKT-investeringer samt
menneskelige ressourcer og talent
Anerkendelse af behovet for bedre integrerede politikker og aktiviteter, som
styrker interaktionen mellem de tre sider af videntrekanten (forskning, ud-
dannelse og innovation) indenfor IKT
Øget samspil mellem europæiske, nationale og regionale aktiviteter
Nye muligheder for europæisk lederskab inden for IKT, som kan udgøre ba-
sis for den moderne videnskab med henblik på at adressere udfordringer i
overgangen til en effektiv, bæredygtig økonomi og sundhedssektor.
Understøtte IKT’s bidrag til de offentlig-private partnerskaber i den økono-
miske genopretningsplan
I forhold til fremtidige og fremspirende IKT-teknologier indtænke den strate-
giske betydning af højrisiko, tværvidenskabelig forskning i grundlaget for
fremtidig IKT med henblik på europæiske virksomheders innovative og bæ-
redygtige konkurrenceevne
Anerkender e-infrastrukturers afgørende rolle i opnåelsen af videnskabelig
excellence, deres transformerende indflydelse på måder, hvorpå forskning
udføres, såvel som deres rolle som innovative platforme.
Medlemslandene inviteres således til at:
Styrke IKT-forskning og innovation på linje med det øgede engagement,
hvad angår IKT i FP7.
Øge opbygningen af forsknings- og innovationsklynger via koordinerede in-
vesteringer i IKT-infrastruktur, herunder grøn IKT, computere, nanoelektro-
nik, fotonik etc.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fostre tværnational koordination af e-infrastruktur med henblik på optime-
ring af ressourcer og adgang for slutbrugere.
Samtidig inviteres Kommissionen til at:
Undersøge områder, hvor offentlig-private partnerskaber kan accelerere in-
novation, skabe kritisk masse og tiltrække tilsvarende offentlige og private
investeringer, særligt inden for grøn IKT og det fremtidige internet
Foreslå flagskibsinitiativer inden for fremtidige og fremspirende IKT med
henblik på at løse særlige videnskabelige og teknologiske udfordringer
Stimulere og støtte internationalt forskningssamarbejde inden for fremtidig og
fremspirende IKT for at adressere globale IKT-udfordringer
Forberede initiativer med henblik på at engagere forskningsintensive SMV’er
og excellente yngre forskere til at tage tidligere lederskab inden for fremtidi-
ge og fremspirende IKT
Komme med forslag der kan tiltrække unge til at påbegynde en karriere inden
for IKT-forskning og –innovation
Foreslå finansielle incitamenter til fælles udvikling og deling af IKT-
forsknignsinfrastrukturer
Foreslå udbuds- og efterspørgselsdrevne europæiske projekter, som går på
tværs af forskning og innovation med henblik på at levere IKT-baserede ser-
vice infrastrukturer.
Medlemslandene og Kommissionen inviteres til, at:
Undersøge hvorledes fordelene ved e-infrastrukturer kan udvides til industriel
forskning og innovation, offentlig service samt SMV’er, herunder undersøge
governance-modeller for e-infrastruktur
Undersøge behovet og måden, hvorpå incitamenter kan skabes med henblik
på øget brug af prækommercielle indkøb på lokalt, regionalt, nationalt og eu-
ropæisk plan for at levere innovative løsninger til den offentlige sektor
Stræbe efter bedre koordination af strategier inden for IKT-området, som er
essentielle for Europa
Sikre at forskningsinfrastrukturer af afgørende betydning for Europa nyder
godt af e-infrastrukturstøtte
Fortsætte bestræbelserne på at løse de barrierer, som hindrer udviklingen af
innovationsvenlige markeder
sikre en sammenhængende tilgang til videnskabelig dataadgang og bevaring
inddrage interessenter, i særdeleshed de europæiske teknologiske platforme,
for at sikre at relevante europæiske IKT-initiativer inden for forskning og ud-
vikling bidrager mest effektivt til IKT standardiseringsaktiviteter.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller sikkerhedsniveauet
Forslaget har ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Høring
Sagen har været behandlet i EF-specialudvalget for forskning på møde fredag den
13. november 2009. Der fremkom ikke bemærkninger til punktet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det afgørende, at Europa realiserer sit fulde potentiale inden
for IKT-forskning og -innovation og stræber efter globalt lederskab. Som grund-
lag for værdiskabelse og samfundsøkonomisk udvikling er IKT væsentlig for Eu-
ropas fortsatte vækst og velstand ikke mindst inden for en bæredygtig udvikling.
Regeringen finder det samtidig nødvendigt, at det øgede fokus på forskning og
udvikling inden for IKT følges op af et tilsvarende fokus på at sikre de nødvendi-
ge menneskelige ressourcer og dermed den faglige kapacitet til at løfte IKT-
området.
