Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 554
Offentligt
Samlenotat vedr. en skærpelse af sanktionerne over for Syrien
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Den 9. maj vedtog EU en sanktionspakke bestående af: 1) våbenembargo, 2) forbud mod tilvejebringelse af
udstyr til intern repression, 3) indrejseforbud og 4) indefrysningsbestemmelser – de to sidste målrettet udvalgte
personer. Sanktionspakken er senest blevet udvidet den 23. august og omfatter nu 50 personer, herunder
præsident Assad, og 9 entiteter. I lyset af eskaleringen af volden under ramadanen, foreslår
udenrigsrepræsentanten, for at lægge maksimalt pres på regimet, dels at udvide kriterierne for, hvornår personer
og entiteter kan tilføjes de eksisterende lister og dels at indføre sanktioner mod den syriske oliesektor. Endelig vil
man delvist suspendere EU’s samarbejdsaftale med Syrien. Der forventes vedtaget rådsbeslutninger og -
forordning herom i skriftlig procedure.
2. Baggrund
Siden urolighederne i Syrien brød ud medio marts 2011 har landet været præget af store
folkelige protester mod regimet. Demonstranterne er blevet mødt med voldelige overgreb fra
regimets side. Den 31. juli, dagen før ramadanen, indledte det syriske regime en militær aktion
mod byen Hama, hvor der i længere tid havde været store demonstrationer. Regimet indsatte
her for første gang hæren mod demonstranterne med adskillige hundrede dræbte til følge.
Regimet havde hidtil alene anvendt de såkaldte sikkerhedsstyrker. Begivenhederne i Hama førte
til tre en halv uge, hvor der blev slået hårdt ned på en række byer, og demonstranterne har ikke
siden været i stand til, at mobilisere så store demonstrationer. Siden regimets offensiv mod
demonstranterne den 31. juli er adskillige hundrede blevet dræbt i en række byer, herunder i
havnebyen Lattakia, hvor også en palæstinensisk flygtningelejr blev angrebet. Parallelt med
angrebene gennemførte regimet en række anholdelser af centrale personer i front for
demonstrationerne. Nogle kilder vurderer, at urolighederne siden marts har kostet op mod
2200 personer livet. EU og Danmark har været aktive i bestræbelserne på, at lægge et bredt
internationalt pres på det syriske regime, og få regimet til at indlede en national dialog og
gennemføre reformer.
Danmark var således i april medforslagsstiller til en resolution vedtaget i FN’s
Menneskerettighedsrådet, der fordømte menneskerettighedskrænkelserne i Syrien og etablerede
en
opfølgningsmekanisme
i
form
af
en
landemission
under
FN’s
menneskerettighedskommissær, der skulle rapportere tilbage til Rådet. Efter vedtagelsen af
resolutionen trak Syrien sit kandidatur til medlemsskab af Menneskerettighedsrådet. Som
opfølgning på resolutionen fra april, vedtog FN’s Menneskerettighedsråd ved en særsamling
den 22.-23. august endnu en resolution, der i hårde vendinger fordømmer de grove og
systematiske
menneskerettighedskrænkelser
i
Syrien,
og
etablerede
en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
undersøgelseskommission, der skal undersøge krænkelserne, herunder eventuelle forbrydelser
mod menneskeheden.
Den 9. maj vedtog EU en sanktionspakke bestående af: 1) våbenembargo, 2) forbud mod
tilvejebringelse af udstyr til intern repression, 3) indrejseforbud og 4)
indefrysningsbestemmelser – de to sidste målrettet udvalgte personer. I første omgang var 13
centrale personer fra det syriske regime, der direkte eller indirekte var ansvarlige for
overgrebene mod den syriske civilbefolkning, påført listen. Formålet med sanktionerne var og
er at sende et klart signal til regimet om, at det syriske regimes kurs er helt uacceptabel, og
tilskynde til reelle reformer. Listen er senest blevet udvidet den 23. august og omfatter nu 50
personer, herunder præsident Assad og 9 entiteter. Sanktionerne udgør såkaldte smarte
sanktioner, og sigter ikke mod at ramme den syriske civilbefolkning.
