Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 533
Offentligt
1023443_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 35. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Fredag den 10. juni 2011
Kl. 10.00
Vær. 2-133
Anne-Marie Meldgaard (S) formand, Flemming Møller (V),
Pia Adelsteen (DF), Kim Mortensen (S), Meta Fuglsang
(SF), Pia Olsen Dyhr (SF), Lone Dybkjær (RV), Frank
Aaen (EL)
Indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder, trans-
portminister Hans Chr. Schmidt, beskæftigelsesminister
Inger Støjberg og socialminister Benedikte Kiær
Desuden deltog:
Punkt 1. Forslag til Rådets direktiv (Euratom) om håndtering af brugt
nukleart brændsel og radioaktivt affald
– Sagen forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med
henblik på vedtagelse.
KOM (2010) 0618
Forelæggelse ved indenrigs- og sundhedsministeren
KOM (2010) 0618 – bilag 2 (aktuelt notat)
KOM (2010) 0618 – bilag 1 (grund- og nærhedsnotat af 2/12-10)
Indenrigs- og sundhedsministeren:
Dette punkt drejer sig om et forslag til di-
rektiv om brugt nukleart brændsel og radioaktivt affald. Jeg forelægger det til ori-
entering. Sagen er endnu ikke sat på dagsordenen for et rådsmøde, men jeg fo-
relægger den nu, fordi det er forventningen, at sagen inden for overskuelig tid vil
komme op på et rådsmøde med henblik på at blive vedtaget som et A-punkt. Det
kan vi jo kun, hvis det har været forelagt her i udvalget.
Formålet med forslaget er et fastsætte en ramme på fællesskabsplan for en an-
svarlig og sikkerhedsmæssig forsvarlig håndtering af brugt nukleart brændsel og
radioaktivt affald. Direktivet vil indebære, at medlemsstaterne skal træffe passen-
de nationale foranstaltninger for at sikre et højt sikkerhedsniveau og for at opret-
holde og fremme information af offentligheden og offentlighedens deltagelse i
beslutningsprocesser om håndtering af radioaktivt affald, f.eks. en beslutning om
hvor et slutdepot skal placeres.
Med direktivet vil der ikke blive tale om nye regler. EU-landene har allerede et højt
sikkerhedsniveau for håndtering af radioaktivt affald. Forslaget skal ses som en
ramme, der stadfæster den gode praksis i Europa, og som imødekommer det
politiske ønske fra Kommissionen om en fælles EU-retlig ramme for området – på
linje med den ramme der blev vedtaget for 2 år siden med direktivet om nuklear
sikkerhed.
Direktivet vil ikke medføre behov for ændringer i danske regler eller den danske
praksis for håndtering af radioaktivt affald. Danmark skal udarbejde en egentlig
1418
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
handlingsplan for håndteringen af radioaktivt affald, og den plan skal sendes til
Kommissionen til orientering.
Det er sådan, hvis jeg skal medtage lidt flere detaljer, at de nationale programmer
skal sendes til Kommissionen, som inden for 6 måneder kan bede om en præci-
sering af, hvordan programmet lever op til direktivet. Og hvert tredje år skal med-
lemslandene sende en rapport ind til Kommissionen om gennemførelsen af direk-
tivet. På baggrund heraf udarbejder Kommissionen en rapport, som sendes til
Rådet og Parlamentet. Medlemslandene skal med 10 års mellemrum gennemfø-
re en selvevaluering af deres nationale rammer, de kompetente tilsynsmyndighe-
der og det nationale program for håndteringen af radioaktivt affald, og de skal
invitere til en international såkaldt peer evaluering – altså ekspertvurdering – af
måden, de gør det på. Den vurdering skal offentliggøres og sendes til Kommissi-
onen. Det er altså procedureindholdet i direktivet.
Som jeg sagde, betyder det altså ikke nye regler i Danmark. Der bliver ikke behov
for ændringer i de danske regler.
Derfor kan jeg også slå fast med sikkerhed, at direktivet ikke vil medføre noget
som helst, som vil ændre ved det grundlag, hvorpå vi her i landet i fuld enighed
har truffet beslutning om processen for etableringen af et dansk slutdepot. Selv
om vi ikke har atomkraft, har vi altså industrien, vi har sygehusene, og så har vi
også lidt radioaktivt affald fra Risø. Det skal jo deponeres, og det har vi en proces
i gang om. Direktivet vil ikke på nogen måde ændre grundlaget for den proces.
Direktivet vil heller ikke lægge hindringer i vejen for, at de 233 kg affald, som er
det mellemaktive med den længste halveringstid, søges anbragt uden for Dan-
mark. Det er der ikke noget i direktivet, som vil forhindre os i.
Endelig kan jeg nævne, at Danmark sammen med en række andre ikke-nukleare
lande – altså lande uden atomkraft – vil være undtaget fra direktivets bestemmel-
ser om brugt nukleart brændsel, så længe vi ikke beslutter at bruge nukleart
brændsel. Det gør man jo ikke, når man ikke har atomkraft.
Regeringen agter at tilslutte sig forslaget. Det ligger i forlængelse af den ramme,
der blev vedtaget for to år siden med direktivet om nuklear sikkerhed. Direktivet er
altså et direktiv, der ligger i forlængelse af et to år gammelt direktiv om nuklear
sikkerhed.
Lone Dybkjær
havde ikke nogen problemer med indenrigs- og sundhedsmi-
nisterens holdning, men syntes, det var lidt ærgerligt, at man kun hørte om,
hvad sagen betød for Danmark, idet hun gik ud fra, at den betød, at man for-
berede sikkerheden i nogle af de andre medlemslande.
Pia Olsen Dyhr
havde noteret sig, at Tyskland havde besluttet at stoppe med
atomkraft i 2022. I den forbindelse er det interessant at høre, hvad de vil gøre
ved deres affald.
Indenrigs- og sundhedsministeren
sagde til Lone Dybkjær, at direktivet
fastsætter noget meget præcise retningslinjer for, hvordan man skal informere
Kommissionen og dermed de andre lande. Vi er afhængige af hinanden i Eu-
ropa, og sker der et uheld i det ene land, kan det ramme det andet land. Han
1419
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
mente ikke, man kunne sige, at der var nogen lande i Europa, som ikke havde
orden på tingene, men alligevel kan stramme procedureregler være meget
nyttige, så vi kan være sikre på, at alle landene følger sikkerhedsforanstalt-
ningerne.
I svaret til Pia Olsen Dyhr erkendte indenrigs- og sundhedsministeren, at når
Tyskland afvikler sine atomkraftværker, så bliver der mere affald de første
mange år. Der påtænkes etableret et depot i Lubmin, ikke så langt fra Born-
holm. Han tilføjede, at hans sidemand netop havde været i Lubmin og godt
kunne fortælle herom. Vi holder nøje øje med det, for som sagt er landene
afhængige af hinanden.
Lone Dybkjær
ville gerne have en rapport herom.
NOT
Indenrigs- og sundhedsministeren
lovede Lone Dybkjær at fremsende rap-
porten om besøget i Lubmin.
1420
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
Punkt 2. Rådsmøde nr. 3098 (transport, telekommunikation og energi –
transportdelen) den 16. juni 2011
Transportministeren:
Jeg skal hermed forelægge dagsorden for rådsmødet for
EU’s transportministre, der finder sted den 16. juni 2011.
Der er i alt fem sager på dagsordenen for rådsmødet. Alle sager forelægges til
orientering. Og så vil jeg gerne nævne en enkelt sag under ”siden sidst”.
1. Oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde (omarbejdning)
– Generel indstilling
KOM (2010) 0475
Rådsmøde 3098 – bilag 4 (samlenotat side 2)
KOM (2010) 0475 – bilag 1 (grund- og nærhedsnotat af 18/10-
10)
KOM (2010) 0475 – spørgsmål 1
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (10) – bilag 435 (foreløbigt referat af
Europaudvalgets møde 1/6-11, hvor sagen blev forelagt til
forhandlingsoplæg)
EUU alm. del (10) – bilag 156 (side 306, behandlet i EUU 19/11-
10)
Transportministeren:
Dagsordenspunkt 1 om Kommissionens direktivforslag
om oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde havde jeg lejlighed til at
forelægge for udvalget den 1. juni, og jeg vil derfor ikke gå i detaljer med denne
sag i dag.
Det ungarske formandskab har sat sagen på dagsordenen for rådsmødet til ”ge-
nerel indstilling”.
Der er fortsat en del udeståender i sagen. Danmark lægger vægt på, at der sker
en reel forenkling og modernisering af reglerne, og at fokus skal være på at til-
trække flere passagerer og mere gods til jernbanen.
Danmark lægger endvidere afgørende vægt på, at tilsynsorganet ikke i væsentligt
omfang tillægges politikformulerende opgaver, og at anvendelsen af delegerede
retsakter ikke kommer til at omfatte væsentlige spørgsmål vedrørende kontrakt-
mæssige aftaler mellem kompetente myndigheder og infrastrukturforvaltere, krav
vedrørende omkostninger og udgifter i forbindelse med jernbaneinfrastrukturen
samt spørgsmål vedrørende konflikt og strejkeret.
Det var som sagt noget, jeg fremlagde den 1. juni.
1421
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
2. Kommissionens hvidbog – En køreplan for et fælles europæisk
transportområde – mod et konkurrencedygtigt og ressourceeffektivt
transportsystem
– Politisk drøftelse
KOM (2011) 0144
Rådsmøde 3098 – bilag 4 (samlenotat side 20)
KOM (2011) 0144 – bilag 1 (Grund- og nærhedsnotat af 15/4-11)
KOM (2011) 0144 – bilag 2 (Supplerende grund- og
nærhedsnotat af 10/5-11)
EU-note (10) – E 45 (notat af 5/5-11)
Transportministeren:
Dette dagsordenspunkt drejer sig om Kommissionens
hvidbog for fremtidens transportsystem, som formandskabet har sat på dagsor-
denen til politisk drøftelse.
Hvidbogen præsenterer Kommissionens syn på fremtidens transport og de nøgle-
foranstaltninger, der vurderes at være nødvendige. En hovedmålsætning er, at
reducere afhængigheden af olie og reducere udledningen af drivhusgasemissio-
ner med 60 pct. i 2050 i forhold til 1990-niveau uden at sætte effektiviteten og
mobiliteten på spil.
