Europaudvalget 2009-10
2986 - Landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
768421_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
29. november 2009
Dyrevelfærdskontoret
2009-5410-0089
MCO40923
Samlenotat (Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet,
Rådet, det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regions-
udvalget om mulighederne for dyrevelfærdsmærkning og etablering
af et europæisk netværk af referencecentre for beskyttelse af dyr og
dyrevelfærd (KOM(2009)584)) – til orientering
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen har den 28. oktober 2009 fremlagt en rapport til Europa-
Parlamentet, Rådet, det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget om mulighederne for dyrevelfærdsmærkning og etable-
ring af et europæisk netværk af referencecentre for beskyttelse af dyr og
dyrevelfærd. Rapporten har til formål at give Europa-Parlamentet, Rådet,
Det Europæiske Økonomiske og Social Udvalg og Regionsudvalget lej-
lighed til at drøfte spørgsmålet om dyrevelfærdsmærkning og om opret-
telse af et europæisk netværk af referencecentre for beskyttelse af dyr og
dyrevelfærd. Rapporten rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprin-
cippet. Rapporten vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige eller stats-
finansielle konsekvenser. Der foreligger ikke officielle tilkendegivelser
om andre medlemslandes holdninger til forslaget. Fra dansk side er man
umiddelbart positivt indstillet over for rapporten. Det svenske formand-
skab forventes at sætte rapporten på dagsordenen for rådsmødet (land-
brug og fiskeri) den 14.-16. december 2009 til præsentation ved Kom-
missionen.
1. Baggrund
Kommissionens handlingsplan for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd (2006-
2010), der blev præsenteret for medlemslandene på rådsmødet (landbrug
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og fiskeri) den 23. januar 2006, indeholder en nærmere redegørelse for
Kommissionens politiske målsætninger på dyrevelfærdsområdet.
Som en del af opfølgningen på handlingsplanen afholdt Kommissionen
den 28. marts 2007 konferencen ”Animal welfare – Improving by Label-
ling”. Rådet vedtog på den baggrund i maj 2007 en række konklusioner
vedrørende dyrevelfærdsmærkning, hvorved man opfordrede Kommissi-
onen til at forelægge en rapport, der kunne danne grundlag for en til-
bundsgående drøftelse af emnet.
Kommissionen har på den baggrund fået udarbejdet en undersøgelse af
fordele og ulemper ved at indføre en dyrevelfærdsmærkningsordning og
etablere et europæisk netværk af referencecentre for beskyttelse af dyr og
dyrevelfærd.
2. Indhold
Kommissionens rapport har til formål at danne grundlag for, at Europa-
Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget kan indgå i en tilbundsgående drøftelse af spørgsmålet
om et dyrevelfærdsmærke. Denne drøftelse mellem de forskellige institu-
tioner skal danne grundlag for Kommissionens overvejelser i forbindelse
med udformningen af eventuelle fremtidige tiltag på området.
Kommissionens rapport præsenterer i den forbindelse nogle mulige tiltag
vedrørende dyrevelfærdsmærkning og etablering af et europæisk netværk
af referencecentre for beskyttelse af dyr og dyrevelfærd, som efter
Kommissionens opfattelse bør undersøges nærmere.
2.1. Dyrevelfærdsmærkning
Den gennemførte undersøgelse viser, at dyrevelfærdsmærkning baseret
på videnskabelige kriterier og harmoniserede krav kan sætte forbrugere i
stand til at træffe velinformerede valg i forbindelse med køb af varer og
samtidig gøre det muligt for producenter at drage fordel af mulighederne
på markedet.
Det fremgår endvidere af undersøgelsen, at en betydelig andel af borger-
ne ikke bare ønsker at blive informeret om varers fysiske kvaliteter, f.eks.
indholdet af ønskede og uønskede ingredienser, men også om andre kva-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
liteter ved varerne, herunder – når produkter fra dyr indgår i varerne – de
etiske forhold i forbindelse med produktionen af disse dyr
.
Det anføres i rapporten, at dyrevelfærd fra et forbrugerperspektiv typisk
er et spørgsmål om tillid. Det betyder, at forbrugerne i mange tilfælde i
dag ikke selv kan kontrollere rigtigheden af oplysninger i en produktbe-
skrivelse om, at produktionen har levet op til høje standarder for dyrevel-
færd.
I EU findes der ikke harmoniserede krav til mærkning vedrørende dyre-
velfærd, men en række af de parter, der er blevet hørt i forbindelse med
undersøgelsen, er af den opfattelse, at der er behov for en metode til vur-
dering og sammenligning af dyrevelfærdsstandarder.
Nogle eksisterende mærkningsordninger omfatter krav, der har betydning
for dyrevelfærden, f.eks. mærkningsordninger vedrørende økologi eller
miljøbeskyttelse. Ifølge Kommissionen skal merværdien ved en eventuel
EU-mærkningsordning for dyrevelfærd derfor nøje overvejes i forhold til
de eksisterende ordninger.
