Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del EU-note E 13
Offentligt
912520_0001.png
912520_0002.png
912520_0003.png
912520_0004.png
912520_0005.png
912520_0006.png
912520_0007.png
912520_0008.png
912520_0009.png
912520_0010.png
Europaudvalget, Erhvervsudvalget, ArbejdsmarkedsudvalgetEU-konsulentenEU-note
Til:Dato:
Udvalgenes medlemmer og stedfortrædere10. november 2010
Akten for det indre marked
SammenfatningKommissionen har fremlagt en meddelelse, som foreslår en relance-ring af det indre marked. Meddelelsen – også benævnt akten for detindre marked - gennemgår 50 initiativer, som skal gennemføres inden2012. De 50 forslag består af såvel lovgivningsmæssige som ikke-lovgivningsmæssige initiativer, der dels skal forbedre borgernes rettig-heder så de kan få bedre udbytte af det indre marked, dels sætterskub i væksten til gavn for de små og mellemstore virksomheder un-der hensyn til arbejdstagerne.Fristen for bemærkninger til meddelelsen er den28. februar 2011
1/10
Kommissionen fremlagde den 27. oktober 2010 en meddelelse med overskrif-

1

ten ”På vej mod en akt for det indre marked ”og undertitlen ”Foren socialmarkedsøkonomi med høj konkurrenceevne - 50 forslag med henblik på atblive bedre til at arbejde, iværksætte og handle sammen”.Meddelelsen sertilbage på udviklingen af det indre marked, som siden 1992 har været hjørne-stenen i det europæiske samarbejde. Kommissionen foreslår – ikke mindst forat rette op på den økonomiske og finansielle krise – at relancere det indremarked for at sætte skub i væksten og forbedre borgernes rettigheder.Samtidig med meddelelsen har Kommissionens fremlagt en ”Rapportom2unionsborgerskab 2010”. Rapporten fokuserer på fjernelsen af nogle af dehindringer, som EU-borgerne støder på i deres dagligliv, f.eks. når de rejser,studerer, gifter sig, går på pension, køber, arver eller stemmer i andre EU-lande. Det er meningen, at akten for det indre marked og rapporten om uni-onsborgerskab skal supplere hinanden og komme opsplitningen af EU til livs ispørgsmål, der har direkte interesse for borgerne, så resultatet kan blive etborgernes Europa og et effektivt indre marked. Rapporten om unionsborger-skab behandles i en separat EU-note.Baggrunden for udspillet om det indre markedDet indre marked fejrer sit 20 års jubilæum i 2012. Jubilæet har fået Kommis-sionen til at gøre 2012 til det år, hvor forslagene til relancering af det indremarked skal være gennemført.Meddelelsen tager afsæt i den såkaldteMonti-rapportfra maj 2010 , som erudarbejdet af den tidligere kommissær for konkurrence Mario Monti på opfor-dring fra kommissionsformand Barosso. Rapporten indeholdt 72 initiativer, derskulle identificere nye kilder til vækst og beskæftigelse og skabe fornyet poli-tisk konsensus om det indre marked. Monti-rapporten er gennemgået iEU-note E 42af 9. juni 2010.Med henvisning til Monti-rapporten vedtogEuropa-Parlamentetden 20. maj2010 en ”betænkning om realisering af det indre marked for forbrugere og4virksomheder” som input til Kommissionens meddelelse. Betænkningen op-fordrer bl.a. Kommissionen til at identificere de 20 vigtigste kilder til utilfreds-hed og frustration i forhold til det indre marked, som borgere møder dagligt,3
12
Udspillet er også set omtalt som ”Pagten for det indre marked”.KOM(2010) 603.3Ny strategi for det indre marked til gavn for Europas økonomi og samfund. Rapporten kanfindes her:http://ec.europa.eu/bepa/pdf/monti_report_final_10_05_2010_da.pdf.4Betænkningen kan findes her:http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+REPORT+A7-2010-0132+0+DOC+XML+V0//DA
2/10
