Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 368
Offentligt
981452_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 27. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Fredag den 25. marts 2011
Kl. 10.00
Vær. 2-133
Anne Grete Holmsgaard (SF) fungerende formand,
Flemming Møller (V), Colette Brix (DF), Helle Sjelle (KF),
Bjarne Laustsen (S), Niels Helveg Petersen (RV)
Økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen og
justitsminister Lars Barfoed
Desuden deltog:
Anne Grete Holmsgaard ledede mødet.
Udvalget holdt pause kl. 10.20-10.40, da justitsministeren først landede i Ka-
strup kl. 10.
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3080 (transport, telekommunikation og energi –
transport) den 31. marts 2011
Punkterne 1-2 hører under Økonomi- og Erhvervsministeriets ressort.
Punkterne 3-7 hører under Transportministeriets ressort.
Alle punkterne blev forelagt af økonomi- og erhvervsministeren.
Den fungerende formand, Anne Grete Holmsgaard,
sagde, at også trans-
portministerens dagsordenspunkter blev forelagt af økonomi- og erhvervsmi-
nisteren, da transportministeren var lovligt forhindret i at deltage i mødet.
Økonomi- og erhvervsministeren:
Som formanden nævnte, forelægger jeg
også transportministerens dagsordenspunkter, idet dagsordenens punkt 7,
hvor der skulle være forelagt et tidligt forhandlingsoplæg om oprettelse af et
fælles europæiske jernbaneområde, er udgået af dagsordenen og vil blive
forelagt af transportministeren på et senere tidspunkt.
1. Forslag til Rådets afgørelse om Den Europæiske Unions indgåelse af
protokollen af 2002 til Athen-konventionen af 1974 om søtransport af
passagerer og deres bagage (Athen-konventionen)
Vedtagelse
KOM (2010) 0686
Rådsmøde 3080 – bilag 1 (samlenotat side 2)
KOM (2010) 0686 – bilag 1 (grund- og nærhedsnotat af 17/1-11)
Økonomi- og erhvervsministeren:
Den første sag, der vedrører søtransportde-
len, handler om EU's og EU-medlemsstaternes ratifikation af 2002 Athenkonven-
tionen om ansvar for skade på passagerer og deres bagage ved skibstransport.
1074
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 368: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 25/3-11
27. Europaudvalgsmøde 25/3-11
Sagen er på dagsordenen til vedtagelse på det kommende transportrådsmøde.
Sagen har ikke tidligere været forelagt udvalget.
Forslaget gør det muligt for EU som sådan og de enkelte EU-medlemsstater at
ratificere Athenkonventionen. Da der er EU-kompetence på området, skal EU-
medlemsstaterne have tilladelse til at ratificere konventionen. Forslaget giver en
sådan tilladelse.
Der er tale om en procedureafgørelse. Reglerne i Athenkonventionen er nemlig
allerede gennemført i EU – med Rådets forordning fra 2009 om transportørers
erstatningsansvar ved ulykker under søtransport af passagerer.
Konventionen er vigtig, da den har betydning for beskyttelse af passagererne.
Konventionen indebærer, at erstatningsbeløbene bliver hævet, og at transportø-
ren får pligt til at tegne forsikring for skader på passagerer i forbindelse med ulyk-
ker til søs.
Regeringen er positiv over for en ratifikation af konventionen og dermed for for-
slaget. Ratifikation af konventionen kan medvirke til, at konventionen træder i kraft
internationalt – og dermed at også lande uden for EU bliver omfattet.
Da man udarbejdede Athenkonventionen, fik EU mulighed for at blive selvstæn-
dig part til konventionen. Når EU nu vælger at ratificere konventionen som selv-
stændig part, er det første gang, det sker på søfartsområdet. Men det er helt i tråd
med fremgangsmåden på andre områder. Samme fremgangsmåde har bl.a. væ-
ret anvendt i forhold til den såkaldte 2007 Haagprotokol om lovvalg i forbindelse
med underholdspligt.
Medlemsstaterne er enige om forslaget, og jeg forventer en udramatisk behand-
ling på rådsmødet. Regeringen kan tilslutte sig afgørelsen.
1075
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 368: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 25/3-11
27. Europaudvalgsmøde 25/3-11
2. Forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1406/2002 om oprettelse af et europæisk agentur for
søfartssikkerhed
Fremlæggelse af fremskridtsrapport
KOM (2010) 0611
Rådsmøde 3080 – bilag 1 (samlenotat side 6)
KOM (2010) 0611 – bilag 1 (grund- og nærhedsnotat af 5/11-10)
Udvalgsmødereferater:
Senest behandlet i EUU 25/2-11, referat endnu ikke omdelt)
Økonomi- og erhvervsminister:
Den næste sag, jeg nævner til orientering, er
forslaget om ændring af forordningen om det europæiske agentur for søfartssik-
kerhed, EMSA. Jeg nævnte sagen her i udvalget til et tidligt forhandlingsoplæg
den 25. februar 2011. Der var ikke i udvalget flertal imod regeringens forhand-
lingsoplæg.
