Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 209
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen 6. kt./Departementet 3.1/2.1
Sagsnr.: 8673
Den 28. januar 2011
FVM 858
N
OTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter,
der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs MIR604xGA21
under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 om genetisk modi-
ficerede fødevarer og foderstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Kommissionen har fremlagt forslag til beslutning om tilladelse til markedsføring af genetisk
modificeret majs MIR604xGA21 efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genmodificerede fødevarer og foder (GMO-
forordningen).
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed (SCoFCAH) den 8.-9. februar 2011.
Majs MIR604 og GA21 er i forvejen godkendte under GMO-forordningen. Majs
MIR604xGA21 indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener.
Beslutningsforslaget lægger op til, at der gives tilladelse til import og markedsføring af pro-
dukter, der indeholder, består af eller er fremstillet af majs MIR604xGA21. Ifølge den Euro-
pæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) udtalelse kan majskernerne fra den genmodifi-
cerede majs anvendes til fødevare- og foderbrug på samme måde som konventionelle majs-
kerner, det vil sige både som hele kerner og i forarbejdet form. Godkendelsen omfatter også
tilladelse til industriel forarbejdning, men ikke til dyrkning, af majsen i EU.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende gen-
modificerede afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurde-
ring, som fastsat i GMO-forordningen. Da den sundheds- og miljømæssige vurdering af majs
MIR604xGA21 ikke giver danske og internationale eksperter anledning til bemærkninger, har
regeringen ingen fagligt begrundede indvendinger imod godkendelsen. Regeringen er af den
holdning, at muligheden for at importere genmodificeret majs og soja til EU bør udnyttes
fuldt ud inden for EU’s eksisterende lovgivninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Indsættelsen af generne for insektresistens gør, at planten danner Bt-toksiner. Med hensyn til
indholdet af Bt-toksiner agter regeringen at betinge sin tilslutning til forslaget af, at der gen-
nemføres en tilpasning af grænseværdierne i lovgivningen om pesticidrester i fødevarer og
foder, så der tages højde for indhold af Bt-toksinet mCry3A, som dannes i majs
MIR604xGA21 og, at grænseværdifastlæggelsen i i pesticidlovgivningen sker under hensyn-
tagen til menneskers og dyrs sundhed. Det dannede indhold af Cry-proteiner i
MIR604xGA21-majsen er af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderet
som værende sundhedsmæssigt uproblematisk.
Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget, idet man fra dansk side lægger af-
gørende vægt på, at der gennemføres en tilpasning af grænseværdierne for pesticidrester i fø-
devarer og foder, som tager højde for majsens indhold af Bt-toksiner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen 6. kt./Departementet 3.1/2.1
Sagsnr.: 8673
Den 28. januar 2011
FVM 858
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter,
der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs MIR604xGA21
under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 om genetisk modi-
ficerede fødevarer og foderstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om godkendelse af genetisk modificeret majs
MIR604xGA21 i henhold til GMO-forordningen. Godkendelsen vil gælde import og markeds-
føring af fødevarer, fødevareingredienser og foder, der indeholder eller er fremstillet af majs
MIR604xGA21, samt anvendelse af majsen til anden industriel brug, undtagen dyrkning. Majs
MIR604xGA21 er fremstillet ved at krydse to genmodificerede majssorter MIR604 og GA21.
Ved krydsning af de to majssorter er der opnået resistens over for både visse insekter og mod-
standsdygtighed overfor ukrudtsmidler med glyphosat. De to genmodificerede majs, som ind-
går i krydsningen, er hver for sig vurderet tidligere og er i forvejen godkendte under GMO-
forordningen. Ansøger angiver, at majs MIR604xGA21 har bedre dyrkningsegenskaber end
konventionel majs. Majs MIR604xGA21 indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener.
Formålet med godkendelsen er at tillade import og markedsføring i EU af MIR604xGA21-
majs stammende fra dyrkning i tredjelande. En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at ville
berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til beslutning om tilladelse til markedsføring af genetisk
modificeret majs MIR604xGA21 efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genmodificerede fødevarer og foder (GMO-
forordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i forordningens artikel 7 og 19.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekæden
og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommis-
sionen beslutningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for
Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage
forslaget uændret eller udtale sig imod det. Hvis der er et kvalificeret flertal imod forslaget,
skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre må-
neder, kan Kommissionen udstede beslutningen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed (SCoFCAH) den 8.-9. februar 2011.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens holdning, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
Formål og indhold
I oktober 2007 indsendte Syngenta Seeds S.A.S. en ansøgning om godkendelse af majs
MIR604xGA21 til fødevare- og foderbrug (ikke dyrkning) i henhold til reglerne i GMO-
forordningen.
