Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 87
Offentligt
916320_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 28.9.2010
K(2010) 6619 endelig
KOMMISSIONENS DELEGEREDE FORORDNING (EU) Nr. …/…
af 28.9.2010
om supplering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/30/EU for så vidt angår
energimærkning af fjernsyn
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916320_0002.png
BEGRUNDELSE
1) B
AGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Europa-Parlamentets og Rådets omarbejdede energimærkningsdirektiv
1
bemyndiger
Kommissionen til at vedtage delegerede retsakter om angivelse af energirelaterede produkters
energi- og ressourceforbrug under deres anvendelse ved hjælp af mærkning og standardiserede
produktoplysninger. Direktivet pålægger Kommissionen at vedtage sådanne foranstaltninger
for produkter med ækvivalente funktionelle egenskaber, der rummer betydelige muligheder for
at spare energi og i givet fald andre ressourcer, og som har stor spredning i de relevante
præstationsniveauer. Der er foretaget en teknisk, miljømæssig og økonomisk analyse af
fjernsyn
2
(i det følgende benævnt "forberedende undersøgelse") og en konsekvensanalyse,
hvori det konkluderes, at begge disse betingelser er opfyldt. Fjernsyn bør derfor være omfattet
af en delegeret retsakt i henhold til det omarbejdede energimærkningsdirektiv.
Fjernsyn har en væsentlig indvirkning på miljøet i EU, hovedsagelig som følge af elforbruget i
brugsfasen. Det er ikke blot antallet af fjernsyn, der vokser, men også den gennemsnitlige
skærmstørrelse. Forbrugerne har imidlertid ikke adgang til pålidelige, letforståelige
oplysninger om fjernsyns elforbrug, hvilket resulterer i et uigennemsigtigt marked, som ikke
tilskynder producenterne til at anvende teknologi, der kan reducere energiforbruget. Formålet
med dette initiativ er derfor at skabe en harmoniseret ordning for energimærkning og angivelse
af standardiserede produktoplysninger, som gør markedet mere gennemskueligt og tilskynder
til innovation. Ifølge konsekvensanalysen af de foranstaltninger, der er omfattet af politikkerne
om miljøvenligt design og energimærkning
3
, kan energimærkning medføre besparelser i
elforbruget på mindst 15 TWh om året, når vi når 2020, i tillæg til de besparelser, der forventes
som følge af gennemførelsen af Kommissionens forordning (EF) nr. 642/2009 om krav til
miljøvenligt design af fjernsyn
4
.
Generel baggrund
Den forberedende undersøgelse viste, at det vigtigste aspekt, når det gælder om at forbedre
fjernsyns miljøpræstationer, er elforbruget i tændt tilstand. Der findes allerede nu
omkostningseffektive teknologier på markedet, som reducerer elforbruget til produkter med
ækvivalente funktionelle egenskaber betydeligt. Disse teknologier vinder dog ikke
tilfredsstillende udbredelse på markedet ved hjælp af markedskræfterne alene, fordi:
– fjernsyns elforbrug ikke har været en afgørende faktor for forbrugernes beslutning om,
hvilket apparat de vil købe
– der ikke findes lettilgængelige og letforståelige oplysninger om elforbrug, relaterede
driftsomkostninger og potentielle elbesparelser, og der næsten ikke er nogen
opmærksomhed om dette spørgsmål
– der stort set ikke findes nogen incitamenter til at optimere elforbruget.
Derfor realiseres mulighederne for at forbedre fjernsyns energieffektivitet på en
omkostningseffektiv måde sjældent.
Det forventes ikke, at de eksisterende foranstaltninger på EU-niveau og i medlemsstaterne vil
1
2
3
4
EUT L 153 af 18.6.2010, s. 1.
Foreligger på http://www.ecotelevision.org.
SEK(2009) 1011, foreligger på http://ec.europa.eu/energy/efficiency/ecodesign/legislation_en.htm.
EUT L 191 af 23.7.2009, s. 42.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916320_0003.png
kunne udbedre dette markedssvigt. Hvis der ikke træffes yderligere specifikke foranstaltninger,
forventes elforbruget til fjernsyn derfor at stige fra ca. 60 TWh i 2005 til 132
5
TWh i 2020 i
EU-27, hovedsagelig fordi forbrugerne går over til større skærme, og der købes og installeres
flere fjernsyn i husholdningerne. Det skønnes, at de krav til miljøvenligt design vedrørende
elforbruget til fjernsyn i tændt tilstand og standbytilstand, som er fastsat i Kommissionens
forordning (EF) nr. 642/2009, i sig selv vil medføre en reduktion af elforbruget på 28 TWh om
året, når vi når 2020. Det er derfor nødvendigt med yderligere EU-foranstaltninger.
Det skønnes, at en energimærkningsordning i henhold til det omarbejdede energi-
mærkningsdirektiv vil kunne føre til yderligere elbesparelser på mindst 15 TWh, når vi når
2020, og at energimærkning og kravene til miljøvenligt design som fastsat i Kommissionens
forordning (EF) nr. 642/2009 tilsammen vil kunne reducere elforbruget med mindst 43 TWh,
når vi når 2020.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Foruden Kommissionens forordning (EF) nr. 642/2009 tager følgende retsakter sigte på
fjernsyns miljøpræstationer:
– Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/96/EF
6
af 27. januar 2003 om affald af
elektrisk og elektronisk udstyr
– Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/95/EF
7
af 27. januar 2003 om begrænsning af
anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr
– Kommissionens beslutning 2009/300/EF
8
af 12. marts 2009 om opstilling af reviderede
miljøkriterier for tildeling af Fællesskabets miljømærke til tv-apparater
– Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/95/EF
9
af 12. december 2006 om tilnærmelse
af medlemsstaternes lovgivning om elektrisk materiel bestemt til anvendelse inden for visse
spændingsgrænser.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Det omarbejdede energimærkningsdirektiv er et vigtigt instrument til at nå målet om at øge
energieffektiviteten i EU med 20 %, når vi når 2020, og gennemførelsen af direktivet
prioriteres derfor også højt i handlingsplanen for energieffektivitet
10
. Derudover vil
gennemførelsen af direktivet bidrage til at nå EU's mål for reduktion af drivhusgasemissioner.
Den delegerede forordning om energimærkning af fjernsyn vil bidrage væsentligt til
reduktionen af drivhusgasemissioner og er desuden fuldt ud i tråd med handlingsplanen for
bæredygtigt forbrug, bæredygtig produktion og en bæredygtig industripolitik. I den europæiske
økonomiske genopretningsplan
11
, fremhæves energieffektivitet desuden som en af
hovedopgaverne, bl.a. ved hurtig ibrugtagning af produkter med stort potentiale for
energibesparelser, f.eks. fjernsyn.
2) H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
Høringsmetoder, hovedmålgrupper og respondenternes overordnede profil
5
6
7
8
9
10
11
Heraf 130 TWh i tændt tilstand og 2 TWh i standbytilstand/slukket tilstand.
EUT L 37 af 13.2.2003, s. 24.
EUT L 37 af 13.2.2003, s. 19.
EUT L 82 af 28.3.2009, s. 3.