Forslaget er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet den 31. marts 2011
med henblik på fremlæggelse af en fremskridtsrapport og politisk drøftelse. Der
skal altså ikke ske en vedtagelse på nuværende tidspunkt.
Forhandlingerne i arbejdsgruppen skrider fremad. Der er god vind i forhold til de
danske synspunkter, som vi drøftede her i udvalget i februar. Kommissionen har
været imødekommende på nogle punkter. Og de øvrige medlemsstater er fint på
linje med Danmark. Det gælder særligt i forhold til, at løsningerne skal skabe
merværdi og medføre en hensigtsmæssig anvendelse af ressourcerne. I den for-
bindelse er hovedparten af landene – også Danmark – fortsat ganske skeptiske i
forhold til Kommissionens ønske om en budgetforøgelse på ca. 4 mio. euro.
Det er også bekræftet, at de nationale tilsynsopgaver på offshoreområdet ikke
overtages af EMSA. Derudover har flere lande tilkendegivet, at de heller ikke øn-
sker spørgsmålet om en fælles europæisk kystvagt behandlet i regi af dette for-
slag. Endelig bevarer medlemslandene, som det ser ud nu, indflydelsen på
EMSA’s tilrettelæggelse af inspektionerne i medlemslandene.
Efter rådsmødet forventes forhandlingerne at fortsætte på grundlag af et revideret
udkast fra formandskabet.
Bjarne Laustsen
pegede på, at noget af det farligste for søfartssikkerheden
var det pirateri, som foregår ved Afrikas kyster, og spurgte, om man i forbin-
delse med kystvagten ville komme ind på det.
Økonomi- og erhvervsministeren
sagde, at det var kystvagt i europæiske
farvande, man talte om. Pirateriet ved Afrika behandles i internationale for-
handlinger.
1076
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 368: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 25/3-11
27. Europaudvalgsmøde 25/3-11
3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om de
detaljerede betingelser for adgang til den offentligt regulerede
tjeneste under Galileo programmet
Generel indstilling/fremskridtsrapport
KOM (2010) 0550
Rådsmøde 3080 – bilag 2 (samlenotat side 2)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (10) – bilag 156 (side 309, senest behandlet i EUU
19/11-10)
4. Meddelelse vedrørende midtvejsevaluering af implementering af de
europæiske GNSS-programmer (EGNOS og Galileo)
Vedtagelse af rådskonklusioner
KOM (2011) 0005
Rådsmøde 3080 – bilag 2 (samlenotat side 7)
KOM (2011) 0005 – bilag 1 (grund- og nærhedsnotat af 14/2-10)
Økonomi- og erhvervsministeren:
Der er to sager på dagsordenen om Galileo,
der som bekendt er det fælles europæiske satellitnavigationssystem, der er under
udvikling.
Den første sag – dagsordenspunkt 3 – drejer sig om betingelser for adgang til
statsregulerede tjenester under det globale satellitnavigationssystem Gallileo.
Udvalget blev også orienteret om denne sag forud for transportrådsmødet i de-
cember.
Sagen drejer sig om de "statsregulerede tjenester", som Gallileo skal tilbyde til
anvendelser, der kræver meget robuste og krypterede signaler.
Sagen er på dagsordenen til "Generel indstilling", og regeringen kan støtte den
foreliggende tekst.
Det er frivilligt for medlemslandene, om de vil gøre brug af de offentlige tjenester.
Fra dansk side vil man først kunne tage stilling til, om man vil gøre brug af disse,
når det står klart helt præcist, hvilke tjenester der udbydes, og hvad de økonomi-
ske vilkår er.
Den anden sag om Galileo er dagsordenspunkt nr. 4 om en midtvejsevaluering af
programmet.
I rapporten skønner Kommissionen, at en færdiggørelse af Galileoprogrammets
infrastruktur vil kræve en yderligere bevilling på 1,9 mia. euro. Rapporten konklu-
derer også, at de årlige driftsomkostninger vil beløbe sig til 800 mio. euro, når
programmet er i fuld drift.
Formandskabet har fulgt Kommissionens rapport op med et udkast til rådskonklu-
sioner, der bl.a. peger på, at Kommissionen skal udarbejde et forslag til finansie-
ring af programmerne til brug for fastlæggelsen af den flerårige finansielle ramme
for perioden efter 2013.
1077
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 368: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 25/3-11
27. Europaudvalgsmøde 25/3-11
Regeringen finder det helt afgørende, at:
De fremtidige rammer for gennemførelsen og driften af de europæiske pro-
grammer for satellitnavigation sikrer, at der er fuldt fokus på de styringsmæs-
sige aspekter, såvel finansielt som projektmæssigt.
At rådskonklusionerne ikke indeholder udsagn, der kan foregribe forhandlin-
gerne om den flerårige finansielle ramme for perioden efter 2013.