Regeringen støtter, et der placeres et særligt fokus på grøn it. Dette vil blandt an-
det have en positiv effekt på IKT’s bidrag til energieffektivitet. Netop forskning i
og udvikling af grønnere it-løsninger samt it-løsninger til reducering af energi-
forbruget vil kunne have en betydelig effekt i andre af samfundets sektorer. Dette
bør også ses i relation til Danmarks værtskab for COP15 i 2009.
Regeringen er desuden enig i, at de langsigtede udfordringer, der er forbundet
med e-videnskab, i vid udstrækning adresseres via det europæiske samarbejde.
Regeringen finder det afgørende, at Europa udvikler sig til et kraftcenter for e-
videnskab. E-infrastrukturens innovationspotentiale vil netop kunne styrke den
fortsatte udvikling hen mod vidensamfundet.
Endelig støtter regeringen generelt initiativer, der har til hensigt at tilvejebringe
ny og banebrydende forskning, der kan styrke konkurrenceevnen. Regeringen ser
således de fremtidige og fremspirende IKT-teknologier som et positivt element
indenfor forskningen, hvilket kan skabe grundlaget for fremtidens IKT og styrke
den europæiske innovationsevne.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Drøftelserne har generelt båret præg af, at der blandt medlemslandene er bred
opbakning til udkastet til rådskonklusioner. Det forventes således, at Rådskon-
klusioner kan vedtages på Rådsmødet den 3.- 4. december 2009.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 11: Status for fælles programlægning, særligt hvad angår neurodege-
nerative sygdomme, herunder Alzheimers, gennem fælles programlægning
af forskningsindsatsen.
KOM (2009) 379
- Vedtagelse af rådskonklusioner
1. Resumé
Som led i etableringen af Det Europæiske Forskningsrum (ERA – European Re-
search Area) udarbejdede Kommissionen en meddelelse med forslag til en pro-
ces, der kan føre til flere og bedre fælles programlægningsinitiativer i EU. Med
meddelelsen lagde Kommissionen op til, at der udarbejdes en fælles vision for,
hvordan større samfundsmæssige udfordringer skal imødekommes. Med ud-
gangspunkt i denne vision skal der udarbejdes en række fælleseuropæiske dags-
ordenspunkter, som kan danne grundlag for en række fælles forskningsprogram-
mer, der enten er baseret på strategisk samarbejde mellem eksisterende nationale
programmer eller etableringen af nye fælles programmer. I begge tilfælde inde-
bærer samarbejdet en form for samfinansiering, udvælgelse og evt. udvikling af
nye instrumenter, implementering samt kollektiv monitorering og evaluering.
På Rådsmødet den 1.-2. december 2008 blev der vedtaget et sæt rådskonklusio-
ner, hvori der bl.a. blev besluttet, at nedsætte en high-level gruppe (Group de
Programmation Conjointe - GPC), som fik til opgave at udvælge temaer, som
kunne gøres til genstand for fælles programlægning. Endvidere blev det besluttet,
at der skulle oprettes et fælles pilot programlægningsinitiativ vedrørende neuro-
degenerative sygdomme, specielt Alzheimer’s sygdom. Via Det Strategiske
Forskningsråd deltager Danmark i pilotprogrammet.
Den 10. november identificerede GPC 3 temaer til fælles programlægningsinitia-
tiver. Disse 3 temaer forventes igangsat som fælles programlægning i løbet af
2010.
Det forventes, at Rådet vedtager rådskonklusion om fortsat satsning på Alzhei-
mer pilot fællesprogramlægningsinitiativet samt igangsættelse af fælles program-
lægningsinitiativer på de af GPC identificerede temaområder på sit møde den 3.-
4. december 2009.
2. Baggrund
Siden 2000 har det været en central målsætning for det europæiske forsknings-
rum at sikre konsekvens inden for nationale og regionale forskningsprogrammer
og forskningsprioriteringer i spørgsmål af europæisk interesse.
I Kommissionens grønbog ”Nye perspektiver på det europæiske forskningsrum”
fra 2007 lægges der op til betydelige offentlige forskningsinvesteringer, som skal
planlægges i fællesskab på europæisk plan, og som omfatter fælles prioriteringer,
koordineret gennemførelse og fælles evaluering,
På baggrund af Grønbogen og ”Follow up the ERA Green Paper – Developing
the Partnership” fra 2008 har Kommissionen haft drøftelser med adskillige med-
lemslande og associerede lande om fælles programmer og gensidig åbning af na-
tionale programmer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udbyttet af disse drøftelser tjente som indspil til Kommissionens meddelelse
"Towards Joint Programming in research: Working together to tackle common
challenges more effectively". Formålet med meddelelsen var at iværksætte en
strategisk og struktureret proces, der fører til øget programkoordinering og sam-
arbejde som udgangspunkt for flere og bedre fælles programinitiativer i EU.