Majs MIR604xGA21 er fremstillet ved at krydse to genmodificerede majssorter MIR604 og
GA21. De to genmodificerede majs, som indgår i krydsningen, er hver for sig vurderet tidlige-
re. MIR604 majs er tilført to nye gener. Genet
mCry3A,
som gør majsen resistent over for vis-
se billelarver
og pmi,
hvis egenskaber er brugt som markør ved udvælgelsen. GA21 har fået
indsat genet
mEPSPS,
som giver resistens overfor ukrudtsmidler med glyphosat. Ved kryds-
ning af de to majssorter er der opnået resistens over for både visse billelarver og ukrudtsmid-
ler med glyphosat. Majs MIR604 og GA21 er i forvejen godkendte under GMO-forordningen.
Krydsning af to godkendte GMO-majs kræver ifølge GMO-forordningen en godkendelse af
krydsningen. Ansøger angiver, at majs MIR604xGA21 har bedre dyrkningsegenskaber end
konventionel majs. Majs MIR604xGA21 indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener.
Den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af majs MIR604xGA21 adskiller sig ifølge an-
søgningen ikke fra konventionel (ikke genmodificeret) majs. Udover dokumentation for den
sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af majsen, var ansøgningen i henhold til reglerne
ledsaget af et forslag til miljømæssig overvågning.
Godkendelsens omfang
Beslutningsforslaget lægger op til, at der gives tilladelse til import og markedsføring af pro-
dukter, der indeholder, består af eller er fremstillet af majs MIR604xGA21. Ifølge den Euro-
pæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) udtalelse kan majskernerne fra den genmodifi-
cerede majs anvendes til fødevare- og foderbrug på samme måde som konventionelle majs-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
kerner, det vil sige både som hele kerner og i forarbejdet form. Godkendelsen omfatter også
tilladelse til industriel forarbejdning, men ikke til dyrkning, af majsen i EU.
I henhold til GMO-forordningen må godkendte genmodificerede planter krydses med konven-
tionelle ikke-genmodificerede planter til frembringelse af nye sorter uden, at dette kræver
speciel godkendelse. Tilladelsen vil derfor omfatte MIR604xGA21, samt majs fra efterføl-
gende krydsninger heraf, med konventionelle ikke-gensplejsede majs.
Markedsføringen af majsen vil kunne ske fra datoen for en eventuel beslutning om godken-
delse. Beslutningen vil gælde i 10 år fra denne dato.
Mærkning
Produkter til fødevare- eller foderbrug, der indeholder, består af eller er fremstillet af majs
MIR604xGA21 skal i henhold til forslaget mærkes til den endelige forbruger med ”genetisk
modificeret majs” eller ”fremstillet af genetisk modificeret majs”.
Sætningen ”ikke til dyrkning” skal angives i mærkningen på produktet og i følgedokumenter-
ne til foder og produkter til anden industriel anvendelse, som indeholder spiredygtige majs-
kerner af MIR604xGA21. Denne sætning skal ikke fremgå af mærkningen på tilsvarende fø-
devarer.
Miljømæssig overvågning
Ifølge den miljømæssige overvågningsplan skal ansøgeren via de etablerede netværk af indu-
striorganisationer sørge for, at der indsamles oplysninger om potentielle uønskede effekter af
markedsføringen, og at der tages passende forholdsregler for at forhindre spild af spiredygtige
kerner med videre i henhold til den generelle plan for miljømæssig overvågning af genmodifi-
ceret majs. Det påhviler ansøgeren at afrapportere herom til Kommissionen.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige kon-
sekvenser i Danmark, idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reg-
lerne umiddelbart anvendelige i Danmark. De enkelte beslutninger er rettet til bestemte virk-
somheder og umiddelbart gældende for disse.
Konsekvenser
Forslaget har ingen administrative eller statsfinansielle konsekvenser.
Med hensyn til de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af anvendelsen af majs
MIR604xGA21 konkluderer den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) i udtalelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
950412_0006.png
6
af 18. maj 2010, at majsen er lige så sikker at anvende som tilsvarende konventionel majs. Det
er ifølge den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) derfor usandsynligt, at majs
MIR604xGA21 vil have negative konsekvenser for menneskers og dyrs sundhed eller for mil-
jøet ved de påtænkte anvendelser.