For at opnå hovedmålsætningen præsenteres 10 delmål og 40 forskellige initiati-
ver, der er relateret til udviklingen af det indre marked på transportområdet, tekno-
logi og adfærd, infrastruktur og finansiering og EU’s eksterne dimension.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at EU har behov for en konkurrence-
dygtig og effektiv transportsektor, som kan bidrage til væksten i hele regionen,
samtidig med at vi tager hensyn til miljødimensionen.
Hvidbogen præsenterer en meget lang række initiativer, der vil kunne fremsættes
som konkrete forslag over den næste årrække. Konsekvenserne af disse initiati-
ver vil skulle undersøges nøje inden nærmere dansk stillingtagen. Initiativerne vil
skulle vurderes på baggrund af bl.a. principper om proportionalitet og omkost-
ningseffektivitet.
Regeringen vil i arbejdet med hvidbogen tilkendegive sin holdning til Kommissio-
nens hvidbog på grundlag af de overordnede principper, der er opstillet i den poli-
tiske aftale om grøn transportpolitik fra januar 2009, som der blev opnået bred
enighed om i Folketinget. Principperne er i overskriftsform:
Transportens CO
2
-udledning skal ned.
Den kollektive transport skal løfte det meste af fremtidens vækst i trafikken.
Vejkapaciteten skal udbygges dér, hvor behovet er størst.
Cyklismen skal fremmes.
Danmark skal være et grønt teknologilaboratorium for transport.
Broer, veje og jernbaner må ikke ødelægge uerstattelig natur.
Støj og luftforurening i byerne skal ned.
Pia Adelsteen
henviste til høringssvaret fra International Transport Danmark,
hvori man advarer mod forsøget på at få mere gods over på søtransport og
1422
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
jernbane ved at pålægge lastbilerne nogle afgifter. Det vil kun fordyre varerne
for forbrugerne.
Hun mente, at den regel, som siger, at selvstændige vognmænd højst må
arbejde 48 timer, kan give problemer, idet køre- og hviletidsreglerne tillader
ansatte chauffører at arbejde 56 timer på en uge.
Pia Olsen Dyhr
var overrasket over Pia Adelsteens bemærkninger, idet hun
pegede på, at Dansk Folkeparti var med i et forlig om, at der skal være afgifter
på lastbiler i et eller andet omfang.
Hun opfordrede til, at regeringen i forbindelse med hvidbogen aktivt slog til lyd
for, at udslippet fra skibsfarten blev reduceret. Hun tilføjede, at hun var klar
over, at det måske mere var en sag for klimaministeren.
Transportministeren
sagde til Pia Adelsteen, at han ikke var sikker på, at
der var nogen sammenhæng mellem overflytningen af gods til søtransport og
afgifter på lastbiler. Han ville hellere sige, at det er vigtigt at få mere gods over
på skibe, men et af problemerne er, at det tager så lang tid at få godset igen-
nem havnene.
Han forstod godt Pia Adelsteens synspunkt vedrørende chaufførerne, men vi
har fået et brev fra Kommissionen, som fastholder, at der skal være særlige
regler for de selvstændige chauffører, selv om de også er omfattet af køre- og
hviletidsreglerne.
Transportministeren var enig med Pia Olsen Dyhr med hensyn til udslippet fra
skibsfarten og ville videregive hendes synspunkter til økonomi- og erhvervs-
ministeren, der har søfarten som sit område, og til klimaministeren.
1423
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
3. Rådets afgørelse om undertegnelse og indgåelse af aftalen mellem
Den Europæiske Union og Den Mellemstatslige Organisation for
Internationale jernbanebefordringer om tiltrædelse af Den
Europæiske Union, til konventionen om internationale
jernbanebefordringer (COTIF) af 9. maj 1980, som ændret ved
Vilnius-protokollen af 3. juni 1999
– Vedtagelse
KOM (2009) 0441
Rådsmøde 3098 – bilag 4 (samlenotat side 53)
4. Udkast til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at
indlede forhandlinger om en samlet luftfartsaftale med Republikken
Moldova
– Vedtagelse
KOM (2011) 0240
Rådsmøde 3098 – bilag 4 (samlenotat side 57)
5. Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse af
lufttransportaftalen mellem Den Europæiske Union og dens
medlemsstater på den ene side og Den Føderative Republik Brasilien
på den anden side
– Vedtagelse
KOM (2011) 0253
Rådsmøde 3098 – bilag 4 (samlenotat side 59)
KOM (2010) 0210 – bilag 1 (Grund- og nærhedsnotat af 30/6-10)
udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (10) – bilag 55 (side 13, senest behandlet i EUU
8/10-10)
Transportministeren:
Endelig så vil jeg blot ganske kort nævne dagsordens-
punkterne 3, 4 og 5, hvor det på rådsmødet ventes, at man kan konstatere enig-
hed om, at EU tiltræder den såkaldte COTIF-konvention om internationale jern-
banebefordringer, at landene bemyndiger Kommissionen til at indlede forhandlin-
ger med Moldova om en luftfartsaftale, og at landene underskriver en luftfartsafta-
le med Brasilien.
1424
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
6. Siden sidst – flyve-hviletid for piloter
Transportministeren:
Under dagsordenspunktet "siden sidst" vil jeg gerne næv-
ne sagen om flyve-hviletid for piloter ganske kort.
Som I nok er bekendt med, er flyve-hviletidsreglerne under revision af det euro-
pæiske luftfartssikkerhedsagentur, EASA. Vi er dog stadig meget tidligt i proces-
sen. EASA har iværksat en proces, hvor der er indlagt flere høringsfaser. I den
første høringsfase er der kommet en stor mængde høringssvar, som EASA skal
kigge på. Først når EASA er klar med et endeligt udkast til ændrede regler, bliver
det sendt til Kommissionen, og udkastet omarbejdes til et kommissionsforslag,
som vedtages i komitéregi. Ministerrådet og Parlamentet skal efterfølgende også
tiltræde forslaget.
På samrådet den 19. maj 2011 i Trafikudvalget lovede jeg, at jeg ville inddrage
Europaudvalget i denne sag. Det løfte vil jeg gerne også give her. Når sagen bli-
ver fremlagt som komitésag, skal Europaudvalget selvfølgelig hurtigst muligt ind-
drages.
Det er ikke den tungeste dagsorden, men sådan er det jo somme tider.
Lone Dybkjær
gjorde opmærksom på, at hvis det skal have nogen som helst
mening at inddrage Europaudvalget i det, der skal vedtages i komitéprocedu-
re, skal sagerne forelægges på et tidligt tidspunkt – ikke dagen inden der
pludselig skal ske et eller andet.
Transportministeren
var opmærksom på, at han skulle inddrage Europaud-
valgt på et tidligt tidspunkt, og bebudede, at han ville invitere partiernes ordfø-
rere over i Transportministeriet for at diskutere, hvordan man skulle tilrette-
lægge det. For det første ville han rejse spørgsmålet over for trioformandska-
bet, for det andet ville han bede Kommissionen om at rejse det, og hvis den
ikke gør det, tager vi det op under det danske formandskab.
Formanden
takkede for invitationen.
1425
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
FO
Punkt 3. Rådsmøde nr. 3099 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og
forbrugerbeskyttelse – beskæftigelse og social) den 17. juni 2011
Dagsordenspunkterne 1 og 3-6 samt punkt 12 hører under Beskæftigelsesmi-
nisteriet og blev forelagt af beskæftigelsesministeren.
Dagsordenspunkterne 2 og 7-10 hører under Socialministeriet og blev forelagt
af socialministeren.
Beskæftigelsesministeren:
Punkterne 1, 3, 4, 5 og 6 på rådsmødets dagsorden
hører under mit ressort. De øvrige punkter hører under socialministeren.
Jeg forelægger punkt 4 til forhandlingsoplæg og de øvrige punkter til orientering.
Efter gennemgangen af rådsmødedagsordenen vil jeg orientere jer om en verse-
rende sag ved EU-Domstolen: C 155/10.
Socialministeren:
Jeg skal forelægge dagsordenen til rådsmødet for beskæfti-
gelses- og socialministre den 17. juni. Jeg er ansvarlig for punkterne 2, 7, 8, 9 og
10. Alle punkterne er til orientering.
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af
Rådets direktiv 92/85/EØF om iværksættelse af foranstaltninger til
forbedring af sikkerheden og sundheden under arbejdet for
arbejdstagere, som er gravide, som lige har født eller som ammer
– Fremskridtsrapport
– Orienterende debat
KOM (2008) 0637
Rådsmøde 3099 – bilag 1 (samlenotat side 3)
KOM (2008) 0637 – bilag 1 (Grundnotat af 16/1-09)
KOM (2008) 0637 – svar på spørgsmål 1
KOM (2008) 0637 – svar på spørgsmål 2
KOM (2008) 0637 – svar på spørgsmål 3
KOM (2008) 0637 – svar på spørgsmål 4
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (10) – bilag 170 (side 466, senest behandlet i EUU
3/12-10)
EUU alm. del (08) – bilag 476 (side 1331, behandlet i
EUU 4/6-09)
EUU alm. del (08) – bilag 393, side 1184 (samråd med
beskæftigelsesministeren om graviditetsdirektivet den 14/5-09)
Beskæftigelsesministeren:
Det første punkt på dagsordenen for rådsmødet den
17. juni er forslaget om ændring af graviditetsdirektivet.
Jeg forelægger punktet til orientering.
1426
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
Graviditetsdirektivet er endnu engang sat på dagsordenen til fremskridtsrapport.
Det skyldes, at heller ikke det ungarske formandskab har haft reelle ambitioner
om at komme videre med sagen.
Parlamentets første behandling – som fandt sted i oktober sidste år – viste, at
Rådet og Parlamentet er meget langt fra hinanden.
Derfor har det ungarske formandskab kun holdt et mindre antal møder, og i det
forløb er det ikke lykkedes at komme tættere på et kompromis.
Danmark står langt fra alene med sin skepsis. Så godt som alle medlemsstater
har taget afstand fra Parlamentets mange forslag.
Derfor er der ikke fra formandskabets side lagt op til nogen drøftelse på det kom-
mende rådsmøde.
Efter rådsmødet den 17. juni skal det kommende polske formandskab tage over.
Jeg har svært ved at se, hvad de har af manøvremuligheder i den aktuelle situa-
tion. Jeg forudser, at det bliver et meget vanskeligt og et meget langstrakt for-
handlingsforløb.
I det videre arbejde med direktivet vil vi fortsat have som rettesnor:
1. At vi ikke forringer mødres og fædres orlovsmuligheder eller påvirker ligestil-
lingen mellem mænd og kvinder i en forkert retning.
2. At vi får modificeret eller fjernet forslag, der strider mod hensynet til fleksibili-
tet og parternes autonomi på arbejdsmarkedet.
Pia Olsen Dyhr
havde noteret sig, at regeringen lægger op til, at direktivet
kun skal gælde for kvinder og ikke for fædre. Det var hun ikke enig i. Der læg-
ges op til, at man vil sikre fædrene 2 ugers barsel, hvilket de allerede har i
Danmark, så vi behøver ikke ændre på den danske lovgivning. Derfor undre-
de den danske holdning hende.
Pia Adelsteen
mente ikke, nærhedsprincippet var overholdt, og syntes ikke,
EU skulle blande sig i barselsordningerne. Det er noget, landene må finde ud
af selv, idet der er så store forskelle.
Beskæftigelsesministeren
sagde, at da der som nævnt ikke rigtigt skete
nogen fremskridt, ville hun foretrække, at man ventede med en diskussion om
barsel til et senere tidspunkt.
1427
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
2. Forslag til Rådets direktiv om gennemførelse af princippet om
ligebehandling af alle uanset religion eller tro, handicap, alder eller
seksuel orientering
– Fremskridtsrapport
KOM (2008) 0426
Rådsmøde 3099 – bilag 1 (samlenotat side 9)
KOM (2008) 0426 – bilag 4 (Grundnotat af 8/9-08)
KOM (2008) 0426 – bilag 3 (Henvendelse af 28/8-08 fra Dansk
Arbejdsgiverforening)
KOM (2008) 0426 – bilag 7 (Udtalelse fra EUU til Kommissionen)
KOM (2008) 0426 – bilag 8 (Kommissionens svar til EUU)
KOM (2008) 0426 – bilag 5 (Henvendelse af 14/10-08 fra
Landsforeningen for Bøsser og Lesbiske)
KOM (2008) 0426 – bilag 6 (Henvendelse af 30/11-08 fra
Landsforeningen for Bøsser og Lesbiske)
KOM (2008) 0426 – svar på spørgsmål 1
KOM (2008) 0426 – svar på spørgsmål 2
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (10) – bilag 170 (side 506, senest behandlet i EUU
3/12-10)
Socialministeren:
Dagsordenens punkt 2 omhandler forslag til direktiv om lige-
behandling for personer uden for arbejdsmarkedet uanset deres religion eller tro,
handicap, alder eller seksuelle orientering.
Direktivet blev fremsat af Kommissionen den 2. juli 2008, og som det er udvalget
bekendt, har der været af holdt møder om forslaget under de skiftende formand-
skaber. Det ungarske formandskab har valgt kun at behandle artikel 4, der om-
handler forbedring af tilgængelighed for personer med handicap.
Drøftelserne har været af teknisk karakter i relation til artikel 4, og der er ikke
kommet egentlig fremdrift i forhandlingerne.
Medlemsstaterne ser fortsat et stort behov for at få afdækket forslagets juridiske,
økonomiske og administrative rækkevidde. Ingen medlemsstater er på nuværen-
de tidspunkt rede til at tilslutte sig teksten.
Forslaget er derfor alene på dagsordenen til orientering om status.
Lone Dybkjær
var enig i, at forslaget til direktiv om gennemførelse af princip-
pet om ligebehandling bør belyses bedre, idet det ellers ender med, at det er
Domstolen, der overtager det. Hun håbede, regeringen aktivt ville gå ind i ar-
bejdet med dette vigtige direktiv.
Meta Fuglsang
erklærede sig enig med Lone Dybkjær om vigtigheden af at
arbejde aktivt med dette direktiv. I anledning af socialministerens bemærkning
1428
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
om, at der er mange lande, der har forbehold, spurgte hun, hvad der var enig-
hed om blandt landene, og hvilke muligheder der var for at komme videre.
Idet hun refererede til et af høringssvarene, spurgte hun, hvilken forskel der er
på de allerede gældende principper, som Domstolen har fastlagt, og det nu
foreslåede.
Socialministeren
var enig med Lone Dybkjær i, at vi skal arbejde aktivt med
ligebehandlingen, men nogle lande blokerer.
Hun svarede Meta Fuglsang, at ikke-diskriminering gælder allerede i dag,
men i ligebehandlingsdirektivet vil man gå lidt videre. Formandskabet fokuse-
rer på sagen, men man er stødt på forhindringer, idet nogle medlemslande er
bange for de økonomiske konsekvenser, og derfor sker der ikke rigtig noget.
1429
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
3. Forslag til Rådets og Parlamentets beslutning om at gøre 2012 til
Europæisk. År for Aktiv Aldring og Solidaritet mellem Generationer
– Orientering fra formandskabet
KOM (2010) 0462
Rådsmøde 3099 – bilag 1 (samlenotat side 41)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (10) – bilag 170 (side 469, senest behandlet i EUU
3/12-10)
Beskæftigelsesministeren:
Punkt 3 på dagsordenen er Rådets og Parlamentets
forslag om at gøre 2012 til europæisk år for aktiv aldring og solidaritet mellem
generationerne. Jeg forelægger punktet til orientering.
På rådsmødet vil formandskabet informere om forslaget om at gøre 2012 til euro-
pæisk år for aktiv aldring. Forslaget går ud på, at vi 2012 skal skabe opmærk-
somhed om ældres aktive deltagelse i samfundet – både til gavn for seniorerne
og til gavn for samfundet som helhed.
Da vi har et meget vanskeligt punkt på dagsordenen – punktet om forordning 883
– vil jeg i denne omgang nøjes ved at sige, at regeringen støtter, at 2012 bliver
europæisk år for aktiv aldring og solidaritet mellem generationerne. Jeg vil selv-
følgelig meget gerne på et senere tidspunkt fortælle lidt mere om, hvad vi plan-
lægger herhjemme i den retning.
1430
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
FO
4. Kommissionens forslag til ændring af Europaparlamentets og
Rådets forordning nr. 883/04 om koordination af de sociale
sikringsordninger og forordning nr. 987/2009 om de nærmere regler
til gennemførelse af forordning nr. 883/04
– (Evt.) generel indstilling/politisk enighed
KOM (2010) 0794
Rådsmøde 3099 – bilag 1 (samlenotat side 43)
KOM (2010) 0794 – bilag 1 (Grund- og nærhedsnotat af 19/1-11)
Beskæftigelsesministeren:
Herefter kommer jeg til punktet vedrørende Kom-
missionens forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
883/04 om koordination af de sociale sikringsordninger og forordning nr.
987/2009, som handler om de nærmere regler til gennemførelse af selve forord-
ningen.
Jeg forelægger sagen til forhandlingsoplæg.
Kommissionens forslag har til hensigt at sikre, at forordningerne afspejler ændrin-
ger i medlemsstaternes nationale lovgivning om social sikring og gøre det lettere
at anvende EU-lovgivningen om koordinering af de sociale sikringsordninger til
gavn for dem, der flytter inden for EU.
I tillæg til en række tekniske ajourføringer, som er helt uproblematiske, indeholder
Kommissionens forslag to væsentlige og substantielle forslag til ændringer, som
regeringen finder yderst problematiske. Det drejer sig dels om lovvalg – dvs. hvil-
ket lands socialsikringsregler en grænsearbejder skal være omfattet af – dels om
dagpenge til selvstændige grænsearbejdere.
Det er kompliceret stof, men jeg skal prøve at fremhæve de dele, som regeringen
finder mest afgørende. Mange af jer har også allerede deltaget i en teknisk gen-
nemgang af forslaget.
Først med hensyn til lovvalgsdelen, altså artikel 13.
Forslaget om ændring af reglerne om social sikring – også kaldet lovvalg – vedrø-
rer personer, der arbejder i to eller flere lande for forskellige arbejdsgivere med
hjemsted i hvert land. Efter forslaget skal disse personer fremover kun omfattes af
lovgivningen i bopælslandet, hvis en væsentlig del af arbejdet udøves dér – dvs.
mere end 25 pct. Det betyder, at der fremover vil gælde samme regler som for
personer, der arbejder i to eller flere lande for samme arbejdsgiver. Dette forven-
tes særligt at vedrøre grænsependlere og vil i Danmark primært vedrøre pendling
i Øresundsregionen og Nordtyske regioner. Det fremlagte forslag vil medføre be-
tydelige meromkostninger for Danmark. Man har skønsmæssigt beregnet dem til
at ligge på omkring 110 mio. kr., når det er fuldt indfaset.
Jeg vurderer, at udgiften til denne ændring er så stor, at den ikke står mål med de
administrative lettelser, der kan opnås ved at ensrette reglerne for pendlere med
en eller flere arbejdsgivere.
1431
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
Vi drøfter lige nu tilsvarende tiltag mellem Danmark og Sverige i forbindelse med
det, vi kalder Øresundsaftalen, men her har vi fra dansk side den forudsætning, at
Danmark fik en vis ”tilbagebetaling” ved hjælp af en dansk-svenske skatteaftale,
som vi i øjeblikket drøfter med svenskerne. Så sent som i dag kl. 10 var der møde
i den arbejdsgruppe, der arbejder med denne Øresundsaftale. Det er altså for-
handlinger, der forgår, og det skal de blive ved med at gøre, uanset hvad der sker
med dette EU-arbejde.
For at illustrere forslagets konsekvenser vil jeg prøve at give et eksempel.
En kvinde, som bor i Sverige, arbejder normalt i en forretning i København. Så
længe hun udelukkende arbejder i Danmark, er hun også socialt sikret i Danmark,
og hun har ret til de sociale sikringsydelser fra Danmark på lige fod med en per-
son, som bor i Danmark.
På et tidspunkt får hun tilbudt et ekstra job på en café i Malmø i weekenden, så
hun vælger at gå lidt ned i tid i Danmark. Efter de nuværende regler skal hun væ-
re socialt sikret i Sverige fra det tidspunkt, hvor hun begynder at arbejde i Sverige.
