Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 25
Offentligt
902884_0001.png
902884_0002.png
902884_0003.png
902884_0004.png
1MILJØstyrelsenMiljøteknologi11. oktober 2010san/kirstMST-147-00061Dep – 001-02804
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGKommissionens forslag til beslutning om revision af miljømærkekriterier for tildeling af EU-miljømærket Blomsten til produktgruppenlyskilder.ResumeKommissionen har fremsendt forslag til reviderede miljømærkekriterier for produktgruppen lyskilder.Der fastsættes kriterier for energiforbrug, det samlede indhold af farlige stoffer (herunder kviksølv) og enrække relaterede kvalitetsegenskaber, f.eks. holdbarhed.Regeringen forventer at kunne støtte forslaget.1. StatusKommissionen har den 23. september 2010 fremsendt ovennævnte forslag. Kriterieforslaget harhjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 66/2009 af 25. november2009 om EU-miljømærket.Forslaget skal til afstemning d. 21. oktober 2010 i Kommissionens forskriftudvalg for Blomsten.Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure med kontrolbeskrevet i art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af17. juli 2006, jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for etforslag, udsteder Kommissionen beslutningen, efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskon-trol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen forRådet, og underretter samtidig Europa Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod et for-slag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal ellerudtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede beslutningen,efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.2. Formål og IndholdDe foreliggende beslutningsforslag indeholder forslag til kriterier for tildeling af EU-miljømærket tilvirksomheder, der producerer lyskilder.Produktgruppen omfatter alle lyskilder (med én fatning eller to fatninger) med en lysstyrke på over 60 ogunder 2.000 lumen, med forbindelse direkte eller indirekte (via transformer) til elnettet.Lyskilder med én fatning er typisk kompakte lysstofrør, dvs. lavenergipærer eller diodepærer (LED-pærer). Lyskilder med to fatninger er typisk lineære lysstofrør.Følgende typer lyskilder erikkeomfattet af kriterierne: Retningsbestemte lyskilder, høj intensitets udlad-ningslamper, farvede lyskilder, lyskilder til projektorer, fotografiske lyskilder, solarium lysstofrør, systemerdrevet af batterier og andre typer af lyskilder der ikke er beregnet til generelle belysningsformål.Det er 3. generation af miljømærkekriterier for lyskilder. Siden sidste revision (2002) er antallet af li-censer på europæisk plan steget fra 0 til 5, heraf er to licenser udstedt i Danmark.Kommissionen foreslår at produktgruppens kriterier skal revideres igen efter 2 år.Kriterierne tager især sigte på at promovere:produkter med lavere energiforbruglangtidsholdbare produkter, så ressourceforbruget, både ved fremstillingen og i produktets affaldsfaseer så rige som muligt
2produkter med lavt indhold af kviksølv og lav udledning af kviksølv fra produktets brug igennem heleproduktets livscyklus (herunder kviksølv udledt fra energifremstillingen)