Bjarne Laustsen
forstod, at man var bekymret for økonomien i Galileoprojek-
tet. Han pegede i den forbindelse på, at erhvervslivets organisationer i nogle
af høringssvarene gav udtryk for, at man var skeptisk over for dets mulige
udvikling og for udgifterne til det. For Danmarks vedkommende vil der være
tale om en ekstra udgift på 283 mio. kr. På denne baggrund spurgte han, om
det er muligt at sige, hvad vi får ud af projektet, og om vi får nok for pengene.
Anne Grete Holmsgaard
pegede på den bekymring, mange havde udtrykt
over den dårlige styring af økonomien i Galileoprojektet. Hun tog udgangs-
punkt i økonomi- og erhvervsministerens udtalelse om, at regeringen lægger
stor vægt på, at der ikke er noget, der foregriber de kommende flerårige bud-
getter, men spurgte, hvad holdningen er hos de andre lande. Er det realistisk,
at det også bliver konklusionen på rådsmødet?
Økonomi- og erhvervsministeren
svarede Bjarne Laustsen, at Kommissio-
nen har fastslået, at der ikke kan tilføres yderligere midler inden for de nuvæ-
rende finansielle perspektiver, som er lagt frem til 2013, og at man vil frem-
lægge et forslag til finansiering, som kan drøftes i forbindelse med de kom-
mende finansielle perspektiver for 2014-2019. Danmark og andre medlems-
lande har lagt et betydeligt pres på Kommissionen for at identificere mulige
besparelser på projektet, hvilket også afspejles i udkastet til rådskonklusioner
om den midtvejsevaluering, som skal vedtages den 31. marts.
Han svarede Anne Grete Holmsgaard, at alle lande er enige i, at rådskonklu-
sionerne ikke indeholder udsagn, som kan foregribe forhandlingerne om den
flerårige finansielle ramme efter 2013. Regeringen har den grundlæggende
holdning, at der skal skabes klarhed over årsagerne til den betydelige bud-
getoverskridelse, og at Kommissionen skal identificere mulighederne for be-
sparelser samt behovet for mulige tilpasninger af programmet.
Bjarne Laustsen
ville gerne vide, hvad det betyder, at regeringen vil skabe
klarhed, og spurgte, om regeringen kan vende tilbage til udvalget og eventuelt
sige: "Nu går projektet i en retning, vi ikke kan stå inde for mere." Problemet
er, at satellitten er sendt op. Bjarne Laustsen ville ikke afvise, at man skal
bruge flere penge på projektet, men når dem, der skal bruge det, nemlig er-
hvervslivet, udtrykker skepsis, så er der grund til at spørge, om regeringen
fortsat synes, at projektet er pengene værd. Bjarne Laustsen tilføjede, at han
var klar over, at det ser ud til, at Danmark skal bidrage forholdsvis lidt, men
projektet koster immervæk 14 milliarder kroner, så vi skal være sikre på, at vi
får noget for pengene.
1078
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 368: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 25/3-11
27. Europaudvalgsmøde 25/3-11
Økonomi- og erhvervsministeren
svarede, at regeringen også er meget
bekymret, men vi må vente med at tage stilling, til vi ser et forslag fra Kom-
missionen.
1079
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 368: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 25/3-11
27. Europaudvalgsmøde 25/3-11
5. Udkast til Rådets beslutning om underskrift af aftale om samarbejde
mellem EU og ICAO vedrørende rammer for et styrket samarbejde
Vedtagelse
KOM (2011) 0106
KOM (2011) 0107
Rådsmøde 3080 – bilag 2 (samlenotat side 13)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (09) – bilag 166 (side 507, senest behandlet i EUU
11/12-09)
Økonomi- og erhvervsministeren:
Aftalen lægger rammerne for et udvidet
samarbejde på områderne flyvesikkerhed, luftfartssikkerhed, lufttrafiktjeneste og
miljøbeskyttelse i luftfarten.
Regeringen er generelt interesseret i ethvert samarbejde, der kan forbedre luftfar-
tens sikkerhed. Regeringen er derfor positivt indstillet over for en styrkelse af
samarbejdet mellem EU og ICAO.
1080
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 368: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 25/3-11
27. Europaudvalgsmøde 25/3-11
6. Mandat til forhandlinger med Schweiz vedrørende medtagelse af
cabotage i luftfartsaftalen mellem EU og Schweiz
Vedtagelse
Rådsmøde 3080 – bilag 2 (samlenotat side 15)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (09) – bilag 166 (side 507, senest behandlet i EUU
11/12-09)
Økonomi- og erhvervsministeren:
Regeringen kan støtte, at der indledes for-
handlinger mellem EU og Schweiz om en udvidelse af luftfartsaftalen til at omfatte
indenrigsflyvning.
1081
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 368: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 25/3-11
27. Europaudvalgsmøde 25/3-11
Udg.
7. Oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde
Tidlig forelæggelse
KOM (2010) 0475
Rådsmøde 3080 – bilag 2 (samlenotat side 17)
KOM (2010) 0475 – bilag 1 (grund- og nærhedsnotat af 18/10-
10)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (10) – bilag 156 (side 306, senest behandlet i EUU
19/11-10)
Punktet var udgået.
1082
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 368: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 25/3-11
27. Europaudvalgsmøde 25/3-11
FO
Punkt 2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om nye
fødevarer m.v. – spørgsmålet om forbud mod kloning af dyr m.v. til
fødevareproduktion
KOM (2010) 0585, KOM (2007) 0872
KOM (2007) 0872 – bilag 5 (aktuelt notat af 21/3-11)
KOM (2007) 0872 – bilag 4 (orienterende notat om
forligsproceduren)
KOM (2007) 0872 – bilag 2 (grundnotat af 20/2-08)
KOM (2007) 0872 – bilag 3 (henvendelse af 12/3-08 fra
Forbrugerrådet)
KOM (2010) 0585 – bilag 1 (grundnotat af 2/12-10 om
Kommissionens rapport)
Justitsministeren:
Denne sag, som jeg nævner til forhandlingsoplæg, angår
bestemmelser om kloning af dyr og om overdragelse og anvendelse af klonede
dyr i Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
nye fødevarer.
Udvalget har modtaget et notat om bestemmelserne, og som det fremgår heraf,
er forhandlingerne om forslaget til en ny forordning om nye fødevarer tæt på at
kunne afsluttes. Forslaget er gået i forligsprocedure, idet der ikke er opnået enig-
hed mellem Rådet og Europa-Parlamentet. Forligsproceduren skal være afsluttet
senest den 29. marts. Hvis der ikke er opnået enighed inden da, bliver forslaget
forkastet.
Der blev senest holdt møde i forligsudvalget den 16. marts 2011, og der er aftalt
et nyt møde den 28. marts 2011.
Som led i et samlet kompromis om forslaget fremlagde formandskabet den 16.
marts et forslag, der bl.a. indeholder et forbud mod kloning af dyr til fødevarepro-
duktion og et forbud mod overdragelse og anvendelse af klonede dyr med henblik
på fødevareproduktion. Det foreslåede forbud vil efter forslagets ordlyd alene
gælde i en overgangsperiode. Overgangsperiodens længde er endnu ikke fast-
sat. Det er dog Justitsministeriets forventning, at Kommissionen inden udløbet af
overgangsperioden vil fremsætte et forslag til en retsakt, som indeholder en mere
samlet regulering af anvendelsen af kloning.
Fødevareministeren indhentede forhandlingsmandat vedrørende forslaget til en
ny forordning om nye fødevarer under et samråd i udvalget den 14. januar 2009.
Det er imidlertid regeringens vurdering, at bestemmelserne om forbud mod klo-
ning og om overdragelse og anvendelse af klonede dyr ikke kan rummes inden
for det tidligere indhentede mandat. Idet spørgsmålet om anvendelse af kloning
henhører under Justitsministeriet, er det altså mig, der forelægger dette punkt i
dag, selv om forslaget til forordningen i øvrigt hører under fødevareministeren.
Kompromisforslaget skal ses i lyset af, at Kommissionen den 19. oktober 2010
fremlagde en rapport om kloning af dyr til fødevareproduktion. Rapporten inde-
holder en vurdering af en række aspekter ved anvendelsen af kloningsteknologi-
1083
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 368: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 25/3-11
27. Europaudvalgsmøde 25/3-11
en i fødevareproduktion. På baggrund af de dyrevelfærdsmæssige problemer,
som man kunne identificere i forbindelse med anvendelsen af kloningsteknologi-
en, anbefalede Kommissionen bl.a. i rapporten, at der indføres et midlertidigt for-
bud mod kloning af husdyr til fødevareproduktion.
Formandskabets forslag om at indsætte et forbud mod kloning af dyr i forord-
ningsforslaget omfatter kun den såkaldte somatiske kloning, dvs. den form for
kloning der kort fortalt sker ved, at man tager kernen fra en dyrecelle og indsætter
den i en ægcelle, hvorfra kernen er fjernet. Derved skabes en klon af det oprinde-
lige donordyr. Somatisk kloning benævnes også voksenkloning.
I Danmark er kloning forbudt, medmindre Dyreforsøgstilsynet meddeler tilladelse
til kloningen. Tilladelse gives kun til formål, som er anført i lov om kloning og
genmodificering mv., og fødevareproduktion er ikke blandt disse formål. Kloning
med henblik på fødevareproduktion er altså ikke tilladt i Danmark.
Det danske forbud omfatter både voksenkloning og den såkaldte embryonale
kloning. Embryonal kloning indebærer, at man deler et allerede dannet embryo i
flere dele, der hver for sig kommer til at danne individuelle – men indbyrdes gene-
tisk identiske – dyr. Det danske forbud omfatter også kloningsteknologier, som
endnu ikke er opfundet, men hvor anvendelsen af teknologien kan føre til, at der
dannes en genetisk set næsten identisk ”kopi” af et andet dyr.