EUT L 374 af 27.12.2006, s. 10.
KOM(2006) 545.
KOM(2008) 800.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916320_0004.png
Eksperter og interesserede parter er blevet hørt allerede fra iværksættelsen af den forberedende
undersøgelse, og sammen med kravene til miljøvenligt design er energimærkning desuden
blevet drøftet i "konsultationsforummet for miljøvenligt design", som blev oprettet ved direktiv
2009/125/EC om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design af energirelaterede
produkter
12
. Konsultationsforummet er sammensat af eksperter fra medlemsstaterne med en
afbalanceret deltagelse af repræsentanter for de berørte parter, dvs. ikke-statslige forbruger- og
miljøorganisationer,
detailhandlere
og
fremstillingsindustrien.
mødet
i
konsultationsforummet den 16. oktober 2008 forlagde Kommissionens medarbejdere et
arbejdsdokument med forslag til en energieffektivitetsskala for fjernsyn. I marts 2009
tilsluttede det forskriftsudvalg, der er nedsat i henhold til det "gamle" energimærkningsdirektiv
92/75/EØF, sig et udkast til Kommissionens direktiv om energimærkning af fjernsyn, som
Europa-Parlamentet gennemgik og forkastede af årsager, som navnlig vedrørte selve etikettens
udformning (dvs. benævnelsen af energieffektivitetsklasserne).
I februar og marts 2010 blev der gennemført en eksperthøring om et udkast til en delegeret
forordning om supplering af det omarbejdede energimærkningsdirektiv. Dette udkast bygger på
det udkast, som forskriftsudvalget tilsluttede sig i marts 2009, men det indeholder de nye
elementer, som kræves i henhold til det omarbejdede energimærkningsdirektiv, herunder en
tilpasning af etikettens udformning (benævnelse af energieffektivitetsklasser, der er "bedre"
end energieffektivitetsklasse "A"). Det blev desuden foreslået, at energieffektivitetsskalaen
opgraderes et trin, således at energieffektivitetsklasse "A" bliver energieffektivitetsklasse "B",
hvilket også blev foreslået i udkastet fra marts 2009.
Alle de relevante arbejdsdokumenter blev tilsendt eksperterne og de berørte parter og
offentliggjort inden for rammerne af Kommissionens CIRCA-system sammen med de berørte
parters skriftlige kommentarer. Initiativet blev desuden drøftet ved adskillige lejligheder, f.eks.
under Kommissionens møder med de berørte parter og medlemsstaterne og med internationale
partnere, som f.eks. USA (navnlig Californien), Japan og Australien, og inden for rammerne af
IEA's gennemførelsesaftale om effektiv anvendelse af elektrisk slutbrugerudstyr
("Implementing Agreement on Efficient Electrical End-Use Equipment"). Udkastet til den
delegerede forordning er blevet meddelt WTO/TBT for at sikre, at der ikke indføres
handelshindringer.
Sammenfatning af svarene og hvordan der er taget hensyn til dem
De berørte parter og medlemsstaterne går generelt ind for en ordning for energimærkning af
fjernsyn, som er i overensstemmelse med det omarbejdede energimærkningsdirektiv.
Kommissionen modtog følgende kommentarer til forordningens vigtigste punkter under den
høring om udkastet til den delegerede forordning, der fandt sted i februar og marts 2010.
Energieffektivitetsskalaen
Langt de fleste af de medlemsstater, der bidrog med kommentarer, foreslog i lighed med de
ikke-statslige miljø- og forbrugerorganisationer en yderligere opgradering af
energieffektivitetsskalaen, ved at der tilføjes endnu en klasse, dvs. en opgradering med to
klasser sammenlignet med det udkast, som forskriftsudvalget tilsluttede sig i marts 2009, fordi
de seneste markedsoplysninger viser, at der allerede findes to modeller, som ville opfylde
kravene til energieffektivitetsklasse "A+" efter den skala, der blev foreslået i februar 2010.
Desuden bør de energieffektivitetsklasser, som er bedre end "A", indsnævres for at lette en
hurtigere omstilling af markedet.
Sammenslutningen af tv-fabrikanter og flere producenter med mindre produktion/salgsvolumen
('mindre producenter') mente, at det var acceptabelt at opgradere skalaen med én klasse i
forhold til det udkast, som forskriftsudvalget tilsluttede sig i marts 2009, men at en opgradering
med to klasser var for ambitiøs. De mindre producenter frygter, at de kan få svært ved at skaffe
de skærme fra udstyrsfabrikanterne, som er nødvendige for at opfylde kravene til en højere
12
EUT L 285 af 31.10.2009, s. 10.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916320_0005.png
energieffektivitetsklasse, fordi de nyeste skærme måske først ville blive gjort tilgængelige for
fabrikanter, som bestiller store mængder. Dette kunne betyde, at de mindre producenter stilles
dårligere på markedet. De øvrige berørte parter og medlemsstaternes repræsentanter fandt dog
generelt ikke, at dette var en gyldig grund til ikke at opgradere skalaen med to klasser. Der blev
desuden fremført det argument, at det ville koste mere pr. produkt at nydesigne modeller,
således at de opfylder kravene til de højere energieffektivitetsklasser, for de mindre
producenter, hvilket yderligere forringer deres konkurrencestilling i forhold til storproducenter.
Den delegerede forordning følger forslaget om at opgradere energieffektivitetsskalaen og
skærpe kravene til de energieffektivitetsklasser, der er højere end "A", således at det
energieffektivitetsindeks, der skal til for at opfylde kravene til klasse "A" og "B", nu er
henholdsvis 0,30 og 0,42 i stedet for 0,50 og 0,64 sammenlignet med det udkast, som
forskriftsudvalget tilsluttede sig i marts 2009. For at tage hensyn til artikel 10, stk. 3, i
energimærkningsdirektivet, som fastsætter, at Kommissionen også skal vurdere retsaktens
virkning
for
producenternes
omkostninger
og
konkurrenceevne,
opgraderes
energieffektivitetsindekset i mellemskalaen "kun" med én klasse sammenlignet med
ovennævnte udkast, og grænsen for den laveste energieffektivitetsklasse G fastholdes på
energieffektivitetsindeks 1,00.
Hvad tidsplanen angår, argumenterede leverandørerne for, at indførelsen af etiketter med
effektivitetsskalaer fra A+ til F, A++ til E og A+++ til D bør udskydes, fordi den første
etiketudformning kun vil være anvendelig i lige omkring et år. Den delegerede forordning tager
hensyn til dette ønske ved at gøre etiketformaterne A+ til F, A++ til E og A+++ til D
obligatoriske i henholdsvis 2014, 2017 og 2020.
Endvidere ønskede de mindre producenter, at der blev taget hensyn til indbygning af harddisk
og en eller flere tunere, når energieffektivitetsindekset beregnes, fordi dette øger
funktionsegenskaberne eller ydelsen og måske medfører bedre samlede miljøpræstationer i
forhold til en situation, hvor sådanne ekstrafunktioner skulle varetages af "eksterne" apparater.