navnlig i forbindelse med eksempelvis arbejdsmarkedet, e-handel samt gen-sidig anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer. Parlamentet under-streger i den forbindelse, at der er et stort behov for forbedring af det indremarked og at dets fremtid på ingen måde kan tages for givet.Hvorfor er der behov for en relancering af det indre marked?Kommissionens kongstanke med udspillet er, at det indre marked kan tilbydeendnu større vækstog skabeendnu flere jobsog dermed være med til atanvise en vej ud af krisen. Men udspillet bunder også i en erkendelse af, atEU-borgernes generelle begejstring for det indre marked har nået et lavpunkt,og at der er brug for en ny fokusering på det indre markeds betydning.Som optakt til meddelelsen offentliggjorde Kommissionen i juli 2010 en analy-5se af situationen i detailhandlen i EU . Analysen identificerede en række cen-trale problemstillinger i forhold til forbrugerne, leverandører og medarbejdere idetailsektoren. Mere konkret pegede Kommissionen bl.a. på udfordringer irelation til følgende områder:--------forbrugernes adgang til indkøbvirksomhedernes adgang til nye markederden forskellige planlovgivning i EU-landeneden begrænsede e-handel over grænserneutilstrækkelige oplysningsportaler om pris og kvalitettilfælde af urimelig handelspraksis mellem virksomhederneutilstrækkelig regulering og håndhævelse af eksisterende lovgivning påtværs af landegrænsermiljømæssige problemer i en sektor kendetegnet ved et højt energifor-brug.
Ifølge Kommissionens beregninger ville en udbygning, uddybning og fuld-stændig udnyttelse af det indre marked, bl.a. ved hjælp af de 50 foranstaltnin-ger i meddelelsen, kunne føre til en vækst i størrelsesordenen 4 % af BNP iløbet af de kommende ti år.Samtidig understreger Kommissionen, at relanceringen af det indre marked eret uundværligt værktøj i EU 2020-strategien, da et moderniseret indre marked6er et fælles fundament for strategiens syv flagskibsinitiativer .
5
Kommissionens rapport: Overvågning af handels- og distributionsmarkedet "Mod et mere effek-tivt og fair indre marked for handel og distribution frem til 2020” – KOM(2010) 355.6De 7 flagskibsinitiativer i EU-2020-strategien er: 1) Innovation i EU, 2) Unge på vej, 3) En digitaldagsorden for Europa, 4) Et ressourceeffektivt Europa, 5) En industripolitik for en globaliseret
3/10
Hovedpunkter i akten for det indre markedKommissionens meddelelse redegør som nævnt for 50 initiativer, som skalskabe fornyet fremdrift i det indre marked særligt til gavn for virksomhederne.Samtidig understreger Kommissionen, at kilden til EU's velstand og vækstikke alene ligger hos EU's virksomheder. En god social sikringsordning, ud-dannelse af høj kvalitet, konkurrencedygtige jobs og lønninger er lige så vigti-ge. Akten skal således yderligerestyrke EU's konkurrencedygtige socialemarkedsøkonomiog sætte mennesket i centrum for det indre marked: somforbrugere, skatteydere, arbejdstagere, investorer, iværksættere, patienter ogpensionister.En ting, der umiddelbart falder i øjnene er, at de 50 forslag i meddelelsenikkeer ensbetydende med 50 lovgivningsforslag.Kun godt 20 af de 50 forslag imeddelelsen nævner udtrykkeligt forslag til EU-lovgivning som direktiver ogforordninger. Det er heller ikke alle lovgivningsforslag, der er helt nye. Flere afforslagene kunne allerede læses i Kommissionens lovgivningsprogram for72010, som blev præsenteret i marts 2010 . Og forslaget om en sprogordningfor EU-patentet (forslag nr. 1), behandles for tiden i Rådet. Så noget kunnetyde på, at Kommissionen har ”rystet posen” med tidligere planlagte forslagog tilføjet en række yderligere initiativer. Forslagene består således ud overlovgivningsforslag af handlingsplaner, evalueringer, meddelelser, grøn- oghvidbøger og andre ikke-lovgivningsmæssige tiltag.Endvidere skal meddelelsens fokus på det indre marked forstås meget bredt.Flere af forslagene ligger nemlig inden for EU-politikområder, dergrænser optildet indre marked. Det gælder f. eks. de forslag, som falder inden for trans-8910portpolitikken , skatte- og afgiftspolitikken , uddannelsespolitikken , energipo-1112litikken og miljøpolitikken . Så der er i høj grad tale om en bred vifte af for-
