Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 165
Offentligt
940470_0001.png
940470_0002.png
940470_0003.png
MiljøstyrelsenJord & Affald
5. januar 2011J.nr. MST-705-00270
NÆRHEDS-OG GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGKommissionens forslag til tilpasning til den videnskabelige og tekniske udvikling af bilag IIIA ogVI til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1013/2006 om overførsel af affald.1. StatusKommissionen sendte den 2. december 2010 ovennævnte forslag til medlemsstaterne. Forslaget erfremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1013/2006 af 14. juni2006 om overførsel af affald.Der skal stemmes om forslaget ved forskriftskomitéprocedure (1999/468/EF art. 5). Forslaget er afKommissionen sat på dagsordenen til afstemning på møde i den tekniske tilpasningskomite undertransportforordningen senest den 10. januar 2011. Hvis der er i komiteen er kvalificeret flertal forforslaget, udsteder Kommissionen ændringerne til forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal,forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidigt Europaparlamentet. Rådet kanher med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der i Rådet erkvalificeret flertal imod forslaget, skal kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikkeinden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede ændringerne til forordningen.Folketinget er ikke tidlige orienteret om forslaget.2. Formål og indholdBaggrunden for forslaget er, at der i Rådets forordning (EF) nr. 1013/2006 om overførsler af affalder mulighed for, at ulistede blandinger af affald bestående af to eller flere affaldstyper, der er anførti forordningens bilag III (grønt affald), kan tilføjes forordningens bilag IIIA. Konsekvensen er, atprocedurekravene til transport af disse blandinger lempes betydeligt.Affald på forordningens bilag III kan i henhold til forordningen transporteres over grænser udenforudgående skriftligt samtykke fra myndighederne, idet disse affaldstyper normalt betragtes somuproblematiske. Såfremt, der derimod er tale omulistede blandingeraf affald, bestående af to ellerflere affaldsfraktioner fra forordningens bilag III, er der imidlertid krav om forudgående skriftligtsamtykke. Dette gælder også selvom blandingen måtte være uproblematisk.En eksplicit listning af disse blandinger af grønt affald på bilag IIIA betyder således, at transportermed sådant affald kan skeudenforudgående skriftligt samtykke (ligesom andet grønt affald på bilagIII).Der findes i dag fire slags blandinger på forordningens bilag IIIA. Formålet med ændringen afforordningens bilag IIIA er at tilføje yderligere 11 blandinger af affald. Der listes i alt 15affaldsblandinger, hvoraf fire allerede i dag er del af bilag IIIA. Ændringen er opdelt i to:Blandinger af forskellige Basel-koderogOECD-koder (5 blandinger – dog reelt kun 1blanding idet de 4 andre allerede er en del af bilag IIIA)Blandinger henhørende underénenkelt Basel-kode (10 blandinger)
1
Det skal pointeres, at der er tale om, at man lister blandinger afsammetype affald – f.eks.forskellige metaller. Blandinger afforskelligetyper af affald – f.eks. metal og plastik – forslås ikkelistet.3. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da formålet med forslaget alene er at udmøntereguleringsbeføjelser fastsat i allerede gældende fællesskabsregulering.4. Konsekvenser for DanmarkLovgivningsmæssige konsekvenserÆndringen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1013/2006 om overførsel afaffald, får ikke nogen direkte lovgivningsmæssige konsekvens for Danmark, da der ikke skalændres nogen love eller bekendtgørelser. Ændringerne vil i begrænset omfang få indflydelse påMiljøstyrelsens administration af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1013/2006 omoverførsel af affald.Økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenserForslaget om ændring af forordningen vurderes ikke at have statsfinansielle ellersamfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vil i princippet medføre en lettelse af erhvervslivetsbyrder, idet forudgående skriftligt samtykke fra myndighederne ved grænseoverskridende transportaf de elleve nye blandinger af affald efter ændringen ikke længere er nødvendig. Da Danmarkimidlertid har tilladt, at de fleste blandinger henhørende under en enkelt Basel-kode overføres,vurderes forslaget ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser.BeskyttelsesniveauDet vurderes, at forslaget har en neutral påvirkning af det nuværende beskyttelsesniveau. Dogvurderes én blanding potentielt at kunne have en negativ påvirkning af det nuværendebeskyttelsesniveau, nemlig blandinger henhørende under B2030 (keramisk affald i ikke-spredbarform) – se nedenfor under punkt 7.5. HøringForslaget er sendt i ekstern høring den 8. december 2010 med frist til den 15. december 2010 til eninteressentgruppe som Miljøstyrelsen nedsatte i 2006, da Kommissionen igangsatte arbejdet medændring af forordningens bilag IIIA.Interessentgruppen består af to kommuner, KL, fire interesseorganisationer, 4 affaldsproducentersamt to NGO’er. Miljøstyrelsen har kun modtaget høringssvar fra Dansk Industri, der er positiveoverfor forslaget.Sagen har været i høring i Miljøspecialudvalget fra den 17. december 2010 til den 3. januar 2011. Iden forbindelse er der kommet svar fra DI og Arbejdstilsynet, som ikke har bemærkninger.6. ForhandlingssituationenKommissionen inviterede i 2006 medlemslandene til diskussion om muligheden for at tilføjeblandinger til bilag IIIA, og repræsentanter fra medlemslandene har efterfølgende mødtes et pargange om året i en kontaktgruppe for at diskutere det videre arbejde.
2
I 2009 blev der tilføjet fire typer blandinger, som var de fire eneste blandinger, der kunne opnåsenighed om i kontaktgruppen. Kommissionen har nu (af lovtekniske årsager) genfremsat de 4blandinger, der blev vedtaget i 2009 samt yderligere 11 blandinger.Det forventes, at de øvrige EU-lande vil støtte forslaget.7. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er enig i, at det er fornuftigt at arbejde med tilføjelser til forordningens bilag IIIA,således at flere affaldstyper, der vurderes uproblematiske kan transporteres over grænserne udenforudgående skriftligt samtykke fra myndighederne.Samtidig lægger Regeringen dog vægt på, at blandinger af affald, der accepteres på listen skal værevurderet grundigt så miljøhensynet ikke tilsidesættes.For så vidt angår én blanding - B2010 keramisk affald – kan forslaget ikke støttes. Det vurderessåledes uhensigtsmæssigt at keramisk baserede fibre blandes med andet keramisk affald. Grundener, at de keramiske baserede fibre kun kan være omfattet af B2010 såfremt de ikke er støvende ellerporøse da denne slags fibre er farlige. Og det vil være svært at kontrollere og håndhæve, når beggeaffaldstyper (keramiske fibre og andet keramiske affald) tillades blandet.Det er vurderet, at 10 forslag til blandinger, kan tilføjes til forordningens bilag uden atmiljøhensynet tilsidesættes. Da listningen samtidigt letter erhvervslivets byrder i forbindelse medgrænseoverskridende transport af affald, støtter Regeringen samlet set forslaget.Endelig skal det bemærkes, at optimal genanvendelse af disse plast-typer, fordrer at de forskelligeplasttyper ikke sammenblandes. Det skal også bemærkes, at man ved at tillade at papir og papblandes under B3020 kan risikere, at det bliver vanskeligt at opnå End-of-Waste kriterierne forpapir. Begge forhold har været pointeret overfor Kommissionen.8. Tidligere forelæggelser for FolketingetForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
3