Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2989 - landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
6. januar 2010
FVM 723
____________________________________________________________________
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. januar 2010
____________________________________________________________________
3.
Italiensk anmodning om godkendelse af statsstøtte til køb af landbrugsjord
- Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
Side 2
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
780972_0002.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 18. januar 2010
3.
Italiensk anmodning om godkendelse af statsstøtte til køb af landbrugsjord
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 3. december 2009.
Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Italien har den 26. november 2009 fremlagt en anmodning til Rådet om at godkende statsstøtte til
køb af landbrugsjord. Italien ønsker Rådets godkendelse til at yde statsstøtte fra 1. januar 2010
frem til udgangen af 2013. Den eksisterende mulighed for at yde statsstøtte ophører den 31. decem-
ber 2009 og ønskes forlænget frem til udgangen af 2013.
Baggrund
Italien har den 26. november 2009 fremlagt en anmodning til Rådet om at godkende statsstøtte til
køb af landbrugsjord. Italien ønsker at iværksætte en støtteordning til køb af landbrugsjord fra 1. ja-
nuar 2010 til udgangen af 2013.
Anmodningen er fremsat i medfør af TEUF artikel 108, stk. 2, 3. afsnit, 1. punktum, som har føl-
gende ordlyd: ”På begæring af en medlemsstat kan Rådet med enstemmighed træffe afgørelse om,
at en af denne stat ydet eller planlagt støtte, uanset bestemmelserne i artikel 107 eller de i artikel
109 nævnte ordninger, skal betragtes som forenelig med det indre marked, hvis ganske særlige om-
stændigheder berettiger en sådan beslutning.”
Bestemmelsen indebærer, at Rådet kan godkende statsstøtte. Det er ikke nogen betingelse for Rå-
dets behandling af sagen, at medlemsstaten først har anmeldt den planlagte støtte til Kommissionen.
Imødekommelse af anmodningen kræver enstemmighed.
Anmodningen er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18. januar 2010 med
henblik på vedtagelse.
Nærhedsprincippet
Sagen vedrører en anmodning om statsstøtte, som skal behandles af Rådet efter reglerne i TEUF ar-
tikel 107-108. Spørgsmålet om nærhedsprincippet er derfor ikke relevant.
Formål og indhold
Ved fastlæggelsen af rammebestemmelserne for statsstøtte til landbrugssektoren for perioden 2007-
2013 i 2006 blev der givet adgang for medlemsstaterne til at videreføre eksisterende godkendte støt-
teordninger til køb af jord med statsstøtte frem til udgangen af 2009. Italien har på denne baggrund
en godkendt støtteordning, der udløber den 31. december 2009.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
780972_0003.png
Italien har endvidere oplyst, at den eksisterende statsstøtteordning er notificeret til Kommissionen
(notifikationsnummer N 110/2001), hvor ordningen blev godkendt af Kommissionen under de tidli-
gere rammebestemmelser for statsstøtte til landbrugssektoren i 2000-2006.
Italien anmoder nu om Rådets godkendelse til at forlænge støtteordningen til erhvervelse af land-
brugsjord med statsstøtte fra 1. januar 2010 til 31. december 2013.
Italien begrunder blandt andet anmodningen med behovet for en strukturudvikling i form af en for-
øgelse af bedriftsstørrelsen i landet. Det oplyses fra italiensk side, at en bedrift i Italien i gennemsnit
har 7,6 hektar jordtilliggende i forhold til de 27 medlemsstaters 13,3 hektar. Fra italiensk side er det
endvidere oplyst, at 73 % af landbrugsbedrifterne i Italien er under 5 hektar. Der har endvidere væ-
ret en reduktion i antallet af italienske landbrugsbedrifter med 14,5 % fra 2003 til 2007, herunder
mange meget små bedrifter.
Italien begrunder endvidere anmodningen med en nedgang i jordbrugernes indtægtsgrundlag, de la-
vere priser på landbrugsprodukter, samt den stigende arbejdsløshed inden for landbrugssektoren.
Endvidere nævner Italien, at den økonomiske krise har vanskeliggjort og begrænset finansierings-
mulighederne for landbruget.
Fra italiensk side understreges det, at støtten alene ydes til landbrugsbedrifter, der er økonomisk le-
vedygtige. Dette indebærer blandt andet, at landmanden skal have de nødvendige kompetencer.
Ordningen er endvidere gunstigst for yngre landmænd, der også har sværest ved at opnå finansie-
ring. Fra italiensk side vurderes det, at den tidligere ordning fra 2001 har øget generationsskiftet
med 5 % om året.
Italien vil, såfremt Rådet godkender støtteordningen, efter det oplyste give støtten i form af såkaldte
bløde lån (lavtforrentede lån) eller ”leasing”, som skal ydes med en tilbagekøbsbestemmelse.
Mulighederne skal kunne benyttes både ved etablering og ved udvidelse af eksisterende bedrifter.
Det fremgår af det italienske forslag, at der i givet fald forventes givet støtte til køb af 34.000 ha.
jord i perioden 1. januar 2010 frem til og med 2013, svarende til en samlet støtte på 100 mio. € (ca.
750 mio. kr.). Fra italiensk side er det oplyst, at ordningen forventes at komme til at dække ca.
1.200 landmænd med et gennemsnitligt støttebeløb på ca. 80.000 €.
Italien har til sidst i statsstøtteanmodningen til Rådet erklæret, at man i givet fald årligt vil afrappor-
tere resultaterne af den implementerede ordning, ligesom man vil fremsende en oversigt over støt-
temodtagere.
Ifølge Kommissionen vil det ikke være muligt at godkende det italienske forslag inden for rammer-
ne af de gældende rammebestemmelser for statsstøtte til landbrug og skovbrug for perioden 2007-
2013.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
780972_0004.png
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
Landbrug & Fødevarer er generelt meget kritisk overfor ydelse af statsstøtte. Der kan dog være sær-
lige forhold, der gør sig gældende – særligt for de nye medlemsstater. I tilfælde af, at det besluttes
at godkende statsstøtteanmodningerne, bør det sikres, at der fastlægges en udløbsdato for alle ord-
ninger. Endvidere bør det i princippet være Kommissionen, der gennemgår og godkender statsstøt-
tesager. Endelig bør det understreges, at der ikke kan ske forlængelse ud over 2013, hvorefter der
ventes at være gennemført en reform af den nuværende landbrugspolitik.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er den generelle danske holdning, at statsstøtte bør begrænses mest muligt, og at det bør være
Kommissionen, der vurderer medlemsstaternes statsstøtteordninger og disses forenelighed med
traktatens regler, idet man dog under helt særlige, ekstraordinære og konkrete omstændigheder kan
undlade at stemme eller stemme for Rådets godkendelse.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den italienske anmodning var oprindeligt sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri)
den 14.-16. december 2009, men Italien tog anmodningen af dagsordenen.
Polen fik godkendt en lignende statsstøtteanmodning med enstemmighed på rådsmødet (landbrug
og fiskeri) den 20. november 2009. Ungarn, Letland og Litauen fik godkendt lignende statsstøtte-
anmodninger med enstemmighed på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 14.-16. december 2009.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 11. december 2009 forud for rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 14.-16. december 2009, jf. samlenotat oversendt den 3. december 2009.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
4