Hvis der ikke tages hensyn til indbyggede ekstrafunktioner, vil det først og fremmest påvirke
mindre producenter, fordi sådanne funktioner navnlig er vigtige som designkoncept for disse
producenter. Derfor indeholder beregningen af energieffektivitetsindekset et ekstra tillæg på 4
watt for en indbygget harddisk og 4 watt for en (eller flere) ekstra indbyggede tunere.
Etikettens størrelse
Nogle af de berørte parter påpegede, at den foreslåede etiketstørrelse ville være for stor til små
skærme, og at det skulle være tilladt at anvende en mindre etiket.
Den foreslåede størrelse er imidlertid den størrelse, der mindst skal til, for at slutbrugerne kan
genkende etiketten og læse indholdet. Størrelsen blev derfor ikke ændret, men for skærme, som
har en størrelse svarende til en skærmdiagonal på 32 tommer eller derunder, er der mulighed
for at anvende en etiket med transparent baggrund i stedet for hvid.
Tidsplan
Fabrikanterne og detailhandlerne mente, at der var behov for en overgangsperiode på mindst 4
måneder fra den dato, hvor etiketten skal tages i anvendelse første gang (12 måneder efter
offentliggørelsen i EUT), og den dato, hvor det er obligatorisk at angive de nye
energieffektivitetsklasser i reklamer og teknisk salgsmateriale. Denne overgangsperiode skulle
være nødvendig for, at de kan tilpasse og offentliggøre deres salgsmateriale, kataloger eller
websteder. Udkastet til den delegerede forordning tager derfor højde for dette ønske.
Ekspertbistand
Relevante videnskabs-/ekspertområder
Den forberedende undersøgelse har resulteret i en relevant analyse, som er nødvendig for
etableringen af en mærkningsordning. Den blev gennemført af et konsortium af eksterne
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916320_0006.png
eksperter på vegne af Kommissionens Generaldirektorat for Energi (GD ENER).
Væsentligste organisationer/eksperter, der er blevet hørt
Den forberedende undersøgelse blev udført i en åben procedure, hvor der blev taget hensyn til
bidrag fra relevante interessenter, herunder producenter og producentsammenslutninger, ikke-
statslige miljøorganisationer og forbruger- og detailhandelssammenslutninger, eksperter fra
EU- og EØS-lande og internationale organisationer, som f.eks. Det Internationale
Energiagentur (IEA). Udkastet til foranstaltning blev meddelt WTO inden for rammerne af
TBT-aftalen.
Sammendrag af rådgivning, der er modtaget og anvendt
Der blev ikke peget på potentielt alvorlige risici, som kan gøre uoprettelig skade.
Den markedsanalyse og tekniske og økonomiske undersøgelse, som er gennemført inden for
rammerne af den forberedende undersøgelse, er mundet ud i en række henstillinger vedrørende
krav til miljøvenligt design og miljømærkning. Disse henstillinger blev anvendt som grundlag
for fremsættelsen af de forslag til energieffektivitetsklasser, som blev sendt til offentlig høring.
Midler til at gøre eksperternes råd offentligt tilgængelige
Der blev oprettet en særlig hjemmeside for den forberedende undersøgelse, hvor foreløbige
resultater og andet relevant materiale blev offentliggjort regelmæssigt for rettidig høring af de
berørte parter og indsendelse af bidrag. De berørte parters skriftlige bemærkninger er opført på
en liste i de endelige rapporter. Der blev gjort reklame for hjemmesiden på det tidligere
Generaldirektorat for Energi og Transports hjemmeside (nu GD ENER) og Generaldirektoratet
for Erhvervspolitiks hjemmeside.
Konsekvensanalyse
Der blev foretaget en analyse af virkningerne, og der blev overvejet flere muligheder for,
hvordan man kan mindske miljøbelastningen fra fjernsyn, og navnlig deres effektforbrug i
tændt tilstand:
Model 1: Intet EU-indgreb
Model 2: Selvregulering
Model 3: Kun energimærkning af fjernsyn
Model 4: Kun krav til miljøvenligt design
Model 5: En kombination af krav til miljøvenligt design og energimærkning.
Model 1-4 blev forkastet, fordi det med disse modeller kun i begrænset omfang ville kunne
lykkes at skabe et gennemskueligt marked, højne forbrugernes bevidsthed og skabe
incitamenter til innovation. Markedssvigtet ville ikke blive udbedret, og forbedringer af
energieffektiviteten og innovation ville ske langsommere, end det er ønskeligt.
Med model 5 ville de forbedringer, som kan opnås med den eksisterende omkostningseffektive
teknologi kunne virkeliggøres ved hjælp af kravene til miljøvenligt design, samtidig med at
energimærket vil kunne skabe incitamenter til investering i nye energieffektive teknologier.
Disse teknologier vil lettere kunne vinde udbredelse på markedet og dermed sikre en hurtig
markedsomstilling.
Analysen af virkningerne af de forskellige modeller fører til den konklusion, at en kombination
af kravene til miljøvenligt design og energimærkning vil få følgende resultater:
– Mærkningsordningen gør markedet gennemskueligt for forbrugerne og giver producenterne
incitament til at investere i energieffektive innovationer.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Kravene til miljøvenligt design medfører en omkostningseffektiv udnyttelse af potentialet
for at reducere effektforbruget til fjernsyn i tændt tilstand.
– De samlede virkninger medfører en omstilling af markedet, der, når vi når 2020, vil kunne
give væsentlige besparelser i det årlige elforbrug til fjernsyn i tændt tilstand (43 TWh -
mere end Rumæniens samlede elforbrug), forudsat at der opnås en forbedring som følge af
energimærkning på 4 % om året. Samlet svarer det til en reduktion i CO
2
-udslippet på 17,2
mio. tons i forhold til status quo, som uden tiltag fører til et forventet elforbrug til fjernsyn i
tændt tilstand på 130 TWh i 2020.
– Der skabes klare lovrammer, hvilket sikrer fair konkurrence.
– Man undgår unødigt store byrder og ekstraomkostninger for producenterne, idet der ved
hjælp af overgangsperioder er taget behørigt hensyn til tidsrammerne for nydesign,
innovation og afkastet af investeringerne.
3) F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Summary of the proposed action
Foranstaltningen fastsætter nye obligatoriske krav til, hvilke oplysninger leverandører skal
give, når de bringer fjernsyn i omsætning, og til, hvilke oplysninger forhandlerne skal give på
salgsstedet eller ved fjernsalg, som f.eks. via kataloger eller internettet. De detaljerede krav
svarer til de bestemmelser, der er fastsat i det omarbejdede energimærkningsdirektiv, inklusive
energimærkets format.
Det skal navnlig bemærkes, at anvendelsesområdet er rettet ind efter anvendelsesområdet for
Kommissionens forordning (EF) nr. 642/2009, som omfatter tv-apparater (skærmenhed og
tuner, der sælges som en samlet enhed) og tv-monitorer (kun skærmenhed), men ikke
computerskærme.
