Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 258
Offentligt
957286_0001.png
957286_0002.png
Europa-KommissionenGeneraldirektoratet for Informationssamfundet og medierDirektorat B – Electronic Communications Policy[email protected]
Danmarks høringssvar til EU-Kommissionens høring vedr. fremtidig regule-ring af roaming i EUKort opsummering af dansk holdning:Danmark støtter, at den nuværende EU-regulering fortsættes efter den nuværen-de model med prislofter for taletelefoni, sms og dataengrostjenester. Danmarkstøtter endvidere, at forbrugerpriserne på datatjenester omfattes af reguleringen.Danmark støtter, at prislofterne reduceres, således at priserne for internationalroaming nærmer sig priserne på hjemmemarkederne i 2015.Danmark deler Kommissionens bekymring over de høje priser for internationalroaming, da de høje priser fortsat er en hindring for et indre marked for mobil-kommunikation i EU og dermed er en barriere for innovation og vækst. I Dan-mark er der eksempler på, at høje roamingpriser for virksomhederne udgør enhindring for medarbejdernes arbejdsadfærd i udlandet, da virksomheder ser signødsaget til at begrænse anvendelsen af datakrævende mobiltjenester, herunder e-mail.Danmark støtter en markedsbaseret udvikling på telekommunikationsområdet ogstøtter generelt ikke prisregulering på detailniveau. Det er dog Danmarks hold-ning, at de konkurrenceproblemer, der knytter sig til international roaming, er afen særlig karakter, og at prisregulering på detailniveau derfor er en nødvendighedi en periode, indtil det er muligt på anden måde at opnå den ønskelige konkurren-ce på markedet.Det er endvidere Danmarks holdning, at konkurrenceproblemerne på markedetfor international roaming fortsat ikke kan løses på nationalt niveau, men kræveren indsats på fællesskabsniveau.Danmark hilser på den baggrund Kommissionens høring vedrørende de europæi-ske mobiludbyderes priser for international roaming velkommen.Danmark ser samtidig frem til Kommissionens konsekvensanalyse af en evt. fort-sættelse af den nuværende regulering og udvidelse af reguleringen til at omfatteslutbrugerpriser på datatjenester med sigte på en langsigtet løsning på roaming-problematikken.Tal fra BEREC-rapporten indikerer, at den gennemsnitlige pris for datatjenester iforbindelse med international roaming i EU i 2009 var 37 gange den europæiske
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Side
1/1
gennemsnitspris for tilsvarende datatjenester på de nationale hjemmemarkeder.Ligeledes var den gennemsnitlige pris for at foretage et taleopkald i forbindelsemed roaming i EU i 2009 4 gange højere end gennemsnitsprisen på det tilsvaren-de produkt på de nationale hjemmemarkeder. Internationale roamingpriser for atafsende en sms var i 2010 2,5 gange højere end detailprisen på hjemmemarkeder-ne i 2009.Selvom den nuværende regulering af roamingtjenester i EU yder virksomhederog forbrugere beskyttelse i form af lavere priser på sms og taleopkald samt i formaf regningsloft på datatjenester, betaler de europæiske virksomheder og forbruge-re stadig alt for meget for at benytte deresmobilabonnementi andre medlems-stater. Danmark støtter derfor den europæiske målsætning om, at priserne for in-ternational roaming skal nærme sig de nationale priser i 2015.Danmark ønsker på lang sigt en varig, strukturel løsning af problemet med de hø-je roamingpriser, således at prisreguleringen kan trækkes tilbage. Danmark note-rer sig dog BEREC’s konklusion om, at der ikke vil være tilstrækkelig konkur-rence på markedet i 2012 til, at den nuværende regulering kan ophøre. Danmarkstøtter derfor BEREC’s anbefaling af at videreføre den nuværende regulering iform af prislofter.Danmark er endvidere enig med BEREC i, at detailprisen på datatjenester ikkekan forventes at falde til et rimeligt niveau uden prisregulering. Danmark støtterderfor, at datatjenester reguleres på detailniveau, og at dette – i overensstemmelsemed BEREC-rapportens anbefalinger - også sker i form af et prisloft.Danmark anerkender i denne sammenhæng, at prisregulering generelt ikke er etideelt værktøj til at skabe øget konkurrence. Samtidig hæfter Danmark sig i sær-lig høj grad ved BEREC’s konklusioner om, at ingen af de analyserede alternati-ver til prisregulering p.t. er egnede til at give tilstrækkeligt lave priser på interna-tional roaming, ligesom den teknologiske udvikling ikke vil kunne løse konkur-renceproblemet på markedet i de nærmeste år efter 2012. På den baggrund er detDanmarks holdning, at prisregulering på nuværende tidspunkt er det eneste red-skab, som kan sikre rimelige roamingpriser til glæde for forbrugere og virksom-heder frem mod 2015.I overensstemmelse med den europæiske målsætning, som fremgår af EU’s Digi-tale Agenda for 2020, bør prisreguleringen fastsættes således, at forskellen påforbrugerpriserne ved international roaming og indenrigsopkald på hjemmemar-kederne nærmer sig nul i 2015. For at understøtte de lavere forbrugerpriser børprislofterne på engrosniveau afspejle omkostningerne ved at frembringe roa-mingprodukter i et konkurrencepræget marked.Endelig støtter Danmark en fortsættelse af den nuværende forordnings bestem-melser om information og gennemsigtighed i brugen af roamingtjenester.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2