Den danske arbejdsgiver bliver forpligtet til at betale sociale sikringsbidrag i Sve-
rige, og arbejdstageren får ikke længere sine ydelser fra Danmark, men fra Sveri-
ge i stedet.
Efter ændringsforslaget – hvis det vedtages på rådsmødet – vil hun fortsat være
socialt sikret i Danmark, så hun fortsat har ret til ydelser i Danmark. Hun betaler
skat i Sverige for det arbejde, hun udfører i Sverige, og den svenske arbejdsgiver
er forpligtet efter de danske sociale sikringsregler, dvs. vedrørende indbetaling af
ATP og til barselfonden, arbejdsskadeforsikring og sygedagpenge. Til gengæld
skal den svenske arbejdsgiver ikke indbetale sociale sikringsbidrag i Sverige.
Danmark skal afholde udgiften til social sikring. Til gengæld slipper den danske
arbejdsgiver for at sætte sig ind i de svenske regler om social sikring og slipper
for at indbetale bidrag til det svenske sociale sikringssystem.
Hvis hun vælger at arbejde mere i Sverige, f.eks. to dage om ugen i Sverige og
tre dage om ugen i Danmark, bliver hun i stedet socialt sikret i Sverige, da hun
arbejder mere end 25 pct. i bopælslandet.
De økonomiske konsekvenser for Danmark skyldes ikke mindst de udgifter, der
på sigt opstår i forbindelse med udbetaling af optjent pension og potentielle sund-
hedsudgifter, der også kan dukke op undervejs. En væsentlig grund til, at Dan-
mark vil få forøgede statslige økonomiske udgifter ved en gennemførelse af for-
slaget, er, at i det omfang den sociale sikringsbyrde overgår til Danmark, er det
staten, der skal afholde udgiften på grund af det skattefinansierede danske socia-
le sikringssystem. På den anden side vil der, i det omfang det f.eks. er Sverige
eller Tyskland, der skal afholde den økonomiske udgift til social sikring, primært
være tale om bidragsfinansierede sociale ordninger, og det vil ikke i samme om-
fang blive en økonomisk byrde for de statslige budgetter. Der er jo stor forskel på,
hvordan vi har bygget vores samfund op.
Den anden del, jeg vil fremhæve, vedrører dagpenge til ledige selvstændige
grænsearbejdere:
1432
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
Hovedreglen i forordningens artikel 65 er, at ledige grænsearbejdere modtager
arbejdsløshedsdagpenge i bopælsstaten og efter denne stats regler. Kommissio-
nen mener imidlertid, at der er behov for at se på situationen for selvstændige,
eftersom ikke alle lande i EU har forsikringsordninger for denne gruppe.
Kommissionen ønsker med forslaget at sikre, at alle personer får mulighed for at
forsikre sig mod arbejdsløshed uden at tage hensyn til, at der dermed er nogle
lande, der kommer til at bære en væsentlig økonomisk byrde.
Forslaget indebærer, at ledige selvstændige grænsearbejdere, der bor i en med-
lemsstat uden a-forsikring for selvstændige, skal have udbetalt dagpenge fra se-
neste beskæftigelsesland, hvis de er tilmeldt jobcentret og stiller sig til rådighed
for arbejdsmarkedet dér. De får udbetalt dagpenge efter reglerne i seneste be-
skæftigelsesland.
Hvis de ikke ønsker at stille sig til rådighed i seneste beskæftigelsesland, kan de
fra første ledighedsdag eksportere deres dagpenge til bopælslandet i 3 måneder.
De har mulighed for at få den periode forlænget, hvis det skønnes, at de herved
har større chance for at opnå beskæftigelse i bopælsstaten. I denne situation skal
de stå til rådighed efter bopælsstatens regler.
Efter regeringens opfattelse indebærer forslaget et helt principielt brud med for-
målet med forordningen, som er at koordinere – ikke harmonisere – sociale sik-
ringsordninger i medlemsstaterne.
Denne konklusion bygger på, at forslaget pålægger medlemsstater med forsikring
for selvstændige erhvervsdrivende at ”udfylde en mangel i forsikringssystemet” i
lande uden a-kasseforsikring for selvstændige. Herved får landene med forsikring
for selvstændige pålagt en betalingspligt for en gruppe ledige, der har bopæl i et
andet land. Da der kun kan være én kompetent stat, betyder dette, at seneste
beskæftigelsesland i en periode bliver ansvarlig for betaling af alle sociale sik-
ringsydelser.
Man kan kort sammenfatte det ved at sige, at de lande, der rent faktisk har lavet
en a-kasse for selvstændige, bliver på en eller anden måde straffet i forhold til de
lande, der ikke har etableret en sådan kasse for selvstændige.
Jeg er bekymret for, at et sådant brud vil kunne føre til et pres for, at flere person-
grupper får mulighed for at få ydelser fra seneste beskæftigelsesland, hvis det er
mere gunstigt end at modtage ydelser fra bopælslandet. Det gælder også andre
grænsearbejdere – i yderste konsekvens alle lønmodtagere såvel som selvstæn-
dige erhvervsdrivende med bopæl i lande med a-kasseforsikring for selvstændi-
ge.
Det anslås, at omkostningerne for Danmark, hvis forslaget vedtages, vil være
cirka 1-1,5 mio. kr. årligt. I første omgang er det ikke de økonomiske konsekven-
ser, der bekymrer mig, men langt mere det principielle i, at forslaget bryder med
forordningens formål om at koordinere. Og det er efter min opfattelse ikke accep-
tabelt.
Lad os kigge lidt på, hvordan forhandlingssituationen er. Forslaget skal vedtages
med kvalificeret flertal, hvorfor Danmark ikke alene kan blokere for forslagets ved-
tagelse.
1433
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
Mens der undervejs i forhandlingerne fra flere landes side har været støtte til den
danske principielle modstand, primært den del der handler om dagpenge til selv-
stændige, og flere har været enige i, at der kan være behov for at bruge mere tid
på forslaget, herunder at foretage en egentlig konsekvensvurdering – for den er
nemlig ikke foretaget – så har vi også måtte konstatere, at den stemning er tyndet
ud, i takt med at formandskabet har stået stærkere på at ville benytte sig af et
kvalificeret flertal. Jeg vil dog lige sige, at på vejen herover fik jeg stukket en sed-
del i hånden om, at formandskabet gerne ville tale med mig om disse ting. Jeg
har ringet rundt til en lang række lande, men nu har jeg altså fået en henvendelse
fra formandskabet. Vi må høre, hvad der ligger i det. Det ved jeg først her i efter-
middag, når vi kommer i kontakt med hinanden igen. Det faktum, at et flertal af
lande ikke har arbejdsløshedsforsikring for selvstændige, samtidig med at rigtigt
mange lande i vidt omfang finansierer deres socialsikringsordninger ved hjælp af
bidrag fra arbejdsgiverne, gør, at de statsfinansielle konsekvenser af forslaget for
mange lande bliver langt mindre end for os, og de har vægtet hensynet til en ved-
tagelse højere.
Fra dansk side har vi klart understreget, at det er helt uhørt, at et forslag, der på
sigt kan have så udprægede statsfinansielle konsekvenser, lægges til vedtagelse
som en ren teknikalitet.
For at sammenfatte, så er det regeringens vurdering, at forslaget ikke kun inde-
holder tekniske elementer. Og derfor er der behov for yderligere behandling og
analyse af forslaget. Vi har senest på Coreper i går klart tilkendegivet, at vi ikke
støtter, at forslaget er klar til vedtagelse på nuværende tidspunkt. Derudover har
regeringen både principielle og økonomiske problemer med forslaget. Det er som
nævnt en selvstændig bekymring, at forslaget er et brud med princippet om, at
arbejdsløshedsforsikringsydelser generelt ikke er eksportable.
Jeg har – som jeg nævnte før – haft en lang række bilaterale kontakter med mini-
sterkolleger. Jeg har sendt et brev til samtlige EU-ministerkolleger og forklaret
den danske modstand mod forslaget, og har appelleret om støtte til at opnå en
hel eller delvis blokering mod forslaget, således at der kan blive et blokerende
mindretal mod forslaget samlet set. Endvidere har vi haft de danske ambassader i
EU-hovedstæderne på banen med bilaterale møder, hvor de danske synspunkter
er blevet uddybet med henblik på støtte til den danske linje.
FO
Jeg skal ærligt sige, at det – som jeg har antydet nogle gange – er noget op ad
bakke, som jeg også har underholdt flere om. Men jeg vil gerne bede om et man-
dat fra Europaudvalget til at fortsætte den linje, vi har fulgt indtil videre, og fortsat
arbejde og argumentere for, at de to elementer ikke er klar til vedtagelse. Der bør
efter min mening simpelt hen ske en konsekvensvurdering, herunder i forhold til
forskellige socialforsikringssystemer og de juridiske og økonomiske konsekven-
ser. Jeg vil understrege, at de statsfinansielle konsekvenser for Danmark er sto-
re. For så vidt angår delen omkring dagpenge til selvstændige er der et særskilt
behov for at insistere på tid til en grundigere vurdering af forslagets delelementer
og risikoen for præcedens.
Derfor skal jeg anmode om tilslutning til et mandat, hvor man fra dansk side læg-
ger meget betydelig vægt på, at forslagets elementer vedrørende lovvalg og selv-
1434
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
stændige erhvervsdrivende grænsearbejdere udgår af forslaget, og at man vil
arbejde aktivt for at etablere et blokerende mindretal. Subsidiært arbejdes fra
dansk side på at begrænse forslagets økonomiske og politiske konsekvenser.
Kim Mortensen
medgav, at det på flere måder var en kompliceret sag. Den
ene halvdel handler om arbejdsløshedsforsikring for selvstændige. Her var
han enig i den linje, beskæftigelsesministeren havde lagt. Han syntes, det var
rigtigt at have en strategi om at få udsat sagen og at få forslaget undersøgt
yderligere og få beregnet økonomien i det.
Som beskæftigelsesministeren nævnte, er hovedproblemet, når det handler
om de sociale sikringsordninger, de forhandlinger, der føres mellem Sverige
og Danmark. Han mente, det drejedes sig om 20.000 eller 30.000 i Øresunds-
regionen. Han vidste ikke, hvor mange det drejede sig om i den Nordtyske
region, men han vidste, at det var et stort tal. Han mente, det var godt for
dansk økonomi, at vi har muligheder for at arbejde på tværs af grænserne.