Energieffektivitetsskalaen defineres i form af et energieffektivitetsindeks som følger:
Energieffektivitetsklasse
A+++ (mest effektiv)
A++
A+
A
B
C
D
E
F
G
Energieffektivitetsindeks
EEI < 0.10
0,10 ≤ EEI < 0,16
0,16 ≤ EEI < 0,23
0,23 ≤ EEI < 0,30
0,30 ≤ EEI < 0,42
0,42 ≤ EEI < 0,60
0,60 ≤ EEI < 0,80
0,80 ≤ EEI < 0,90
0,90 ≤ EEI < 1,00
1,00 ≤ EEI
Energieffektivitetsindekset defineres i overensstemmelse med Kommissionens forordning (EF)
nr. 642/2009, og bygger hovedsagelig på fjernsynets målte effektforbrug i tændt tilstand og
fjernsynsskærmens størrelse.
Den oprindelige obligatoriske udformning af etiketten anvender en "A-G"-skala, men hvis
fabrikanten kan producere et mere energieffektivt apparat, er det tilladt at angive et "A+" på
etiketten. Dette obligatoriske format opgraderes hvert tredje år, dvs. i 2014, 2017 og 2020, hvor
der tilføjes yderligere energiklasser til etiketten, henholdsvis "A+", "A++" og "A+++", idet
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
farvekoden for de enkelte energiklasser "nedgraderes". De enkelte modellers indplacering i
energieffektivitetsskalaen forbliver dog uforandret.
Målemetoderne og kontrolprocedurerne med henblik på markedsovervågning er fuldt ud
tilpasset efter Kommissionens forordning (EF) nr. 642/2009.
Retsgrundlag
Udkastet til den delegerede forordning gennemfører det omarbejdede energimærkningsdirektiv,
særlig artikel 11, som er baseret på artikel 194 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde.
Subsidiaritetsprincippet
Hvis hver medlemsstat for sig vedtager forskellige energimærkningsforanstaltninger for
fjernsyn, hindres varernes frie bevægelighed i EU. Sådanne foranstaltninger bør derfor
harmoniseres. I overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet er det derfor hensigtsmæssigt,
at de pågældende foranstaltninger vedtages på EU-plan.
Proportionalitetsprincippet
I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet går denne foranstaltning ikke ud over,
hvad der er nødvendigt for at opfylde målet.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslået reguleringsmiddel: delegeret forordning.
Den foreslåede foranstaltning er en delegeret forordning vedtaget af Kommissionen (i henhold
til det omarbejdede energimærkningsdirektiv), fordi foranstaltningens mål bedst kan nås ved
hjælp af fuldt ud harmoniserede krav, herunder rettidig ikrafttrædelse i hele EU, hvilket sikrer
fri bevægelighed for fjernsyn, der opfylder kravene.
4) B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Forslaget har ingen konsekvenser for EU's budget.
5) Y
DERLIGERE OPLYSNINGER
Fornyet gennemgang/revision/udløbsklausul
Forslaget omfatter en klausul om fornyet gennemgang.
Indvirkninger på handelen
WTO/TBT er underrettet for at sikre, at der ikke indføres handelshindringer.
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
Den foreslåede retsakt er EØS-relevant og bør derfor omfatte hele EØS-området.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916320_0009.png
KOMMISSIONENS DELEGEREDE FORORDNING (EU) Nr. …/…
af 28.9.2010
om supplering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/30/EU for så vidt angår
energimærkning af fjernsyn
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-KOMMISSIONEN HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/30/EU om angivelse af
energirelaterede produkters energi- og ressourceforbrug ved hjælp af mærkning og
standardiserede produktoplysninger
13
, særlig artikel 10, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Kommissionen skal i henhold til direktiv 2010/30/EU vedtage delegerede retsakter
vedrørende mærkning af energirelaterede produkter med ækvivalente funktionelle
egenskaber, der rummer betydelige muligheder for at spare energi, og som har stor
spredning i de relevante præstationsniveauer.
Elforbruget til fjernsyn tegner sig for en betydelig andel af EU-husholdningernes
elforbrug, og fjernsyn med ækvivalente funktionelle egenskaber har stor spredning
med hensyn til energieffektivitet. Fjernsyns energieffektivitet kan forbedres betydeligt.
Fjernsyn bør derfor være omfattet af kravet om energimærkning.
Der bør fastsættes harmoniserede bestemmelser for, hvordan fjernsyns
energieffektivitet og energiforbrug skal angives ved mærkning og standardiserede
produktoplysninger, således at producenterne får et incitament til at forbedre
fjernsynenes energieffektivitet, forbrugerne tilskyndes til at købe energieffektive
modeller, varernes elforbrug reduceres, og det indre marked får bedre muligheder for
at fungere.
Det forventes, at bestemmelserne i denne forordning sammen med bestemmelserne i
Kommissionens forordning (EF) nr. 642/2009 af 22. juli 2009 om gennemførelse af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF for så vidt angår krav til
miljøvenligt design af fjernsyn
14
kan resultere i besparelser i elforbruget på 43 TWh,
når vi når 2020, sammenlignet med en situation, hvor der ikke gribes ind.
Oplysningerne på energimærket bør være fremkommet ved pålidelige, nøjagtige og
reproducerbare måleprocedurer, hvorunder der er anvendt de seneste alment
anerkendte måleteknikker og eventuelle harmoniserede standarder, som er fastlagt af
de europæiske standardiseringsorganisationer, der er anført i bilag I til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF af 22. juni 1998 om en
(2)
(3)
(4)
(5)
13
14
EUT L 153 af 18.6.2010, s. 1.
EUT L 191 af 23.7.2009, s. 42.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916320_0010.png
informationsprocedure med hensyn til tekniske standarder og forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester
15
.
(6)
(7)
(8)
Denne forordning bør fastlægge en ensartet udformning af energimærket for fjernsyn
og fastsætte krav til mærkets indhold.
Forordningen bør desuden stille krav til den tekniske dokumentation og databladet for
fjernsyn.
Desuden bør forordningen indeholde krav til, hvilke oplysninger der skal leveres ved
enhver form for fjernsalg af fjernsyn, og hvilke oplysninger reklamer og teknisk
salgsmateriale for fjernsyn skal indeholde.
For at tilskynde til fremstilling af energieffektive fjernsyn bør leverandører, der ønsker
at bringe fjernsyn i omsætning, som opfylder kravene til indplacering i de højere
energieffektivitetsklasser, have mulighed for at medlevere etiketter, der viser disse
klasser, før det bliver obligatorisk.
Denne forordning bør kunne tages op til revision for at tage hensyn til de tekniske
fremskridt -
(9)
(10)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
Genstand
Denne forordning stiller krav til mærkningen af fjernsyn og til, hvilke supplerende
produktoplysninger der skal leveres for fjernsyn.
Artikel 2
Definitioner
Foruden definitionerne i artikel 2 i direktiv 2010/30/EU gælder i denne forordning følgende
definitioner:
1)
2)
"fjernsyn": Et tv-apparat eller en tv-monitor.
"tv-apparat": Et produkt, der primært er konstrueret til at vise og modtage
audiovisuelle signaler, og som bringes i omsætning under en enkelt model- eller
systembetegnelse; det består af:
a)
b)
en skærmenhed
en eller flere tunere/modtagerbokse og eventuelt supplerende funktioner til
datalagring og/eller afspilning, f.eks. dvd, harddisk eller videooptager, enten
sammenbygget med skærmen eller som en eller flere særskilte enheder.