Formandskabets forslag omfatter som nævnt kun voksenkloning. Det danske
forbud mod alle typer kloning vil efter Justitsministeriets opfattelse imidlertid ikke
blive påvirket af en eventuel vedtagelse af et mindre restriktivt forbud i forordnin-
gen om nye fødevarer. Vi vil i Danmark derfor kunne opretholde vores forbud
mod alle former for kloning med henblik på fødevareproduktion.
Regeringen er på det grundlag meget positivt indstillet over for indførelsen af et
forbud mod somatisk kloning med henblik på fødevareproduktion på EU-plan. Det
gælder, selv om forslaget som sagt er mindre vidtgående end den danske regule-
ring af kloning af dyr. Et mere vidtgående forbud havde naturligvis været at fore-
trække, men i lyset af, at der er tale om et kompromisforslag, der skal gælde i en
overgangsperiode, er det regeringens opfattelse, at forslaget bør accepteres.
FO
Regeringens forhandlingsoplæg går således ud på, at vi fra dansk side under de
afsluttende forhandlinger:
Støtter indsættelsen af en bestemmelse i forslaget til forordning om nye fø-
devarer mv., hvorefter kloning af dyr med henblik på fødevareproduktion
samt overdragelse og anvendelse af klonede dyr med henblik på fødevare-
produktion forbydes i en overgangsperiode.
At der arbejdes for at fremme de videre drøftelser om en særskilt EU-
lovgivning om kloning.
Bjarne Laustsen
nævnte, at vi i Danmark har gjort vort hjemmearbejde og
har – som han forstod det som det eneste land i Europa – en meget restriktiv
lovgivning, hvilket han bakkede fuldstændigt op bag. Derfor er Socialdemo-
kraterne skeptiske over for at give noget som helst mandat, der er ringere end
den danske lovning. Derfor sagde Socialdemokraterne den 14. januar 2009
1084
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 368: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 25/3-11
27. Europaudvalgsmøde 25/3-11
nej, men regeringen havde et flertal. Han var spændt på, om regeringen også
kunne få et flertal i dag.
Han forstod, at justitsministeren sagde, at vi har en lovgivning i Danmark, og
uanset hvad de andre lande laver, så bliver den danske lovgivning ikke påvir-
ket. Det vil sige, at vi kan opretholde vort forbud mod klonede dyr i fødevarer.
Men hvis man i andre lande laver klonede dyr og avler på afkommet, ville
Bjarne Laustsen havde sikkerhed for, at disse dyr eller kød fra disse dyr ikke
kunne nå frem til det danske marked eller de danske kølediske. Han ville altså
have en eller anden form for eksportforbud til Danmark.
Bjarne Laustsen spurgte, om det i givet fald var muligt at lave en mærknings-
ordning, hvor man simpelt hen satte et mærke på, hvor der står: "Kødet er fra
klonede dyr eller deres afkom." Så har forbrugerne en reel valgmulighed. Selv
syntes han, det var uetisk at have den slags kød. Han mente, vi bliver nødt til
at gå med livrem og seler for at sikre, at det, Socialdemokraterne mente i
2009, også gælder fremover.
Bjarne Laustsen pegede på, at kreativiteten inden for dette område er meget,
meget stor, og derfor ønskede man at have snor i, hvad der foregik.
Niels Helveg Petersen
erkendte, at han ikke havde været med til forberedel-
sen og derfor nok ikke var inde i alle detaljer, men spurgte, hvordan den juri-
diske situation er. Han ville gerne vide, på hvilket grundlag vi kunne oprethol-
de vort forbud, hvis noget andet bliver vedtaget i EU.
Han forstod, at hvis der ikke blev enighed i forligsproceduren inden den 29.
marts, bortfaldt forslaget, og spurgte derfor, om der var udsigt til, at der kunne
opnås enighed. Hvis forslaget bortfalder, er det så skidt?
Anne Grete Holmsgaard
forudsatte, at kompromisforslaget vedtages, og at
der kommer et midlertidigt forbud mod voksenkloning, og spurgte, om vort
forbud mod andre former for kloning så fortsat gælder. Hvordan kan det gøre
det, hvis det ikke står i novel food forordningen?
Justitsministeren
pointerede i anledning af Bjarne Laustsens bemærkninger,
at det, han forelagde til forhandlingsoplæg, var spørgsmålet om et forbud mod
visse former for kloning, fordi det hørte ind under Justitsministeriets område.
