Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2984+2985 - Almindelige anl.
Offentligt
1453776_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
17217/09 (Presse 370)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2984. samling i Rådet
Almindelige anliggender
Bruxelles, den 7. december 2009
Formand
Carl BILDT
Udenrigsminister
Cecilia MALMSTRÖM
Sveriges Europaminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
17217/09 (Presse 370)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453776_0002.png
7.XII.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog et sæt konklusioner om EU's
udvidelse
og om stabiliserings- og associerings
processen for
det vestlige Balkan.
For så vidt angår
Serbien
besluttede Rådet i betragtning af landets indsats for at samarbejde med
Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende det Tidligere Jugoslavien at iværksætte in-
terimsaftalen mellem EU og Serbien hurtigst muligt.
Rådet godkendte endvidere anden tranche af
EU's økonomiske genopretningsplan.
17217/09 (Presse 370)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453776_0003.png
7.XII.2009
I DHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I DECEMBER................................... 7
RÅDETS ARBEJDSPROGRAM - FORMANDSKABSTRIOEN................................................... 8
UDVIDELSE/STABILISERINGS- OG ASSOCIERINGSPROCESSEN........................................ 9
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
UDVIDELSE
Finanspakken for tiltrædelsesforhandlingerne med Kroatien -
Rådets konklusioner...........................................21
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Sammensætningen af Europa-Parlamentet - Overgangsforanstaltninger ............................................................21
Gennemførelse af Lissabontraktaten ................................................................................................................21
Arbejdet i andre rådssammensætninger ............................................................................................................22
MILJØ
Strategien for bæredygtig udvikling .................................................................................................................22
CIVILBESKYTTELSE
Katastrofereaktionskapacitet ............................................................................................................................22
BUDGETTER
1
EU's budgetprocedure - Overgangsforanstaltninger ..........................................................................................22
Den økonomiske genopretningsplan og nedlukning af Kozloduykernekraftværket ............................................23
Revisonsrettens særberetning -
Rådets konklusioner.........................................................................................24
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
17217/09 (Presse 370)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2009
BESKATNING
Momsfravigelser til Letland, Slovenien, Sverige og Det Forenede Kongerige ...................................................24
HANDELSPOLITIK
Anti-dumping - Furfurylalkohol fra Kina .........................................................................................................25
ÅBENHED
Aktindsigt .......................................................................................................................................................25
17217/09 (Presse 370)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453776_0005.png
7.XII.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Steven VANACKERE
Olivier CHASTEL
Bulgarien:
Rumiana JELEVA
Den Tjekkiske Republik:
Jan KOHOUT
Juraj CHMIEL
Danmark:
Per Stig MØLLER
Ulrik VESTERGAARD KNUDSEN
Tyskland:
Guido WESTERWELLE
Werner HOYER
Estland:
Urmas PAET
Irland:
Micheál MARTIN
Dick ROCHE
Grækenland:
Dimitris DROUTSAS
Spanien:
Miguel Ángel MORATINOS
Diego LÓPEZ GARRIDO
Frankrig:
Bernard KOUCHNER
Pierre LELLOUCHE
Italien:
Franco FRATTINI
Cypern:
Marcos ΚΥPRIANOU
Letland:
Māris RIEKSTI Š
Litauen:
Vygaudas UŠACKAS
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Ungarn:
Péter BALÁZS
Malta:
Tonio BORG
ederlandene:
Maxime VERHAGEN
Frans TIMMERMANS
Vicepremierminister samt minister for
udenrigsanliggender og institutionelle reformer
Statssekretær for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Europaminister
Udenrigsminister
Statssekretær
Viceforbundskansler samt forbundsudenrigsminister
Viceminister, Udenrigsministeriet
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Viceminister, Taoiseachs kontor og Udenrigsministeriet,
med særligt ansvar for Europaspørgsmål
Stedfortrædende udenrigsminister
Udenrigsminister og minister for udviklingssamarbejde
Statssekretær for spørgsmål vedrørende Den Europæiske
Union
Udenrigs- og Europaminister
Statssekretær med ansvar for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Vicepremierminister samt udenrigs- og
indvandringsminister
Udenrigsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Udenrigsminister
Europaminister
17217/09 (Presse 370)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453776_0006.png
7.XII.2009
Østrig:
Michael SPINDELEGGER
Polen:
Radosław SIKORSKI
Mikołaj DOWGIELEWICZ
Portugal:
Luis AMADO
Pedro LOURTIE
Rumænien:
Bogdan MAZURU
Slovenien:
Samuel �½BOGAR
Mitja GASPARI
Slovakiet:
Miroslav LAJČÁK
Finland:
Alexander STUBB
Astrid THORS
Sverige:
Carl BILDT
Cecilia MALMSTRÖM
Frank BELFRAGE
Maria ÅSENIUS
Det Forenede Kongerige:
David MILIBAND
Forbundsminister for europæiske og internationale
spørgsmål
Udenrigsminister
Statssekretær, Kontoret for Udvalget for Europæisk
Integration
Ministro de Estado, udenrigsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål
Statssekretær for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Minister uden portefølje, med ansvar for vækst og
Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Migrations- og Europaminister
Udenrigsminister
Europaminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Statssekretær under Europaministeren
Minister for udenrigs- og Commonwealthspørgsmål
Kommissionen:
Olli REHN
Medlem
Generalsekretariatet for Rådet:
Pierre de BOISSIEU
Generalsekretær
Højtstående repræsentant:
Catherine ASHTON
Unionens højtstående repræsentant for
udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik
17217/09 (Presse 370)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453776_0007.png
7.XII.2009
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I DECEMBER
Rådet behandlede formandskabets udkast til konklusioner fra det møde i Det Europæiske Råd, der
skal afholdes den 10.-11. december.