verden, 6) En dagsorden for nye kvalifikationer og nye job og 7) En europæisk platform modfattigdom.7Det gælder f. eks. forslaget til direktiv om ”forældreløse” værker (del af forslag nr. 2), forslagetom ændring af energibeskatningsdirektivet (forslag nr. 8), forslaget om revision af regnskabsdi-rektiverne (forslag nr. 14), forslaget til direktiv om et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag(forslag nr. 18), forslaget om gennemførelsesbestemmelser til udstationeringsdirektivet (forslagnr. 30), gennemgangen af direktivet om arbejdsmarkedsrelaterede pensionskasser (forslag nr.31).8F. eks. en hvidbog om transportpolitikken (forslag nr. 7), retningslinier for udvikling af transeu-ropæiske transportnet (forslag nr. 26), ændring af forordningen om flypassagerers rettigheder(forslag nr. 43).9F. eks. direktivforslag om et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag (forslag nr. 18), sam-ordningen af de nationale skattepolitikker (forslag nr. 19), ny momsstrategi (forslag nr. 20), fjer-nelse af skattemæssige hindringer for EU-borgere (forslag nr. 42).10F. eks. forslag om et ”unge-på-vej-kort” til brug for studier i udlandet (forslag nr. 34).11F. eks. planen for energieffektivitet (forslag nr. 11), forslaget om et fuldt operationelt indremarked for energi samt mål for energinfrastrukturer frem til 2030 (forslag nr. 27).12F. eks. forslaget om økologiske varers ”fodaftryk” på miljøet (forslag nr. 10).
4/10
slag, som dog har det til fælles, at de alle har indflydelse på udviklingen af detindre marked. Den brede tilgang er helt i tråd med Monti-rapportens anbefa-linger.Og selv om en betydelig del af Monti-rapportens anbefalinger kan genfindes iKommissionens udspil er der også forskelle på de to udspil, ikke mindst hvadangår vægtningen af de enkelte forslag. Kommissionen går således på flerepunkter mere forsigtigt frem end Monti-rapportens anbefalinger. Hvor Monti-rapporten f. eks. foreslår, at der indføres EU-lovgivning om kollektive klage-13ordninger , foreslår Kommissionen en offentlig høring om en europæisk til-gang til kollektive klageordninger for at finde ud af, hvordan sådanne ordnin-ger i givet fald kan indpasses i EU's retlige ramme og i medlemsstaternesretsregler (forslag nr. 46). Og det er et åbent spørgsmål, hvor langt Kommis-sionen vil gå i forhold til at foreslå regler om sikring af arbejdstageres grund-læggende rettigheder over for den frie bevægelighed (forslag nr. 30), jf. Monti-14rapportens anbefalinger mht. at sikre strejkeretten../.For overblikkets skyld er hovedtrækkene i de 50 forslag samlet i bilaget tildenne note. En mere uddybende oversigt over forlagene kan findes i det – iøvrigt ret overskuelige – bilag til Kommissionens meddelelse.Forslagene er overordnet opdelt i initiativer til gavn for virksomheder, forbru-gere og arbejdstagere. Hovedpunkter blandt forslagene gengives her:Et indre marked til gavn for virksomhederneKommissionen vil bl.a. gøre livet lettere for de små og mellemstore virksom-heder (SMV’er), der udgør over 99 % af EU's 20 millioner virksomheder.Kommissionen anfører, at det er svært for SMV’er at få finansiering, da EU'smindste virksomheder næsten er usynlige for potentielle investorer, og krave-ne for at blive børsnoteret er komplicerede. Kommissionen foreslår derfor atgive SMV’erne lettere adgang til finansiering(forslag nr. 12), bl.a. ved atøge SMV’ers synlighed over for investorerne.Kommissionen vil også nedbringe omkostningerne for SMV’er ved atforenkleregnskabsreglerne(forslag nr. 14) og forbedre deres adgang til kontrakteromoffentlige indkøb(forslag nr. 17).Man vil endvidere se på, om der kan indføres etfælles beskatningsgrund-lag for virksomheder,der driver forretning over landegrænserne, hvilket
1314
Jf. Monti-rapporten, side 42.Jf. Monti rapporten side 74.