De øvrige dele af novel food forordningen, som er det store kompleks, der
skal være enighed om, hører under fødevareministeren, og den del har føde-
vareministeren tidligere indhentet mandat til. Fødevareministeren havde op-
lyst over for ham, at det kompromisforslag, det tegner sig vedrørende et mid-
lertidigt forbud mod markedsføring af fødevarer fra somatisk klonede dyr, og-
så indeholder en forpligtelse for Kommissionen til inden for kort tid at frem-
lægge en rapport om mærkning af kød fra klonede dyr og afkom af klonede
dyr, eventuelt ledsaget af et forslag. Vi må afvente et sådant forslag. Derud-
over indeholder kompromisforslaget et forslag om etablering af et sporingssy-
stem. Kompromisforslaget er altså i vidt omfang en imødekommelse af de
ønsker, som Europa-Parlamentet har haft. Europa-Parlamentet har tilsluttet
sig, at forbuddet alene omfatter somatisk klonede dyr.
1085
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 368: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 25/3-11
27. Europaudvalgsmøde 25/3-11
Justitsministeren kunne ikke komme nærmere ind på spørgsmålet om mærk-
ning, men kompromisforslaget indeholder, at man arbejder hen imod en så-
dan mærkning.
Justitsministeren svarede Niels Helveg Petersen og Anne Grete Holmsgaard,
at når vi stadig kan opretholde vort forbud mod enhver form for kloning, hæn-
ger det sammen med, at disse former for kloning simpelt hen ikke er reguleret
af dette forslag.
Justitsministeren kunne ikke vide, om der ville blive enighed om kompromis-
forslaget, men hvis der ikke bliver det, så får man ikke disse regler ind i novel
food forordningen, men vi har stadig væk vort forbud mod anvendelse af klo-
nede dyr. I øvrigt gjorde justitsministeren opmærksom på, at der er en række
andre elementer i novel food forordningen, som fødevareministeren har fået
mandat til.
Bjarne Laustsen
opfattede det sådan, at Europa-Parlamentets holdning lå
meget tæt op ad det, som Socialdemokraterne også mente i januar 2009.
Derfor syntes han, der var et problem i kompromisforslaget. Han forstod, at
man ikke havde snakket om dette i regeringen, og at forslaget faldt ned mel-
lem to stole. Et totalforbud mod kloning er Justitsministeriets område, men
hvis man vil sikre, at der ikke kommer varer ind i Danmark, der stammer fra
klonede dyr eller deres afkom, hører det under Fødevareministeriets område.
Socialdemokraterne vil som nævnt sikre, at der ikke kommer sådanne produk-
ter ud til forbrugerne i Danmark.
Der er altså mulighed for, at sådanne produkter kan blive produceret i andre
lande, og hvis ikke vi decideret har et eksportforbud til Danmark, og vi heller
ikke har nogen mærkningsordning, så kan vi få disse varer i butikkerne. Selv
om man kan lave sporingssystemer, så er der aldrig nogen systemer, der er
ufejlbarlige, og der forgår meget plat og svindel med fødevarer over lande-
grænserne.
På denne baggrund var Bjarne Laustsen meget skeptisk over for at åbne op
på området.
Colette Brix
sagde, at Dansk Folkeparti ønsker at opretholde det forbud, der
er mod overhovedet at have klonede dyr, og ikke ønsker et kompromis eller
nogen mærkningsordning for fødevarer til de danske forbrugere.
Flemming Møller
pointerede, at når regeringen ønsker at gå ind for kompro-
misforslaget, er det fordi man ikke kan dokumentere, at der er nogen som
helst risiko for forbrugerne ved at fortære disse dyr. Han syntes, det var godt,
at vi kunne opretholde vort forbud. Ikke fordi der er nogen sundhedsmæssig
risiko, men af etiske grunde. Han syntes, det var et meget godt princip, at vi
bestemmer, hvordan de etiske forhold skal være i Danmark, mens man i de
andre EU-lande bestemmer, hvordan de etiske forhold skal være dér. Han
betegnede det som lidt imperialistisk, at vi ville bestemme de andres etik.
Flemming Møller tilføjede, at man også kan have det etiske synspunkt, at det
er synd, at noget skal gå til spilde.
1086
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 368: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 25/3-11
27. Europaudvalgsmøde 25/3-11
Han syntes, det ville være fint at have en mærkningsordning, og betegnede
det som meget tilfredsstillende, at regeringen arbejder herfor, således at de
forbrugere, der ønsker at undgå kød fra klonede dyr, kan undgå det.
Anne Grete Holmsgaard
sagde, at det altid var en smule komplekst, når en
sag vedrører to ministre, men hun forstod, at der indtil videre i novel food for-
ordningen ville være et midlertidigt forbud mod produkter, der kom fra soma-
tisk klonede dyr. Hun spurgte, om der også i forordningen vil være nogle
mærkningsbestemmelser.
Hun forstod, at vi er garderet i Danmark mod klonede dyr, men nu er EU jo
mere end Danmark.
Hun havde forstået, at nu skal Kommissionen fremsætte et forslag, inden det
midlertidige forbud udløber, og spurgte, om det vil være en del af novel food
forordningen, eller om det ville ligge i en anden forordning.