De spørgsmål, der skal drøftes af Det Europæiske Råd, og som er omhandlet i den kommenterede
dagsorden, der blev udsendt i november (dok.
15525/09),
omfatter:
institutionelle spørgsmål
klimaændringer: indsats for at opnå en aftale på FN-konferencen i København
den økonomiske og finansielle situation samt beskæftigelsessituationen, herunder navnlig
exitstrategien for de foranstaltninger, der blev truffet under den økonomiske og finansielle
krise og tilsynet med de finansielle markeder
retlige og indre anliggender (Stockholmprogrammet).
Udkastet til konklusioner vil blive revideret af formandskabet i lyset af Rådets drøftelser.
17217/09 (Presse 370)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453776_0008.png
7.XII.2009
RÅDETS ARBEJDSPROGRAM - FORMA DSKABSTRIOE
Rådet noterede sig den spanske, belgiske og ungarske delegations forelæggelse af det udkast til
Rådets attenmånedersprogram, som de tre kommende formandskaber har udarbejdet
(dok.
16771/09).
Formandskabstrioen vil udøve sit hverv på grundlag af Lissabontraktaten, der trådte i kraft den
1. december, og søge at sikre, at de nye regler og bestemmelser kommer til at fungere problemfrit.
Dette vil kræve et nært samarbejde mellem den nye formand for Det Europæiske Råd og den
højtstående repræsentant, som bliver formand for Udenrigsrådet.
Udkastet til program omfatter perioden fra januar 2010 til juni 2011.
17217/09 (Presse 370)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453776_0009.png
7.XII.2009
UDVIDELSE/STABILISERI GS- OG ASSOCIERI GSPROCESSE
Rådet vedtager følgende konklusioner:
"UDVIDELSESSTRATEGIEN
1.
I overensstemmelse med den nye konsensus om udvidelsen, som Det Europæiske Råd
godkendte den 14.-15. december 2006, og konklusionerne af 8. december 2008 hilser Rådet
Kommissionens meddelelse af 14. oktober 2009 om udvidelsesstrategien og de vigtigste
udfordringer i 2009-2010 velkommen og noterer sig konklusionerne og henstillingerne heri.
Udvidelsesprocessen udgør en stærk tilskyndelse til politiske og økonomiske reformer i
udvidelseslandene og styrker freden, demokratiet og stabiliteten i Europa.
De lande, der er omfattet af udvidelsesprocessen, er i forskellig grad blevet ramt af den
globale økonomiske recession. Rådet bekræfter, at EU fortsat vil hjælpe dem med at afbøde
krisens virkninger og forberede sig på en sund økonomisk genopretning. Gennemførelsen af
EU-relaterede reformer understøtter udvidelseslandenes bestræbelser i den forbindelse.
En sammenhængende gennemførelse af den nye konsensus om udvidelsen, der bygger på
konsolidering af forpligtelser, retfærdig og streng konditionalitet, bedre kommunikation og
EU's evne til at optage nye medlemmer, udgør stadig grundlaget for EU's indsats i alle faser
af udvidelsesprocessen, idet hvert land vurderes ud fra sine egne forudsætninger. Sikring af
retsstaten, herunder ikke mindst bekæmpelsen af korruption og organiseret kriminalitet, men
også styrkelse af den administrative kapacitet, forbliver en stor udfordring, som
udvidelseslandene er nødt til at tage op på et tidligt stadium i processen. Rådet understreger,
at det haster med at få løst problemer omkring ytringsfrihed og medierne. Rådet lægger
fortsat vægt på udvidelsesprocessens kvalitet og opfordrer Kommissionen til at gøre brug af
alle udvidelsesprocessens redskaber, især benchmarks og konsekvensundersøgelser.
2.
3.
17217/09 (Presse 370)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2009
4.
Rådet påpeger, at de forhandlingskapitler, for hvilke der er gennemført tekniske
forberedelser, vil blive foreløbigt åbnet eller lukket efter en regeringskonferences regler i
overensstemmelse med fastlagte procedurer og i overensstemmelse med
forhandlingsrammen.
Rådet hilser den støtte velkommen, der ydes til udvidelsesprocessen gennem finansiel
bistand, især i form af førtiltrædelsesinstrumentet (IPA), og understreger den afgørende
forbindelse mellem de udvidelsespolitiske prioriteter og den finansielle bistand, i
overensstemmelse med resultaterne af de seneste konferencer, der tager sigte mod at
forbedre bistandseffektiviteten, og hilser Kommissionens bestræbelser på at tilpasse de
årlige Ipa-programmer nøjere efter de prioriteter, der er identificeret i
fremskridtsrapporterne, velkommen.
5.
Tyrkiet
6.
Rådet hilser det velkommen, at Tyrkiet fortsat er fast besluttet på at deltage i
forhandlingsprocessen. Der er registreret positive skridt hvad angår retsvæsenet,
forbindelserne mellem civilsamfundet og militæret og kulturelle rettigheder. Rådet forventer
nu, at gennemførelsen af det nationale program for overtagelse af gældende EU-ret og
udnævnelsen af en chefforhandler på fuld tid vil fokusere den tyrkiske regerings
reformbestræbelser yderligere.