DTU Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. DTU Fø-
devareinstituttet kan tilslutte sig den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) vur-
dering af, at majs MIR604xGA21 er lige så sikker som den konventionelle majs, der er sam-
menlignet med, samt andre tilsvarende majs i relation til både sundhedsmæssige og miljø-
mæssige aspekter. Ingen af de udførte undersøgelser indikerer, at de nye proteiner
mCry3A,
pmi
og
mEPSPS
skulle være sundhedsmæssigt betænkelige. Resultaterne af de dyreforsøg,
som er foretaget, giver ifølge DTU Fødevareinstituttet ikke anledning til at betragte krydsnin-
gen på anden måde end de tilsvarende traditionelle majs i relation til deres ernæringsmæssige
værdi og giver ingen indikation af interaktioner mellem de indsatte gener. Krydsningen vurde-
res derfor at være sundhedsmæssigt uproblematisk som forældreplanterne.
Miljøstyrelsen har i forbindelse med den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs)
høring af miljømyndighederne, forud for offentliggørelsen af den Europæiske Fødevaresik-
kerhedsautoritets (EFSAs) udtalelse om majsen, sendt sagen til de danske eksperter i Plantedi-
rektoratet, DTU Fødevareinstituttet og Danmarks Miljøundersøgelser, som samlet har vurde-
ret, at der ikke vil være miljømæssige konsekvenser af import af majs MIR604xGA21, når de
anvendes til andre formål end dyrkning.
Indsættelsen af generne for insektresistens gør, at planten danner Bt-toksiner (såkaldte Cry-
proteiner), som er giftige for insekter. Cry-proteinerne i planten svarer til de Bt-toksiner for
hvilke, der er fastsat en grænseværdi i reglerne om restindhold af pesticider i fødevarer og fo-
der. Indholdet af
mCry3A
(Bacillus thuringiensis-toksin) i majskerner fra MIR604xGA21-
majs er ca. 0,5 mg/kg. I reglerne om restindhold af pesticider er der fastsat en grænseværdi for
delta-endo-toksin fra Bacillus thuringiensis på detektionsniveauet 0,01 mg/kg. En godkendel-
se af den pågældende krydsning vil således påkræve tilpasninger i pesticidlovgivningen. Det
dannede indhold af Cry-proteiner i MIR604xGA21-majsen er af Den Europæiske Fødevare-
sikkerhedsautoritet (EFSA) vurderet som værende sundhedsmæssigt uproblematisk.
På den baggrund skønnes forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark
Høring
Sagen har været i høring via høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:
DI Fødevarer anbefaler, at ansøgningen imødekommes uden forsinkelse. Organisationen base-
rer sin anbefaling på den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) positive udtalel-
se og vurderer, at der er tilvejebragt tilstrækkelig dokumentation for at imødekomme ansøg-
ningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
950412_0007.png
7
Landbrug & Fødevarer finder, at Danmark bør stemme for godkendelsen i lyset af, at den Eu-
ropæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at den pågældende GM-
majskrydsning ikke udgør nogen risiko for menneskers og dyrs sundhed og for miljøet.
Fagligt Fælles Forbund (3F) savner oplysninger om, hvilken effekt restkoncentrationer af
glyphosat eventuelt kan have på mennesker og dyr, der spiser majs MIR604xGA21. 3F finder,
at der ikke bør gives godkendelse til majsen, før ansøgeren har dokumenteret, at mennesker
eller dyr, der spiser majsen, ikke udsættes for en negativ effekt fra eventuelle restkoncentrati-
oner af glyphosat. Derudover mener 3F, at der skal foretages en helhedsvurdering af hvilke
positive og negative effekter, der er ved majsen, samt hvilke samfundsmæssige nytteværdier
der er ved markedsføring heraf.
Foreningen for Biodynamisk Jordbrug er imod, at der gives tilladelse til markedsføring af
majs MIR604xGA21. Foreningen begrunder sin holdning med en generel modstand mod
genmodificering, samt de mulige negative følger for menneskers og dyrs sundhed på længere
sigt.