3)
"tv-monitor": Et produkt, der er konstrueret til at vise et videosignal fra en række
kilder på en integreret skærm, herunder tv-sendesignaler, og som eventuelt kan styre
og gengive lydsignaler fra en ekstern enhed, der er forbundet med tv-monitoren ved
hjælp af standardiserede videosignalindgange, herunder cinch (komponent,
komposit), SCART, HDMI og fremtidige trådløse standarder (dog ikke
videosignalforbindelser, der ikke er standard, f.eks. DVI og SDI), men det kan ikke
modtage og behandle sendesignaler.
15
EFT L 204 af 21.7.1998, s. 37.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916320_0011.png
4)
5)
6)
"tændt tilstand": Den tilstand, hvor fjernsynet er tilsluttet elnettet og frembringer lyd
og billeder.
"standardindstilling til hjemmebrug": Den indstilling af fjernsynet, som producenten
anbefaler til normal brug i hjemmet.
"standbytilstand": En tilstand, hvori udstyret er tilsluttet elnettet, er afhængigt af
energitilførsel fra elnettet for at fungere efter hensigten og
kun
tilbyder følgende
funktioner, som kan stå til rådighed i ubegrænset tid:
a)
b)
en reaktiveringsfunktion eller en reaktiveringsfunktion sammen med en simpel
angivelse af, at reaktiveringsfunktionen er slået til, og/eller
informations- eller statusvisning.
7)
"slukket tilstand": En tilstand, hvor udstyret er tilsluttet elnettet og ikke yder nogen
funktion; følgende betragtes også som slukket tilstand:
a)
b)
tilstande, der alene angiver slukket tilstand
tilstande, der alene yder funktioner med det formål at sikre elektromagnetisk
kompatibilitet i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/108/EF
16
.
8)
"reaktiveringsfunktion": En funktion, der gør det lettere at aktivere andre tilstande,
herunder tændt tilstand, ved hjælp af fjernomskiftning - der involverer fjernbetjening,
intern sensor, timer - til en tilstand, der giver adgang til yderligere funktioner,
herunder tændt tilstand.
"informations- eller statusvisning": En kontinuerlig funktion, der giver informationer
eller viser udstyrets status i et display, herunder klokkeslæt.
"tvungen startmenu": Et sæt indstillinger af fjernsynet, der på forhånd er fastlagt af
producenten, blandt hvilke brugeren tvinges til at vælge en bestemt indstilling, når
fjernsynet tændes første gang.
"spidsværdiforhold for luminans": Forholdet mellem spidsværdien for luminans ved
standardindstillingen til hjemmebrug hhv. i tændt tilstand, således som fjernsynet er
indstillet af leverandøren, og spidsværdien for luminans ved fjernsynets mest
lysstærke indstilling i tændt tilstand.
"salgssted": Et sted, hvor fjernsyn udstilles med henblik på salg eller udbydes til salg,
leje eller leje med køberet.
"slutbruger": En forbruger, som køber eller forventes at købe et fjernsyn.
Artikel 3
Leverandørernes ansvarsområder
9)
10)
11)
12)
13)
1.
Leverandørerne sikrer, at:
a)
b)
c)
alle fjernsyn leveres med en trykt etiket i det format og med de oplysninger,
der er vist i bilag V.
der vedlægges et datablad, jf. bilag III
den tekniske dokumentation, jf. bilag IV, stilles på anmodning til rådighed for
medlemsstaternes myndigheder og Kommissionen
16
EUT L 390 af 31.12.2004, s. 24.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
d)
alle former for reklame for en bestemt fjernsynsmodel, som giver energi- eller
prisrelaterede oplysninger, også viser, hvilken energieffektivitetsklasse
apparatet tilhører
alle former for teknisk salgsmateriale vedrørende en bestemt fjernsynsmodel,
der indeholder oplysninger om modellens specifikke tekniske parametre, også
viser, hvilken energieffektivitetsklasse apparatet tilhører.
e)
2.
3.
Energieffektivitetsklassen bestemmes ud fra det energieffektivitetsindeks, der
beregnes i overensstemmelse med bilag II.
Etiketten udformes som vist i bilag V og anvendes efter følgende tidsplan:
a)
For fjernsyn, der bringes i omsætning fra [indsæt dato: 12 måneder efter
offentliggørelsen af denne forordning i Den Europæiske Unions Tidende] skal
etiketter til fjernsyn i energieffektivitetsklasse:
i)
A, B, C, D, E, F eller G udformes i overensstemmelse med bilag V,
punkt 1, eller, hvis leverandøren finder det formålstjenligt, bilag V, punkt
2
A+ udformes i overensstemmelse med bilag V, punkt 2
A++ udformes i overensstemmelse med bilag V, punkt 3
A+++ udformes i overensstemmelse med bilag V, punkt 4.
ii)
iii)
iv)
b)
For fjernsyn, der bringes i omsætning fra den 1. januar 2014, udformes
etiketter til fjernsyn i energieffektivitetsklasse A+, A, B, C, D, E eller F i
overensstemmelse med bilag V, punkt 2, eller, hvis leverandøren finder det
formålstjenligt, bilag V, punkt 3.
For fjernsyn, der bringes i omsætning fra den 1. januar 2017, udformes
etiketter til fjernsyn i energieffektivitetsklasse A++, A+, A, B, C, D eller E i
overensstemmelse med bilag V, punkt 3, eller, hvis leverandøren finder det
formålstjenligt, bilag V, punkt 4.
For fjernsyn, der bringes i omsætning fra den 1. januar 2020, udformes
etiketter til fjernsyn i energieffektivitetsklasse A+++, A++, A+, A, B, C eller D
i overensstemmelse med bilag V, punkt 4.
Artikel 4
Forhandlernes ansvarsområder
c)
d)
Forhandlerne sikrer, at:
a)
b)
den etiket, som leverandøren har medleveret, jf. artikel 3, stk. 1, er anbragt på
forsiden af alle fjernsyn på salgsstedet, så den er let at få øje på
fjernsyn, der udbydes til salg, leje eller leje med køberet i situationer, hvor
slutbrugeren må formodes ikke at få lejlighed til at se det udstillede fjernsyn,
forsynes med de oplysninger, som leverandøren skal give i overensstemmelse med
bilag VI
alle former for reklame for en bestemt fjernsynsmodel, som giver energi- eller
prisrelaterede oplysninger, også viser, hvilken energieffektivitetsklasse apparatet
tilhører
c)
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
d)
alle former for teknisk salgsmateriale vedrørende en bestemt fjernsynsmodel, der
indeholder oplysninger om modellens specifikke tekniske parametre, også viser,
hvilken energieffektivitetsklasse apparatet tilhører.
Artikel 5
Målemetoder
De oplysninger, der er omhandlet i artikel 3 og 4, fastslås ved pålidelige, nøjagtige og
reproducerbare måleprocedurer under anvendelse af de nyeste, almindeligt anerkendte
målemetoder, jf. bilag VII.
Artikel 6
Verifikationsprocedure i forbindelse med markedstilsyn
Medlemsstaterne vurderer overensstemmelsen med den oplyste energieffektivitetsklasse efter
proceduren i bilag VIII.
