Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 431
Offentligt
1006931_0001.png
1006931_0002.png
1006931_0003.png
1006931_0004.png
1006931_0005.png
1006931_0006.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 6. kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00820/Dep. sagsnr. 531Den 1. juni 2011FVM 895
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 om fastsættelse af ændre-de grænseværdier for dioxin og PCB’er i fødevarer og om fastsættelse af grænseværdierfor ikke-dioxinlignende PCB’er i fødevarer (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag om ændringer til grænseværdierne for dioxin og dioxinlig-nende PCB’er i fødevarer, hvilket betyder, at grænseværdierne nedsættes. Ligeledes er frem-sat forslag om at sætte grænseværdier for ikke-dioxinlignende PCB’er i fødevarer. En vedta-gelse af forslaget vurderes at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark positivt. Fra dansk sidekan forslaget støttes, idet beskyttelsesniveauet øges.BaggrundKommissionen har fremsat forslag om ændring af forordning 1881/2006 om fastsættelse afgrænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer (primært animalske), for så vidtangår dioxin, dioxinlignende PCB’er og ikke-dioxinlignende PCB’er.Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar 1993 omfællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler, særligt artikel 2, stk. 3.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
2
Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresund-hed (SCoFCAH) den 9.-10. juni 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdDioxiner og PCB’erDioxiner og PCB’er er en gruppe af nærtbeslægtede organiske miljøforureninger, der nedbry-des meget langsomt. Dioxin opstår ved forskellige forbrændingsprocesser, og PCB’er harblandt andet været anvendt i isoleringsmateriale gennem flere årtier frem til 1980’erne. Beggegrupper af stoffer ophobes i animalsk fedt og forekommer derfor i fedtholdige animalske pro-dukter og fisk. Stofferne har en række toksiske virkninger, som blandt andet vurderes at værekræftfremkaldende og kan påvirke immun- og hormonsystemet. På den baggrund er der fastsatEU-grænseværdier for disse stoffer.Dioxin har været reguleret med grænseværdier i EU siden 2001 og dioxinlignende PCB’er siden2006. Disse grænseværdier blev fastsat som et kompromis mellem forekomst af dioxin og dio-xinlignende PCB’er som baggrundsforurening og ønsket om at reducere menneskers indtag afdioxin og dioxinlignende PCB’er.Sverige og Finland fik på daværende tidspunkt begge en undtagelse fra de eksisterende grænse-værdier for fisk fra Østersøen. Undtagelserne indebærer, at Sverige og Finland kan tillade mar-kedsføring af laks, sild, flodlampret, havørred, rødding og heltrogn fra Østersøområdet på de-res hjemmemarked, selvom dioxin- og/eller PCB-indholdet overskrider de fastsatte EU græn-seværdier. Dette forudsætter dog, at disse medlemsstater har etableret en ordning, der sikrer,at forbrugerne er fuldt orienteret om kostanbefalingerne vedrørende begrænset indtagelse af depågældende fiskearter med henblik på at undgå eventuelle sundhedsrisici. Disse undtagelserudløber den 31. december 2011.Kommissionen har fremsat forslaget om ændrede grænseværdier for dioxin og dioxinlignendePCB’er af flere årsager:Klausul om revision (reduktion) af grænseværdierne senest 31. december 2008.Forordning (EF) nr. 1881/2006 fastsætter en revision senest den 31. december 2008,med henblik på nedsættelse af grænseværdierne. Kommissionen har indsamlet ind-holdsdata for dioxin og PCB fra medlemsstaterne over de seneste år og fremlægger nuforslag til denne revision. Baggrunden for dette er, at grænseværdierne oprindeligt blevfastsat relativt højt, men som kompromis i forhold til det eksisterende baggrundsni-