Desuden føler Rådet sig opmuntret af regeringens demokratiske initiativ, herunder med
hensyn til det kurdiske spørgsmål. Dette bør føre til konkrete foranstaltninger, der sikrer
tyrkiske borgere rettigheder og friheder i fuldt omfang, og det bør forbedre situationen i den
sydøstlige del af landet væsentligt. Rådet hilser regeringens bestræbelser på at opbygge en
national konsensus, som også vil være til gavn for reformprocessen, velkommen, herunder i
forbindelse med arbejdet med en forfatningsreform.
7.
17217/09 (Presse 370)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2009
8.
Rådet opfordrer Tyrkiet til at sætte reformtempoet i vejret og til at gennemføre de
foranstaltninger, der er indledt. For at sikre, at Tyrkiet opfylder Københavnskriterierne fuldt
ud, er det nødvendigt med yderligere bestræbelser på en række områder, herunder med
hensyn til ytringsfrihed, pressefrihed, religionsfrihed for alle religiøse samfund såvel retligt
som i praksis, respekt for ejendomsrettigheder, fagforeningsrettigheder, rettigheder for
personer, der tilhører mindretal, civil kontrol med militæret og kvinders og børns
rettigheder, antidiskrimination og ligestilling mellem kønnene. Rådet hilser regeringens
erklæring om, at den vil øge sin indsats i bekæmpelsen af tortur og mishandling, herunder
med hensyn til straffrihed, velkommen.
Rådet noterer sig, at forhandlingerne har nået en mere krævende fase, hvor det kræves, at
Tyrkiet øger sin indsats for at opfylde de fastsatte betingelser. Ved at fremskynde
opfyldelsen af benchmarks for at indlede og afslutte kapitler og af de krav, der er fastsat i
forhandlingsrammen, som bl.a. omfatter gennemførelse af tiltrædelsespartnerskabet og
overholdelse af forpligtelserne i henhold til associeringsaftalen, vil Tyrkiet kunne
fremskynde forhandlingstempoet.
Tyrkiet er en betydningsfuld regional aktør, bl.a. i forbindelse med sikkerheden i
Mellemøsten og det sydlige Kaukasus, og landet spiller en vigtig rolle for energiforsyningen
og for fremme af dialog mellem forskellige civilisationer. Rådet hilser således den
betydelige diplomatiske indsats velkommen, der er gjort for at normalisere forbindelserne
med Armenien, og som resulterede i den historiske undertegnelse af protokoller om
normalisering af forbindelserne i oktober 2009. Det ser frem til ratificering og
gennemførelse af protokollerne snarest muligt. Rådet hilser det velkommen, at Tyrkiet i
juli 2009 undertegnede den mellemstatslige aftale om Nabuccogasrørledningen, og
understreger, at en rettidig afslutning af den sydlige korridor forbliver en af EU's højeste
energiforsyningsprioriteter.
Rådet hilser desuden indledningen af den styrkede dialog om migration med Tyrkiet
velkommen og opfordrer til, at der hurtigt tages konkrete skridt, navnlig med hensyn til
tilbagetagelse og grænsekontrol, jf. konklusionerne fra Det Europæiske Råds møder i juni og
oktober 2009. Rådet hilser det velkommen, at der er indledt en ny samtalerunde om en
tilbagetagelsesaftale mellem EU og Tyrkiet, og understreger, at fyldestgørende
gennemførelse af allerede eksisterende bilaterale tilbagetagelsesaftaler fortsat er en prioritet.
9.
10.
11.
17217/09 (Presse 370)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2009
12.
I overensstemmelse med forhandlingsrammen og Det Europæiske Råds og Rådets tidligere
konklusioner understreger Rådet, at Tyrkiet utvetydigt skal forpligte sig til at etablere gode
forbindelser med nabolandene og finde en fredelig løsning på tvister i overensstemmelse
med De Forenede Nationers pagt, herunder om nødvendigt ved hjælp af Den Internationale
Domstol. I den forbindelse opfordrer EU til at undgå enhver form for trussel, kilde til
konflikt eller handlinger, som kan skade gode naboskabsforbindelser og en fredelig
bilæggelse af tvister. Desuden understreger EU igen alle EU-medlemsstaternes suveræne
rettigheder, der bl.a. omfatter indgåelse af bilaterale aftaler i overensstemmelse med
gældende EU-ret og folkeretten, herunder FN's havretskonvention.
13.
Rådet minder om sine konklusioner af 11. december 2006 og erklæringen af 21.
september 2005 og beklager dybt, at Tyrkiet til trods for flere opfordringer fortsat nægter at
opfylde sin forpligtelse til ikke-diskriminatorisk gennemførelse af tillægsprotokollen til
associeringsaftalen. Hvis der ikke sker fremskridt i forbindelse med dette spørgsmål, vil
Rådet fastholde sine foranstaltninger fra 2006, der vil have en vedvarende effekt på det
samlede fremskridt i forhandlingerne. Endvidere har Tyrkiet ikke gjort fremskridt hen imod
normalisering af sine forbindelser med Republikken Cypern. Rådet opfordrer
Kommissionen til på tæt hold at følge og aflægge særlig rapport om alle de spørgsmål, der er
omfattet af erklæringen fra Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater af 21.
september 2005, i de kommende årlige rapporter. På denne baggrund vil Rådet fortsat nøje
følge og gennemgå de fremskridt, der gøres i overensstemmelse med dets konklusioner af
11. december 2006. Der forventes nu fremskridt uden yderligere forsinkelse.