I rapporten gennemgås følgende mulige tiltag, som Kommissionen anbe-
faler en nærmere undersøgelse af:
- Indførelse af ”forbeholdte udtryk”
Et eksempel herpå er konsumæg, som mærkes enten som æg fra burhøns,
skrabeæg, æg fra fritgående høns eller økologiske æg. Fastsættelse af
krav til anvendelse af ”forbeholdte udtryk” vil forudsætte, at der udarbej-
des særlige europæiske standarder for dyrevelfærden i forbindelse med
det enkelte produkt. Det vil ifølge Kommissionen i den forbindelse være
nødvendigt at afveje fordele og ulemper ved en sådan ordning.
Kommissionen anfører i den forbindelse, at det er vigtigt at overveje,
hvorledes man vil skulle behandle produkter fra lande uden for EU, her-
under i lyset af EU’s forpligtelser i forhold til WTO.
- Oplysnings- og uddannelseskampagner
Ifølge Kommissionen må dyrevelfærdsmærkning i store træk forventes at
kunne have den ønskede virkning,
hvis
forbrugerne er tilstrækkeligt in-
formerede om betydningen af mærkningen,
hvis
oplysningerne er letfor-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ståelige, og
hvis
forbrugerne er interesserede i at benytte oplysningerne i
forbindelse med deres køb af varer. Resultaterne af undersøgelsen, som
Kommissionen har fået gennemført, viser således, at dyrevelfærdsmærk-
ning kan øge forbrugernes kendskab til dyrevelfærd og bidrage til, at der
kommer flere og bedre dyrevelfærdsprodukter på markedet. Det bør i den
forbindelse ifølge Kommissionen overvejes, om det er mest hensigts-
mæssigt at udarbejde og tilrettelægge oplysningskampagner på EU-
niveau eller på medlemsstatsniveau.
2.2. Etablering af et europæisk netværk af referencecentre for dyrebe-
skyttelse og dyrevelfærd
Det fremgår af undersøgelsen, som Kommissionen har fået gennemført,
at de europæiske forbrugere savner oplysninger om dyrevelfærdsniveauet
i forbindelse med produktionen af de varer, som de køber. Derfor fore-
slås det i EU-handlingsplanen for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd (2006-
2010), at der udvikles standardiserede dyrevelfærdsindikatorer som et
videnskabeligt baseret værktøj, der kan måle dyrevelfærd, sikre en bedre
håndhævelse og lette formidlingen til befolkningen.
I den forbindelse har en lang række af de parter, der er blevet hørt i for-
bindelse med undersøgelsen, fremhævet, at et europæisk netværk af refe-
rencecentre for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd vil være en fordel. På den
baggrund er forskellige former for referencenetværk og dermed forbund-
ne omkostninger blevet analyseret i undersøgelsen, og det konkluderes,
at et europæisk netværk af referencecentre, der kan yde teknisk støtte til
udviklingen og gennemførelsen af dyrevelfærdspolitikker, bør baseres på
et centralt koordinerende institut, som samarbejder med et netværk af
relevante forskningsinstitutioner i medlemslandene. Eventuelle underop-
gaver, der udføres af netværkspartnere i medlemslandene, kan omfatte
undersøgelser og konsekvensanalyser, gennemførelse af målrettet forsk-
ning i dyrevelfærdsanliggender af relevans for EU samt uddannelses- og
formidlingsaktiviteter.
Kommissionen anfører, at det i den forbindelse bør overvejes, om forde-
lene ved oprettelse af et europæisk netværk af referencecentre for beskyt-
telse af dyr og dyrevelfærd kan opveje ulemperne, herunder i lyset af den
administrative byrde, som oprettelsen vil medføre.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Gældende dansk ret
Der findes ikke i Danmark lovgivning om mærkning af varer, som alene
er baseret på dyrevelfærdsmæssige kriterier.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens rapport vil ikke i sig selv have lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser.
I det omfang de initiativer, som omtales i rapporten, udmøntes i konkrete
forslag til EU-retsakter, vil disse retsakter kunne medføre lovgivnings-
mæssige eller statsfinansielle konsekvenser, som det ikke på nuværende
tidspunkt er muligt at angive nærmere.
5. Høring
Rapporten er sendt i høring hos Danmarks Jordbrugsforskning, Danske
Slagterier, Dansk Pelsdyravlerforening, Den Danske Dyrlægeforening,
Det Dyreetiske Råd, DOSO, Dyrenes Beskyttelse, Dyreværnsrådet, For-
brugerrådet, Forbrugerstyrelsen, Fødevarestyrelsen, Landbrug & Fødeva-
rer og Slagteriernes Forskningsinstitut.
6. Nærhedsprincippet
Rapporten rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
7. Andre landes kendte holdninger
Der foreligger ikke officielle tilkendegivelser om de øvrige medlemslan-
des holdning til Kommissionens rapport.
8. Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side er man umiddelbart positivt indstillet over for rapporten.
9. Europa-Parlamentets udtalelse
Sagen har ikke været forelagt for Europa-Parlamentet.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Den Nationale Komité vedrørende Landbrugsdyr
Sagen vil blive drøftet på et kommende møde i Den Nationale Komité
vedrørende Landbrugsdyr.
11. Tidligere forelæggelse for Folketinget
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketinget.
6