3veau. Derudover foreskriver forordningen, at der skal lægges vægt på behovet for atsætte specielle grænseværdier for fødevarer til spædbørn og småbørn. Det fremsatteforslag indeholder således specifikke grænseværdier for fødevarer til spædbørn ogsmåbørn.TEF-værdierne er revideret af WHO og stofferne er generelt fundet mindre tok-siske.Verdenssundhedsorganisationen (WHO) har revideret TEF-værdierne (toksici-tets-ækvivalensfaktorer) for de forskellige stoffer. TEF-værdier beskriver, hvor toksiskindholdet af hvert enkelt dioxin og dioxinlignende PCB’er er. De fastsættes af Ver-denssundhedsorganisationen (WHO) og revideres med mellemrum, når der kommer nyviden om toksikologiske effekter af dioxinerne. Ved at anvende TEF opsummerer manden samlede toksicitet af stofferne udtrykt som dioxinækvivalenter. Revisionen afTEF-værdierne betyder, at nogle stoffer, med baggrund i den nye viden, er vurderetmere toksiske og andre stoffer mindre toksiske. Samlet set betyder de seneste vurde-ringer, at summen af stofferne vurderes mindre toksisk. De ændrede TEF-værdier be-tyder derfor - selvom der ses på det samme faktiske indtag - at den humane ekspone-ring angivet som dioxinækvivalenter nu vurderes som mindre end ved den tidligerevurdering. Ændringen af TEF-værdierne betyder, at grænseværdierne bør konsekvens-rettes, hvilket Kommissionen gør med dette forslag.Sveriges og Finlands undtagelser for Østersøfisk udløber 31. december 2011.Undtagelserne i forordning 1881/2006, artikel 7, stk. 4 for Sverige og Finland udløber31. december 2011. De eksisterende undtagelser bliver erstattet af nye, som kun omfat-ter laks fra Østersøen samt sild større end 17 cm fra Østersøområdet. Den nye undta-gelse for laks vil dog også gælde for Letland. De øvrige fiskearter: flodlampret, havør-red, rødding og heltrogn fra Østersøområdet, som tidligere var omfattet af undtagelser,og vildtfangede ferskvandsfisk ligeledes fra Østersøområdet, vil med det nye forslaghverken være omfattet af undtagelser eller grænseværdier, hvilket begrundes med, atfangsten og markedsføringen er meget begrænset.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet data for fo-rekomst af dioxin og dioxinlignende PCB’er.Den Europæiske Fødevaresikkerheds-autoritet (EFSA) har samlet data for dioxin og dioxinlignende PCB’er og har fundet, atder er en svag tendens til, at indholdet af dioxin og dioxinlignende PCB’er er faldet ivisse fødevarer. Det er en tendens, som også ses i danske data, men som ikke er signi-fikant. Grænseværdierne for dioxin i svinekød, svinefedt og vegetabilsk olie og fedtbibeholdes uændret. Grænseværdierne for disse produkter er i forvejen lave. Dog ned-sættes grænseværdierne for summen af dioxin og PCB’er for disse produkter.
4Ikke-dioxinlignende PCB’erIkke-dioxinlignende PCB’er stammer ligeledes fra tidligere brug i især isoleringsmateriale.Der mangler stadig viden om de toksiske effekter af ikke-dioxinlignende PCB’er, men manved, at disse stoffer kan påvirke centralnervesystemet. Dette er forskellen fra de dioxinlignen-de PCB’er, der har andre virkninger, som beskrevet tidligere.Baggrunden for forslaget om fastsættelse af grænseværdier for ikke-dioxinlignende PCB’er,primært i animalske fødevarer, er et ønske om at harmonisere grænseværdier for ikke-dioxinlignende PCB’er på EU-niveau. Der har længe været et ønske om at få disse stoffer re-guleret på grund af deres sundhedsskadelige virkning i lighed med de dioxinlignende PCB’er,for hvilke der allerede er fastsat grænseværdier.Med en vedtagelse af forslaget fastsættes grænseværdier for ikke-dioxinlignende PCB’er pri-mært i animalske fødevarer samt i fødevarer til spædbørn og småbørn.Undtagelserne for Sverige, Finland og Letland for dioxin og dioxinlignende PCB’er i sild stør-re end 17 cm og laks fra Østersøen dækker også de ikke-dioxinlignende PCB’er.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som led i forskriftkomitéproceduren med kontrol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af forordning (EF) nr. 1881/2006 af 19. december 2006 om fast-sættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer. Ændringen vil være di-rekte gældende i Danmark og forventes ikke at medføre andre ændringer af lovgivningen.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser, idet danske produkterfortsat forventes at kunne overholde de nye grænseværdier.I 2006 fastsatte Danmark særlige regler, således at Østersølaks under 5,5 kg fortsat kan mar-kedsføres, såfremt de er trimmet. Trimning betyder, at man fjerner fedtet fra laksen, indenman markedsfører denne. Stofferne ophobes primært i fedtet. Østersølaksen vil kunne over-holde de nye grænseværdier med de restriktioner, der gælder på nuværende tidspunkt.DTU Fødevareinstituttet vurderer, at de reviderede TEF-værdier fra 2005 betyder, at det esti-merede danske indtag af dioxin og dioxinlignende PCB er ca. 10-15 % lavere end beregnetmed de tidligere TEF-værdier.
