Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 403
Offentligt
997403_0001.png
997403_0002.png
Nicolai Eigtveds Gade 281402 København KTelefon 3392 3392Fax 3314 9105CVR-nr. 17146815EAN-nr. 5798000033757www.skm.dkJ.nr. 2008-221-0018Den 26. april 2011

Notat

til

Folketingets Europaudvalg og Skatteudvalg

om traktatkrænkelsessag C-95/11, Kommissionen mod Kongeriget Danmark,vedrørende bestemmelsen om momsgrupper i momslovens § 47, stk. 4Kommissionen har den 25. februar 2011 stævnet Danmark for overtrædelse afRådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdi-afgiftssystem med følgende påstand:”Det statueres, at Kongeriget Danmark ved at give ikke-afgiftspligtige perso-ner mulighed for at deltage i en momsgruppe, har tilsidesat sine forpligtelserefter artikel 9 og 11 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 omdet fælles merværdiafgiftssystem.”.Momslovens § 47, stk. 4, 1. pkt., muliggør, at flere afgiftspligtige personer,der udelukkende driver registreringspligtig virksomhed, efter anmodning kanregistreres under ét. Ikke-afgiftspligtige personer kan imidlertid også, undervisse betingelser, få tilladelse til at blive registreret under ét med afgiftspligti-ge personer, jf. § 47, stk. 4, 2.-4. pkt.Det er Kommissionens opfattelse, at henvisningen til "personer", som i hen-hold til momssystemdirektivets artikel 11 kan indgå i en såkaldt momsgruppe,udelukkende omfatter afgiftspligtige personer som omhandlet i direktivets ar-tikel 9, stk. 1. Det er Kommissionens holdning, at det vil indebære en udvidel-se af begrebet ”afgiftspligtig person”, hvis ikke-afgiftspligtige personer fårmulighed for at indgå i momsgrupper. Derfor konkluderer Kommissionen, atde danske regler er i strid med momssystemdirektivets artikel 11, idet de tilla-der, at der i momsgrupper kan deltage ikke-afgiftspligtige personer. Kommis-sionen henviser til støtte for dette synspunkt blandt andet til bestemmelsensordlyd og formål, og til Generaladvokat Van Gervens forslag til afgørelse isag C-60/90, Polysar.Det er Regeringens opfattelse, at der hverken i ordlyden af momssystemdirek-tivets artikel 11, forarbejderne til den tidligere gældende, enslydende bestem-
Side 1 af 2
melse i 6. momsdirektiv, eller i praksis fra Domstolen er støtte for Kommissi-onens synspunkter.Momssystemdirektivets artikel 11 beskriver de mulige deltagere i en moms-gruppe som "personer" og ikke som "afgiftspligtige personer". Sidstnævntebegreb anvendes ellers konsekvent, når der i direktivet henvises hertil. Da ud-trykket "personer" endvidere i andre bestemmelser i direktivet anvendes somen samlebetegnelse for afgiftspligtige og ikke-afgiftspligtige personer, må ord-lyden fortolkes derhen, at det er muligt at lade ikke-afgiftspligtige personerdeltage i en momsgruppe.Forarbejderne til bestemmelsen forudsætter heller ikke, at alle deltagere i enmomsgruppe skal være afgiftspligtige personer. Forarbejderne kræver blot, li-gesom ordlyden, en tilknytning mellem de deltagende personer af finansiel,økonomisk og organisatorisk art. Dette krav er der taget højde for i momslo-vens § 47, stk. 4, 3. pkt.Kommissionen henviser til Generaladvokatens forslag til afgørelse i Polysar-sagen (sag C-60/90), men i sin dom i sagen anvendte Domstolen ikke Gene-raladvokatens argumentation som begrundelse for domsresultatet, hvilket omnoget må ses som en afvisning af, at kun afgiftspligtige personer kan indgå ien momsgruppe.Regeringen finder heller ikke, at der ved den danske fortolkning af direktivetsbestemmelser sker en udvidelse af begrebet ”afgiftspligtig person”. Det væ-sentlige er, at momsgruppen efter dannelse betragtes som én afgiftspligtig per-son. Vælger en koncern således at organisere sig således, at dens ellers i retligforstand selvstændige enheder indgår i en momsgruppe, skal alle aktiviteter –momspligtige, momsfritagne og ikke økonomisk virksomhed – betragtes un-der ét i momsmæssig sammenhæng. Dette vil svare til den momsmæssige be-handling af en virksomhed med tilsvarende forskellige aktiviteter, eller enkoncern, der blot har valgt at organisere sig i selvstændige retlige enheder,som alle er afgiftspligtige.Herudover skal det anføres, at muligheden for at tillade ikke-afgiftspligtigepersoners deltagelse i en momsgruppe ikke kan anses for at føre til en redukti-on af merværdiafgiftsprovenuet.Endelig bemærkes, at muligheden for at lade ikke-afgiftspligtige personer ind-gå i en momsgruppe blev indført i 2004, for at lette erhvervslivet for en admi-nistrativ byrde, som altså på ny vil blive påført erhvervslivet, hvis ordningenophæves.Regeringen har afgivet svarskriftet til Domstolen i overensstemmelse med detovenfor anførte.
Side 2 af 2