5/10
skulle føre til yderligere besparelser på omkostningerne (forslag nr. 19). Derlægges også op til enrevision af momssystemet(forslag nr. 20).Ifølge Kommissionen har EU et stort potentiale for atudvikle en socialiværksætterkultur.For at fremme aktioner på tværs af landegrænserne vilman foreslåEU-vedtægterfor denne type organisationer, så de kan tjeneden sociale økonomi (forslag nr. 37). Kommissionen vil også tilskynde til inve-steringer på længere sigt, herunderetiske investeringer,som er en forud-sætning for intelligent,grøn og inklusiv vækstog undersøge mulighedernefor enmærkningsordning(forslag nr. 16 og 36).Samhandlen skal også hjælpes på vej af en ordentlig infrastruktur. Kommissi-onen foreslår derfor enhvidbog om transport(forslag nr. 7) samt retningsli-nier for udvikling aftranseuropæiske transportnet(forslag nr. 26).Initiativer til gavn for forbrugerneI forhold til forbrugerne fokuseres der på at fremme den digitale dagsorden.Ifølge Kommissionen kan unge europæere ikke forstå, hvorfor de ikke altidkan købe deres musik på en hvilken som helst hjemmeside. Kommissionenforeslår derfor, atkunstnerne skal kunne sælge deres arbejde i hele EUmed en kvikskranke for tilladelser,så de kan blive belønnet for deres ar-bejde (forslag nr. 49). Fuldstændigimplementering af tjenesteydelsesdi-rektivetog ajourførte regler ome-handel,som meddelelsen også lægger optil (forslag nr. 4 og 5) vil kunne bidrage dertil.Kommissionen foreslår også et direktiv om oprettelse af etintegreret indremarked for realkreditlånmed et højt beskyttelsesniveau for forbrugerne(forslag nr. 41). Og Kommissionen vilafdække og fjerne de skattemæssigehindringer,som EU-borgerne fortsat kæmper med (forslag nr. 42). Endeligarbejdes der på at ændre forordningen omflypassagerers rettigheder,navnlig i lyset af det islandske vulkanudbrud, og man overvejer en meddelelseompassagerers rettigheder om bord på alle transportmidler(forslag nr.43).Initiativer til gavn for arbejdstagerneKommissionen anfører, at der i dag er 4 600 erhverv, der er reguleret forskel-ligt i medlemsstaterne. Det er derfor på høje tid at foretage en grundiggen-nemgang af direktivet om erhvervsmæssige kvalifikationer(forslag nr.33). I den forbindelse mener Kommissionen også, at det ville reducere detbureaukrati, der stadig er, hvis der blev indført ” erhvervspas”.
