Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
S 2423
Offentligt
868532_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
J.nr. MST-501-00323
Den 23. juni 2010
Folketingsmedlem Benny Engelbrecht (S) har den 15. juni 2010 stillet føl-
gende spørgsmål nr. S 2423, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 2423
Vil ministeren inddrage resultatet af en ny dansk undersøgelse offentliggjort
i European Heart Journal (omtalt på www.ingeniøren.dk den 14. juni 2010),
som beviser sammenhængen mellem luftens indhold af ultrafine partikler fra
dieselbiler og blodpropper i hjernen, når ministeren skal udforme bekendt-
gørelse om udvidelse af miljøzoner?
Svar
Den nye danske undersøgelse underbygger den negative betydning af sod-
partikler fra dieselbiler, som har været fremhævet de seneste 10 år, og som
er årsag til, at indsatsen mod partikelforurening også har stået højt på rege-
ringens dagsorden gennem lang tid.
Der er taget en lang række nationale initiativer. Ikke mindst miljøzoner for
tunge køretøjer, som - når de træder fuldt ud i kraft til sommer - forventes at
reducere forureningen med ultrafine sodpartikler med mere en fjerdedel.
Konkret i forhold til dieselbiler vil jeg endvidere fremhæve, at Danmark er
blandt de lande, der i EU-regi har arbejdet hårdt for, at der skulles stille krav
til udslippet af ultrafine partikler fra dieselbiler. Disse krav er nu standard i
forbindelse med nye motornormer (Euro-normer), og alle nye dieselbiler vil i
de kommende år blive leveret med effektive partikelfiltre.
Med hensyn til den konkrete udmøntning af den nye lov om skærpede mil-
jøzoner (L 210) er denne beskrevet i lovbemærkningerne og i de svar, jeg
har afgivet i forbindelse med lovbehandlingen. Dette ændrer denne under-
søgelse ikke på.
Inger Støjberg
/ Kristoffer Slottved
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk