Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 432
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen, Kontor for fødevarekvalitet, teknologi
og markedsføring /Dep. 3.1/2.1
Sagsnr.: 2011-20-261-01619 / Dep. sagsnr. 10408
1. juni 2011
FVM 894
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005
med hensyn til maksimalgrænseværdier for acetamiprid, biphenyl, captan, chlorantra-
niliprol, cyflufenamid, cymoxanil, dichlorprop-P, difenoconazol, dimethomorph, dithio-
carbamater, epoxiconazol, flutriafol, fluxapyroxad, isopyrazam, propamocarb, pyraclo-
strobin, pyrimethanil og spirotetramat (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Forslaget fastsætter ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II og III til pesticidramme-
forordning nr. 396/2005. Maksimalgrænseværdierne foreslås ændret for 18 aktivstoffer i en
række afgrøder. Forslaget indeholder ændringer af eksisterende maksimalgrænseværdier på
baggrund af nye anvendelser af stofferne acetamiprid, captan, cymoxanil, dichlorprop-P,
cyflufenamid, difenoconazol, dimethomorph, dithiocarbamater, epoxiconazol, spirotetramat,
propamocarb, pyraclostrobin og pyrimethanil på visse afgrøder i EU, og ansøgninger om til-
ladelse til at importere fødevarer, der indeholder acetamiprid, chlorantraniliprol, flutriafol,
isopyram og fluxapyroxad. For stoffet biphenyl fastsættes endvidere grænseværdier på bag-
grund af overvågningsdata. Der er gennemført risikovurdering for alle stoffer, herunder en
foreløbig vurdering, hvor der er taget højde for eventuelle kombinationseffekter, og de æn-
drede grænseværdier vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable. En vedtagelse af forsla-
get vurderes på den baggrund samlet set at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Regeringen kan støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af
23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og ani-
malske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pe-
sticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordningen.
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 432: Grundnotat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticidrester - tilretning
1006936_0002.png
2
Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-
devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-
lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-
Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-
der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-
slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-
resundhed (SCoFCAH) den 9.-10. juni 2011.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens
bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse eller
ikke-optagelse på EU's positivliste til anvendelse af pesticider (bilag I til direktiv
91/414/EØF). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der
endnu ikke er færdigevaluerede; der er dog foretaget sundhedsmæssig vurdering af alle mak-
simalgrænseværdier i bilag III.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres
der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke maksimal-
grænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksi-
malgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk
fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde – pesticidkombinationen.
Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrø-
den.
En maksimalgrænseværdi kan desuden efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU ind-
føres eller ændres på baggrund af:
Ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til
EU.
Implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.
Nye oplysninger om for eksempel toksikologi.
Planlagt revurdering af pesticidet.
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 432: Grundnotat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticidrester - tilretning
1006936_0003.png
3
Andre særlige forhold (for eksempel at stoffet findes som miljøforurening).
Ved tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU
eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af
en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter
en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænse-
værdier.
Kommissionens forslag
Kommissionens forslag indeholder ændringer af maksimalgrænseværdier for stofferne aceta-
miprid, captan, cymoxanil, dichlorprop-P, cyflufenamid, difenoconazol, dimethomorph,
dithiocarbamater, epoxiconazol, spirotetramat, propamocarb, pyraclostrobin og pyrimethanil
som konsekvens af ansøgninger om nye anvendelser af pesticiderne på de pågældende afgrø-
der i EU, og ansøgninger om tilladelse til at importere fødevarer, der indeholder acetamiprid,
chlorantraniliprol, flutriafol, isopyram og fluxapyroxad (importtolerance). For stoffet biphenyl
sættes endvidere grænseværdier på baggrund af overvågningsdata.
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelig risikovurdering fra Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at maksimalgrænseværdier (MRL) i bilag II og III æn-
dres for aktivstofferne acetamiprid, biphenyl, captan, chlorantraniliprol, cyflufenamid, cymo-
xanil, dichlorprop-P, difenoconazol, dimethomorph, dithiocarbamater, epoxiconazol, flutria-
fol, fluxapyroxad, isopyrazam, propamocarb, pyraclostrobin, pyrimethanil og spirotetramat.
Forslaget anfører følgende:
Nye anvendelser:
For acetamiprid sættes ny maksimalgrænseværdi for figner, blomkål, andre i gruppen af
blomsterkål, bønner med bælg, artiskokker, bønner (tørrede), ærter (tørrede), rapsfrø og hve-
de.
For acetamiprid sættes maksimalgrænseværdien op for blommer og rosenkål.
For captan sættes ny maksimalgrænseværdi for ferskner.
For captan sættes maksimalgrænseværdien op for abrikoser og blommer.
For cyflufenamid sættes ny maksimalgrænseværdi for æbler, pærer, spisedruer og druer til
vinfremstilling, agurker, courgetter og melon.
For cymoxanil sættes ny maksimalgrænseværdi for spinat.
For dichlorprop-P sættes ny maksimalgrænseværdi for appelsiner.
For difenoconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for bladbeder og artiskokker.
For difenoconazol sættes maksimalgrænseværdien op for jordbær, broccoli og kardoner.
For dimethomorph sættes ny maksimalgrænseværdi for appelsiner.
For dimethomorph sættes maksimalgrænseværdien op for havekarse, langskulpet vinterkarse,
rød sennep og blade og skud af brassica-familien.
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 432: Grundnotat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticidrester - tilretning
1006936_0004.png
4
For dithiocarbamater sættes ny maksimalgrænseværdi for radiser.
For epoxyconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for nyre (okse, får, geder, hest og andre
husdyr) og mælk fra alle dyr.