Kim Mortensen pegede på, at for et år siden, den 15. juni 2010, var der enig-
hed mellem den danske og den svenske regering om at præcisere reglerne
og arbejde for en midlertidig løsning mellem Danmark og Sverige, som stort
set svarede til de regler, der ville komme til at gælde i Europa ifølge den for-
ordning, denne sag drejer sig om. På den baggrund spurgte han, hvad det
var, der havde fået regeringen til at ændre holdning.
I relation til det eksempel, beskæftigelsesministeren havde givet med en kvin-
de, som boede i Sverige og arbejdede i København, er forholdet det, at når
hun får et weekendjob i Sverige, er det efter de nuværende regler sådan, at
det så er den svenske sociale sikring, hun er omfattet af. Dermed skifter vilkå-
rene.
Kim Mortensen var enig med beskæftigelsesministeren i, at når det handler
om de selvstændige arbejdsløshedskassemedlemmer, handler det om prin-
cipper, men forstod på beskæftigelsesministeren, at når det handler om den
anden sag, er der ikke tale om en principiel modstand, men alene om en øko-
nomisk motiveret modstand, hvilket han gerne ville have beskæftigelsesmini-
steren til at bekræfte.
Pia Olsen Dyhr
var enig i, at der ikke er tale om nogen simpel sag. Der er
faktisk tale om en meget vanskelig sag, bl.a. fordi konsekvenserne ikke er
ordentligt belyst. Derfor mente hun, den rigtige strategi ville være at presse på
for, at sagen ikke bliver afsluttet nu.
Hun spurgte, om det forhold, at man for selvstændige erhvervsdrivende i hele
perioden skal betale arbejdsløshedsunderstøttelse og andre sociale ydelser,
herunder også syge- og barselsdagpenge og sundhedsydelser, betyder, at en
selvstændig erhvervsdrivende, som bliver arbejdsløs efter 10-20 års arbejde,
har krav på at komme på hospital i Danmark. Hun mente, det var helt legitimt,
hvis man havde arbejdet i Danmark og betalt skat i Danmark, men boet på
den anden side af grænsen, at man så havde krav på ydelser fra Danmark.
Når man har ydet, skal man også kunne nyde. Der er imidlertid et usikker-
1435
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
hedsmoment i, hvor grænsen går. Her mente hun, beskæftigelsesministerens
strategi måtte være, at vi ikke kan træffe beslutning nu, idet vi ikke kender
omfanget. Et af problemerne er, at der efterfølgende kan komme en dom,
som klart beskriver, hvordan man skal tolke det. Det er vigtigt, at det er politi-
kerne, der afgør, hvordan man skal tolke reglerne. I den forbindelse pegede
Pia Olsen Dyhr på, at ved den dom, der faldt i 2005, udvidede man reglerne til
alle EU-borgere, hvilket skabte store udfordringer for et skattefinansieret vel-
færdssamfund som det danske.
På denne baggrund foreslog Pia Olsen Dyhr, at beskæftigelsesministeren fik
et midlertidigt mandat.
Hun var enig med Kim Mortensen i, at det er vigtigt, at vi holde fast i, at folk,
der pendler, ikke må komme i klemme i systemet, og at systemet skal være
ubureaukratisk og nemt. I den forbindelse pegede hun på, at systemet ikke
blot skal gælde for pendlere over den dansk-svenske grænse, men også for
belgiske borgere, der arbejder i Holland.
Med hensyn til de selvstændige erhvervsdrivende syntes Pia Olsen Dyhr, re-
geringen lagde den rigtige linje. Hun mente, man burde trække de selvstæn-
dige ud af direktivet.
Med hensyn til lovvalget havde hun noteret sig, at beskæftigelsesministeren
havde brugt mange kræfter på at snakke med landene. Hun mente, det var en
rigtig strategi at fortælle om vores udfordringer, for vi er lidt mærkelige i Dan-
mark.
Frank Aaen
sagde, at vi selvfølgelig har en forpligtelse til at sørge for, at der
er social sikring for dem, der arbejder på tværs af grænsen, men han mente
ikke, det var et problem, EU skulle løse. Det må man klare ved aftaler mellem
der involverede lande, sådan som vi gør det i forhold til Sverige. På den måde
kan man bedre tage højde for de forskelle, der er mellem landene både soci-
alt og skattemæssigt. På denne baggrund kunne Frank Aaen støtte regerin-
gens standpunkt – selv om han ikke var enig i argumentationen – nemlig at
man skal sige nej til det, der foreligger. Han ville bare sikre sig, at det nej-
mandat, han nu sagde ja til, ikke blev ændret til at ja senere i processen.
Lone Dybkjær
medgav, at der var tale om en sindssygt svær sag, og mente,
det som udgangspunkt var rigtigt at prøve at trække den for at få den bedre
belyst. Man var ved at anvende "koordinering" på en måde, hun ikke havde
forestillet sig, idet der snarere er tale om "harmonisering".
Lone Dybkjær bad om, at man får belyst pengestrømmene, idet hun påpege-
de, at der må være nogle danske eller svenske arbejdsgivere, som kommer til
at betale mindre.
Pia Adelsteen
syntes, beskæftigelsesministeren havde været god til at for-
tælle, hvad der ligger af problemer i sagen. Hun pegede på, at da direktivet i
sin tid var oppe til mandatgivning, gik Dansk Folkeparti imod, mens alle andre
partier gik med til mandatet. Hvis vi ikke havde haft Lissabontraktaten, havde
vi kunnet sige nej, og så havde det været det, idet der inden Lissabontrakta-
ten var tale om enstemmighed. Hun forstod godt, at beskæftigelsesministeren
1436
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
gerne ville have løst problemet enten ved at trække sagen eller ved at finde et
blokerende mindretal, men hvis man havde sagt nej sidst, havde der slet ikke
været noget problem. Hun syntes, det var svært at tage stilling til, hvordan
man bedst får stoppet dette.
I forhold til de selvstændige erhvervsdrivende har vi – i modsætning til de fle-
ste andre EU-lande – et system, som gør det muligt for små erhvervsdrivende
at forsikre sig. Det er livsvigtigt for mange små erhvervsdrivende at have den
forsikringsmulighed. Hvis man går over grænsen, underminerer man det sy-
stem.
Pia Adelsteen stillede et konkret spørgsmål: Hvis en tysker har været selv-
stændig i Danmark, lukker sin virksomhed og i en 3 måneders periode tager
sine dagpenge med sig til Tyskland, hvor han bor, kan han så sige: "Jeg væl-
ger at tage 2 år mere, hvor jeg står til rådighed for arbejdsmarkedet i Dan-
mark"? I den forbindelse påpegede hun, at politiet i øjeblikket stopper folk,
som er på dagpenge, hvis de kommer hjem fra en ferierejse til Mallorca, og
anmelder dem for socialt bedrageri.
Beskæftigelsesministeren
ville gerne dele problemerne op i to dele. Med
hensyn til de selvstændige havde hun ved den rundringning, hun havde fore-
taget til en række lande, konstateret, at der var større forståelse for vores
synspunktet på dette punkt, end der var med hensyn til lovvalget. Der er tale
om et principielt brud med de gængse regler på området.
Med hensyn til lovvalget pointerede beskæftigelsesministeren, at uanset om
det bliver vedtaget eller ej, er der ingen arbejdstager, der mister rettigheder.
Det er udelukkende et spørgsmål om, hvilke statskasse der skal betale.
Som Pia Olsen Dyhr nævner, har vi en speciel model i Danmark, idet de soci-
ale ydelser i Danmark generelt set er skattefinansieret. Det kan være lidt
svært at forklare de andre lande, der som Tyskland har store sociale bidrag,
som indbetales af arbejdsgiverne. Hun mente, de fleste partier i Folketinget er
enige om, at det er vigtigt, at man kan pendle fra det ene land til det andet.
Det styrker det danske arbejdsmarked, at der kommer dygtig arbejdskraft fra
de omkringliggende lande. Beskæftigelsesministeren ønskede ikke at lægge
hindringer i vejen herfor, men forslagets konsekvenser er simpelt hen ikke
belyst ordentligt fra Kommissionens side, og der er ikke tid nok.
På denne baggrund havde beskæftigelsesministeren bedt om det stærkest
mulige mandat. Man kunne så tage en diskussion om, hvorvidt det skulle væ-
re et midlertidigt mandat. Hvis det blev et midlertidigt mandat, var hun fuld-
stændig indforstået med at vende tilbage til udvalget.
I svaret til Frank Aaen sagde beskæftigelsesministeren, at den endelige dan-
ske stillingtagen til direktivet ville afhænge af det samlede udspil, der kom til
at ligge på bordet.
Med hensyn til de pengestrømme, Lone Dybkjær var inde på, er det rigtigt, at
en række arbejdsgivere i Danmark vil få en lettelse, men rent statsfinansielt vil
vi komme til at betale et relativt stort beløb. Hun vidste ikke, om man kunne
1437
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
gøre pengestrømmene op, men hvis man kunne, ville vi selvfølgelig gøre det
så hurtigt som muligt.
Kim Mortensen
efterlyste svar på, hvorfor den danske regering har skiftet
holdning siden den 15. juni 2010.
Med hensyn til det, beskæftigelsesministeren sagde om, at der ikke er nogen
lønmodtagere, der vil få forringet deres vilkår, pegede Kim Mortensen på, at i
det eksempel, beskæftigelsesministeren havde nævnt med en fuldtidsbeskæf-
tiget i Danmark, som får et bijob i Sverige, vil de sociale ydelser i fremtiden
blive betalt fra Sverige i stedet for fra Danmark. Det kan godt medføre æn-
dringer i vilkårene.
Pia Olsen Dyhr
nævnte, at når hun havde været inde på, at mandatet skulle
være midlertidigt, er det fordi der forhåbentlig kommer til at gå et stykke tid,
før sagen afsluttes, og så kan beskæftigelsesministeren komme tilbage til ud-
valget. Hun mente ikke, at beskæftigelsesministeren skulle komme tilbage
tirsdag eller onsdag i næste uge.
Som Lone Dybkjær er inde på, må vi have en bedre belysning af penge-
strømmene.
