Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 24
Offentligt
902202_0001.png
902202_0002.png
902202_0003.png
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
13. oktober 2010

Kommissionens forordning nr. 812/2010 af 15. september 2010 vedr.

indførelse af midlertidig antidumpingtold på import af visse glasfi-

berfilamenter med oprindelse i Kina.

Resumé

Kommissionen har pr. 15. september 2010 vedtaget indførelse af midler-tidig antidumpingtold på import af visse glasfiberfilamenter med oprin-delse i Kina på 43,6 %. Indførelsen af antidumpingtolden har betydningfor bl.a. den danske komposit- og vindmølleindustri.

1.

Baggrund og indhold

Ved Kommissionens forordning nr. 812/2010 af 15. september 2010 harKommissionen vedtaget indførelse af midlertidig antidumpingtold på im-port af visse glasfiberfilamenter med oprindelse i Kina på 43,6 %. En en-kelt kinesisk eksportør er givet en individuel toldsats på 8,5 %.Af forordningen fremgår, at tolden omfatter visse afhuggede glasfibertrå-de, glasfiberrovings, fiberbånd og garn af glasfiberfilamenter samt måtteraf glasfiberfilamenter (eksklusiv måtter af glasuld). Det oplyses, at pro-dukterne primært anvendes i kompositindustrien til produktion af glasfi-berforstærket plastik. Glasfiberforstærket plastik anvendes inden for enlang række områder, herunder til produktion af biler, vindmøllevinger,byggematerialer, forbrugsvarer mm.Indførelsen af midlertidig antidumpingtold sker med hjemmel i EU's an-tidumping-basisforordning (Rådsforordning nr. 384/96) og er gældende iindtil 6 måneder. Kompetencen til at indføre midlertidige foranstaltningerligger hos Kommissionen. Inden de 6 måneder er gået, skal Rådet træffebeslutning om, hvorvidt der skal indføres endelige toldforanstaltninger iop til 5 år. Rådet træffer beslutning med simpelt flertal.

2.

Europa-Parlamentets holdning

Europa-Parlamentet skal efter EU's antidumping-basisforordning (Råds-forordning nr. 384/96) ikke høres i sagen.
2/3

3.

Nærhedsprincippet

Kompetencen til at indføre midlertidige foranstaltninger ligger jf. EU'santidumping-basisforordning (Rådsforordning nr. 384/96) hos Kommis-sionen. Spørgsmålet om nærhedsprincippet er derfor ikke relevant.

4.

Gældende dansk ret

Indførelse af antidumpingtolden vurderes ikke at have betydning i forholdtil gældende dansk ret.

5.

Høring

Indførelsen af antidumpingtolden er sendt i høring i Handelspolitisk Speci-aludvalg med høringsfrist 7. oktober 2010.Dansk Byggeri har i deres besvarelse af høringen tilkendegivet, at de støtterregeringens modstand mod indførelsen af antidumping på glasfiberfilamen-ter, da de vurderer, at Kommissionens linje risikerer at medføre øget brug afantidumpinginstrumentet i forhold til øvrige varegrupper.Endvidere har Plastindustrien i Danmark været konsulteret i forbindelsemed sagen. Plastindustrien i Danmark oplyser, at de er modstander af tol-den, da den forventeligt vil medføre store ekstraomkostninger for en rækkeaf deres medlemmer i komposit- og vindmølleindustrien.

6.

Andre landes holdninger

EU's 27 medlemslande vurderes at være delt i forhold til indførelse af an-tidumpingtolde. De traditionelt handelsliberale lande forventes at væreimod tolden, mens de traditionelt mere protektionistiske lande forventesat støtte.

7.

Foreløbig dansk holdning

Regeringen er imod indførelsen af midlertidig antidumpingtold på visseglasfiberfilamenter med oprindelse i Kina. Dette er tilkendegivet over forKommissionen. Økonomi- og erhvervsministeren har endvidere rettetskriftlig henvendelse til handelskommissæren og udtrykt bekymring overKommissionens beslutning om indførelse af tolden.Indførelse af antidumpingtolden er i modstrid med den generelle danskehandelspolitiske linje om øget frihandel. Det er den danske vurdering, atKommissionens undersøgelser ikke i tilstrækkeligt omfang har taget høj-de for de negative konsekvenser, som antidumpingforanstaltningerne vilfå for de europæiske brugervirksomheder. Endelig vurderes det, at indfø-relsen af antidumpingtolden vil medføre betydelige ekstraomkostningerfor bl.a. den danske komposit- og vindmølleindustri.

8.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Indførelse af antidumpingtolden skønnes ikke at have lovgivningsmæssi-ge og statsfinansielle konsekvenser.
3/3

9.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Økonomi- og Erhvervsministeriets analyser viser, at antidumpingtoldenmedfører ekstraomkostninger for de europæiske brugerindustrier for opimod 250 mio. kr. årligt. I Danmark vurderes især den danske komposit-og vindmølleindustri at blive berørt af tolden.

10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Indførelse af antidumpingtolden skønnes ikke i sig selv at have yderligereadministrative konsekvenser for erhvervslivet.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.