Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 469
Offentligt
1016118_0001.png
1016118_0002.png
1016118_0003.png
1016118_0004.png
1016118_0005.png
1016118_0006.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriEnhed/Kontor: Plantedirektoratet/departementSagsnr.: PD 11-2221-000001/Dep. sagsnr.: 10815Den 29. juni 2011FVM 903
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 183/2005 af12. januar 2005 om krav til foderstofhygiejne vedrørende krav om godkendelse af virk-somheder, der markedsfører vegetabilsk olie og biprodukter heraf til foderanvendelseog særlige krav til produktion, opbevaring, transport og analyse for indhold af dioxin ifedt, olie og afledte produkter (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget forventes sat til afstemning ved møde i Den Stående Komite for Fødevarekæden ogDyresundhed, Afdelingen for Dyreernæring, den 6. – 7. juli 2011. Forslaget skønnes ikke atberøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Forslaget vurderes at have visse erhvervsøko-nomiske konsekvenser for foderbranchen i Danmark og EU. Forslagets indførelse af krav tilopbevaring og adskillelse af fedt og olie til foderformål samt krav om et fast antal dioxinana-lyser findes uproportionalt i forhold til den forventede ringe forøgelse af beskyttelsesniveauet.Regeringen lægger afgørende vægt på, at der foreligger en egentlig risikoanalyse som basisfor beslutninger om konkrete indsatser i de enkelte led i produktionskæden, før beslutning ta-ges om krav til opbevaring og adskillelse af fedt og olie og krav om et specifikt antal analyserfor indhold af dioxin for specifikke typer fedt og olie.BaggrundKommissionen har fremlagt udkast til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordningnr. 183/2005 af 12. januar 2005 om krav til foderstofhygiejne vedr. krav om godkendelse afvirksomheder, der markedsfører vegetabilsk olie og biprodukter heraf til foderanvendelse ogsærlige krav til produktion, opbevaring, transport og analyse for indhold af dioxin i fedt, olieog afledte produkter. Ændringerne forventes indført i bilag II til Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning nr. 183/2005 om krav til foderstofhygiejne.Forslaget forventes fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.183/2005 om krav til foderstofhygiejne artikel 10, stk. 3, og artikel 27.
2Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komite for Fø-devarekæden og Dyresundhed, Afdelingen for Dyreernæring. Hvis der er kvalificeret flertalfor forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udta-ler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionenvedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke harudtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Komitéen, forelæggerKommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kva-lificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rå-det og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes sat til afstemning ved møde i Den Stående Komite for Fødevarekæden ogDyresundhed, Afdelingen for Dyreernæring, den 6. – 7. juli 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdEuropa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 183/2005 fastsætter generelle regler for foder-hygiejne, herunder krav om sporbarhed for foder og bestemmelser om registrering og godken-delse af fodervirksomheder.Som en følge af dioxin-forureningssagen i Tyskland, hvor fedtsyrer med forhøjet indhold afdioxin førte til forurenet foder, har Kommissionen fremlagt forslag om krav til myndigheds-godkendelse af virksomheder, der fremstiller, blander eller markedsfører vegetabilsk olie ellerbiprodukter heraf til foderanvendelse. De nugældende regler i forordning 183/2005 foreskri-ver, at sådanne virksomheder kun skal være underlagt en registrering hos myndighederne.Forslaget foreskriver desuden, at virksomheder der blander vegetabilske olier eller biprodukterheraf til foderanvendelse, ikke må blande produkter tiltænkt andre formål end foderanvendel-se, med mindre disse andre produkter lever op til de fastsatte dioxingrænser i direktivet omuønskede stoffer i foder1. Forslaget indeholder endvidere krav om, at beholdere og tanke deranvendes til opbevaring og transport af vegetabilsk olie og biprodukter heraf til foderanven-delse ikke må anvendes til opbevaring eller transport af andre produkter og skal holdes adskiltfra andre produkter, hvor der er risiko for forurening. Forslaget tillader dog i særlige tilfælde,at beholdere, der tidligere har været anvendt til andet end foder, kan anvendes til vegetabilskefoderolier og biprodukter heraf, hvis beholderne bliver behørigt rengjort, og rengøringen kandokumenteres.
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/32/EF af 7. maj 2002 om uønskede stoffer i foderstoffer
3Forslaget stiller endvidere krav til, at virksomheder, der markedsfører fedt og olie og afledteprodukter heraf til foder, skal analysere produktpartierne for indhold af dioxin. Der differenti-eres mellem en påkrævet analysefrekvens på 100 % af partierne for visse produkter og stik-prøvebaseret analysefrekvens for andre typer produkter. Der fastsættes desuden regler for,hvor store de enkelte produktpartier må være i forhold til antallet af dioxinanalyser der skaludføres. Hvis det kan dokumenteres, at de foreskrevne dioxinanalyser er lavet tidligere i han-delskæden, skal virksomhederne ikke analysere de samme partier en gang til. Omkostninger iforbindelse med dioxinanalyserne skal dækkes af virksomhederne.Slutteligt indeholder forslaget et krav om, at ved fund af dioxinindhold over de fastsatte græn-ser for foder, skal de laboratorier, der har udført dioxinanalyserne for virksomhederne videre-bringe analyseresultaterne til myndighederne. Hvis laboratoriet er lokaliseret i en anden med-lemsstat, end der hvor foderfirmaet hører til, skal laboratoriet rapportere dioxinfund overgrænseværdierne til myndigheden i den medlemsstat, hvor laboratoriet hører til, og myndig-heden i den pågældende medlemsstat skal efterfølgende viderebringe oplysningerne til myn-digheden i den medlemsstat, hvor virksomheden er lokaliseret.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retOmrådet er reguleret af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 183/2005 af 12. januar2005 om krav til foderstofhygiejne. Ændringen vil være direkte gældende i Danmark og for-ventes ikke at medføre andre ændringer af lovgivningen.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for det offentlige, samfundsøko-nomiske konsekvenser eller at have statsfinansielle konsekvenser, men forslaget vurderes athave visse erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet udgifterne til obligatoriske dioxinanalyserforudsættes finansieret af erhvervet. Dette må forventes at medføre stigende foderpriser forhusdyrproducenterne.De virksomheder, der markedsfører fedt- og olieprodukter til foderbrug eller anvender pro-dukterne i foderproduktionen skal afhængig af produkttype og produktmængde udføre enrække forudbestemte obligatoriske dioxinanalyser. Kravene om obligatoriske dioxinanalyseromfatter blandt andet produkter og biprodukter fra planteolier, animalsk fedt, fiskeolie ogbiodieselproduktionen. En meromkostning for virksomhederne i forbindelse med de obligato-riske dioxinanalyser må derfor forventes. Én dioxinanalyse koster ca. 4.000 kr. Eksempelvismå det forventes, at en skibsladning foderfedt, afhængig af produkttype, vil udløse krav om, atder udføres mellem 4 og 30 dioxinanalyser.
4Forslagets indførelse af krav om separate transport- og opbevaringsbeholdere for vegetabilskefedtstoffer til foder vil mindske fleksibiliteten inden for fodertransport, hvilket forventes atville medføre øgede transportomkostninger og dermed højere foderpriser for husdyrproducen-terne.Forslagets indførelse af krav til opbevaring og adskillelse af fedt og olie til foderformål samtkrav om et fast antal dioxinanalyser findes uproportionalt i forhold til den forventede ringeforøgelse af beskyttelsesniveauet.Forslagets indførelse af laboratoriers oplysningspligt til myndighederne ved fund af dioxin-indhold over de fastsatte grænser forventes at påføre de private laboratorier i Danmark og re-sten af EU en øget administrativ byrde.Der foreligger ikke en egentlig risikoanalyse som basis for beslutninger om konkrete indsatseri de enkelte led i produktionskæden i forhold til krav til opbevaring og adskillelse af fedt ogolie og krav om et specifikt antal analyser for indhold af dioxin for specifikke typer fedt ogolie.En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.En vedtagelse af forslaget skønnes samlet set ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmarkog EU.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer mener, at det er hensigtsmæssigt, at de virksomheder, der blander ve-getabilske olier og biprodukter heraf, skal godkendes hos myndighederne. Landbrug & Føde-varer mener derimod, at det er uhensigtsmæssigt at vedtage detaillovgivning som en del af fo-derhygiejneforordningen, og at der mangler en faglig og risikobaseret begrundelse for dette.Landbrug & Fødevarer mener desuden, at forslagets indførelse om krav af analyser for ani-malsk fedt bør vurderes nærmere, og at producenter af foderblandinger bør fritages for kravom tests.DI Fødevarer mener, at dioxinsagen i Tyskland har demonstreret, at der ikke er behov foryderligere lovgivning, såfremt den eksisterende lovgivning efterleves, og at det er uhensigts-mæssigt at indføre detaillovgivning indenfor et område, der allerede er fuldt dækket. DI Føde-varer mener desuden, at udvælgelsen af de produkter, der skal underlægges forøget kontrol, erubegrundet samt, at det er særdeles uhensigtsmæssigt, at analyselaboratorier underlægges kravom at informere myndighederne om analyseresultater.