Justitsministeren
gentog over for Bjarne Laustsen, at han ikke kunne vide,
hvordan reglerne for mærkning vil blive fremover, men nu kommer der en
rapport om mærkning af klonede dyr, og så må vi se, hvad der ligger i den.
Det vil være svært allerede nu at give nogen garantier. For det første drejer
det sig om fødevareministerens område. For det andet ved vi ikke, hvad et
eventuelt forslag fra Kommissionen kommer til at indeholde.
Justitsministeren mindede om, at fødevareministeren har et mandat fra Euro-
paudvalget, og det, der nu sker, er, at der kommer et midlertidigt forbud og
går en proces i gang. Det, justitsministeren selvstændigt beder om mandat til,
er at sige ja til at indføre et midlertidigt forbud som et skridt på vejen mod at få
nogle bedre regler.
Justitsministeren erklærede sig enig med Colette Brix, som siger, at hun ikke
ønsker kloning af dyr, og at deres kød anvendes til fødevarer. Det er vores
holdning i Danmark. Derfor var justitsministeren tilfreds med, at vi kan bevare
de danske bestemmelser. Han pointerede, at der ikke sker nogen ændringer
af den danske position. Der sker ikke nogen ændring i retstilstanden i Dan-
mark for så vidt angår klonede dyr. Så vidt han havde forstået, har Dansk Fol-
keparti tilsluttet sig det kompromisforslag, fødevareministeren fik tilslutning til i
Europaudvalget.
Justitsministeren erklærede sig enig med Flemming Møller i, at man bevæger
sig i en retning, som er i dansk interesse.
Det er korrekt, hvad Anne Grete Holmsgaard siger om det midlertidige forbud
mod somatisk kloning. Det åbner ikke op for mere, men lukker af for noget. I
dag er situationen den, at i Danmark har vi et forbud mod alle former for klo-
ning. Nu kommer vi det skridt videre, at der i hvert fald midlertidigt bliver et
forbud i EU mod en bestemt form for kloning. Det er en midlertidig bestem-
melse, indtil man får lavet et mere samlet regelsæt. Man afventer den rapport,
der kommer, som eventuelt bliver ledsaget af et forslag til en retsakt vedrø-
rende kloning.
Der vil være tale om en selvstændig lovgivning, som ligger uden for novel
food forordningen.
1087
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 368: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 25/3-11
27. Europaudvalgsmøde 25/3-11
Bjarne Laustsen
syntes ikke, Colette Brix' bemærkninger lød som en opbak-
ning til den lempelse, der ligger i forhold til den danske lovgivning.
Han præciserede, at Socialdemokraterne var imod det forhandlingsoplæg,
fødevareministeren bad om at få, og at partiet har et problem med at sige ja
nu til justitsministerens forhandlingsoplæg, hvis ikke man kan få en garanti
for, at der ikke er nogle klonede produkter, som når ud til forbrugerne på en
eller anden måde. Han mente, det var noget rod, at ministrene ikke havde
snakket sammen. Vi ved ikke, hvad det præcis ender op med.
Niels Helveg Petersen
syntes ikke rigtigt, han fik svar på sit spørgsmål om,
hvorvidt det vil være muligt at nå til enighed inden fristen den 29. marts. Står
parterne så stejlt over for hinanden, at det må anses for umuligt, eller er det
mest sandsynligt, at man når til enighed?
Han forstod nu, at formandskabet foreslår, at der indføres et forbud mod en
bestemt form for kloning af dyr, og at problemet kun vedrører den form for
kloning, som ikke bliver forbudt i EU, idet man kan risikere, at sådant kød
kommer ind over landegrænsen. Det er det, der er Bjarne Laustsens problem.
Niels Helveg Petersen medgav, at det er svært for justitsministeren at give
nogen form for garantier for, hvilke form for mærkningsbestemmelser man kan
få i fremtiden.
Anne Grete Holmsgaard
bad justitsministeren redegøre for, hvilke regler der
kommer til at gælde, hvis kompromisforslaget falder til jorden.
Justitsministeren
syntes, det var forkert, når Bjarne Laustsen talte om en
lempelse i forhold til den danske lovgivning, idet forholdet er, at reglerne bliver
mere restriktive, end de er i dag. Det, der bliver indført som EU-regler, er ikke
så vidtgående som de danske regler, men det er dog et skridt i den danske
retning, og det burde Socialdemokraterne være glade for, selv om det måske
ikke sker i den hastighed og i det omfang, man gerne så. Justitsministeren
gentog, at der ikke sker noget med retstilstanden i Danmark, og at retstilstan-
den i EU bliver lidt bedre.
Fødevareministeren vil nok være bedre til at vurdere, om der er en mulighed
for at nå til enighed i forligsproceduren, sagde justitsministeren til Niels Hel-
veg Petersen, idet fødevareministeren deltager i de samlede forhandlinger,
mens justitsministeren kun beskæftiger sig med det hjørne af dem, der drejer
sig om kloning. Men som justitsministeren forstod det, er det på nuværende
tidspunkt uvist, om man kan nå til enighed, bl.a. fordi der stadig ikke er enig-
hed om, hvad der skal etableres af sporingssystemer.
