Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 80
Offentligt
914927_0001.png
914927_0002.png
914927_0003.png
914927_0004.png
914927_0005.png
Implementering af EU's indre markedslovgivning1. IndledningRettidig og korrekt implementering af EU-lovgivning er af afgørende be-tydning for, at det indre marked fungerer. Kommissionen offentliggørhvert halve år en resultattavle, et såkaldt indre markeds scoreboard, overmedlemsstaternes implementering af EU’s indre markedslovgivning.Regeringen har i forbindelse med handlingsplanen for et mere åbent ogsikkert indre marked besluttet, at Folketinget fremover skal orienteres omDanmarks placering på resultattavlen samt om antallet af nye nationaleregler, som Danmark og de øvrige medlemslande har meddelt Kommissi-onen, at de ønsker at indføre. Formålet er at sikre et fortsat politisk fokuspå effektiv og korrekt implementering af EU’s indre markedslovgivning iDanmark.2. EU’s resultattavle over rettidig implementering af EU-lovgivningKommissionen har siden 1997 udgivet en resultattavle over medlemssta-ternes implementering af EU’s indre markedslovgivning. Det EuropæiskeRåd besluttede i 2001, at andelen af direktiver, der ikke er implementeretkorrekt eller til tiden, ikke må overstige 1,5 % af den samlede indre mar-kedslovgivning. I 2007 besluttede Det Europæiske Råd at nedsætte denneandel til 1 % med effekt fra 2009.Den seneste resultattavle blev offentliggjort den 21. september 2010. Afresultattavlen fremgår det, at Danmark pr. 10. maj 2010 manglede at im-plementere 3 direktiver inden for den fastsatte tidsfrist. Dette svarer til etimplementeringsunderskud på 0,2 %.Som det fremgår af nedenstående tabel, har Danmarks implementerings-underskud i alle år været mindre end EU’s fastsatte mål på henholdsvis1,5 % og 1 %. Danmark har særligt i de seneste år nedbragt andelen af di-rektiver, der ikke implementeres til tiden.
2/5
Figur 1: Andel direktiver som Danmark ikke har notificeret til tiden i perioden 2001-20101,41,21Procent
0,80,60,40,20Apr Okt Apr Okt Apr Jul Juni Dec Juni Nov Maj Nov Maj Nov Maj Nov Maj01 01 02 02 03 04 05 05 06 06 07 07 08 08 09 09 10Andel direktiver Danmark ikke har notificeret til tiden i perioden2001-2010
Baseret på tal fra Kommissionens Scoreboard nr. 8-21
Det seneste danske implementeringsresultat er sammen med Maltas resul-tat det bedste i EU. Som det fremgår af nedenstående figur er Slovakiet,Finland, Letland, Litauen og Slovenien at finde på de næste pladser i re-sultattavlen, mens eksempelvis Sverige og Tyskland har et lidt højere im-plementeringsunderskud. Dog befinder de sig alle inden for det under-skudsmål på 1 %, som det Europæiske Råd fastsatte i 2007 (markeret vedden horisontale linie). Polen, Portugal og Grækenland har derimod et im-plementeringsunderskud på omkring 2 %. Som det fremgår af figuren,befinder 7 lande sig over EU’s mål om et implementeringsunderskud påmaksimalt 1 %.Figur 2: Andel direktiver fordelt på medlemsstater som ikke er notificeret til tiden pr.10. maj 20103,0%2,5%2,0%Procent
1,5%1,0%0,5%0,0%DK MT SK FI LV LT SI BG NL BE ES HU RO UK SE DE EE IE AT IT FR CY CZ LU PL PT EL(3) (3) (5) (6) (8) (8) (8) (9) (9) (10) (10) (10) (10) (10) (12) (13) (14) (14) (16) (17) (18) (18) (23) (23) (27) (31) (36)Andel direktiver der ikke er notificeret inden for den fastsatte tidsfrist pr. 10 maj 2010
Baseret på tal fra Kommissionens Scoreboard nr. 21
EU’s gennemsnitlige implementeringsunderskud har de seneste år væretfaldende, og EU opnåede i november 2009 sit hidtil laveste gennemsnitli-ge implementeringsunderskud på 0,7 %. I maj 2010 var det samlede un-
3/5
derskud dog steget til 0,9 %, hvilket stadig ligger under målet om et un-derskud på maksimalt 1 %.3. Korrekt implementering af EU-lovgivningKommissionen måler ikke kun implementeringsunderskuddet som antal-let af direktiver, der ikke er implementeret til tiden. Kommissionen serogså på antallet af direktiver, hvor Kommissionen har påbegyndt en trak-tatkrænkelsessag som følge af, at national lovgivning eller administrativpraksis vurderes at være i modstrid med EU-reglerne.I Danmark er antallet af indre markedsdirektiver, hvor Kommissionen harpåbegyndt en traktatkrænkelsessag, højere end antallet af direktiver, derikke er implementeret til tiden, idet Danmark pr. maj 2010 havde ottetraktatkrænkelsessager og tre direktiver, der ikke er implementeret til ti-den. Målt tilsammen er Danmarks implementeringsunderskud stadig un-der EU’s underskudsmål på 1 %. EU’s gennemsnitlige underskud for bå-de rettidig gennemførelse og korrekt implementering er på 1,7 %.Polen, Italien og Grækenland har det højeste antal af direktiver, hvorKommissionen har påbegyndt en traktatkrænkelsessag på grund af, atlandenes lovgivning eller administrative praksis vurderes at være i mod-strid med EU-reglerne.4. TraktatkrænkelsessagerTraktatkrænkelsessager indledes i de tilfælde, hvor Kommissionen vurde-rer, at en medlemsstat ikke opfylder sine forpligtelser i medfør af trakta-ten. Det være sig i tilfælde af, at et direktiv ikke er implementeret til ti-den, at direktivet ifølge Kommissionen er ukorrekt implementeret samtved utilstrækkelig håndhævelse.I regi af det indre marked har Danmark 25 verserende traktatkrænkelses-sager pr. 10. maj 2010. Det er relativt få sager set i forhold til de øvrigemedlemsstater. Cypern (13), Slovenien (17), Letland (17), Litauen (18),Finland (18) og Estland (19) er de lande, der har færrest verserende sager,hvorimod Belgien (111) og Grækenland (94) har det højeste antal.Af nedenstående figur fremgår det, at antallet af traktatkrænkelsessager iDanmark overordnet set har været faldende siden 2005. Dog er der pr.maj 2010 en svag stigning i antallet af sager sammenlignet med novem-ber 2009.