5Dansk Transport og Logistik og International Transport Danmark er imod forslaget om, at be-holdere og tanke til opbevaring af vegetabilsk olie og biprodukter heraf til foderanvendelseikke må anvendes til opbevaring eller transport af andre produkter, dels fordi der allerede ek-sisterer et generelt krav om renholdelse af beholdere og udstyr til transport i foderlovgivnin-gen, og dels fordi kravet vil gøre det umuligt for tanktransportører at udnytte deres udstyr ef-fektivt og fleksibelt. Dansk Transport og Logistik og International Transport Danmark påpe-ger endvidere, at kravet vil medføre unødige ekstraomkostninger for transportører og aftagereaf produkterne.Daka a.m.b.a henholder sig til forslaget om godkendelse af virksomheder, der blander vegeta-bilske olier og biprodukter heraf. Daka a.m.b.a mener ikke, at forslagets betegnelse for ”mixedfat and products thereof” giver mening i forhold til animalsk fedt, da producenter af animalskfedt ikke blander produkterne med andre ikke-animalske fedtstoffer. Daka a.m.b.a mener des-uden, at kravet om antallet af dioxinanalyser bør lempes.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen kan støtte et godkendelseskrav for fodervirksomheder, der håndterer og markeds-fører forskellige slags plantefedt og -olie, da det vil afstedkomme, at myndighederne vilkomme på kontrolbesøg på nye virksomheder inden opstart.Regeringen finder imidlertid, at der samlet set mangler en egentlig risikoanalyse af, hvor iproduktionskæden en yderligere indsats vil være velbegrundet.Forslagets elementer om indførelse af krav til opbevaring og adskillelse af fedt og olie, deranvendes til foderformål og krav om et fastlagt antal analyser for indhold af dioxin for speci-fikke typer fedt og olie, finder regeringen er uproportionalt i forhold til den forventede ringeforøgelse af beskyttelsesniveauet.Regeringen finder, at indførelsen af krav om et fast antal dioxinanalyser uden hensyntagen tilen egentlig risikovurdering for de enkelte produkttyper ikke er proportionalt med de erfarin-ger, man har fra dioxinsagen i Tyskland, og at det vil pålægge fodererhvervet og dermed for-brugerne unødige byrder uden en egentlig forøgelse af sikkerhedsniveauet. Regeringen finderderfor, at der er behov for en grundigere analyse af hvor i forsyningskæden, der eventuelt erbehov for yderligere tiltag med henblik på at sikre en forøget fodersikkerhed.Dette skal ses i lyset af, at Kommissionen har tilkendegivet, at den finder, at de tyske myndig-heder har levet op til deres ansvar under dioxinsagen. Regeringen kan kun tilslutte sig Kom-missionens vurdering.Endvidere mener regeringen, at et krav om, at private laboratorier skal meddele myndigheder-ne, hvis de finder dioxinindhold i foder over grænseværdierne, kompromitterer en entydig an-
6svarsplacering hos fodervirksomhederne om at oplyse myndighederne om fund af forhøjetindhold af dioxin eller andre forureninger i foder og at reglen desuden vil være administrativtung at håndtere for laboratorierne og myndighederne.Regeringen lægger afgørende vægt på, at der foreligger en egentlig risikoanalyse som basis forbeslutninger om konkrete indsatser i de enkelte led i produktionskæden, før beslutning tagesom krav til opbevaring og adskillelse af fedt og olie og krav om et specifikt antal analyser forindhold af dioxin for specifikke typer fedt og olie.Generelle forventninger til andre landes holdningerEn række medlemsstater har fremført, at der ikke er harmoni mellem forslagets bestemmelserog det hændelsesforløb, der førte til dioxinforurenet foder i den aktuelle sag i Tyskland. Hvor-vidt der kan opnås et kvalificeret flertal for forslaget er uvist.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.