Som understreget i forhandlingsrammen forventer Rådet også, at Tyrkiet aktivt støtter de
igangværende forhandlinger med henblik på en retfærdig, samlet og holdbar løsning på det
cypriotiske problem inden for rammerne af FN, i overensstemmelse med FN's
Sikkerhedsråds relevante resolutioner og under overholdelse af de principper, som EU
bygger på. Tyrkiets konkrete tilsagn om og bidrag til en sådan samlet løsning er meget
vigtige.
14.
17217/09 (Presse 370)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2009
Kroatien
15.
Rådet udtrykker over for Kroatien anerkendelse af de betydelige bestræbelser, det har gjort i
det seneste år, og de pæne generelle fremskridt, der er gjort, især med hensyn til at opfylde
de benchmarks, der er fastsat i forbindelse med forhandlingerne. Rådet henviser også til
konklusionerne om en finansiel pakke for tiltrædelsesforhandlingerne med Kroatien.
Forhandlingerne går således nu ind i den afsluttende fase.
Rådet understreger, at Kroatien, idet det bygger på de fremskridt, der er gjort, fortsat skal
foretage betydelige forbedringer inden for retsvæsenet, den offentlige administration og
bekæmpelsen af korruption, ikke mindst for at skabe et solidt grundlag for den fulde
gennemførelse af gældende EU-ret. Kroatien vil også skulle øge reformbestræbelserne inden
for bekæmpelse af organiseret kriminalitet, for at sikre rettighederne for personer, der
tilhører mindretal, herunder flygtninges tilbagevenden, og retssager mod krigsforbrydere, for
at opbygge overbevisende resultater på disse områder. Det vil endvidere være nødvendigt
med en øget indsats for at fastlægge de nødvendige instrumenter til at forvalte og føre
kontrol med Fællesskabets finansielle instrumenter og for at udvikle infrastruktur, udstyr og
ressourcer til en effektiv forvaltning af den ydre grænse.
Rådet understreger, at fremskridt med disse reformer og opfyldelse af alle benchmarks
rettidigt og dermed opfyldelse af alle kravene i forbindelse med medlemskab, især med
hensyn til retsvæsenet og grundlæggende rettigheder, vil være afgørende for Kroatien, hvis
det skal opfylde målet om at afslutte forhandlingerne næste år.
Rådet noterer sig, at Kroatien generelt har et godt samarbejde med Det Internationale
Krigsforbrydertribunal vedrørende Det Tidligere Jugoslavien (ICTY) om de fleste
forespørgsler, men gentager, at fuldt samarbejde fortsat er afgørende i overensstemmelse
med forhandlingsrammen. Rådet hilser det velkommen, at der er nedsat en ny taskforce, der
går på tværs af agenturerne, men noterer med beklagelse, at ICTY's chefanklager endnu ikke
har kunnet melde om væsentlige fremskridt for så vidt angår anmodningen om visse centrale
militære dokumenter. Rådet opfordrer Kroatien til at tage de nødvendige skridt til at afslutte
en omfattende og troværdig undersøgelse af disse spørgsmål uden yderligere forsinkelse.
16.
17.
18.
17217/09 (Presse 370)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2009
19.
Rådet hilser undertegnelsen af voldgiftsaftalen om grænseproblemet med Slovenien i
Stockholm den 4. november 2009 og det kroatiske parlaments (Sabors) ratificering af denne
aftale den 20. november 2009 velkommen og opfordrer Kroatien til at bygge videre på dette
fremskridt i sine bestræbelser på at løse alle udestående bilaterale spørgsmål, navnlig
grænseuoverensstemmelser, under hensyn til betydningen af gode naboskabsforbindelser.
Tiltrædelseskonferencerne i oktober og november 2009 formaliserede de fremskridt, som
Kroatien har gjort i det seneste år, og udgør væsentlige skridt fremad, som sætter fornyet
skub i forhandlingerne. I lyset heraf hilser Rådet det velkommen, at der nedsættes en
arbejdsgruppe med henblik på udarbejdelse af Kroatiens tiltrædelsestraktat, der skal begynde
sit arbejde i december 2009.
20.
Island
21.
Island er et land med lange og dybe demokratiske rødder, der har potentiale til at yde et
betydeligt bidrag til EU, både strategisk og politisk. Landet er i kraft af sit medlemskab af
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde og Schengenområdet på flere områder
allerede tæt integreret i forhold til EU.
Rådet minder om, at det i juli 2009 opfordrede Kommissionen til at afgive udtalelse om
Islands ansøgning om medlemskab af Den Europæiske Union. Ansøgningen vil blive
vurderet ud fra de principper, der er fastsat i traktaten, og de kriterier, som blev fastlagt af
Det Europæiske Råd i København i 1993, samt i Det Europæiske Råds konklusioner fra
december 2006 om den fornyede udvidelseskonsensus. Rådet er enigt om at vende tilbage til
sagen, når Kommissionen har forelagt sin udtalelse.
Rådet noterer sig desuden, at medtagelse af Island som et land, der er berettiget til
førtiltrædelsesbistand inden for rammerne af førtiltrædelsesinstrumentet (IPA), vil bidrage
til forberedelsen af dets kandidatur.
22.
23.