Økologisk Landsforening kan ikke støtte, at der gives tilladelse til at markedsføre majs
MIR604xGA21, idet der henvises til en række indvendinger vedrørende det eksisterende god-
kendelsesgrundlag. Indvendingerne vedrører Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets
(EFSAs) risikovurdering af majsen, som foreningen ikke finder tilstrækkelig.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning anfører, at hvis der gives tilladelse til det ansøgte, så
gives der samtidig lov til, at alle majs inficeres med GMO. Foreningen er af den opfattelse, at
GMO’er er livsfarlige – forstået således, at GMO-planter altid har en ringere kvalitet, har fær-
re livgivende kræfter og dermed giver mindre sundhed. Der henvises til, at billeddannende
metoder, som viser forskel på GMO-majs, konventionel majs, biodynamisk og økologisk
majs. Desuden henvises til en tysk landmand, hvis køer døde efter at have fået GMO-foder.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende gen-
modificerede afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurde-
ring, som fastsat i GMO-forordningen.
Da den sundheds- og miljømæssige vurdering af majs MIR604xGA21 ikke giver danske og
internationale eksperter anledning til bemærkninger, har regeringen ingen fagligt begrundede
indvendinger imod godkendelsen. Regeringen er af den holdning, at muligheden for at impor-
tere genmodificeret majs og soja til EU bør udnyttes fuldt ud inden for EU’s eksisterende lov-
givninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Det bemærkes, at godkendelsen omfatter tilladelse til import, forarbejdning samt fødevare- og
foderbrug af MIR604xGA21-majsen i EU. Da der ikke er tale om tilladelse til dyrkning, vil
godkendelsen ikke have betydning for spredning til økologiske, biodynamiske eller konventi-
onelle fødevarer, afgrøder og dyrkningsarealer.
Det kan ikke udelukkes, at der vil kunne forekomme MIR604xGA21-majsplanter som følge
af frøspild i forbindelse med håndteringen af importerede majskerner. Da majskerner imidler-
tid har ringe overlevelsesevne i jorden, og blandt andet som følge heraf kun sjældent optræder
som spildplanteukrudt under europæiske forhold, vurderes spild af MIR604xGA21-
majskerner ikke at ville udgøre noget problem.
Med hensyn til indholdet af Bt-toksiner agter regeringen at betinge sin tilslutning til forslaget
af, at der gennemføres en tilpasning af grænseværdierne i lovgivningen om pesticidrester i fø-
devarer og foder, så der tages højde for indhold af Bt-toksinet mCry3A, som dannes i majs
MIR604xGA21 og, at grænseværdifastlæggelsen i i pesticidlovgivningen sker under hensyn-
tagen til menneskers og dyrs sundhed.
Vedrørende høringssvaret fra Biodynamisk Forbrugersammenslutning oplyser DTU Fødeva-
reinstituttet, at en forskel fundet ved de såkaldte billeddannende metoder ikke nødvendigvis
betyder, at de genmodificerede produkter er af ringere kvalitet end de ikke-genmodificerede.
De billeddannende metoder har ifølge DTU Fødevareinstituttet ikke nogen bevist relation til
sundheden af produkterne. Med hensyn til den tyske landmand, hvis køer døde, har de tyske
myndigheder ikke kunnet påvise nogen sammenhæng mellem foderet og dyrenes sundhedstil-
stand. Der var således andre årsager til, at køerne mistrivedes og døde end det genmodificere-
de foder.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager efter de danske eksperters
vurdering en meget grundig og lødig vurdering af ansøgningerne om godkendelse af GMO’er.
DTU Fødevareinstituttet er således ikke enig i kritikken fra Økologisk Landsforening af den
risikovurdering, som den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager i sådan-
ne sager. Det er DTU Fødevareinstituttets vurdering, at der i den foreliggende sag er foretaget
alle de relevante analyser og målinger, der er nødvendige for at vurdere majsen. DTU Fødeva-
reinstituttet er enigt i den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) vurdering af, at
majskrydsningen kan betragtes sundhedsmæssigt som værende lig andre traditionelle majs.
Vedrørende høringssvaret fra 3F skal det bemærkes, at der ikke er tale om en tilladelse til
dyrkning af majsen i EU og derfor heller ikke en tilladelse for så vidt angår brug af sprøjte-
midler. Hertil bemærkes, at såfremt MIR604xGA21-majs anvendes til fremstilling af fødeva-
rer, skal produkterne overholde de samme grænseværdier for restindhold af glyphosat, som
tilsvarende ikke genmodificerede produkter.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke oplysninger om andre medlemsstaters holdninger til forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.