Artikel 7
Revision
Kommissionen tager denne forordning op til revision i lyset af de tekniske fremskridt senest
fem år efter dens ikrafttræden.
Artikel 8
Overgangsbestemmelse
Artikel 3, stk. 1, litra d) og e), og artikel 4, litra b), c) og d), anvendes ikke på trykte reklamer
og trykte tekniske salgsmaterialer, som offentliggøres før den [indsæt dato: 16 måneder efter
denne forordnings offentliggørelse i EUT].
Artikel 9
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft på
tyvendedagen
efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Den anvendes fra [indsæt dato: 12 måneder efter offentliggørelsen af denne forordning i
Den
Europæiske Unions Tidende].
Artikel 3, stk. 1, litra d) og e), og artikel 4, litra b), c) og d),
anvendes dog fra den [indsæt dato: 16 måneder efter offentliggørelsen af denne forordning i
Den Europæiske Unions Tidende].
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den 28.9.2010.
På Kommissionens vegne
Formand
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916320_0014.png
BILAG I
Energieffektivitetsklasse
Et fjernsyns energieffektivitetsklasse bestemmes ud fra dets energieffektivitetsindeks (EEI), jf.
tabel 1. Et fjernsyns energieffektivitetsindeks beregnes som anvist i bilag II, punkt 1.
Tabel 1: Energieffektivitetsklasser for fjernsyn
Energieffektivitetsklasse
A+++ (mest effektiv)
A++
A+
A
B
C
D
E
F
G (mindst effektiv)
Energieffektivitetsindeks
EEI < 0,10
0,10 ≤ EEI < 0,16
0,16 ≤ EEI < 0,23
0,23 ≤ EEI < 0,30
0,30 ≤ EEI < 0,42
0,42 ≤ EEI < 0,60
0,60 ≤ EEI < 0,80
0,80 ≤ EEI < 0,90
0,90 ≤ EEI < 1,00
1,00 ≤ EEI
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916320_0015.png
BILAG II
Metode til beregning af energieffektivitetsindekset og det årlige energiforbrug i tændt
tilstand
1.
Energieffektivitetsindekset (EEI) beregnes efter formlen EEI = P/P
ref
(A), hvor:
2.
3.
P
ref
(A) = P
basis
+ A ∙ 4,3224 watt/dm²
P
basis
= 20 watt for tv-apparater med én tuner/modtagerboks og uden harddisk
P
basis
= 24 watt for tv-apparater med en eller flere harddiske
P
basis
= 24 watt for tv-apparater med to eller flere tunere/modtagerbokse
P
basis
= 28 watt for tv-apparater med en eller flere harddiske og to eller flere
tunere/modtagerbokse
P
basis
= 15 watt for tv-monitorer
A er det synlige skærmareal i dm²
P er fjernsynets effektforbrug i tændt tilstand angivet i watt og målt i
overensstemmelse med bilag VII afrundet til en decimal.
Det årlige energiforbrug i tændt tilstand, E, i kWh beregnes efter formlen E = 1,46 ∙
P.
Fjernsyn med automatisk lysstyrkeregulering
Med henblik på beregningen af energieffektivitetsindekset og det årlige energiforbrug
i tændt tilstand, jf. punkt 1 hhv. punkt 2, nedsættes effektforbruget i tændt tilstand
som målt efter proceduren i bilag VII med 5 %, hvis følgende betingelser er opfyldt,
når fjernsynet bringes i omsætning:
a)
Fjernsynets luminans i standardindstillingen til hjemmebrug hhv. i tændt
tilstand som indstillet af leverandøren reduceres automatisk mellem en
lysintensitet i omgivelserne på mindst 20 lux og 0 lux.
Den automatiske lysstyrkeregulering er aktiveret i standardindstillingen til
hjemmebrug hhv. fjernsynets tændte tilstand som indstillet af leverandøren.
b)
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916320_0016.png
BILAG III
Datablad
1.
Oplysningerne i fjernsynets datablad anføres i nedenstående rækkefølge og skal indgå
i produktbrochuren eller andet materiale, der følger produktet:
a)
b)
Leverandørens navn eller varemærke.
Leverandørens modelidentifikation. Modelidentifikationen er den kode,
som regel alfanumerisk, der adskiller fjernsynsmodellen fra andre
modeller med samme varemærke eller leverandørnavn.
Modellens energieffektivitetsklasse i overensstemmelse med bilag I, tabel
1. Har fjernsynet fået tildelt EU's miljømærke efter reglerne i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 66/2010
17
, kan dette også
anføres.
Synlig skærmdiagonal i centimeter og i tommer.
Effektforbruget i tændt tilstand målt efter proceduren i bilag VII.
Det årlige energiforbrug i kWh beregnet som anvist i bilag II og afrundet
til nærmeste hele tal. Det beskrives således: "Energiforbrug: XYZ kWh
om året, beregnet som fjernsynets effektforbrug, hvis det er tændt 4 timer
om dagen i 365 dage. Det faktiske energiforbrug vil bero på, hvordan
fjernsynet bruges."
Effektforbruget i standbytilstand, slukket tilstand eller begge dele målt
efter proceduren i bilag VII.
Skærmopløsningen som antallet af fysiske pixel vandret og lodret.
c)
d)
e)
f)
g)
h)
2.
3.
Et datablad kan omfatte flere fjernsynsmodeller fra samme leverandør.
Oplysningerne i databladet kan fremlægges i form af en kopi af etiketten, i farver
eller sort-hvid. I så fald skal de oplysninger fra opregningen i punkt 1, der ikke
optræder på etiketten, også anføres.
17
EUT L 27 af 30.1.2010, s. 1.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916320_0017.png
BILAG IV
Teknisk dokumentation
Den tekniske dokumentation, der er omhandlet i artikel 3, stk. 1, litra c), skal omfatte
følgende:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Leverandørens navn og adresse.
En generel beskrivelse af fjernsynsmodellen, som skal være tilstrækkelig til entydigt
og let at identificere denne.
I givet fald referencerne på de harmoniserede standarder, der er anvendt.
I givet fald de øvrige tekniske standarder og specifikationer, der er anvendt.
Identitet og underskrift for den person, der er beføjet til at skrive under med bindende
virkning for leverandøren.
Testparametre for målingerne:
i)
ii)
iii)
iv)
v)
g)
omgivelsernes temperatur
testspænding i V og frekvens i Hz
total harmonisk forvrængning i elforsyningssystemet
indgange benyttet for lyd- og billedtestsignalerne
information om og dokumentation af den instrumentering, den opsætning og de
kredsløb, der er brugt til elektrisk prøvning.
effektforbruget i watt afrundet til en decimal for målinger af effekt på op til 100
watt, og til helt tal for målinger af effekt over 100 watt
karakteristika for videosignalet med det dynamiske udsendelsesindhold, der
repræsenterer et typisk udsendelsesindhold
hvilken sekvens af skridt der skal tages for at sikre stabilitet i effektforbruget
for fjernsyn med tvungen startmenu oplyses forholdet mellem spidsværdien for
luminans ved standardindstillingen til hjemmebrug og spidsværdien for lumi-
nans ved fjernsynets mest lysstærke indstilling i tændt tilstand, udtrykt i procent
for tv-monitorer leveres en beskrivelse af de relevante egenskaber ved den
tuner, der er brugt ved målingerne.
effektforbruget i watt afrundet til to decimaler
hvilken målemetode der er anvendt
hvordan tilstanden blev valgt eller programmeret
forløbet af hændelser frem til den tilstand, hvor fjernsynet automatisk skifter
tilstand
Om tændt tilstand oplyses følgende:
i)
ii)
iii)
iv)
v)
h)
For hver standbytilstand og/eller slukket tilstand oplyses følgende:
i)
ii)
iii)
iv)
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916320_0018.png
BILAG V
Etiketten
1.
ETIKET 1
I, II
III
VII, IV, V
VI
a)
Følgende oplysninger skal fremgå af etiketten:
I.
II.
Leverandørens navn eller varemærke.
Leverandørens modelidentifikation, idet "modelidentifikationen" er den
kode, som regel alfanumerisk, der adskiller fjernsynsmodellen fra andre
modeller med samme varemærke eller leverandørnavn.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916320_0019.png
III.
Fjernsynets energieffektivitetsklasse som fastslået i overensstemmelse
med i bilag I. Spidsen på den pil, der angiver fjernsynets energieffekti-
vitetsklasse sættes ud for spidsen på pileindikatoren for den relevante
energieffektivitetsklasse.
Effektforbruget i tændt tilstand, anført i watt og afrundet til nærmeste hele
tal.
Årligt energiforbrug i tændt tilstand beregnet som anvist i bilag II, punkt
2, anført i kWh og afrundet til nærmeste hele tal.
Synlig skærmdiagonal i centimeter og i tommer:
Har fjernsynet en umiddelbart synlig afbryder, som ved slukning sætter
fjernsynet i en tilstand, hvis effektforbrug ikke overstiger 0,01 watt, kan
det symbol, der er vist i punkt 5, nummer 8, indsættes.
Har en model fået tildelt EU's miljømærke i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 66/2010
18
, kan der indsættes
en kopi af miljømærket.
IV.
V.
VI.
b)
De nærmere designregler for etiketten er anført under punkt 5.
18
EUT L 27 af 30.1.2010, s. 1.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916320_0020.png
2.
ETIKET 2
I, II
III
VII, IV, V
VI
a)
b)
Oplysningerne i punkt 1, litra a), skal fremgå af etiketten.
De nærmere designregler for etiketten er anført under punkt 5.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916320_0021.png
3.
ETIKET 3
I, II
III
VII, IV, V
VI
a)
b)
Oplysningerne i punkt 1, litra a), skal fremgå af etiketten.
De nærmere designregler for etiketten er anført under punkt 5.
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916320_0022.png
4.
ETIKET 4
I, II
III
VII, IV, V
VI
a)
c)
Oplysningerne i punkt 1, litra a), skal fremgå af etiketten.
De nærmere designregler for etiketten er anført under punkt 5.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916320_0023.png
5.
Etiketten udformes således:
Forklaringer:
a)
Etiketten skal være mindst 60 mm bred og mindst 120 mm høj. Hvis den
trykkes i større format, skal dens indhold opfylde ovenstående specifikationer
forholdsmæssigt.
For fjernsyn med et skærmareal på over 29 dm
2
skal baggrunden være hvid. For
fjernsyn med et skærmareal på 29 dm
2
eller derunder skal baggrunden være
hvid eller transparent.
Farverne er angivet i CMYK – cyan, magenta, gul og sort – som i dette
eksempel: 00-70-X-00: 0 % cyan, 70 % magenta, 100 % gul, 0 % sort.
Energimærket skal opfylde alle følgende krav (tallene henviser til ovenstående
figur):
Kantlinje:
3 pkt. – farve: Cyan 100 % – rundede hjørner: 3,5 mm.
b)
c)
d)
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916320_0024.png
EU-logo
– farver: X-80-00-00 og 00-00-X-00.
Etikettens logoer:
farve: X-00-00-00
piktogram som vist; EU-logo og etikettelogo (tilsammen): bredde: 51 mm,
højde: 9 mm.
Linje under logoer:
1 pkt. – farve: Cyan 100 % – længde: 51 mm.
Skala fra A til G
-
Pil:
højde: 3,8 mm, mellemrum: 0,75 mm – farver:
0
0
0
0
0
0
0
-
Bedste klasse: X-00-X-00,
Anden klasse: 70-00-X-00,
Tredje klasse: 30-00-X-00,
Fjerde klasse: 00-00-X-00,
Femte klasse: 00-30-X-00,
Sjette klasse: 00-70-X-00,
Ringeste klasse: 00-X-X-00.
Tekst:
Calibri, fed type, 10 pkt., versaler, hvid; "+"-symboler: Calibri, fed
type, 7 pkt., versaler, hvid.
Pil:
bredde: 26 mm, højde: 8 mm, 100 % sort.
Tekst:
Calibri, fed type, 15 pkt., versaler, hvid; "+"-symboler: Calibri, fed
type, 10 pkt., versaler, hvid.
Tekst:
Calibri, almindelig type, 7 pkt., versaler, sort.
Piktogram som vist. Ramme:
1 pkt. – farve: Cyan 100 % – rundede
hjørner: 3,5 mm.
Ramme:
1 pkt. – farve: Cyan 100 % – rundede hjørner: 3,5 mm.
Tal:
Calibri, fed type, 14 pkt., 100 % sort.
Anden linje:
Calibri, almindelig type, 11 pkt., 100 % sort.
Piktogram som vist.
Ramme:
1 pkt. – farve: Cyan 100 % – rundede hjørner: 3,5 mm.
Tal:
Calibri, fed type, 14 pkt., 100 % sort. Calibri, almindelig type, 11
pkt., 100 % sort.
Energieffektivitetsklasse
-
-
Energi
-
-
Afbryderlogo:
Tekst om effektforbrug i tændt tilstand:
-
-
-
-
-
-
Størrelsen af fjernsynets skærmdiagonal:
Tekst om årligt energiforbrug:
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916320_0025.png
-
-
-
Ramme:
2 pkt. – farve: Cyan 100 % – rundede hjørner: 3,5 mm.
Tal:
Calibri, fed type, 25 pkt., 100 % sort.
Anden linje:
Calibri, almindelig type, 11 pkt., 100 % sort.
Leverandørens navn eller varemærke
Leverandørens modelbetegnelse
Oplysningerne om leverandørens navn eller varemærke og model skal kunne stå
i et felt på 51 x 8 mm.
Referenceperiode
Tekst: Calibri, fed type, 8 pkt.
Tekst: Calibri, fin type, 9 pkt.
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916320_0026.png
BILAG VI
Oplysninger, der skal gives i situationer, hvor slutbrugerne må formodes ikke at få
lejlighed til at se det udstillede produkt
1.
De oplysninger, der er omhandlet i artikel 4, litra b), angives i nedenstående
rækkefølge:
a)
b)
c)
d)
2.