4/5
Figur 3: Antal traktatkrænkelsessager i Danmark fra 2005-2010353025Antal
20151050Maj 05 Nov 05 Maj 06 Nov 06 Maj 07 Nov 07 Apr 08 Nov 08 Maj 09 Nov 09 Maj 10Antal traktatkrænkelsessager i Danmark perioden 2005-2010
Baseret på tal fra Kommissionens Scoreboard nr. 14-21
Ser man på medlemsstaternes håndtering af traktatkrænkelsessager, tagerdet i gennemsnit 26,7 måneder, før sagen er løst eller henvist til EU-Domstolen. I Danmark er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på 34måneder. Sammen med Frankrig har Danmark den længste sagsbehand-lingstid i EU. Den lange sagsbehandlingstid i Danmark skyldes den cen-traliserede og grundige håndtering internt i regeringen (Juridisk Special-udvalg, EU-udvalget og Regeringens Udenrigspolitiske Udvalg), idet re-geringen prioriterer en grundig behandling, før vi svarer Kommissionen.På den anden side bidrager selv samme koordineringssystem til de godedanske implementeringsresultater, idet systemet er funderet på en grundigkoordination af den danske holdning til enhver EU-retsakt forud for ved-tagelsen. Før forhandlingerne påbegyndes, koordineres og fastlæggesholdningen internt i regeringen, ligesom der hentes mandat fra Folketin-get. Når en EU-retsakt er vedtaget, har regeringen således allerede man-dat til og er dermed i udgangspunktet klar til at implementere den pågæl-dende retsakt. Dette er formentlig medvirkende til de gode danske resul-tater på implementeringssiden.For mere information om danske traktatkrænkelsessager henvises tilUdenrigsministeriets seneste oversigt over retssager ved EU-domstolen,som Danmark deltog i, og traktatkrænkelsessager mod Danmark i 2009.Oversigten er oversendt til Folketinget i maj 2010.5. Nye nationale regler af relevans for det indre markedEU’s medlemsstater er forpligtiget til at underrette (notificere) Kommis-sionen om ny national lovgivning, der regulerer tekniske forskrifter forvarer og informationssamfundets tjenester. Denne procedure sker i hen-hold til direktiv 98/34/EF. Formålet er at sikre åbenhed om og mulighedfor forudgående kontrol af nye tekniske forskrifter, således at disse ikkeskaber handelshindringer i EU’s indre marked. Proceduren kaldes ogsåfor informationsproceduren.
5/5
Danmark notificerede i første halvår af 2010 19 nye regler i henhold tilinformationsproceduren. I hele EU har der i alt været 393 notifikationeraf nationale regler i samme periode. De medlemsstater, der står for dethøjeste antal notifikationer, er Frankrig og derefter Storbritannien, Tysk-land og Polen.Figur 4: Antal nye nationale regler fordelt på medlemsstater i første halvdel af 201070605040302010026 2523 21 21 2120 20 19 19 19129981377664433332258
Luxembourg
Sverige
Cypern
EFTA
UK
Rumænien
Frankrig
Tjekkiet
Ungarn
Grækenland
Slovenien
Danmark
Slovakiet
Tyskland
Bulgarien
Antal nye nationale regler af relevans for det indre marked - første halvår 2010
Baseret på tal fra Kommissionens Report on the application of Directive 98/34/EC – first half 2010
Som det fremgår af nedenstående figur, sker de fleste notifikationer påområderne fødevare- og landbrugsprodukter samt byggevarer. Dernæstfølger områder som transport, telekommunikation og miljø.Figur 5: Andel af nye regler fordelt på sektorer i første halvdel 2010
Notifikationer fordelt på sektorer6%6%3% 2%19%
Landbrug, fiskeri og fødevarerByggevarerTransportTelekommunikationMiljø
6%
Informationssamfundets tjenesterTekniske produkter
7%19%7%
Varer og andetBolig og fritidsrelaterede produkterEnergi, mineraler og træFarmaceutiske produkter og kosmetik
7%9%
9%
KemikalierSundhed og medicinske produkter
Baseret på tal fra Kommissionens Report on the application of Directive 98/34/EC –first half 2010
Portugal
Spanien
Belgien
Letland
Holland
Finland
Estland
Litauen
Tyrkiet
Polen
Østrig
Malta
Italien
Irland