Europaudvalget 2009-10
2987 - Transport, tele og energi Bilag 2
Offentligt
768721_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
26. november 2009
Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi – søtransport)
den 17. december 2009
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om meldeformalite-
ter for skibe, der ankommer til eller afgår fra havne i Fællesskabets med-
lemsstater, og om ophævelse af direktiv 2002/6/EF – KOM(2009)11....
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768721_0002.png
2/7
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om meldeforma-
liteter for skibe, der ankommer til eller afgår fra havne i Fællesska-
bets medlemsstater, og om ophævelse af direktiv 2002/6/EF –
KOM(2009)11
Revideret notat – ændringer i forhold til samlenotat af 17. september
2009 er fremhævet med
kursiv.
Resumé
Forslaget har til formål at afskaffe eller forenkle dokument- og varekon-
trollen med skibe og gods i trafik mellem havne i Fællesskabet. Dette sker
ved at skære ned i det antal oplysninger, der leveres flere gange til for-
skellige myndigheder, samt ved at stille krav om, at elektronisk indberet-
ning af alle foreskrevne oplysninger kan ske til ét sted. Derudover ajour-
føres de eksisterende meldeformularer som opfølgning på revisionen i
2005 af FN’s internationale søfartsorganisation, IMO’s, konvention om
lettelse af international samfærdsel ad søvejen.
Forslaget skønnes at ville kræve lovændring.
Forslaget ventes sat på dagsordenen for rådsmødet (transport, telekom-
munikation og energi) den 17. december 2009.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har den 22. januar 2009 fremlagt forslaget i forbindelse
med Kommissionens meddelelse og handlingsplan om etablering af et eu-
ropæisk søtransportområde uden grænser, KOM(2009)10. Forslaget er
modtaget i dansk sprogversion den 20. februar 2009.
Forslaget er fremsat i henhold til Traktatens artikel 80, stk. 2, og kan ved-
tages med kvalificeret flertal efter proceduren for fælles beslutningstagen
i artikel 251.
Med direktivforslaget ophæves det eksisterende direktiv 2002/6/EF og er-
stattes med det fremlagte forslag. Dette sker til dels, fordi en række stan-
dardformularer (”FAL-formularer”), som anvendes i forbindelse med et
skibs ankomst til og afgang fra havne inden for Fællesskabsområdet, blev
ændret i 2005. Standardformularerne hidrører fra FN’s internationale sø-
fartsorganisation, IMO’s, konvention om lettelse af international sam-
færdsel ad søvejen (”FAL-konventionen”), og er optrykt som bilag til det
eksisterende direktiv. Kommissionen foreslår derfor, at formularerne ved-
rørende meldeformaliteter i bilaget bringes i overensstemmelse med de
reviderede FAL-formularer.
Endvidere foreslår Kommissionen en ny foreløbig formular, der skal fin-
de anvendelse, indtil en harmoniseret formular er vedtaget i IMO-regi.
Formularen skal anvendes til afgivelse af de maritime sikringsoplysnin-
ger, der kræves efter forordning 725/2004/EF om bedre sikring af skibe
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768721_0003.png
3/7
og havnefaciliteter. Oplysningerne afgives til brug for sikkerhedsvurde-
ringen af et skib, når det meddeler anløb af en havn i en medlemsstat.
Med forslaget forsøges en harmonisering af indberetningsfristerne i for-
skellige EU-retsakter, således at skibenes indberetninger inden havnean-
løb i EU-havn skal ske 24 timer før ankomst.
Derudover indebærer forslaget, at oplysninger, der allerede er indberettet
i henhold til andre EU-retsakter ved et skibs anløb eller afsejling, ikke
også skal medtages på FAL-formularerne. Der er tale om oplysninger til
brug for havnestatskontrol, trafikovervågning og sikring af skibe og hav-
nefaciliteter samt oplysninger om driftsaffald og lastrester fra skibe. Hvor
der ikke er EU-bestemmelser om indberetning, skal oplysninger frem-
sendt efter bestemmelserne i FAL-konventionen ifølge forslaget accepte-
res af medlemsstaterne.
Det foreslås endvidere, at medlemsstaterne accepterer FAL-formularer,
der indgives på et af de officielle EU-sprog.
For at lette kommunikationen mellem havne og skibe foreslås det, at ski-
benes indrapportering af de oplysninger, som er omfattet af direktivet,
skal kunne ske elektronisk via SafeSeaNet til den kompetente myndig-
hed, udpeget af medlemsstaten, på samme tidspunkt som Europa-
Parlamentets og Rådets beslutning 70/2008 om papirløse rammer for told
og handel forventes at blive implementeret. Dog allersenest den 31. de-
cember 2016. SafeSeaNet er et EU-baseret elektronisk netværk til ud-
veksling af maritimt relaterede informationer mellem medlemslandene.