17217/09 (Presse 370)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2009
Det vestlige Balkan
24.
Rådet havde en udveksling af synspunkter om Kommissionens meddelelse
"Udvidelsesstrategi og vigtigste udfordringer 2009-2010" og Kommissionens meddelelse
om, hvordan man kan styrke den politiske og socioøkonomiske udvikling i Kosovo. Rådet
drøftede endvidere fremskridtsrapporterne "Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien", "Albanien", "Montenegro", "Bosnien-Hercegovina", "Serbien" og "Kosovo
(ifølge FN's Sikkerhedsråds resolution 1244/99)". Rådet er i vidt omfang enigt i
Kommissionens evalueringer.
Rådet bekræfter, at det fuldt ud støtter det europæiske perspektiv for landene i det vestlige
Balkan, som fortsat er afgørende for regionens stabilitet, forsoning og fremtid. Det bekræfter
ligeledes, at det er nødvendigt at overholde en retfærdig og streng konditionalitet i
forbindelse med stabiliserings- og associeringsprocessen og i overensstemmelse med den
nye konsensus om udvidelsen, som Det Europæiske Råd godkendte den 14.-15.
december 2006.
Rådet minder om, at de potentielle kandidatlande i det vestlige Balkan på baggrund af deres
egen indsats bør få kandidatstatus med EU-medlemskab som det endelige mål, hvis de gør
solide fremskridt med de økonomiske og politiske reformer og opfylder de nødvendige
betingelser og krav. Det er ligeledes afgørende for EU's vurdering af en eventuel
medlemskabsansøgning, at ansøgerlandet på tilfredsstillende måde har opfyldt sine
forpligtelser i henhold til sin stabiliserings- og associeringsaftale, herunder dennes
handelsrelaterede bestemmelser.
Rådet understreger betydningen af beskyttelse af alle mindretal og tilskynder regionens
regeringer til at træffe de nødvendige foranstaltninger for at tackle disse spørgsmål. Generelt
er Romamindretallet fortsat konfronteret med meget vanskelige levevilkår og diskrimina-
tion.
25.
26.
27.
17217/09 (Presse 370)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2009
28.
Rådet udtrykker stor tilfredshed med at have truffet afgørelse om ændring af Rådets
forordning nr. 539/2001, som det finder anvendelse for medlemsstaterne, for at etablere
visumfrihed for borgerne i Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, Montenegro
og Serbien med virkning fra den 19. december 2009. Dette viser, at gennemførelsen af
konkrete reformer medfører håndgribelige fordele for borgerne. Rådet opfordrer
Kommissionen til at fremlægge lignende forslag vedrørende Albanien og Bosnien-
Hercegovina, så snart den vurderer, at det enkelte land opfylder de benchmarks, der er
fastlagt i Kommissionens køreplaner.
Rådet understreger, at Kosovo også bør have udsigt til visumliberalisering med tiden , når
samtlige betingelser er opfyldt, og henstiller til Kommissionen, at den går videre med en
struktureret tilgang for at bringe Kosovos befolkning tættere på EU.
Rådet udtrykker tilfredshed med Det Regionale Samarbejdsråds (RCC's) initiativ til at styrke
det regionale samarbejde i Sydøsteuropa, inden for de politiske rammer, som den
sydøsteuropæiske samarbejdsproces (SEECP) udgør, og arbejde på at få vedtaget en ny
samlet og operationel strategi for at højne dens effektivitet, og opfordrer landene i området
til at påtage sig et øget ejerskab til processen. Rådet erindrer om, at regionalt samarbejde er
et afgørende element i stabiliserings- og associeringsprocessen samt i forbindelse med
fremme af de gode naboskabsforbindelser
29.
30.
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
31.
Rådet hilser de fremskridt, der er gjort på en række vigtige områder, velkommen, og ser med
tilfredshed på, at landet har arbejdet grundigt med nøgleprioriteterne for
tiltrædelsespartnerskabet. En smidig gennemførelse af stabiliserings- og associeringsaftalen
vil kunne lette yderligere skridt. Præsidentvalget og de lokale valg i 2009 opfyldte de fleste
internationale standarder. Gennemførelsen af Ohridrammeaftalen er en væsentlig del af
demokratiet og retssamfundet i landet. Rådet understreger, at reformdagsordenen må
fortsættes. Navnlig er der behov for en fortsat indsats for at bekæmpe korruption og sikre
uafhængighed og uvildighed i retsvæsenet.
17217/09 (Presse 370)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2009
32.
Rådet noterer, at Kommissionen anbefaler at indlede tiltrædelsesforhandlinger med Den
Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, og vil vende tilbage til spørgsmålet under det
næste formandskab.
Opretholdelse af gode naboskabsforbindelser, herunder en gensidigt acceptabel
forhandlingsløsning på navnespørgsmålet i FN-regi er fortsat afgørende. Rådet ser med
glæde på de seneste positive tendenser vedrørende forbindelserne mellem Grækenland og
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien.
33.
Albanien
34.
Rådet hilser de fremskridt velkommen, der er gjort på en række områder, især valgreformen
og den problemfrie start på gennemførelsen af stabiliserings- og associeringsaftalen.