Hun mente, det er vigtigt, om vi primært arbejder for at skabe et blokerende
mindretal mod hele forslaget, eller om vi arbejder for at få sagen udskudt. Vi
vil jo gerne have, at folk skal kunne bevæge sig over grænserne og betale
skat i et andet land og få krav på de sociale ydelser, der gives i det land, de
betaler skat til. Samtidig skal systemet være så ubureaukratisk som muligt.
Problemet er, at ordningen er ugennemsigtig. Pia Olsen Dyhr mente ikke, vi
skulle blokere, men der er nødt til at komme nogle ændringer og nogle forbe-
hold i relation til den danske velfærdsmodel. Det syntes hun, man skulle bru-
ge kræfterne på i stedet for at skaffe et blokerende mindretal.
Pia Adelsteen
efterlyste svar på sit konkrete spørgsmål om, hvorvidt en
mand, der boede i Tyskland, kunne stå til rådighed for det danske arbejds-
marked, og mindede om sine bemærkninger om socialt bedrageri.
Hun sagde nej til forhandlingsoplægget, idet det er kommet frem, at hele in-
tentionen er en få en stærkere koordinering af de sociale ydelser.
Lone Dybkjær
sagde, at på en måde er det rigtigt, at ingen lønmodtager mi-
ster rettigheder, men der kan godt blive tale om nogle andre rettigheder.
Hun syntes stadig, det var vigtigt at få pengestrømmene fra arbejdsgiverne
belyst. Det er for snævert kun at se på statskasserne.
Hun syntes, det var et ejendommeligt høringssvar, der forelå fra Dansk Ar-
bejdsgiverforening, som ikke kunne sige noget.
Lone Dybkjær spurgte, om det var beskæftigelsesministerens vurdering, at
man kunne trække behandlingen under henvisning til, at forslagets virkninger
ikke var belyst godt nok fra Kommissionens side.
Beskæftigelsesministeren
sagde, at hun hele tiden, når hun havde talt med
Kommissionen og de øvrige landes ministre, havde sagt, at vi har brug for
mere tid, så vi kan få konsekvenserne bedre belyst. Det ungarske formand-
skab havde sagt, at det gerne ville snakke med hende, hvilket hun opfattede
1438
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
som positivt. Hun vidste ikke, hvad det ville snakke med hende om, men hun
håbede, at de samtaler, hun havde haft med de øvrige landes beskæftigel-
sesministre, havde gjort et vist indtryk på nogle af dem.
Med hensyn til hvad der har ændret sig, sagde beskæftigelsesministeren til
Kim Mortensen, at der ikke er noget, der har ændret sig. Vi ønsker stadig væk
at lave en bilateral aftale mellem Danmark og Sverige, men i forbindelse med
en sådan aftale har vi også nogle ønsker – ikke på Beskæftigelsesministeriets
område, men på Skatteministeriets område. I det tilfælde, Kim Mortensen
nævner, hvor en lønmodtager, som bor i Sverige, arbejder 25 pct. af tiden i
Sverige, er det Sverige, der står for de sociale ydelser
Beskæftigelsesministeren sagde til Pia Olsen Dyhr, at regeringen stadig væk
ville have muligheden for at arbejde for et blokerende mindretal. Når hun bad
om et bredt mandat, var det for at have alle våben i kassen. Men det bedste
ville være at få tingene udskudt.
I relation til det spørgsmål, Pia Adelsteen rejste om socialt bedrageri, pegede
beskæftigelsesministeren på, at en selvstændig eller en arbejdstager har en
periode på 3 måneder på dagpenge, hvor vedkommende kan rejse rundt i
Europa og søge arbejde. En borger, som bor i Tyskland, men som har haft
drevet virksomhed i Danmark, skal søge job i Danmark, skal møde op til de
samtaler, han bliver indkaldt til i Danmark, og til de kurser, der bliver tilbudt,
men han er jo vant til at tage over grænsen. Tager han ikke de nævnte kurser
eller deltager i aktivering og hvad der ellers kan være, så mister han retten til
dagpenge.
Lone Dybkjær har fuldstændig ret i, at rettighederne for den enkelte borger
kan være nogle andre i andre lande, f.eks. i Sverige og Tyskland.
Hun lovede Lone Dybkjær, at regeringen – i det omfang det overhovedet ville
kunne lade sig gøre – ville prøve at kortlægge pengestrømmene. Men det
kræver mere tid.
Formanden
sagde med hensyn til, om et mandat er midlertidigt eller ej, at
hvis der sker ændringer, skal ministeren komme tilbage, uanset om man kal-
der mandatet midlertidigt eller ej.
Frank Aaen
ville sætte pris på et notat herom, idet han havde haft den opfat-
telse, at hvis regeringen havde fået et mandat på et tidspunkt, så gjaldt det i al
evighed. Han nævnte et eksempel fra Det Udenrigspolitiske Nævn vedrøren-
de våbenembargoen mod Kina. Spørgsmålet er, hvornår tingene ændrer sig
så meget, at regeringen skal komme tilbage og bede om et nyt mandat.
Pia Adelsteen
var godt klar over, at hvis man vil have dagpenge, skal man
komme til de møder og den aktivering, der arrangeres, men det skal man jo
også, hvis man er københavner, og hvis en københavner holder en uges ferie
på Mallorca, kan han blive stoppet ved hjemkomsten og anklaget for socialt
bedrageri. Det er en væsentlig forskel.
Kim Mortensen
pegede igen på, at det fremgår af den erklæring, der blev
lavet for et år siden om den bilaterale aftale mellem Sverige og Danmark, at
der er tale om en midlertidig ordning, indtil der kommer en fælles EU-ordning.
1439
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
Han mente, det rigtige ville være at give beskæftigelsesministeren mandat til
at udskyde vedtagelsen, indtil det hele er belyst, men at man i øvrigt skal give
beskæftigelsesministeren de værktøjer, hun har brug for. Han ville nødigt ha-
ve, at det blev opfattet sådan, at vi er imod, at der bliver fælles regler.
Pia Olsen Dyhr
pegede på, at hvis man bor i Flensborg og modtager dag-
penge, så står man til rådighed for arbejdsmarkedet i Danmark, idet der er så
kort en afstand til den danske grænse, men hvis man er på Mallorca, kan man
ikke stå til rådighed for arbejdsmarkedet i Danmark.
Hun var helt enig med Kim Mortensen med hensyn til mandatet. Vi må ikke
være afvisende, men beskæftigelsesministeren må bruge alle tænkelige mid-
ler til at få sagen udsat.
Lone Dybkjær
var også enig i, at vi må søge med alle tænkelige midler at få
sagen udskudt.
Beskæftigelsesministeren
pointerede i anledning af Pia Adelsteens spørgs-
mål, at man netop skal stå til rådighed for det danske arbejdsmarked – ellers
er det socialt bedrageri. Det gælder både danskere og tyskere. I Danmark har
vi opprioriteret indsatsen mod socialt bedrageri, idet vi har konstateret, at det
ikke er alle, der efterlever reglerne. Det, der komplicerer tingene, er, at borge-
ren kan få 3 måneders perioden forlænget, hvis man vurderer, at det vil øge
muligheden for at få arbejde i hjemlandet.
Den tekst, Kim Mortensen nævner fra aftalen med Sverige, siger, at aftalen
skal gælde, indtil EU-reglerne er implementeret. De skal altså ikke bare være
foreslået.
Med hensyn til mandatet mente hun, det var nødvendigt at kunne true med et
blokerende mindretal. Vi skal have alle værktøjer i kassen.
Pia Olsen Dyhr
pointerede, at SF giver mandat til, at vi med alle tænkelige
værktøjer får det udsat. Det kan også være trusler om blokerende mindretal.
Det kan godt være, der er nogle gode elementer i forslaget, så vi skal ikke
bare sige, vi er imod, men der er ikke det tilstrækkelige overblik over konse-
kvenserne i øjeblikket.
Frank Aaen
bad om et notat, der belyser, hvorfor det skal koordineres af EU,
hvorfor man ikke kan løse problemerne bilateralt.
Lone Dybkjær
var enig i den fortolkning af mandatet, der var kommet fra Pia
Olsen Dyhr. Hvis det lykkes os at få sagen udskudt, mente hun, Kommissio-
nen skulle belyse, hvad vi kommer op imod – også fremtidig – på disse områ-
der.
Hun ville gerne have et notat om, hvordan situationen er i forhold til Sverige.
Hun havde en opfattelse af, at det var det samme som det, der nu foreslås i
EU, plus en skatteaftale.
Kim Mortensen
var også enig i Pia Olsen Dyhrs fortolkning af mandatet.
Han pegede på, at Danmark har trukket på kreditten, når det gælder grænse-
kontrol. Der er forskel på, i hvilken rækkefølge man tager værktøjerne op af
kassen. Det kan godt tænkes, at det ender med, at Danmark stemmer ja.
1440
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
Beskæftigelsesministeren
konkluderede, at det drejer sig om at få udsat
sagen, så vi kan få den bedre belyst. Vi vil presse på over for Kommissionen
for at få den til at belyse konsekvenserne.
Det er rigtigt, som Lone Dybkjær siger, at der i drøftelserne om en bilateral
aftale med Sverige også indgår finansielle elementer.
Beskæftigelsesministeren lovede at lave et notat om forhandlingerne med
Sverige.
Lone Dybkjær
bad beskæftigelsesministeren sende de 500 sider, hun havde
talt om på det tekniske møde, over på papir til de udvalgsmedlemmer, som
havde bedt om at få det.
Formanden
forstod, at beskæftigelsesministeren ikke havde noget imod at få
et midlertidigt mandat.
Formanden
konkluderede, at der ikke var konstateret et flertal imod regerin-
gens forhandlingsoplæg, idet Dansk Folkeparti dog havde ytret sig imod det.