Justitsministeren svarede på Anne Grete Holmsgaards spørgsmål, at hvis det
hele falder til jorden, så falder man tilbage til den novel food forordning, man
har i dag, og vi har stadig væk et forbud i Danmark, men der bliver ikke noget
midlertidigt forbud i EU mod somatisk klonede dyr.
Bjarne Laustsen
efterlyste en holdning hos justitsministeren til forslaget.
Samtidig hørte han Venstres ordfører tale om, at nogle ønskede at undgå
spild af madvarer og mente, man lige så godt kunne spise kød fra klonede
1088
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 368: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 25/3-11
27. Europaudvalgsmøde 25/3-11
dyr. Europa-Parlamentet har sagt, at det synes, det er en rigtig dårlig idé med
kloning, og her ligger Parlamentet på linje med det, der siges fra dansk side.
For Socialdemokraterne er hovedspørgsmålet stadig, hvordan vi kan undgå at
blive belemret med kød fra klonede dyre, hvis nogle finder på at lave sådan
nogle tosserier.
Justitsministeren
syntes, han havde givet meget klart udtryk for sin hold-
ning, bl.a. ved at give udtryk for enighed med Colette Brix i at vi ikke vil have
kloning i Danmark. Vi ønsker ikke klonede dyr til fødevarer i Danmark.
Han syntes, Bjarne Laustsen burde anerkende, at der nu i EU bliver forbud på
et specifikt område, hvilket er et skridt i den rigtige retning. Justitsministeren
sagde, at "lidt er bedre end ingenting". Derfor syntes han, vi skulle gå ind for
kompromisforslaget.
Med hensyn til en mærkningsordning skal der foretages en nærmere vurde-
ring af, hvordan den kan udformes i en retsakt. Regeringen vil som udgangs-
punkt gerne drøfte en mærkningsordning, men vil se på den samlede situati-
on, når der foreligger en rapport. I dag er der ikke nogen mærkningsordning.
Anne Grete Holmsgaard
sagde som ordfører for SF, at ud fra den betragt-
ning, at der her indføres et midlertidigt forbud, og at vi vil slås for, at den bliver
permanent, og at den næstbedste løsning er en mærkningsordning, samt at
forslaget ikke berører det danske forbud, kunne SF acceptere forhandlingsop-
lægget.
Colette Brix
sagde, at Dansk Folkeparti går imod regeringens forhandlings-
oplæg.
Justitsministeren
gentog, at han forstod det sådan, at fødevareministeren
havde fået et forhandlingsmandat til at gå ind for kompromiset, hvilket Dansk
Folkeparti havde tilsluttet sig. Nu har situationen udviklet sig, idet der er kom-
met et ekstra element ind, som indeholder et midlertidigt forbud i EU mod en
bestemt form for kloning. Derfor kunne han ikke forstå, hvorfor Dansk Folke-
parti kunne være imod det.
Den fungerende formand, Anne Grete Holmsgaard,
sagde, at sagen er
kompleks, fordi den handler om to ministres område, og hvis man så oven i
købet ikke har været med til den forudgående drøftelse, så kan det være lidt
vanskeligt at tage stilling.
Niels Helveg Petersen
kunne støtte Anne Grete Holmsgaard indstilling, idet
han mente, der lå et fremskridt i det, der nu foreslås. Ikke for Danmarks ved-
kommende, men for de andre EU-lande. Det er klart, at der fortsat udestår
nogle problemer, som Bjarne Laustsen peger på, men de kan ikke løses i
denne sammenhæng.
Colette Brix
sagde, at hun selvfølgelig havde talt med Dansk Folkepartis
sædvanlige EU-ordfører om sagen, og at Dansk Folkeparti ikke kan gå med til
forhandlingsoplægget.
Bjarne Laustsen
ville gerne redde regeringen, men fastholdt, at det var noget
rod, at ministrene ikke havde snakket sammen om tingene. Han gentog, at
Socialdemokraterne i 2009 havde været modstander af det mandat, som fø-
1089
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 368: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 25/3-11
27. Europaudvalgsmøde 25/3-11
devareministeren søgte, men med de bemærkninger, justitsministeren nu var
kommet med, og med de tilsagn man havde fået om, at det ikke påvirker de
danske synspunkter, så kan Socialdemokraterne tiltræde forhandlingsoplæg-
get. Bjarne Laustsen forstod, at ministeren ville fortælle sine kolleger om den
gode danske lovgivning på området.
Den fungerende formand, Anne Grete Holmsgaard,
konkluderede, at der
ikke var konstateret et flertal imod regeringens forhandlingsoplæg, idet dog
Dansk Folkeparti havde udtrykt sig imod det.
Mødet slut kl. 11.20.
Ref.: BE/its
1090