Parlamentsvalget var i overensstemmelse med de fleste internationale standarder, men visse
mangler vil skulle afhjælpes, og ODIHR's henstillinger skal følges op. At styrke retsstaten
og især at bekæmpe organiseret kriminalitet og korruption, og at få de statslige institutioner
til at fungere korrekt, og her især at sikre et uafhængigt retsvæsen, er fortsat hastende
udfordringer for Albanien. Den administrative kapacitet og håndhævelseskapaciteten skal
styrkes yderligere, og administrationens uafhængighed må sikres. Der bør gøres flere
bestræbelser på at forbedre betingelserne for mediefriheden. Rådet noterer sig, at Albanien
har gjort fremskridt med hensyn til at opfylde de benchmarks, der er fastsat inden for
rammerne af dialogen om visumliberalisering. Rådet opfordrer Albanien til at fortsætte med
at spille en konstruktiv rolle med hensyn til stabiliteten i regionen. EU opfordrer endvidere
alle politiske partier i Albanien til at føre en konstruktiv politisk dialog, herunder i
parlamentet.
Rådet minder om, at det i november 2009 opfordrede Kommissionen til at afgive udtalelse
om Albaniens ansøgning om medlemskab af Den Europæiske Union. Ansøgningen vil blive
vurderet ud fra de principper, der er fastsat i traktaten, og de kriterier, som blev fastlagt af
Det Europæiske Råd i København i 1993, samt i Det Europæiske Råds konklusioner fra
december 2006 om den nye konsensus om udvidelsen. Rådet er enigt om at vende tilbage til
sagen, når Kommissionen har fremlagt sin udtalelse.
35.
17217/09 (Presse 370)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2009
Montenegro
36.
Rådet hilser de fremskridt velkommen, der er gjort på mange områder, især den problemfrie
gennemførelse af interimsaftalen. Parlamentsvalget var i overensstemmelse med næsten alle
internationale standarder, men visse mangler vil skulle afhjælpes, og ODIHR's henstillinger
skal følges op. Montenegro vil skulle intensivere sine bestræbelser på at konsolidere
retsstaten, herunder retsvæsenets uafhængighed, og fremvise stabile resultater i
bekæmpelsen af organiseret kriminalitet og korruption. At styrke den administrative
kapacitet for at kunne håndhæve lovgivning effektivt er fortsat en stor udfordring for
Montenegro. Der bør gøres flere bestræbelser for at sikre ytringsfriheden, især med hensyn
til medierne.
Rådet minder om, at det i april 2009 opfordrede Kommissionen til at afgive udtalelse om
Montenegros ansøgning om medlemskab af Den Europæiske Union. Ansøgningen vil blive
vurderet ud fra de principper, der er fastsat i traktaten, og de kriterier, som blev fastlagt af
Det Europæiske Råd i København i 1993, samt i Det Europæiske Råds konklusioner fra
december 2006 om den nye konsensus om udvidelsen. Rådet er enigt om at vende tilbage til
sagen, når Kommissionen har fremlagt sin udtalelse.
37.
Bosnien-Hercegovina
38.
Rådet er fortsat bekymret over udviklingen i den politiske situation og opfordrer
indtrængende Bosnien-Hercegovina til hurtigt at sætte fart i vigtige reformer. Hvis der skal
gøres fremskridt, er det nødvendigt, at landets ledere har fælles visioner om landets fælles
fremtid, og at der er politisk vilje til at opfylde de europæiske integrationskrav. Rådet
noterer sig, at Bosnien-Hercegovina har gjort fremskridt med hensyn til at opfylde de
benchmarks, der er fastsat inden for rammerne af dialogen om visumliberalisering. Rådet
noterer sig den tilfredsstillende gennemførelse af interimsaftalen som helhed.
17217/09 (Presse 370)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2009
39.
Rådet opfordrer indtrængende Bosnien-Hercegovina til at opfylde de udestående mål og
betingelser, hvilket er er nødvendig forudsætning for lukningen af den høje repræsentants
kontor, jf. kommunikéet fra Fredsimplementeringsrådets møde den 18.–19. november 2009.
Rådet bekræfter på ny sin fulde støtte til EU's særlige repræsentant, Valentin Inzko. Rådet
understreger, at det ikke vil kunne overveje en ansøgning om medlemskab fra Bosnien-
Hercegovina, før der er truffet afgørelse om den høje repræsentants kontors overgang til
øget EU-tilstedeværelse. Idet det understreges, at en forfatningsreform ikke indgår i
betingelserne for lukningen af den høje repræsentants kontor, er det dog nødvendigt, at
Bosnien-Hercegovina foretager en første række forfatningsmæssige ændringer for at skabe
en funktionel stat og tilpasse sine forfatningsmæssige rammer til den europæiske
menneskerettighedskonvention. Landet vil bl.a. skulle være i stand til at vedtage,
gennemføre og håndhæve EU's lovgivning og regler. Disse reformer vil bidrage til landets
videre integration i EU.
Serbien
40.
Rådet hilser det velkommen, at Serbien er fast besluttet på at arbejde for EU-integration ved
at iværksætte vigtige reformer i overensstemmelse med europæiske standarder og gennem
de resultater, landet gradvist har opnået med gennemførelsen af interimsaftalen med EU.
Rådet noterer sig, at ICTY's chefanklagers kontor er tilfreds med de bestræbelser, som de
serbiske myndigheder for øjeblikket gør i samarbejdet, og insisterer på, at Serbien
opretholder disse bestræbelser for at opnå yderligere positive resultater. Rådet minder om
sine konklusioner af 29. april 2008 og beslutter, at EU skal indlede gennemførelsen af
interimsaftalen. Rådet vil tage det næste spørgsmål - ratificering af stabiliserings- og
associeringsaftalen - op om seks måneder.