NOT
1441
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
5. Implementering af EU2020-strategien
– Politisk debat
a) Bidrag til Det europæiske Råd den 23.-24. juni 2011
i. Landespecifikke henstillinger under art. 148
– Politisk vedtagelse
ii. Eksaminering af de nationale reformprogrammer for 2011
– Godkendelse af fælles udtalelse fra EMCO og SPC
iii. ”Employment Performance Monitor”
–Godkendelse af EMCO’s udtalelse
Rådsmøde 3099 – bilag 1 (samlenotat side 47)
Det Europæiske Råd 23-24/06-11 – bilag 1 (udkast til
kommenteret dagsorden)
b) En dagsorden for nye færdigheder og jobs: Et europæisk bidrag
til fuld beskæftigelse
– Godkendelse af EMCO’s udtalelse
KOM (2010) 0682
Rådsmøde 3099 – bilag 1 (samlenotat side 49)
Beskæftigelsesministeren:
Punkt 5 på dagsordenen omhandler for det første to
udtalelser fra beskæftigelseskomiteen og komiteen for social beskyttelse om lan-
deeksaminationerne af de nationale reformprogrammer og et nyt overvågnings-
redskab vedrørende gennemførelsen af EU 2020 strategien. Her henviser jeg til
samlenotatet.
For det andet er der under punktet forslag til landespecifikke henstillinger til med-
lemslandene efter traktatens artikel 148.
Forslaget til de landespecifikke henstillinger blev fremlagt af Kommissionen tirs-
dag i denne uge.
I de nationale reformprogrammer præsenterer landene deres politikker på bag-
grund af beskæftigelsesretningslinjerne. Og de nationale reformprogrammer lig-
ger til grund for Kommissionens forslag til henstillinger, som Rådet herefter kan
vedtage.
Forslaget til henstillinger bliver i disse dage behandlet i beskæftigelseskomiteen
og den økonomisk-politiske komite. Derfor kender vi ikke det endelige indhold af
henstillingerne endnu.
Jeg kan sige, at Kommissionen i deres forslag har givet Danmark henstillinger på
to områder – en på Beskæftigelsesministeriets område og en på Undervisnings-
ministeriets område.
På Beskæftigelsesministeriets område er forslaget til henstilling som følger: ”Ud-
fas som planlagt efterlønsordningen, reformer førtidspensionsordningen og målret
fleksjobordningen bedre mod de mest udsatte grupper”.
1442
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
På Undervisningsministeriets område lyder det: ”Speed gennemførelsen af re-
former til forbedring af kvaliteten af uddannelsessystemet op. Reducer frafalds-
procenterne især på ungdomsuddannelserne og forøg antallet af lærlingeplad-
ser”.
Regeringen er generelt enig i Kommissionens udkast til henstillinger. De ligger på
linje med regeringens økonomiske politik og med blandt andet genopretningsafta-
len fra sidste år og den politik, som er besluttet med aftalerne om senere tilbage-
trækning.
Med aftalen om senere tilbagetrækning gennemføres en væsentlig reform af ef-
terlønnen, pensionsalderen og fleksjobordningen. Reformen vil øge arbejdsud-
buddet og bidrage afgørende til langsigtet finanspolitisk holdbarhed.
Det tror jeg ikke, vi behøver tage en større diskussion om her i dag. Jeg tror, vi
alle sammen er klar over, hvordan vi står i den sag.
Som jeg har omtalt tidligere, forventes beskæftigelseskomiteen og komiteen for
social beskyttelse at fremlægge to udtalelser, der knytter an til indsatsen omkring
gennemførelsen af EU 2020 strategien.
Regeringen forventer at kunne støtte en godkendelse af begge udtalelserne.
Pia Olsen Dyhr
havde lagt mærke til, at Kommissionen i sine landespecifikke
anbefalinger kritiserer Danmark for, at vi i forhold til ungdomsuddannelser lig-
ger fjerdelavest i EU, idet det kun er 70 pct. af en ungdomsårgang, der får en
ungdomsuddannelse, og at vi har en stor mangel på praktikpladser. Hun syn-
tes, regeringen skulle lytte til disse anbefalinger.
Frank Aaen
mente, EU var ude på et skråplan, når det ville bestemme detal-
jeret, hvordan lovgivningen skulle være i de enkelte lande, og bestemme,
hvordan man skulle indgå aftaler mellem arbejdsmarkedets parter. Som be-
skæftigelsesministeren nævner, kommer man med anbefalinger vedrørende
efterlønnen, og i relation til Portugal og Grækenland ville man diktere over-
enskomstforhold og arbejdsmarkedsforhold. Det er Enhedslisten principielt
imod.
Frank Aaen stillede et konkret spørgsmål: Hvis landeanbefalingerne bliver
vedtaget i den form, hvori de foreligger, og der kommer en anbefaling til
Danmark om at ændre efterlønnen, i hvor høj grad er en sådan anbefaling så
gældende for en kommende regering?
Beskæftigelsesministeren
svarede Frank Aaen, at Kommissionen forholder
sig til den siddende regerings politik. Det vil sige, at en kommende regering
med en anden politisk sammensætning ikke vil være bundet af den siddende
regerings politik.
Frank Aaen
pegede på, at når Kommissionens anbefalinger vedrørende ef-
terlønnen, finanspolitiske rammer, reform af førtidspensionsordningen, ind-
skrænkning af fleksjobordningen, rammer for ejendomsbeskatning og æn-
dringer af realkreditsystemet kommer op på Det Europæiske Råds møde den
23.-24. juni og bliver vedtaget af statsministrene dér, så er de forpligtende for
de enkelte lande og skal gennemføres inden for 12-18 måneder. Derfor ville
1443
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
han være helt sikker på, at beskæftigelsesministerens svar betyder, at den
regering, der kommer til i efteråret, blot kan skrotte efterlønsaftalen og lade
efterlønnen fortsætte, uden at vi får problemer med EU.
Beskæftigelsesministeren
sagde, at en borgerlig regering ikke havde til
hensigt at skrotte tilbagetrækningsreformen, men var klar over, at det nok ikke
var den situation, Frank Aaen tænkte på. Som nævnt forholder Kommissionen
sig til den siddende regerings politik. Det vil sige, at det er den siddende rege-
ring, som får disse anbefalinger. Udfordringen rent økonomisk set vil selvføl-
gelige være den samme, ligegyldig hvilken farve regeringen har, men en re-
gering har frihed til at vælge, hvilke politiske og økonomiske instrumenter den
mener er de bedste til at imødegå de udfordringer, der er. Det vil sige på
menneskesprog, at en rød regering ikke vil være bundet af de anbefalinger,
der bliver vedtaget her.
Formanden
mente, det kunne være nyttigt at få et notat fra regeringen om
forpligtelserne for den nye regering, der måtte komme til efter et valg.
1444
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
6. Unges beskæftigelse,
a) Fremme af unges beskæftigelse for at nå EU2020-målene
– Vedtagelse af rådskonklusioner
b) Struktureret dialog med unge om unges beskæftigelse
– Information fra formandskabet
Rådsmøde 3099 – bilag 1 (samlenotat side 52)
Beskæftigelsesministeren:
Punkt 6 er vedtagelse af rådskonklusioner om un-
ges beskæftigelse. Vi støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Jeg vil i øvrigt
henvise til samlenotatet.
Kim Mortensen
syntes, man skulle sende et kraftigt signal om, at man tager
den europæiske debat om de store udfordringer, Europa har med alt for man-
ge unge, der ikke har noget job eller har job på midlertidige kontrakter, alvor-
ligt. Især i de sydeuropæiske hovedstæder kan man se unge gå direkte fra
eksamensbordet ud på gaden og demonstrere. Samtidig træffes der en lang
række ungdomsfjendske beslutninger rundt omkring i de europæiske lande.
Det sker samtidig med at der er fokus på at fastholde ældre længere på ar-
bejdsmarkedet. Der er ansættelsesstop i stort set alle landene i den offentlige
sektor. Sidst og ikke mindst blokeres arbejdsmarkedet med nogle meget
strenge regler for, hvordan man kommer ind på arbejdsmarkedet, og hvordan
man kommer ud af det igen, så det næsten er blevet en eksklusiv klub for
dem, der er der i forvejen. Det er en kæmpe udfordring. Derfor kunne han
godt tænke sig, at Danmark kunne bidrage med et indlæg herom.
Beskæftigelsesministeren
var enig med Kim Mortensen i, at situationen for
de unge generelt på europæisk plan er meget vanskelig, især i de sydeuro-
pæiske lande. Sporene fra 1980'erne skræmmer. Man kan diskutere, om de
finanspolitiske tiltag, der bliver taget, er ungdomsfjendske, men hvis man ikke
får orden på økonomien, hvad er det så for et samfund, man overlader de un-
ge? Beskæftigelsesministeren tilføjede, at hun havde været til et møde på
Cypern om trioformandskabet, og der havde man netop diskuteret, hvordan
man kunne få de unge ind på arbejdsmarkedet. Det var et punkt, hun nævnte,
så ofte hun kunne komme til det.
1445
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
7. Udtalelse fra Komitéen for Social Beskyttelse om opstramning af den
åbne koordinationsmetode i lyset af Europa 2020-strategien
– Godkendelse af SPC-udtalelse
Rådsmøde 3099 – bilag 1 (samlenotat side 54)
Socialministeren:
Dagsordenens punkt 7 er en udtalelse fra komiteen om social
beskyttelse om tilpasning af "den åbne koordinationsmetode" til Europa 2020
strategien.
Det understreges i udtalelsen, at den åbne koordinationsmetoder har bevist sit
værd inden for områderne social inklusion, pensioner, sundhedspleje og langtids-
pleje. Metoden har bidraget til, at medlemslandene har udvekslet erfaringer om
ydelsernes tilstrækkelighed, finansielle holdbarhed samt modernisering af syste-
merne. Metoden bidrager til overvågning og evaluering af udviklingen af det so-
ciale område i medlemsstaterne.
Metoden skal opdateres, så den kan anvendes sammen med Europa 2020 stra-
tegien. Det betyder, at medlemsstaterne parallelt med de nationale reformpro-
grammer bliver anmodet om at informere om relevante fremskridt, der er sket på
de sociale områder.
Der er tale om tekniske tilpasninger, og regeringen kan støtte udtalelsen.
1446
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
8. Demografiske udvikling og familiepolitik
– Udveksling af synspunkter
a) Balance mellem familie- og arbejdsliv i lyset af den demografiske
udvikling
– Vedtagelse af rådskonklusioner
– Præsentation af trio-deklaration
b) Uformelt rådsmøde for minister med ansvar for familiepolitik
– Orientering fra formandskabet
Rådsmøde 3099 – bilag 1 (samlenotat side 56)
Socialministeren:
Dagsordenens punkt 8 drejer sig om demografisk udvikling og
familiepolitikker. Der er dels tale om rådskonklusioner om demografi, dels tale om
en deklaration fra trioformandskabet.