På rådsmødet den 1.-2. december 2008 blev der blandt andet besluttet at nedsætte
en high-level gruppe (Group de Programmation Conjointe - GPC), som fik til op-
gave at identificere store europæiske og globale samfundsmæssige udfordringer,
som kunne gøres til genstand for fælles programlægning inden udgangen af 2010.
Endvidere blev der besluttet, at der skulle oprettes et pilot fælles programlæg-
ningsinitiativ vedrørende neurodegenerative sygdomme, specielt Alzheimer’s
sygdom. Via Det Strategiske Forskningsråd deltager Danmark i pilotprogrammet.
GPC har i løbet af 2009 drøftet rammebetingelserne for de kommende fælles
programlægningsinitiativer og medlemslandene har præsenteret forslag til temaer
for fælles programlægning.
Rammebetingelserne for fælles programlægningsinitiativer udarbejdes i et sam-
arbejde mellem medlemsstaterne, EUROHORCs (European Heads of Research
Councils) og ESF (European Science Foundation), som vil komme med forslag
til rammebetingelser i løbet af foråret 2010. Rammebetingelserne omfatter 1)
procedurer for peer review, 2) fremsynsaktiviteter, 3) evaluering, 4) finansiering
af forskning på tværs af landegrænserne, 5) spredning og brug af forskningsresul-
tater og 6) immaterielle rettigheder (IPR).
Med hensyn til temaer for fælles programlægning vedtog GPC den 10. november
2009 3 forslag til temaer. Temaerne er som følger: 1) Agriculture, food security
and climate change, 2) Health, food and prevention of diet related diseases, 3)
Cultural heritage.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
I udkastet til rådskonklusion opfordres medlemsstaterne til at følge en fælles stra-
tegi for forskning i neurodegenerative sygdomme, særlig Alzheimers, ved hjælp af
fælles programlægning af forskningen.
Fælles programlægning kræver, at de deltagende medlemsstater samarbejder om at
skabe en fælles vision for forskningsbehovene og -mulighederne på dette område,
og at de på grundlag heraf opstiller en strategisk forskningsdagsorden med højt pri-
oriterede mål, milepæle og tidsfrister, herunder en gennemførelsesplan over de til-
tag, instrumenter og ressourcer, der skal til for at gennemføre dagsordenen og gøre
den fælles vision til virkelighed. Til dette formål skal der oprettes et forvaltnings-
organ, og medlemsstaterne opfordres til at opstille et mandat for dette organ.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Medlemsstaterne opfordres også til at samarbejde med Kommissionen om at udfor-
ske mulige initiativer fra Kommissionens side for at bistå medlemsstaterne med at
udforme og gennemføre den strategiske forskningsdagsorden.
Kommissionen kan tage yderligere initiativer til at fremme fælles programlægning
på dette område.
For så vidt angår de kommende fælles programlægningsinitiativer indeholder ud-
kastet til rådskonklusion en opfodring til Kommissionen om at etablere fælles
programlægningsinitiativer inden for de forslag til temaområder, som GPC har
identificeret.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Udkastet til rådskonklusioner har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller sikkerhedsniveauet
Udkastet til rådskonklusioner har i sig selv ingen væsentlige konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
I det omfang Danmark vælger at deltage i de kommende fælles programlægnings-
initiativer vil finansieringen blive afholdt inden for eksisterende midler.
9. Høring
Sagen har været behandlet i EF-Specialudvalget for Forskning på møde fredag
den 13. november 2009. Der fremkom ikke bemærkninger til punktet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Den danske regering hilser udkastet til rådskonklusioner velkommen og vil aktivt
deltage i drøftelserne af den videre proces mod etableringen af nye fælles pro-
gramlægningsinitiativer inden for de udvalgte forskningsområder, såfremt disse
ligger inden for de danske prioriterede forskningsområder.
Den demografiske fremskrivning af både den danske og de europæiske befolk-
ninger viser, at der bliver markant flere ældre mennesker i de kommende år. Der
vil derfor være et stort behov for forskning inden for sygdomme, som er alders-
betinget og aldersrelateret, herunder Alzheimers og andre neurodegenerative
sygdomme. I Danmark eksisterer der flere miljøer, som er langt fremme i forsk-
ning inden for neurodegenerative sygdomme.
Danmark støtter derfor et fælleseuropæisk initiativ på området, for at samle de
bedste forskere, og som kan finde en behandling for Alzheimers og andre lignen-
de neurodegenerative sygdomme.
11. Generelle forventninger til andre landes holdning
Det forventes, at Rådet vedtager rådskonklusioner på sit møde den 3.-4. decem-
ber 2009 om fortsat satsning på pilot fælles programlægningsinitiativet inden for
forskning i neurodegenerative sygdomme, specielt Alzheimer samt opfordrer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen til at igangsætte fælles programlægningsinitiativer inden for de
temaområder, som GPC har identificeret.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud
for rådsmødet (Konkurrencevne) den 25.-26. september 2008 samt forud for
Rådsmødet (Konkurrencevne) den 2. december 2008.