Rådet understreger, at reformdagsordenen skal fortsættes. Det er stadig vigtigt, at retsstaten
styrkes, at korruptionen bekæmpes, og at tempoet i de økonomiske reformer øges. En
konstruktiv tilgang til regionalt samarbejde, herunder handel, er fortsat af afgørende
betydning. Hvad angår samarbejde med EULEX, hilser Rådet undertegnelsen af protokollen
om politisamarbejde velkommen, men understreger, at der er behov for en styrkelse af
indsatsen, navnlig med hensyn til EULEX-aktiviteterne i den nordlige del af Kosovo. Under
hensyn til Serbiens stærke administrative kapacitet minder Rådet om, at dette land kan gøre
hurtigere fremskridt i tilnærmelsen til EU, herunder med hensyn til kandidatstatus, så snart
alle de nødvendige betingelser er opfyldt.
41.
17217/09 (Presse 370)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2009
Kosovo
42.
Rådet noterer sig, at stabiliteten er opretholdt i Kosovo, men at den generelle situation
fortsat er skrøbelig. Rådet hilser den rolige og velordnede gennemførelse af det nylige
lokalvalg velkommen og understreger, at det har stor betydning, at den endnu ikke afsluttede
valgproces får et korrekt og komplet forløb. Rådet understreger, at der fortsat er store
udfordringer. Disse omfatter retsstaten, bekæmpelsen af korruption og organiseret
kriminalitet, styrkelsen af den administrative kapacitet, beskyttelsen af serberne og andre
mindretal samt den religiøse arv og kulturarven og fremme af dialog og forsoning mellem
etniske og religiøse grupper. Rådet forventer, at Kosovo samarbejder med EULEX og sikrer
støtte til EULEX's arbejde. En konstruktiv tilgang til regionalt samarbejde, herunder handel,
er fortsat af afgørende betydning.
Rådet erindrer om, at det i sine konklusioner fra december 2008 hilste det velkommen, at
Kommissionen agtede at forelægge en undersøgelse af, hvordan man kan styrke den
politiske og socioøkonomiske udvikling i Kosovo. På den baggrund udtrykker Rådet
tilfredshed med Kommissionens meddelelse. Rådet noterer sig forslagene om at anvende
Fællesskabets instrumenter til at bistå Kosovo i dets politiske og socioøkonomiske udvikling
i overensstemmelse med Det Europæiske Råds konklusioner fra december 2007 og
juni 2008. Rådet opfordrer Kommissionen til at aflægge rapport om fremskridtene i den
forbindelse. Rådet opfordrer desuden Kommissionen til at træffe de nødvendige
foranstaltninger til at støtte Kosovos fremskridt i tilnærmelsen til EU i overensstemmelse
med regionens europæiske perspektiver. Rådet lægger især vægt på foranstaltninger i
forbindelse med handels- og visumspørgsmål, med forbehold for medlemsstaternes holdning
til status. Rådet opfordrer også Kommissionen til at åbne op for Kosovos deltagelse i EU's
programmer, integrere Kosovo i det økonomiske og finansielle tilsyn, aktivere anden
komponent i førtiltrædelsesinstrumentet og styrke dialogen inden for rammerne af
stabiliserings- og associeringsprocessen."
******
For så vidt angår Serbien besluttede Rådet under henvisning til sin afgørelse af 29. april 2008, på
grundlag af et forslag fra Kommissionen og i betragtning af de serbiske myndigheders indsats for at
samarbejde med Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende det Tidligere Jugoslavien, at
interimsaftalen med Republikken Serbien bør iværksættes hurtigst muligt. Interimsaftalen træder i
kraft i overensstemmelse med aftalens artikel 59.
43.
17217/09 (Presse 370)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453776_0021.png
7.XII.2009
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
UDVIDELSE
Finanspakken for tiltrædelsesforhandlingerne med Kroatien -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne i dokument
16920/09.
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Sammensætningen af Europa-Parlamentet - Overgangsforanstaltninger
Rådet besluttede at forelægge Europa-Parlamentet et forslag fra den spanske regering om ændring
af EU-protokollen om overgangsforanstaltninger vedrørende sammensætningen af Europa-
Parlamentet (17196/09).
Som vedtaget af Det Europæiske Råd i december og juni tager forslaget sigte på at ændre
protokollens artikel 2 med henblik på midlertidigt at forøge de 736 pladser, der blev besat ved
valget til Europa-Parlamentet i juni 2009, med yderligere 18 pladser, således at det samlede antal
medlemmer kommer op på 754 indtil udgangen af lovgivningsperioden 2009-2014.
De yderligere pladser vil blive fordelt som følger: Bulgarien, Italien, Letland, Malta, Nederlandene,
Polen, Slovenien og Det Forenede Kongerige får hver én plads, Frankrig, Østrig og Sverige får to
pladser, og Spanien får fire pladser (som nævnt i Det Europæiske Råds konklusioner fra juni 2009).
Gennemførelse af Lissabontraktaten
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet om fremskridtene i forbindelse med
gennemførelsen af Lissabontraktaten.
Rapporten forelægges for Det Europæiske Råd (mødet den 10.-11. december)
(17033/1/09
REV1).
17217/09 (Presse 370)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453776_0022.png
7.XII.2009
Arbejdet i andre rådssammensætninger
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet om drøftelserne i andre rådssammensætninger
(16744/09).
