Kulturudvalget 2009-10
S 543
Offentligt
774214_0001.png
774214_0002.png
774214_0003.png
Folketingets LovsekretariatFolketingetChristiansborg1240 København K
KulturministerenKulturministerietNybrogade 21203 København KTlf.FaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
11. december 2009Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. S 543 vedrørende filmproduktioner og over-enskomster stillet af folketingsmedlem Per Clausen (EL) den 3. december.
Carina Christensen
J. NR. 2004-24547-67
Side 2

Spørgsmål nr. S 543

Stillet den 3. december
Svar til folketingsmedlem Per Clausen (EL) fra kulturministeren.

Spørgsmål:

"Mener ministeren, at det er rimeligt at give dansk filmstøtte til filmproduktioner, hvorman ansætter billig udenlandsk arbejdskraft for at undergrave de danskeoverenskomster?"

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet overfor Det Danske Filminstitut, der fastsætter vilkår forstøtte til filmproduktioner. Det Danske Filminstitut har oplyst følgende:”Det er Filminstituttets vurdering, at anvendelsen af dansk arbejdskraft i dansk film-produktion i meget stor udstrækning er dækket af overenskomster for så vidt angåranvendelse af filmteknisk arbejdskraft i forbindelse med optagelse og filmarbejde samtaflønning og royalty aftaler med de mere kreativt betonede kræfter i filmen så sommanuskriptforfatter, instruktør, fotograf og lignende.Overenskomsterne er indgået mellem Producentforeningen som arbejdsgiverorganisati-on og en række arbejdstagerorganisationer, jf. nedenstående oversigt over gældendeoverenskomster mellem Producentforeningen ogFilm- og tv-arbejderforeningenDansk SkuespillerforbundDanske Dramatikeres ForbundDansk ArtistforbundDansk JournalistforbundDanske FilminstruktørerKomponister
Filminstituttets støttevilkår for spillefilm indeholder ikke krav om anvendelse af over-enskomster i forbindelse med ansættelse af arbejdskraft på de enkelte filmproduktioner.Den danske filmbranche arbejder tæt sammen med udlandet. Mere end halvdelen af deca. 130 støttede spillefilm i perioden 2003-2009 var samproduceret med udenlandskeproduktionsselskaber. Dansk film har således en intensiv udveksling af arbejdskraft ogkapital med udlandet og nyder godt af samarbejdet i kunstnerisk, kreativ og tekniskhenseende. Samarbejdet finder ofte sted på den måde, at dele af den danske produktionlægges ud – akkurat som udenlandske producenter lader en del af filmarbejdet udføreaf danske produktions- eller postproduktionsselskaber. Anslået udgør den udenlandskekapital i danske spillefilm i størrelsesordenen 15-20 % - og i parentes bemærket modta-
Side 3
ger dansk film væsentlig mere produktionskapital fra udlandet, end vi giver ud. Danskfilm er således også afhængig af, at udvekslingen mellem dansk og udenlandsk arbejds-kraft kan ske så smidigt som muligt. Det vil derfor være uhensigtsmæssigt, hvis derblev etableret et krav om, at al arbejdskraft i dansk støttede spillefilm skulle følge dedanske overenskomster.Filminstituttets primære fokus i tilknytning til dansk filmproduktion er den kunstneri-ske udvikling – kvaliteten og bredden i dansk filmproduktion - samt den generelleomkostningsudvikling i filmbudgetterne. Det er i denne forbindelse instituttets vurde-ring, at det gennem de senere år er lykkedes branchen og Filminstituttet at bremsebudgetstigningen i dansk film.I foråret 2010 vil Filminstituttet udarbejde en økonomianalyse af dansk film. Analysenvil udover den generelle budgetudvikling blandt andet kaste lys over den generellelønudvikling sammenholdt med antallet af optagedage, tilknyttet arbejdskraft mv.”Jeg har ikke yderligere at tilføje.