6/10
I forhold til arbejdstagernes grundlæggende rettigheder foreslår Kommissio-nen – som allerede annonceret i lovgivningsprogrammet for 2010 - et lovgiv-ningsinitiativ mhp. atforbedre gennemførelsen af direktivet om udstatio-nering af arbejdstagere(forslag nr. 30). Forslaget kommer formentlig til atomfatte eller blive suppleret med en præcisering af udøvelsen af grundlæg-gende sociale og arbejdsmarkedsmæssige rettigheder i forbindelse med detindre markeds økonomiske frihedsrettigheder. Dette forslag kunne være inte-ressant i lyset af debatten herhjemme efter EU-Domstolens domme i VikingLine og Laval sagerne fra 2007 (seEU-note E 11ogEU-note E 13fra 12. og18. december 2007), som bl.a. vedrørte fortolkningen af udstationeringsdirek-tivet. Endelig foreslår Kommissionen på grundlag høringen om grønbogen ompensioner, bl.a. en gennemgang afdirektivet om pensionsfonde.
Det videre forløbKommissionen beder om bemærkninger til meddelelsen og specielt til de 50tiltagsenest den 28. februar 2011.Den9. november 2010afholder Europa-Parlamentets udvalg for det indremarked og forbrugeranliggender (IMCO) en offentlig høring om Kommissio-nens udspil.Kommissionen forventes på baggrund af høringssvarene og de konklusioner,den fører til, iværksætte de planlagte initiativer inden udgangen af 2012.
Med venlig hilsen
Thomas Fich(3611)
7/10
Bilag: de 50 initiativer i akten om det indre marked(i parentes forventet fremsættelsestidspunkt, hvor angivet i meddelelsen)
I - En stærk, bæredygtig og retfærdig vækst sammen med virksomhe-derneInitiativer til fremme og beskyttelse af nyskabelse1. lovforslag om EU-patentet, dets sprogordning og det harmoniserede sy-stem til bilæggelse af tvister (fremsat 2010)2. rammedirektiv om forvaltning af ophavsrettigheder (2011)3. handlingsplan mod varemærkeforfalskning og piratkopiering (2010)Initiativer til fremme af nye muligheder for bæredygtig vækst4. videreudvikling af det indre marked for tjenesteydelser (2011)5. udvikling af e-handelen i det indre marked (2011)6. lovforslag om ændring af regler om standardisering (2011)7. hvidbog om transportpolitikken (2011)8. lovforslag om ændring af energibeskatningsdirektivet (2011)9. nedsættelse af ekspertgruppe om virksomhedstjenester10. evt. initiativ om økologiske varers ”fodaftryk” på miljøet (2012)11. plan for energieffektivitet (2011)Initiativer til fordel for små og mellemstore virksomheder (SMV’er)12. handlingsplan til fremme af SMV’ers adgang til kapitalmarkederne (2011)13. evaluering af ”Small Business Act” (inden udgangen af 2010)14. lovforslag om forenkling af regnskabskravene for SMV’er (2011)Finansiering af innovation og langsigtede investeringer15. fremme af private obligationslån til finansiering af europæiske projekter(2011)16. fremme af langsigtede private investeringers bidrag til gennemførelsen afEuropa 2020-strategien (2011)17. forenkling og modernisering af EU-reglerne for at smidiggøre tildelingenaf kontrakter og fremme brug af offentlige kontrakter til andre politikker.(senest 2012)18. lovforslag om koncessionskontrakter vedr. tjenesteydelser (2011)Lovgivnings- og afgiftsmæssige rammer til fordel for virksomhederne19. samordning af de nationale skattepolitikker (2011)20. Ny momsstrategi (2011)21. lovforslag om sammenkoblede virksomhedsregistre (2011)22. revision af direktivet om elektroniske signaturer
8/10