MILJØ
Strategien for bæredygtig udvikling
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet om 2009-revisionen af EU-strategien for
bæredygtig udvikling
(16818/09).
CIVILBESKYTTELSE
Katastrofereaktionskapacitet
Rådet godkendte en rapport fra formandskabet om styrkelse af Den Europæiske Unions kapacitet til
at forebygge og reagere på katastrofer
(16696/09).
BUDGETTER
EU's budgetprocedure - Overgangsforanstaltninger
Rådet vedtog en fælles erklæring med Europa-Parlamentet og Kommissionen om
overgangsforanstaltninger i forbindelse med EU's budgetprocedure efter Lissabontraktatens
ikrafttræden.
17217/09 (Presse 370)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453776_0023.png
7.XII.2009
Den økonomiske genopretningsplan og nedlukning af Kozloduykernekraftværket
Rådet vedtog afgørelser om:
anden tranche af finansieringen (2,4 mia. EUR) som led i den europæiske økonomiske
genopretningsplan (samlet beløb: 5 mia. EUR) og
nedlukning af Kozloduykernekraftværket i Bulgarien.
Den første afgørelse ændrer den flerårige finansielle ramme (17045/09
+
16794/09
+
16794/09
COR 1),
og den anden stiller i alt 195 mio. EUR til rådighed fra EU's budgetmæssige
fleksibilitetsinstrument (16872/09
+
16793/09).
Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen nåede til politisk aftale om afgørelserne på et møde i
Forligsudvalget den 18. november.
Revisionen af den flerårige finansielle ramme indebærer en forhøjelse af loftet for underområde 1a i
budgettet (konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse) for 2010 med 1 779 mio. EUR i
forpligtelsesbevillinger og en sænkning af lofterne for andre områder med samlet set et tilsvarende
beløb:
lofterne for de fem budgetposter og underområder i 2009 sænkes med et samlet beløb på
1 489 mio. EUR, heraf 1 306 mio. EUR under post 2 (beskyttelse og forvaltning af
naturressourcer), 174 mio. EUR under post 5 (administration), hvoraf Rådet bidrager med
et nettobeløb på 16,5 mio. EUR; de resterende 9 mio. hidrører fra en sænkelse af lofterne
for underområde 1a (3 mio. EUR), underområde 1b (samhørighed for vækst og
beskæftigelse: 1 mio. EUR) og underområde 3a (frihed, sikkerhed og retfærdighed:
5 mio. EUR)
tre budgetposter i 2010 reduceres med et samlet beløb på 290,5 mio. EUR fordelt på
158 mio. EUR i post 2, 126,5 mio. EUR i post 5 og 6 mio. EUR i underområde 1b.
17217/09 (Presse 370)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453776_0024.png
7.XII.2009
Med hensyn til fleksibilitetsinstrumentet er 120 mio. EUR øremærket til finansiering af projekter på
energiområdet inden for rammerne af den europæiske økonomiske genopretningsplan og
75 mio. EUR til nedlukning af Kozloduykernekraftværket.
Foranstaltningerne omfatter tidsplanen for budgetproceduren og det interinstitutionelle samarbejde
om ændringsbudgetter og overførsler(16792/09). De finder anvendelse, indtil de erstattes af ny
lovgivning (en ny forordning om den flerårige finansielle ramme og en ændret finansforordning),
der skal vedtages i 2010.
Revisonsrettens særberetning -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne i dokument
16653/09.
BESKATNING
Momsfravigelser til Letland, Slovenien, Sverige og Det Forenede Kongerige
Rådet vedtog en række afgørelser om bemyndigelse af Letland, Slovenien, Sverige og Det Forenede
Kongerige til at anvende foranstaltninger, der fraviger direktivet om det fælles
merværdiafgiftssystem (momssystem).
Uanset artikel 193 i momsdirektivet bemyndiges Letland til fortsat at udpege modtageren som den
person, der er betalingspligtig for moms ved transaktioner med tømmer (15981/09).
Uanset direktivets artikel 167 bemyndiges Slovenien, Sverige og Det Forenede Kongerige til at
udskyde fradragsretten for moms for afgiftspligtige personer indtil det tidspunkt, hvor momsen er
betalt til leverandøren af varer eller tjenester. De berørte afgiftspligtige skal have tilvalgt en
ordning, som bevirker, at momsen af deres leverancer af varer eller tjenester forfalder, når de
modtager betaling. I henhold til denne ordning må deres årsomsætning ikke overstige 400 000 EUR
for Slovenien, 3 mio. SEK for Sverige og 1,5 mio. GBP for Det Forenede Kongerige (15982/09,
15979/09).
17217/09 (Presse 370)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453776_0025.png
7.XII.2009
HANDELSPOLITIK
Anti-dumping - Furfurylalkohol fra Kina
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af
furfurylalkohol med oprindelse i Kina efter en udløbsundersøgelse i henhold til forordning
nr. 384/96
(16188/1/09
REV 1).
ÅBENHED
Aktindsigt
Rådet vedtog:
svaret på genfremsat begæring nr. 25/c/01/09, idet den danske, finske og svenske delega-
tion stemte imod (15144/09),
svaret på genfremsat begæring nr. 26/c/01/09, idet den svenske delegation stemte imod
(15433/09), og
svaret på genfremsat begæring nr. 27/c/01/09 (15472/09).
17217/09 (Presse 370)
25
DA