5DTU Fødevareinstituttet konstaterer, at når der tages hensyn til brugen af toksicitetsækviva-lensfaktorerne (TEF) fra 2005, så er der udover nedsættelsen af grænseværdien for summen afdioxin og dioxinlignende PCB’er for marine olier ikke sket en markant nedsættelse af grænse-værdierne, dog er der indført grænseværdier for børnemad. Det samlede forslag kan dog tolkessom en mindre forbedring af det sundhedsmæssige beskyttelsesniveau.Beskyttelsesniveauet i Danmark vurderes således at blive påvirket positivt ved en vedtagelseaf forslaget, idet grænseværdierne sættes væsentligt ned for dioxin og dioxinlignende PCB’er imarine olier, mens de sættes lidt lavere eller forbliver uændrede for øvrige fødevaregrupper,samt at der fastsættes grænseværdier for ikke-dioxinlignende PCB’er. Derudover fastsættessærlige grænseværdier for mad til spædbørn og småbørn, hvilket er med til at øge beskyttel-sesniveauet.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer tager de pågældende forslag til efterretning og forventer, at ændringeraf grænseværdierne sker ud fra en løbende risikovurdering og ved inddragelse af de nyesteforskningsresultater.Danish Seafood er tilfredse med den løsning, der tegner sig vedrørende Østersølaksen, hvor-ved en eventuel sænkelse af EU grænseværdierne ikke får konsekvenser for de eksisterende(danske) vægtgrænser for laksen, og at Fødevarestyrelsen i 2011 atter gennemfører en under-søgelse af indholdet af dioxin og dioxinlignende PCB’er i forskellige vægtklasser og hereftervurderer, om nogen ændring er berettiget. Danish Seafood mener dog fortsat, at undtagelserfor visse medlemsstater er en mærkværdig regulering, som ikke harmonerer med tanken om etindre marked.DI Fødevarer har ikke indvendinger mod selve ændringerne/indførelse af grænseværdierne,men mener, at vilkårene for fangst af fisk i Østersøen for alle medlemsstater bør være ens, ogfinder undtagelserne, hvor Sverige, Finland og Letland får mulighed for at fange laks samtfange sild over 17 cm over grænseværdien, for urimelige. DI Fødevarer kan endvidere ikkebakke op om, at udløbet af Sveriges og Finlands undtagelse (31. december 2011), der er nævnti forordning 1881/2006, ikke er med i ændringsforslaget.Advokatsamfundet og 3F har meddelt, at de ikke har bemærkninger til forslaget.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter, at befolkningens eksponering for dioxin, dioxinlignende PCB’er og ikke-dioxinlignende PCB’er begrænses af hensyn til folkesundheden. En reduktion af nogle afgrænseværdierne for dioxin og dioxinlignende PCB’er vil øge fødevaresikkerheden. Fastsæt-
6telse af grænseværdier for de ikke-dioxinlignende PCB’er samt grænseværdier for fødevarertil småbørn for alle stofferne vil lette kontrollen og egenkontrollen, og dermed ligeledes øgefødevaresikkerheden.Vedrørende høringssvar fra Danish Seafood og DI Fødevarer bemærkes, at Sverige og Finlandfortsat ønsker at kunne markedsføre store Østersølaks til det lokale marked, da der er en tradi-tion for at spise disse fisk. Dette indebærer, at disse medlemsstater skal have ordninger, dersikrer, at forbrugerne er fuldt informeret om kostrådene vedrørende indtagelse af disse fisk.Letland har efterfølgende søgt om undtagelse vedrørende Østersølaks. Danish Seafood og DIFødevarer bemærker endvidere, at undtagelserne ikke harmonerer med tanken om et indremarked, og at der ikke er en frist for undtagelsernes udløb. Regeringen har forståelse for, atovenstående medlemsstater ønsker at bibeholde deres fiskeri i Østersøen, da det er deres pri-mære fangstområde. Sveriges og Finlands regeringer frygter, at forbrugerne vil nedsætte deresfiskeindtag, hvis man ikke har disse undtagelser. I Danmark fanges primært fisk i Nordsøen,Kattegat og de indre farvande, hvor koncentrationen af dioxin er lille.Grunden til, at man ikke har sat en frist for undtagelsernes udløb, er, at Kommissionen og deinvolverede medlemsstater ønsker en mere permanent løsning. Niveauet af dioxin i Østersøenfalder kun langsomt over tid og ventes fortsat at være højere end i andre farvande.På den baggrund kan regeringen støtte forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på erfaringerne fra tidligere afstemninger om lignende forslag vurderes derat være kvalificeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.