Konkurrenceevnen på de internationale markeder23. forhandling af internationale handelsaftaler med særlig vægt på markeds-adgang og tilnærmelse af lovgivningerne, især for så vidt angår tjeneste-ydelser, intellektuelle ejendomsrettigheder og tilskud24. styrke EU’s evne til at sikre en bedre balance i adgangen til offentligekontrakter i de industrialiserede lande og de store vækstøkonomierII - Europæerne i centrum for det indre markedForbedring af de offentlige tjenester og centrale infrastrukturer25. meddelelse samt foranstaltninger vedrørende forsyningspligtydelser(2011)26. revision af retningslinjerne for udvikling af det transeuropæiske transport-net (2011)27. udvikling af et fuldt operationelt indre marked for energi samt meddelelseom prioriterede mål for energiinfrastrukturerne frem til 2020-203028. handlingsprogram med henblik på en mere effektiv forvaltning og anven-delse af europæiske radiofrekvenserStyrkelse af solidariteten på det indre marked29. gennemgribende analyse af den sociale virkning af samtlige lovgivnings-forslag forud for gennemførelse af chartret om grundlæggende rettigheder(2011)30. gennemførelse af udstationeringsdirektivet med præcisering af udøvelsenaf grundlæggende sociale og arbejdsmarkedsmæssige rettigheder i for-bindelse med det indre markeds økonomiske frihedsrettigheder31. gennemgang - på grundlag af grønbogen af juli 2010 om pensioner - afdirektivet om pensionsfonde samt udvikling af andre forslag, bl.a. for atfjerne de hindringer, som vandrende arbejdstagere støder på, når de viltilrettelægge deres pension (2011)32. høring af arbejdsmarkedets parter mhp. at skabe en europæisk rammefor foregribelse af de industrielle omstruktureringer (2011)Livslang adgang til beskæftigelse og uddannelse33. lovforslag om reform af systemerne for anerkendelse af erhvervsmæssigekvalifikationer (2012)34. udvikling af et ”unge-på-vej-kort” til fremme af unges mobilitet i forbindel-se med studier i andre medlemsstater (2012)35. henstilling mhp. at fremme og validere uddannelse på arbejdspladsensamt forslag om indførelse af et "europæisk kvalifikationspas", som be-skriver den viden og de færdigheder, man har erhvervet i løbet af sit liv
9/10
Nye redskaber til den sociale markedsøkonomi36. initiativ vedrørende socialt iværksætteri mhp. udvikling af innovative virk-somhedsprojekter på det sociale område (2011)37. forslag til forbedring af kvaliteten af retlige virksomhedsstrukturer (stiftel-ser, andelsselskaber mv.), mhp. at optimere den måde, hvorpå de funge-rer, og gøre det nemmere at udvikle dem i det indre marked (2011/2012)38. offentlig høring omcorporate governance(selskabsledelse) m.v.Et indre marked for forbrugere39. flerårig handlingsplan for udvikling af et europæisk markedstilsyn, revisionaf produktsikkerhedsdirektivet (2011)40. lovforslag om adgang til basale banktjenester41. forslag til direktiv om et integreret indre marked for realkreditlån med ethøjt beskyttelsesniveau for forbrugerne42. meddelelse med det formål at afdække og fjerne de skattemæssige hin-dringer, europæiske borgere fortsat må kæmpe med (inden udgangen af2010).43. forslag om ændring af forordning om flypassagerers rettigheder, navnlig ilyset af det islandske vulkanudbrud, og evt. en meddelelse om passage-rers rettigheder om bord på alle transportmidler (2012).Dialog, partnerskab, evaluering: værktøjer til en hensigtsmæssig styringaf det indre marked44. videreudvikle det indre marked ved at styrke evalueringen af den gæl-dende EU-ret, navnlig på grundlag af den gensidige evalueringsproces itjenesteydelsesdirektivet45. strategi for udvidelsen af informationssystemet for det indre marked (IMI)(2011)46. initiativ om anvendelsen af alternative former for konfliktløsning i EU(2011)47. udvikling af en mere målrettet politik med henblik på at håndhæve regler-ne for det indre marked (2011)48. styrkelse af høring af og dialog med civilsamfundet under udarbejdelsenog gennemførelsen af retsakterne (2011)49. fremme en kvikskranke, der kan give borgerne og virksomhederne oplys-ninger og hjælp vedrørende de rettigheder, de har i medfør af det indremarked50. styrke de uformelle problemløsningsværkstøjer, navnlig ved at konsolide-re og styrke "EU Pilot"-projektet, Solvit-nettet og netværket af europæiskeforbrugercentre (2011)
10/10