De oplysninger, der vil skulle indberettes via SafeSeaNet, er oplysninger
om passagerer, besætning, lasten, besætningens personlige ejendele, ind-
holdet af skibsproviant, farligt gods samt oplysninger, der kræves i med-
før af det maritime sundhedsbevis. Indberetningssystemerne, der skal ud-
vikles, skal derfor være kompatible med SafeSeaNet.
Endelig foreslås det, at skibe i fart mellem havne inden for Fællesskabets
toldområde bør fritages for pligten til at forelægge FAL-formularer, når
de ikke undervejs anløber en havn uden for Fællesskabets område.
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har den 10. november 2009 i udvalget for transport og
turisme haft en kort drøftelse af forslaget.
Der var i udvalget overvejende støtte til, at indberetningssproget bør være
engelsk, da det er det internationale skibsfartsprog. Udvalget ønsker derud-
over, at fristen for elektronisk indberetning bliver sat til 2013.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768721_0004.png
4/7
Som begrundelse for forslaget anfører Kommissionen, at den frie trans-
port af varer ad søvejen inden for Fællesskabets område nødvendiggør en
ændring af den eksisterende fællesskabslovgivning.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er
overholdt.
4. Gældende dansk ret
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/6/EF om meldeformaliteter
for skibe, der ankommer til eller afgår fra havne i Fællesskabets med-
lemsstater, er gennemført ved bekendtgørelse nr. 656 af 19. juni 2007 om
toldbehandling og bekendtgørelse nr. 635 af 24. juni 2008 om udlændin-
ges adgang her til landet.
5. Høring
Forslaget har været i høring hos medlemmerne af EU-specialudvalget ved-
rørende skibsfartpolitiske spørgsmål samt Danmarks Skibsmæglerforening.
Danmarks Rederiforening
og
Danmarks Skibsmæglerforening
støtter for-
slaget. De mener dog, at indførelsen af en ny formular til afgivelse af sik-
ringsoplysninger forud for anløb af en EU-havn harmonerer dårligt med øn-
sket om rationalisering af meldeformaliteterne. Man så hellere, at der i
IMO-regi arbejdes globalt for en harmoniseret formular.
Danmarks Rederi-
forening har dog efterfølgende anført, at man, indtil IMO har vedtaget en
formular, kan acceptere en EU-formular.
Danmarks Rederiforening
påpeger vigtigheden af, at der med direktivfor-
slaget sker en reel administrativ lettelse, og at de undtagelser fra pligten til
at afgive oplysninger, der allerede findes i eksisterende EU-regler, fortsat
vil gælde.
Danske Havne, Danmarks Rederiforening
og
Danmarks Skibsmæglerfor-
ening
er positivt indstillet over for udviklingen af et elektronisk system, der
kan forenkle udvekslingen af data mellem skibe og havne,
og ser gerne, at
elektronisk indberetning kan ske allerede i 2013.
Det er vigtigt, at dette sy-
stem sikrer, at de relevante oplysninger gnidningsfrit kan udveksles på
tværs af alle systemer, såvel eksisterende som planlagte. Systemet bør end-
videre tilpasses det reelle informationsbehov - og ikke omvendt, og der bør
ikke kun tages højde for de store havne, men også mindre havne med kun få
anløb.
Danske Havne
anfører, at der vil være omkostninger for havnene i forbin-
delse med indførelse af et elektronisk indberetningssystem. Den foreslåede
nye formular vedrørende maritim sikring vil også betyde ekstraomkostnin-
ger for havnene, da det eksisterende elektroniske indberetningssystem vil
skulle tilpasses.
Danske Havne
udtrykker endvidere bekymring for, at alle før-ankomst op-
lysninger samles i SafeSeaNet, således at havnespecifikke oplysninger om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768721_0005.png
5/7
fx liggeplads, affaldsmodtagelse mv. ikke vil blive sendt direkte til havnen.
Det kan komme til at betyde, at havnen vil skulle bruge ressourcer på at
overvåge systemet, og at oplysninger, der alene vedrører skibe og havne,
ikke længere vil kunne ændres nemt og effektivt.
6. Andre landes holdninger
Medlemsstaterne har generelt udtrykt støtte til forslaget og dets formål.
Mange
medlemsstater
har endvidere anført, at der er behov for, at det ud-
trykkeligt fremgår af forslaget, hvilke EU-retsakters indberetningsfrister,
der vil blive ændret som følge af forslaget.