For epoxyconazol sættes maksimalgrænseværdien op for byg, havre, rug og hvede.
For propamocarb sættes maksimalgrænseværdien op for julesalat.
For pyraclostrobin sættes ny maksimalgrænseværdi for jordnødder.
For pyraclostrobin sættes maksimalgrænseværdien op for appelsiner.
For pyrimethanil sættes maksimalgrænseværdien op for havesalat og endivie.
For spirotetramat sættes ny maksimalgrænseværdi for urter.
Midlertidige maksimalgrænseværdier på baggrund af overvågningsdata:
For biphenyl sættes ny maksimalgrænseværdi for muskatnød og muskatblomme.
Importtolerance:
For acetamiprid sættes ny maksimalgrænseværdi for spisedruer og druer til vinfremstilling,
jordbær, blåbær, kepaløg, broccoli, hovedkål og bladselleri.
For acetamiprid sættes maksimalgrænseværdien op for kernefrugter, tomater, auberginer, spi-
nat og bomuldsfrø.
For chlorantraniliprol sættes ny maksimalgrænseværdi for stængelfrugter, brombær, korbær,
hindbær, andre små frugter og bær, blåbær, tranebær, blomkål, andre blomsterkål, bønner med
bælg, kød (svin, okse, får, ged), fedt (svin, okse, får, ged), lever (svin, okse, får, ged), nyrer
(svin, okse, får, ged), spiselige slagteribiprodukter (svin, okse, får, ged), mælk (svin, okse, får,
ged, hest) og æg (høns, ænder, gæs og vagtler).
For chlorantraniliprol sættes maksimalgrænseværdien op for spisedruer og druer til vinfrem-
stilling og radiser.
For flutriafol sættes maksimalgrænseværdien op for sojabønner.
For fluxapyroxad sættes ny maksimalgrænseværdi for kernefrugter, abrikos, fersken, blomme,
rod- og knoldgrøntsager undtagen sukkerroe, majs, kål, blomsterkål, hovedkål, bladkål, kålra-
bi, bladgrøntsager og friske urter, hoved- og pluksalat, spinat og lignende, vinblade, brønd-
karse, julesalat, urter, bønner med og uden bælg, ærter med og uden bælg, bælgfrugter tørre-
de, hørfrø, valmuefrø, sesamfrø, solsikkefrø, rapsfrø, sojabønner, sennepsfrø, græskarfrø,
safflor, hjulkrone, sæddodder, hampfrø, kristpalmefrø, byg, hvede, sorghum, rug, havre, suk-
kerroe, fedt (okse, får, ged), mælk og æg.
For isopyrazam sættes ny maksimalgrænseværdi for bananer.
Nedsættelse af maksimalgrænseværdi på baggrund af risikovurdering:
For acetamiprid sættes maksimalgrænseværdien ned for havesalat, endivie, ruccola og blade
og skud af brassica familien.
Modifikation af eksisterende maksimalgrænseværdier:
For dichlorprop-P sættes en ny maksimalgrænseværdi for lever og nyre (svin, okse, får og ge-
der) samt af andre husdyr.
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 432: Grundnotat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticidrester - tilretning
5
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med kon-
trol.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direk-
te gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter med-
lemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
Konsekvenser
Forslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes heller
ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.
Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Fødevare-
sikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede maksimalgrænseværdier er
sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering og har udtalt, at der ikke er sundheds-
mæssige problemer med de foreslåede maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet be-
mærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) ikke har foretaget en vurde-
ring af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret meto-
de til dette.
Der forskes internationalt og på DTU Fødevareinstituttet i kombinationseffekter, og der eksi-
sterer et betydeligt vidensgrundlag, når det gælder kombinationseffekter for pesticidrester.
Der findes imidlertid ikke på nuværende tidspunkt en systematisk harmoniseret metode til at
vurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det fremgår af pesticid-
rammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal indarbejdes i
vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode. Der arbejdes i den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), herunder med dansk deltagelse, målrettet på
at udvikle en sådan metode til risikovurdering af kombinationseffekter for pesticidrester.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter i forbindelse
med fastsættelse af maksimalgrænseværdier har DTU Fødevareinstituttet, på grundlag af den
nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos den danske befolk-
ning, foretaget en foreløbig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tages
højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænse-
værdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige bekymring.
Fødevarestyrelsen finder på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresikker-
heds-autoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede ændringer af maksimal-
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 432: Grundnotat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticidrester - tilretning
6
grænseværdier for de 18 stoffer fastsat i bilag II og III vil medføre en tilstand på fødevareom-
rådet, der er sundhedsmæssigt acceptabel. En vedtagelse af forslaget vurderes på den bag-
grund samlet set at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet bemærkninger.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som
fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II og
III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænse-
værdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordninger
er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan
alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på
fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-
cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-
bende ændres, herunder bilag II og III.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af eventuelle kombinationseffekter, lægger
regeringen afgørende vægt på, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA’s) ri-
sikovurdering foreligger tidsnok til, at DTU Fødevareinstituttet kan gennemføre en risikovur-
dering, herunder en foreløbig vurdering, af eventuelle kombinationseffekter, og at ændringen
af grænseværdier på den baggrund ikke giver anledning til sundhedsmæssig bekymring.
Forslaget indeholder maksimalgrænseværdier for en række aktivstoffer i en række afgrøder.
For alle stoffer er det vurderingen, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vil
medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel. Regeringen for-
holder sig derfor positivt til forslaget.
På den baggrund kan regeringen støtte forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-
lemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvali-
ficeret flertal for forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.