Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 250
Offentligt
956200_0001.png
956200_0002.png
956200_0003.png
956200_0004.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 7. kt./3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00814/Dep.sagsnr. 8957Den 9. februar 2010FVM 865
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om henholdsvis godkendelse og afvisning afvisse sundhedsanprisninger af fødevarer, der henviser til en reduceret risiko for sygdom(komitesag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremsendt forslag til forordning om henholdsvis godkendelse og afvisningaf visse sundhedsanprisninger af fødevarer, der henviser til en reduceret risiko for sygdom.Forslaget forventes sat til afstemning på møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 21. februar 2011.Formålet med det foreliggende forslag er at henholdsvis godkende og afvise tre konkretesundhedsanprisninger inden for kategorien af dem, ”der henviser til en reduceret risiko forsygdom”. Der er blevet ansøgt om godkendelse i henhold til artikel 14, stk. 1, litra a i anpris-ningsforordningen.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at der for to af anprisninger-ne, der vedrører sukkerfrit tyggegummi, er en tilstrækkeligt dokumenteret sammenhæng mel-lem indtaget af fødevaren og den anpriste effekt. På den baggrund foreslår Kommissionen, atde pågældende anprisninger godkendes.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at der for den tredje anpris-ning, OPC Plus, ikke er en tilstrækkeligt dokumenteret sammenhæng mellem indtaget af fø-devaren og den anpriste effekt. På den baggrund foreslår Kommissionen, at den pågældendeanprisning ikke skal godkendes.En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.Det er regeringens generelle holdning, at en godkendelse af en sundhedsanprisning bør byggepå et solidt videnskabeligt grundlag. Kommissionens forslag er i overensstemmelse med DenEuropæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) konklusioner.På den baggrund agter regeringen at støtte forslaget.
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 7. kt./3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00814/Dep.sagsnr. 8957Den 9. februar 2010FVM 865
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om henholdsvis godkendelse og afvisning afvisse sundhedsanprisninger af fødevarer, der henviser til en reduceret risiko for sygdom(komitesag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Kommissionen har fremsendt forslag til en forordning om henholdsvis godkendelse og afvis-ning af visse sundhedsanprisninger, der henviser til en reduceret risiko for sygdom. En vedta-gelse af forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.BaggrundKommissionen har fremsendt forslag til forordning om henholdsvis godkendelse og afvisningaf visse sundhedsanprisninger af fødevarer, der henviser til en reduceret risiko for sygdom.Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 17, stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om ernærings- og sundhedsanprisninger af fø-devarer (anprisningsforordningen).Forslaget behandles efter en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Føde-varekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forordningen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig medhenholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager for-slaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig in-den for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
3Forslaget forventes sat til afstemning på møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 21. februar 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdDer er i henhold til artikel 14, stk. 1, litra a i anprisningsforordningen blevet ansøgt om god-kendelse af sundhedsanprisninger, der henviser til en reduceret risiko for sygdom. Formåletmed det foreliggende forslag er at henholdsvis godkende og afvise de pågældende sundheds-anprisninger.Forslaget omfatter 3 konkrete ansøgninger, som er blevet forelagt for Den Europæiske Føde-varesikkerhedsautoritet (EFSA) med henblik på at få en videnskabelig vurdering af, om der eren tilstrækkeligt dokumenteret sammenhæng mellem indtaget af de pågældende fødevarer ogde anpriste effekter:”Sugar-free chewing gum helps reduce tooth demineralisation. Tooth demineralisationis a risk factor in the development of dental caries” [”Sukkerfrit tyggegummi hjælpermed at reducere demineralisering af tænderne. Demineralisering af tænderne er en ri-sikofaktor i forhold til udvikling af caries”].”Sugar-free chewing gum helps neutralise plaque acids. Plaque acids are a risk factorin the development of dental caries” [”Sukkerfrit tyggegummi hjælper med at neutrali-sere plaksyre. Plaksyre er en risikofaktor i forhold til udvikling af caries”].
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at der for disse anprisningerer en tilstrækkeligt dokumenteret sammenhæng mellem indtaget af fødevaren og den anpristeeffekt. På den baggrund foreslår Kommissionen, at de pågældende anprisninger godkendes.Derudover omhandler forslaget følgende anprisning:”OPC Plus has been shown to increase the microcirculation and may therefore reducethe risk of chronic venous insufficiency” [”OPC Plus har vist sig at øge mikrocirkula-tionen og kan derfor mindske risikoen for kronisk venøs insufficiens”].Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at der for OPC Plus ikke er entilstrækkeligt dokumenteret sammenhæng mellem indtaget af fødevaren og den anpriste ef-fekt. På den baggrund foreslår Kommissionen, at den pågældende anprisning ikke skal god-kendes.
4UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om er-nærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer er direkte gældende i Danmark og de øvrigemedlemsstater.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er kommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer og Dansk Erhverv har meddelt, at forslaget ikke giver anledning tilbemærkninger.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens generelle holdning, at en godkendelse af en sundhedsanprisning bør byggepå et solidt videnskabeligt grundlag.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har konkluderet, at der er tilstrækkeligvidenskabelig evidens for de to anprisninger vedrørende sukkerfrit tyggegummi, medens derikke er tilstrækkelig evidens for den ansøgte anprisning af produktet OPC Plus. Kommissio-nens forslag er således i overensstemmelse med Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautori-tets (EFSAs) konklusioner.På den baggrund forholder regeringen sig positivt til forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.