3.
modellens energieffektivitetsklasse som defineret i bilag I
effektforbruget i tændt tilstand som anført i bilag II, punkt 1
det årlige energiforbrug, jf. bilag II, punkt 2
den synlige skærmdiagonal.
Når der også anføres andre oplysninger fra databladet, skal de anføres i den form og
den orden, der er anvist i bilag III.
Alle de oplysninger, der er omhandlet i dette bilag, skal trykkes eller vises i en
størrelse og font, der gør dem let læselige.
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916320_0027.png
BILAG VII
Målinger
1.
Med henblik på overholdelse og kontrol med overholdelsen af kravene i denne
forordning foretages der målinger ved anvendelse af en pålidelig, nøjagtig og reproducerbar
måleprocedure, der tager hensyn til de seneste alment anerkendte tekniske målemetoder,
herunder metoder beskrevet i dokumenter, hvis referencenumre er offentliggjort med dette
formål i
Den Europæiske Unions Tidende.
2.
Målinger af effektforbruget i tændt tilstand, jf. bilag II, punkt 1
a)
Almindelige betingelser:
i)
ii)
Målingerne udføres ved en rumtemperatur på 23° C ± 5° C.
Målingerne foretages, mens apparatet modtager et videosignal med
dynamisk
udsendelsesindhold,
der
repræsenterer
et
typisk
udsendelsesindhold. Det, der måles, skal være det gennemsnitlige
effektforbrug over en sammenhængende periode på 10 minutter.
Målingerne foretages, efter at fjernsynet har været i slukket tilstand i
mindst en time umiddelbart fulgt af mindst en time i tændt tilstand, og de
skal være afsluttet efter højst tre timer i tændt tilstand. Det relevante
videosignal skal afspilles i hele den tid, fjernsynet er i tændt tilstand. For
fjernsyn, der vides at blive stabile inden en time, kan disse tidsperioder
nedsættes, hvis det kan påvises, at måleresultatet højst afviger med 2 %
fra det resultat, der ville være fremkommet ved brug af de her nævnte
tidsperioder.
Målingerne foretages med en usikkerhed på højst 2 % ved et 95 %
konfidensinterval.
Hvis apparatet har mulighed for automatisk lysstyrkeregulering, skal
denne funktion være slået fra, når målingerne foretages. Kan den
automatiske regulering af lysstyrken ikke slås fra, skal føleren for
omgivelsernes lysniveau modtage en direkte belysning på 300 lux eller
mere, mens målingerne foretages.
Tv-apparater uden tvungen startmenu: Effektforbruget måles med
fjernsynet i tændt tilstand, således som det leveres af producenten, dvs. at
fjernsynets lysstyrkeindstillinger skal stå i den position, producenten har
indstillet dem i til brug for slutbrugeren.
Tv-apparater med tvungen startmenu: Effektforbruget måles ved
standardindstillingen til hjemmebrug.
Tv-monitorer uden tvungen startmenu: Tv-monitoren skal være tilsluttet
en passende tuner. Effektforbruget måles med fjernsynet i tændt tilstand,
således som det leveres af producenten, dvs. at tv-monitorens
lysstyrkeindstillinger skal stå i den position, producenten har indstillet
dem i til brug for slutbrugeren. Tunerens effektforbrug er ikke relevant for
målingen af tv-monitorens effektforbrug i tændt tilstand.
Tv-monitorer med tvungen startmenu: Tv-monitoren skal være tilsluttet
en passende tuner. Effektforbruget måles ved standardindstillingen til
hjemmebrug.
iii)
iv)
v)
b)
Effektforbruget i tændt tilstand måles under følgende forhold:
i)
ii)
iii)
iii)
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2)
Målinger af effektforbruget i standbytilstand/slukket tilstand, jf. bilag III, punkt 1,
litra g)
Når der måles en effekt på 0,50 W eller mere, skal målingerne foretages med en
usikkerhed på højst 2 % ved et 95 % konfidensinterval. Når der måles en effekt på
mindre end 0,50 W, skal målingerne foretages med en usikkerhed på højst 0,01 W
ved et 95 % konfidensinterval.
3)
Målinger af spidsværdien for luminans, jf. bilag VIII, punkt 2, litra c)
a)
Målingerne af spidsværdier for luminans foretages med et luminansmåle-
instrument, som måler på den del af skærmen, der viser et helt (100 %) hvidt
billede, som er en del af et testmønster, der bruges til "fuldskærmstest", hvor
testmønsteret ikke overskrider det APL-niveau (average picture level), hvor der
sker en effektbegrænsning i skærmens luminansdriversystem.
Målingerne af spidsværdiforholdet for luminans foretages, uden at luminans-
målerens målepunkt på skærmen forstyrres, når der skiftes mellem standard-
indstillingen til hjemmebrug hhv. tændt tilstand, som fjernsynet er indstillet af
leverandøren, og fjernsynets mest lysstærke indstilling i tændt tilstand.
c)
DA
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916320_0029.png
BILAG VIII
Verifikationsprocedure i forbindelse med markedstilsyn
Når medlemsstaternes myndigheder kontrollerer overensstemmelsen med kravene i artikel 3
og 4, følger de nedenstående kontrolprocedure, når der er tale om effektforbruget i tændt
tilstand som omhandlet i bilag II, punkt 1, og effektforbruget i standbytilstand/slukket tilstand
som omhandlet i bilag III, punkt 1, litra g).
1)
2)
Medlemsstaternes myndigheder tester en enkelt enhed.
Modellen anses for at være i overensstemmelse med den oplyste værdi for
effektforbrug i tændt tilstand og de oplyste værdier for effektforbrug i standbytilstand
og/eller slukket tilstand:
a)
b)
c)
3)
4)
hvis resultatet for effektforbruget i tændt tilstand ikke overskrider den oplyste
værdi for effektforbrug med mere end 7 %, og
hvis resultaterne for effektforbruget i standbytilstand hhv. slukket tilstand ikke
overskrider de oplyste værdier for effektforbrug med mere end 0,10 W, og
hvis resultatet for spidsværdiforholdet for luminans er over 60 %.
Hvis testen ikke giver de i punkt 2, litra a), b) eller c), foreskrevne resultater, testes
yderligere tre enheder af samme model.
Når der er foretaget test af yderligere tre enheder af samme model, anses modellen for
at være i overensstemmelse med den oplyste værdi for effektforbrug i tændt tilstand
og de oplyste værdier for effektforbrug i standbytilstand og/eller slukket tilstand:
a)
hvis gennemsnittet af resultaterne for de tre sidste enheders effektforbrug i
tændt tilstand ikke overskrider den oplyste værdi for effektforbrug med mere
end 7 %, og
hvis gennemsnittet af resultaterne for de sidste tre enheders effektforbrug i
standbytilstand hhv. slukket tilstand ikke overskrider de oplyste værdier for
effektforbrug med mere end 0,10 W, og
hvis gennemsnittet af resultaterne for de sidste tre enheders spidsværdiforhold
for luminans er over 60 %.
b)
c)
5)
Hvis de resultater, der er anført i punkt 4, litra a), b) eller c), ikke nås, anses modellen
for ikke at opfylde kravene.
DA
29
DA