ProduktkravLyskilder med én fatning[LED-pærer (diodepærer), og typiske kompakte lysstofrør (dvs. ”normale”lavenergipærer)]:Energikrav:A-mærket (dvs. høj lysstyrke ”lumen” pr. forbrugt watt)Levetid:15.000 timerKviksølvindhold:1,5 mgLyskilder med to fatninger(typisk lysstofrør):Energikrav:A-mærket (dvs. høj lysstyrke ”lumen” pr. forbrugt watt)Levetid:20.000 timerKviksølvindhold:3,0 mgKvalitetskravHerudover stilles en række kvalitetskrav med henblik på lang levetid, f.eks. krav til antal tænd-sluk enpære skal kunne tåle, lysstyrkebevaring, farvegengivelse (Ra-værdi), og farvekonsistens (korreleretfarve temperatur).F.eks. skal en lavenergipære kunne tåle mindst 15.000 tænd/sluk cyklusser, farvegengivelsen skal foralle lyskilder være mindst 85 Ra.Farlige stoffer og blandingerBasiskrav.Som en konsekvens af den reviderede forordning for EU-Blomsten (nr. 66/2010) stillesder nu en række basiskrav således, at produktet ikke må tilsættes stoffer eller blandinger, der (påtidspunktet for licensudstedelse) kan klassificeres (inkl. selvklassificering) som giftige, kræftfremkal-dende, mutagene eller reproduktionstoksiske i kategorierne I-III (CMR I-III), sensibiliserende eller mil-jøfarlige. Desuden udelukkes stoffer, der i EU's REACH lovgivnings artikel 57, defineres somsærligtproblematiske stoffer(SVHC).Afvigelser fra ovenstående basiskrav.Kommissionen har mulighed for at indrømme afvigelser fradisse basiskrav, såfremt det teknisk set ikke er muligt, at erstatte kemiske stoffer eller blandinger.Kommissionens foreliggende forslag indrømmer ikke afvigelser til specifikke stoffer eller blandinger,men foreslår, at dele med en vægt under 10 gram ikke omfattes af kravet.Plastdele.Plastdele må ikke have et indhold af klor over 50%. Blødgørere (typisk ftalater) må ikkevære fareklassificeret mht. miljø- og sundhed, som beskrevet ovenfor. Ftalaterne, DNOP, DINP ogDIDP er ikke tilladt at anvende i produktet.Social og etisk ansvarlighedMed henblik på at sikre fundamentale principper og rettigheder i arbejdsmiljøet, skal produktionen afmiljømærkede lyskilder følge konventionerne fra ILO (der er FN’s internationale arbejdsorganisationfor faglige arbejdsmarkedsforhold) angående børne- og tvangsarbejde, sundhed og sikkerhed, dis-krimination, disciplin, arbejdstid og frihed til at forsamle sig og foretage kollektive forhandlinger.Emballage og forbrugerinformationEmballagekravstilles for at sikre et minimalt forbrug af emballage. Laminat- eller kompositplast måikke anvendes. Pap skal bestå af minimum 80% genanvendt pap. Plast skal minimum bestå af 50%genanvendt plastmateriale.Forbrugerinformation.Der stilles krav om information om bl.a. vedligehold, energiforbrug ved tændtlys, og en vejledning på emballagen i tilfælde af, at lyskilden (der kan indeholde kviksølv) går i styk-ker.3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.4. Nærhedsprincippet
3Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning af miljømærkeordningen. Forslaget opfylder derfornærhedsprincippet.5. Gældende dansk retMiljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenser forDanmark.6. Konsekvenser for DanmarkSamfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner ogkommuner.Administrative konsekvenser for erhvervslivetErhvervelse af miljømærket (licens) indebærer udgifter for ansøgeren, men disse udgifter forventesopvejet af de konkurrencemæssige fordele ved erhvervelse af miljømærket.BeskyttelsesniveauetKommissionen redegør ikke herfor, men det vurderes, at forslaget påvirker beskyttelsesniveauet posi-tivt i EU, da miljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den bedste 10-20% bedste delaf markedet i EU.7. HøringForslaget er ikke sendt i høring. Et rammenotat om sagen har været sendt i høring i Miljøspecialud-valget fra den 6. – 8. oktober 2010.Der er ikke indkommet bemærkninger fra organisationerne.8. ForhandlingssituationenArbejdet med revisionen af miljømærkekriterier for lyskilder har været ledet af England. Miljømærke-kriterierne forventes vedtaget i forskriftudvalget. Overordnet set er der enighed om, at ændringernemedfører en stramning i forhold til de gældende miljømærkekriterier.Der har været enighed om at opstille skrappe energikrav (energiklasse A).Det har særligt været diskuteret om miljømærkede lyskilder må indeholde kviksølv, eller det kun skul-le være muligt at miljømærke f.eks. lysdiodepærer (LED-pærer). Forhandlingen har vist, at den kom-mercielle udbredelse af LED-pærer endnu ikke er stor og, at lavenergipærer fortsat vil dominere mar-kedet. Forventningen er dog, at LED-pærer vil overtage en større del af markedet, og Kommissionenforeslår også kun en levetid på 2 år før kriterierne skal revideres.Kommissionens forslag til miljømærkekriterier på maksimalt 1,5 mg kviksølv skal sættes i forhold tildet krav, der er i EU's RoHS direktiv (om begrænsning af anvendelse af visse farlige stoffer i elektriskog elektronisk udstyr). RoHS har en grænse på 5 mg kviksølv. Pr. 1/1 2012 sættes grænsen til 3,5 mgkviksølv, og pr. 1/1 2012 sættes lovkravet til 2,5 mg kviksølv per energisparepærer.Kommissionen foreslår, at miljømærkeforordningens basiskrav til anvendte kemikalier ikke gælderdele under 10 gram. Forslag er kommet så sent, at det ikke har været diskuteret.Kvalitetskrav er vigtige i forhold til accepten af lavenergipærer som erstatning for glødepærer, samtfor at sikre at der er tale om en reel miljøgevinst. Der er opstillet krav, der sikrer lang levetid, god kva-litet i form af konstant lys- og farveudsendelse. De foreslåede kriterier sikrer en kvalitet som er bedreend gennemsnittet.Det har været diskuteret, hvorvidt indholdet af kviksølv skulle hænge sammen med lysstyrken, såle-des at lyskilder med større lysstyrke (f.eks. 11 watt og derover) skulle tillades et større kviksølvind-hold. Denne sammenhæng er ikke en del af Kommissionens forslag.
4Forslaget opstiller kriterier for sociale og etiske forhold i produktionen af miljømærkede lyskilder ihenhold til SA8000 standarden. Blomstens reviderede forordning, der trådte i kraft 20. feb. 2010, kanopstille sådanne kriterier, hvis det er relevant for produktområdet.9. Dansk holdningRegeringen er overordnet enig i forslaget, og forventer at kunne stemme for.Danmark har i arbejdsgruppen forhandlinger lagt vægt på at opnå krav om så lavt indhold af kviksølvsom muligt, uden at kvaliteten og levetid forringes for produktet. For lyskilder med én fatning, vilDanmark derfor kunne acceptere et indhold af kviksølv på ikke over 2 mg for lyskilder, evt. med enopdeling, så lyskilder med høj lysstyrke indeholder maksimalt 2 mg, mens lyskilder med lavere lys-styrke maksimalt må indeholde 1,5 mg kviksølv.Kommissionen har valgt ikke at indrømme afvigelser på specifikke kemikalier, men har valgt at undta-ge dele under 10 gram fra Blomstens basiskrav til kemikalier. Danmark lægger vægt på at denne und-tagelse fjernes, og vil arbejde for at den fjernes. I stedet bør det erstattes med samme formkrav som iEU's RoHS direktiv, dvs., at krav der udelukker miljø- og sundhedsfareklassificerede kemikalier stillespå et 0,1% niveau til homogene dele i et produktRegeringen lægger vægt på, at fastholde kriteriernes gyldighed til 2 år. En rimelig kort gyldighedspe-riode for kriterierne gør det muligt for myndighederne at få undersøgt mulighederne for at erstattekviksølvholdige lavenergikilder ved næste revision, og derved opfange den betydelige udvikling, dersker inden for LED-pærerne.Regeringen lægger vægt på, at det foreslåede krav om overholdelse af FN’s ILO konventioner angå-ende arbejdsmarkedsforhold fastholdes. Opmærksomheden mod sådanne kriterier er stigende i frivil-lige værktøjer, og det er vigtigt at EU's miljømærke følger med.10. Tidligere forelæggelser for FolketingetSagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.