Trafikudvalget 2009-10
S 159
Offentligt
746798_0001.png
MINISTEREN
Folketingets LovsekretariatChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
26. oktober 2009918713
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Folketingsmedlem Eigel Andersen (SF) har den 19. oktober 2009 stillet migfølgende spørgsmål nr. 159, som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. S 159:

"Hvad mener ministeren – set i lyset af klimatopmødet i december i Køben-havn og et ønske om at nedbringe CO2-forurening og få flere til at bruge denkollektive trafik – om, at prisen på en kontantbillet til og fra Århus Kommunesyderområder den 10. august i år steg fra 18 til 32 kr.?"

Svar:

Udviklingen i prisen på kontantbilletter er generelt ikke et velegnet mål foromkostningerne ved at benytte den kollektive trafik. Det er - og bør også være -således undtagelsen, at regelmæssige brugere af den kollektive trafik anvenderkontantbilletter frem for rabatterede produkter som f.eks. klippekort. Det skyl-des bl.a. den betydelige ekspeditionstid og dermed forsinkelse af f.eks. bustra-fikken, som køb af en kontantbillet giver anledning til.I det konkrete tilfælde forholder det sig da også således, at Midttrafik har op-lyst, at taksterne på klippekort er uændrede. Derimod er det korrekt, at Midt-trafik har besluttet, at kunder på kontantbilletter i Århus Kommune i højeregrad skal betale efter, hvor langt de kører i zonerne 1-4. Tidligere har der væretenhedspris for kørsel i alle fire zoner. Prisen på en kontantbillet til 4 zoner erderfor steget relativt mere end taksterne generelt.Midttrafik overholder i øvrigt takstloftet på 2009 på 3,1 pct. Takstloftet er etloft for den gennemsnitlige stigning for taksterne i hele trafikselskabet. Derforkan enkelte rejsehjemler stige mere eller mindre end 3,1 pct.Jeg noterer mig, at Midttrafik overholder takstloftet og har ikke yderligere atbemærke.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed