Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
Aktstk. 128
Offentligt
1002753_0001.png
1002753_0002.png
J.nr. 2011-026-0031Dato: 26. maj 2011
TilFolketinget - Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 23 ad § 9 Akt 128 af 18.maj 2011.(Alm. del).
Peter Christensen/Ole Morsing

Spørgsmål:

Vil den styrkede grænsekontrol betyde hindringer for svenske og tyske politimyndighedersmulighed for at foretage grænseoverskridende forfølgelse i forbindelse med observation(skygning) eller forfølgelse (hot pursuit) af en mistænkt?

Svar:

Justitsministeriet har udtalt nedenstående, som jeg kan henholde mig til:”Justitsministeriet kan oplyse, at efter Schengen-konventionens artikel 40 kan politiet ien medlemsstat under visse nærmere betingelser fortsætte observationen af mistænkteog ikke-mistænkte personer ind over grænsen til andre Schengen-lande, hvis observati-onen gennemføres som led i efterforskningen af et strafbart forhold, der kan medføreudlevering.Efter Schengen-konventionens artikel 41 kan politiet i en medlemsstat, der har optagetforfølgelsen af en person, som er antruffet på fersk gerning i færd med at begå en straf-bar handling, i visse tilfælde fortsætte forfølgelsen ind på en anden medlemsstats territo-rium uden tilladelse fra den pågældende stat (såkaldt ”hot pursuit”).Danmark og Sverige har den 6. oktober 1999 indgået en aftale om politimæssigt samar-bejde i Øresundsregionen. Aftalen, der er gennemført i dansk ret ved lov nr. 318 af 4.maj 2000, indeholder bl.a. bestemmelser, der udmønter Schengen-konventionens reglerom politimæssigt samarbejde, herunder de nævnte bestemmelser om grænseoverskri-dende observation og om grænseoverskridende forfølgelse.Danmark og Tyskland har desuden den 21. marts 2001 indgået en aftale om politimæs-sigt samarbejde i grænseområderne. Aftalen supplerer og konkretiserer Schengen-konventionens regler om politimæssigt samarbejde, herunder de nævnte bestemmelserom grænseoverskridende observation og om grænseoverskridende forfølgelse.Aftalen af 11. maj 2011 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og KristendemokraterneomPermanent toldkontrol i Danmark (styrket grænsekontrol)indebærer ingen ændrin-ger i forhold til de svenske og tyske politimyndigheders mulighed for – i overensstem-melse med de nævnte bestemmelser i Schengen-konventionen og de nævnte bilateraleaftaler – at foretage grænseoverskridende observation eller forfølgelse af mistænkte per-soner ved grænsen til Danmark. Tilsvarende indebærer aftalen ingen ændringer i danskpolitis mulighed for at foretage grænseoverskridende observation eller forfølgelse.”
Side 2