Flere medlemsstater ønsker, at skibes indberetninger sker på engelsk, da
det er det internationale skibsfartsprog.
Herudover er det blevet foreslået, at den nye midlertidige papirformular til
afgivelser af maritime sikringsoplysninger slettes, således at der ikke i di-
rektivet stilles formkrav for afgivelse af sikringsoplysninger.
Endelig mener mange medlemsstater, at det fortsat bør være muligt at kræ-
ve, at skibe i fart mellem havne inden for Fællesskabets toldområde skal
afgive oplysninger i henhold til FAL-konventionen.
Formandskabet har fremlagt kompromisforslag, som i vid udstrækning sø-
ger at imødekomme medlemsstaternes ønsker på disse punkter.
7. Foreløbig dansk holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet over for forslag, der letter de
administrative byrder for erhvervslivet i forbindelse med skibes ankomst
og afsejling fra havn og således fremmer skibsfartens konkurrenceevne.
Man støtter derfor forslagets hovedsigte.
Regeringen finder, at regelsættet bør udarbejdes så administrativt let som
muligt for havne såvel som skibe.
Forslaget om, at FAL-formularerne indgivet på et af de officielle EU-
sprog skal accepteres, synes problematisk. Efter regeringens opfattelse
bør indberetningssproget være engelsk, da engelsk er det internationale
skibsfartssprog.
Det synes ikke at harmonere med forslagets formål om at forenkle melde-
formaliteterne at indføre en midlertidig papirformular til sikringsoplys-
ninger, der kun kommer til at skulle bruges ved intern EU-fart i en kort
periode. Det vurderes, at indførelse af den nye midlertidige papirformu-
lar, inden den elektroniske indberetning via SafeSeaNet er på plads, vil
betyde øgede administrative byrder for havnene i form af kontrol af for-
mularen samt vidererapportering i SafeSeaNet. Det skal bemærkes, at det
eksisterende krav i EU-lovgivningen til hvilke sikringsoplysninger, der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768721_0006.png
6/7
skal indberettes, ikke berøres. Det er alene indførelsen af et formkrav til
afgivelsen af oplysninger, der vurderes uhensigtsmæssig.
Danmark mener ikke, at man helt kan afskaffe FAL-formularerne for EU-
sejlads, da formularerne indeholder information, der ikke skal indberettes
via andre EU-retsakter, og som SKAT således ikke længere vil have adgang
til. Derfor bør reglerne udformes, således at det fortsat være muligt at
kontrollere, hvad der medbringes af uberigtiget proviant (cigaretter, spiri-
tus, vin mv.) til besætningens eget brug.
8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes at ville kræve lovændring, som giver hjemmel til at fo-
reskrive en pligt til at foretage indberetning til SafeSeaNet. Økonomi-
og
erhvervsministerens forslag til ændring af lov om sikkerhed til søs mv,.
som forventes fremsat i denne samling, vil indeholde en sådan hjemmel.
Direktivforslaget indebærer navnlig, at oplysninger, der vedrører SKAT
(oplysninger om lastens og varers art samt besætningens ejendele),
Transportministeriet (oplysninger til brug for sikring af havne og havne-
faciliteter) samt Justitsministeriet (oplysninger til brug for ind og udrejse-
kontrol ved grænsen), som noget nyt skal indberettes til SafeSeaNet.
Forslaget skønnes at få statsfinansielle konsekvenser, idet forslaget indebæ-
rer, at SafeSeaNet vil skulle udvikles i forhold til den nuværende version.
Det vurderes, at ændringerne i SafeSeaNet er af et sådant omfang, at det
blandt andet vil kunne medføre meromkostninger til personale til system-
håndtering, softwareudvikling samt drift af selve systemet. Fordeling af
eventuelle statsfinansielle konsekvenser forbundet med implementeringen
af direktivet afholdes efter aftale mellem de relevante ministerier og par-
ter inden for eksisterende rammer.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
En fuld elektronisk gennemførelse af SafeSeaNet vurderes at ville begrænse
de administrative byrder for erhvervslivet, idet der sker en administrativ
forenkling og indføres it-løsninger i forbindelse med skibenes indberetning
af oplysninger ved anløb og afgang.
Med indførelse af en midlertidig sikringsformular er der risiko for, at den
opnåede lettelse for indrapportering fra skibene samtidig vil medføre øgede
administrative byrder for havnene.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget blev den 2. oktober 2009 forelagt Folketingets Europaudvalg
til forhandlingsoplæg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7/7
Der er oversendt grundnotat den 15. maj 2009.