Udkastet til rådskonklusioner vedrører de demografiske udfordringer, som med-
lemsstaterne står over for. Det kan konkluderes, at udfordringerne kan imødegås
ved at skabe balance mellem familie- og arbejdsliv for både mænd og kvinder. En
sådan balance mellem familie- og arbejdsliv skal gøre det muligt at nå målene om
en beskæftigelsesfrekvens på 75 pct. for mænd og kvinder i Europa 2020 strate-
gien. Den skal samtidig styrke den økonomiske udvikling i EU.
De seneste tal viser, at beskæftigelsesfrekvensen i Danmark er 78 pct. i gennem-
snit for både mænd og kvinder.
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres til at fremme beskæftigelsesmulig-
heder for arbejdstagerne samt mænds deltagelse i familielivet, lighed mellem
kvinder og mænd og balance mellem familie- og arbejdsliv.
De opfordres endvidere til at tage familiernes forskellige behov og præferencer i
betragtning, især når det drejer sig om udsatte familier, store familier og enlige
forsørgere.
Kommissionen opfordres til at støtte op om familiernes levevilkår. Det skal ske
gennem Europa 2020 strategiens flagskibsinitiativer og ved at videreudvikle stati-
stikker, indikatorer og forskning på området. Kommissionen opfordres endvidere
til i samarbejde med medlemslandene at foreslå et europæisk år for familier i
2014.
Fra dansk side ser regeringen også et behov for at styrke balancen mellem fami-
lie- og arbejdsliv for at opnå målene i Europa 2020 strategien og imødegå de de-
mografiske udfordringer. Regeringen lægger således vægt på, at familiepolitik
skal styrke alle typer familier og give familierne frihed til at indrette deres liv, som
de ønsker.
Regeringen agter derfor at tiltræde konklusionerne.
1447
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
I triodeklarationen fremhæves de store demografiske udfordringer, som medlems-
landene står over for. En af de store udfordringer er at øge kvindernes deltagelse
på arbejdsmarkedet, uden at de skal vælge mellem børn og karriere.
I triodeklarationen lægges der op til at fjerne hindringer for kvinders deltagelse på
arbejdsmarkedet, at øge ligestillingen mellem mænd og kvinder samt at give enli-
ge forsørgere og store familier bedre vilkår. Samtidig ønsker man familievenlige
politikker og praksisser på arbejdspladsen, fleksibel arbejdstid og fleksible orlovs-
ordninger samt dagtilbud af høj kvalitet.
Regeringen agter at tage triodeklarationen til efterretning.
Lone Dybkjær
syntes, det var udmærket, at man arbejder på at få en bedre
balance mellem familielivet og arbejdslivet, men så det gerne udformet mere
konkret, idet hun pegede på, at ikke al udvikling er lige familievenlig. Hun syn-
tes, man skal overlade til folk selv, hvor mange børn de vil have.
Socialministeren
erklærede sig enig med Lone Dybkjær i, at EU ikke skal
blande sig i, hvor mange børn de enkelte familier skal have, men lagde vægt
på, at familierne får frihed til selv at bestemme, hvordan de vil tilrettelægge
deres eget liv.
1448
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
9. Håndtering af børnefattigdom og fremme af børns trivsel
– Vedtagelse af rådskonklusioner
Rådsmøde 3099 – bilag 1 (samlenotat side 59)
Socialministeren:
Dagsordenens punkt 9 omhandler rådskonklusioner om be-
kæmpelse af børnefattigdom og fremme af børns trivsel.
I rådskonklusionerne understreges, at bekæmpelse af børnefattigdom kun kan
realiseres, hvis der tages hensyn til barnets familiesituation. Det fremhæves, at
forældres – og herunder enlige forældres – adgang til og fastholdelse på ar-
bejdsmarkedet samt adgang til sociale ydelser er afgørende faktorer til bekæm-
pelse af risiko for fattigdom blandt børn. Derudover understreges det, at mulighe-
den for at sende barnet i dagtilbud og sikre adgang til sundhedsydelser også er
vigtige faktorer.
Medlemsstaterne inviteres til at sætte fokus på aspekterne ved børnefattigdom i
deres nationale politikker. Rådskonklusionerne indeholder ikke konkrete forplig-
telser for de enkelte medlemsstater.
Regeringen agter at tiltræde konklusionerne.
Anne-Marie Meldgaard
mente, det var vigtigt at få noget at vide om, hvad
regeringen vil gøre for et bekæmpe fattigdom, ikke mindst i forhold til familier
med børn, idet der kan konstateres en stigende fattigdom herhjemme.
Socialministeren
sagde, at regeringen arbejdede på sit bidrag til Europa
2020 strategien vedrørende bekæmpelse af fattigdom, og vor egen plan
kommer efter sommerferien. Vi skal sætte målrettet ind for at hjælpe de fami-
lier og personer, der lever i fattigdom. Socialministeren tilføjede, at der er me-
get stor mobilitet, idet halvdelen af dem, der er fattige i dag, ikke er det om et
år. Det er den anden halvdel, vi skal koncentrere os om.
1449
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
10. Forslag til udkast til rådskonklusion om støtte til gennemførelse af
Den Europæiske Handicapstrategi 2010-2020: et nyt tilsagn om et
Europa uden barrierer
– Vedtagelse af rådskonklusioner
KOM (2010) 0636
Rådsmøde 3099 – bilag 1 (samlenotat side 61)
KOM (2010) 0636 – bilag 1 (Grund- og nærhedsnotat af 21/1-11
om EU’s handicapstrategi)
Socialministeren:
Dagsordenens punkt 10 omhandler rådskonklusioner om
gennemførelsen af den europæiske handicapstrategi i perioden 2012-2020.
Handicapstrategien sætter en overordnet ramme for implementeringen af FN's
handicapkonvention på europæisk plan. Strategien indeholder ikke i sig selv no-
gen konkrete initiativer, men er en opfordring til alle medlemsstaterne om at im-
plementere FN's handicapkonvention i de enkelte medlemsstater.
Strategien lanceres i forlængelse af, at EU tiltrådte konventionen den 23. decem-
ber 2010.
Med strategien opfordres således EU-institutionerne og medlemsstaterne til at
samarbejde for at opbygge et Europa for alle uden barrierer.
Der er ikke tale om konkrete krav til indsatsen nationalt, men i en europæisk kon-
tekst har vi mange fælles interesser og udfordringer i forhold til handicapområdet,
og jeg mener, at vi kan lære meget af hinanden. Der er også store forskelle, men
det er min vurdering, at strategien respekterer dette.
Handicapstrategien peger på otte hovedområder, hvor det er centralt at iværk-
sætte nationale tiltag. Det er tilgængelighed, deltagelse, ligebehandling, beskæfti-
gelse, uddannelse, social sikring, sundhed og foranstaltninger udadtil. Jeg er enig
i, at det er vigtige områder, som bør indgå i indsatsen i forhold til mennesker med
handicap.
Regeringen agter at tiltræde konklusionerne.
Lone Dybkjær
pegede på, at gennemførelsen af handicapstrategien er vigtig
for en række mennesker med handicap. Det er vigtigt for dem at få en form for
anerkendelse.
Socialministeren
var enig i, at vi skal blive bedre til at inddrage folk med
handicap.
1450
EUU, Alm.del - 2010-11 (1. samling) - Bilag 533: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde 10/6-11
35. Europaudvalgsmøde 10/6-11
12. Siden sidst
a) Orientering om en verserende sag ved EU-domstolen: C-155/10,
British Airways mod Williams m.fl.
EUU alm. del (09) – bilag 491 (notat om afgivelse af dansk
indlæg i sag)
Beskæftigelsesministeren:
Under dette punkt på dagsordenen vil jeg orientere
Europaudvalget om en retssag ved EU-domstolen, som regeringen deltager i: C-
155/10 Williams med flere. Jeg skal jo orientere om de sager, der er væsentlige.
Jeg henviser til den skriftlige orientering om sagen, som er oversendt til Euro-
paudvalget i forbindelse med, at regeringen afgav skriftlige indlæg.
Regeringen har den 14. april i år deltaget i den mundtlige forhandling ved EU-
Domstolen. Generaladvokaten forventes at fremsætte forslag til afgørelse den 16.
juni 2011.
Sagen handler om fortolkningen af begrebet ”årlig betalt ferie” i forhold til arbejds-
tidsdirektivets artikel 7.
Hovedsagen drejer sig i korthed om, hvorvidt piloter, der er ansat hos British Air-
ways, også har ret til tillæg for flyvetid og tid væk fra basen, når de holder ferie.
Regeringen har afgivet både skriftligt og mundtligt indlæg i sagen, fordi den rejser
spørgsmål om medlemslandenes ret til enten ved lov eller ved overenskomst at
fastlægge, hvilken betaling arbejdstagere har ret til under ferie.
Sagen kan få principiel betydning for Danmark, fordi det i Danmark i høj grad er
overladt til arbejdsmarkedets parter at fastlægge de nærmere ferierettigheder for
lønmodtagere, som er omfattet af en kollektiv overenskomst. Det sker selvfølgelig
under iagttagelse af internationale forpligtelser.
Derfor har den danske regering interveneret i sagen. Regeringen har både i sit
skriftlige og mundtlige indlæg argumenteret for, at EU-retten sikrer en feriebeta-
ling svarende til den normale løn i overensstemmelse med de kriterier for opnåel-
se og tildeling, som er fastsat i national lovgivning og/eller praksis.
Inden for de rammer er arbejdstidsdirektivet ikke til hinder for, at arbejdsmarke-
dets parter kan aftale, hvilke tillæg der skal og ikke skal indgå, når den normale
løn beregnes. Og hvordan den normale løn rent faktisk skal udregnes.
Regeringens indlæg skal ses i lyset af, at en snæver fortolkning af begrebet ”årlig
betalt ferie” kan betyde, at det nationale råderum indskrænkes, herunder at ar-
bejdsmarkedets parters aftalefrihed indskrænkes.
Regeringens indlæg er udarbejdet i samarbejde med arbejdsmarkedets parter.
1451