De særdeles voldsomme overgreb førte den 3. august til, at FN’s sikkerhedsråd i enstemmighed
vedtog en formandsudtalelse, der fordømte det syriske regimes krænkelser af
menneskerettigheder og overgreb på civile i Syrien. Formandsudtalelsen blev fulgt op af en
orientering af Rådet en uge efter udtalelsen.
Det hidtil stærkeste signal fra det internationale samfund kom den 18. august, da USA og EU i
tæt koordinering erklærede, at præsident Assad har mistet sin legitimitet i den syriske
befolknings øjne og bør træde til side. Danmark var tæt involveret i processen op til
erklæringerne og har også udsendt en selvstændig udtalelse.
I forlængelse af erklæringerne og i bestræbelserne på at fastholde et maksimalt pres på regimet
afholdtes den 19. august på bl.a. dansk foranledning et ekstraordinært møde i EU’s politiske og
sikkerhedspolitiske komite. Det besluttedes her at arbejde videre med en udvidelse af EU’s
sanktioner overfor Syrien. De foreslåede skærpelser stiler dels mod at udvide kriterierne for,
hvornår personer og entiteter kan tilføjes de eksisterende lister til også at kunne tilføje personer
og entiteter, der nyder godt af regimets politik, og dels at indføre sanktioner mod den syriske
oliesektor. Det syriske regime eksporterer ca. 150.000 tønder olie om dagen, og indtægterne fra
olieindustrien udgør omkring 30 procent af regimets indtægter.
Endelig har de europæiske medlemmer af FN’s Sikkerhedsråd sammen med USA den 23.
august fremlagt et resolutionsforslag i rådet, indeholdende en række tiltag overfor det syriske
regime. Sikkerhedsrådet diskuterer nu forslaget.
Af hensyn til behovet for at lægge størst muligt pres på det syriske regime lægges op til en
meget snarlig vedtagelse af de skærpede EU-sanktioner.
3. Hjemmelsgrundlag
Rådet forventes i henhold til TEU artikel 29 og TEUF artikel 215 at vedtage restriktive
foranstaltninger over for Syrien.
4. Nærhedsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Det forventes at de skærpede sanktioner over for Syrien vedtages i skriftlig procedure.
Skærpelserne omfatter dels en udvidelse af kriterierne for, hvornår personer og entiteter kan
tilføjes de eksisterende lister til også at kunne tilføje personer og entiteter, der nyder godt af
regimets politik og dels en udvidelse af sanktionsregimet til at omfatte Syriens oliesektor.
Sanktionerne mod oliesektoren vedrører et forbud mod olieimport fra Syrien. Endelig vil man
delvist suspendere EU’s samarbejdsaftale med Syrien fra 1977.
Formålet med skærpelserne af sanktionerne og suspensionen af samarbejdsaftalen over for
Syrien er at sende et stærkt signal til regimet om, at den voldelige undertrykkelse af
befolkningen er uacceptabel, samt at svække det syriske regimes indkomster.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
Sagen må forventes at have statsfinansielle konsekvenser i forbindelse med myndighedernes
administration af notifikations- og autorisationsregimer og forbud for såvel produkter samt
finansielle overførsler. Forordningen implementeres og håndhæves efter den gældende
ressortfordeling mellem de danske myndigheder.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring
10. Regeringens foreløbige holdning
Den danske regering har udtalt stærk fordømmelse af det Syriske regimes overgreb på
civilbefolkningen, og støtter indførelsen af målrettede EU-sanktioner, som led i at lægge størst
muligt pres på regimet. Den danske regering erklærede den 18. august, at Assad er illegitim og
bør træde til side.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning i EU til udvidelsen af sanktionerne mod Syrien.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Syrien blev senest forelagt for Folketingets Europaudvalg den 13. juli (skriftligt) i forbindelse
med Rådsmødet den 18. juli.