Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del EU-note E 19
Offentligt
918503_0001.png
Europaudvalget og Finansudvalget
Folketingets repræsentant ved EU
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
7. februar 2015
Status på forhandlingerne om EU-budgettet 2011
Sammenfatning
Forhandlingerne om EU-budgettet for 2011 brød sammen mandag af-
ten den 15. november. Ministerrådet og Europa-Parlamentet kunne ik-
ke blive enige.
Uenigheden handlede til sidst i forløbet ikke om budgettets størrelse,
da Europa-Parlamentet havde accepteret Rådets ultimatum om, at be-
talingsbevillingerne ikke må stige med mere end 2,91 %. Europa-
Parlamentet havde til gengæld krævet indrømmelser på andre områ-
der, f.eks. set-uppet omkring forhandlingerne for nye finansielle ram-
mer, der skal gælde fra 2014.
Kommissionen skal nu komme med et nyt forslag, og det forventes
præsenteret i begyndelsen af december. Om der kan opnås enighed
inden jul, er uvist. Men der vil sikkert blive gjort et forsøg.
Hvis det ikke lykkes at blive enige, træder de såkaldte tolvdelsbudget-
ter i kraft. Det indebærer - lidt forenklet - at der hver måned i 2011 ikke
kan bruges mere end en tolvtedel af 2010-budgettet, indtil 2011-
budgettet er vedtaget.
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forhandlingerne om EU-budgettet for 2011 brød sammen mandag aften den
15. november 2010. Parterne har været i Forligsudvalg uden, at det har givet
resultat.
Paradoksalt nok var det ikke selve budgettet for 2011, som gav anledning til
sammenbruddet. Tallene var man nemlig stort set enige om, da Europa-
Parlamentet havde accepteret Rådets ultimatum om, at betalingsbevillingerne
ikke må stige mere end 2,91 %. Kommissionen havde foreslået ca. 6 % og
Europa-Parlamentet havde toppet op med ca. 7 %.
For nogle medlemslande var de 2,91 % at strække sig langt, da de på hjem-
mebanen står over for meget store besparelser på de offentlige budgetter.
For at acceptere de 2,91 % krævede Europa-Parlamentet indrømmelser på
andre områder. Det er en strategi, som ikke er ukendt, og som i nogle kredse i
Ministerrådet giver anledning til irritation.
Europa-Parlamentet havde f.eks. ønsket indrømmelser på set-up’et for for-
handlingerne for de nye de finansielle rammer for perioden efter 2013, lige-
som man ønskede at bevare en fleksibilitet i forhold til at kunne ændre de
finansielle rammer.
Fsva. de kommende finansielle rammer har fokus fra Europa-Parlamentets
side bl.a. været på EU’s såkaldte ”egne indtægter”. Guy Verhofstadt, leder af
de liberale (ALDE) i Europa-Parlamentet, har sagt, at ”… det er en anledning
til at åbne en diskussion om finansiering af EU. Det (EU red.) skulle finansie-
res direkte af borgerne, så de kan få en direkte indflydelse på EU’s politikker”.
Han understregede, at han ikke ønsker ”ekstra skatter” men i stedet at erstat-
te nogle nationale skatter.
Det ønske har fået især Storbritannien til at reagere med en afvisning. Skatte-
opkrævning er nationalstaternes ansvar, og sådan skal det forblive. Også den
danske regering og flere andre lande er modstandere af en egentlig EU-skat.
Storbritannien og Holland er generelt meget skeptiske over for at give Europa-
Parlamentet yderligere indflydelse på indtægtssiden. Storbritannien og Hol-
land har som bekendt opnået ”rabatter” på dette område, og disse ville kunne
komme yderligere under pres, hvis Europa-Parlamentet får mere indflydelse.
Hvad sker der nu?
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som foreskrevet af traktaten (art. 314, stk. 8) forelægger Kommissionen et nyt
budgetforslag, hvis der ikke er opnået enighed inden for de 21 dage, som
Forligsudvalget har til rådighed.
Det forventes, at Kommissionen vil præsentere sit nye budgetforslag i begyn-
delsen af december. Indholdet kan man naturligvis kun gisne om, men det er
overvejende sandsynligt, at forslaget i høj grad vil afspejle det seneste kom-
promisforslag, dvs. fastholde en stigning på 2,91 % fsva. betalingsbevillinger-
ne. Kommissionen vil desuden muligvis spille ud med udkast til nye politiske
erklæringer i et forsøg på at imødekomme Europa-Parlamentets ønsker.
Om forslaget så vil kunne danne grundlag for enighed mellem Rådet og Euro-
pa-Parlamentet, kan kun fremtiden vise. Ingen af parterne har i skrivende
stund vist tegn på tøbrud. Det kan ikke udelukkes, at Europa-Parlamentet nu
opfatter situationen således, at alt er i spil igen, herunder den procentvise
stigning på 2,91 %.
På den anden side vil en manglende aftale være en dårlig begyndelse på den
nye procedure under Lissabontraktaten. Det forventes da også, at parterne vil
gøre endnu et forsøg på at nå til enighed i begyndelsen af december.
Hvis det ikke lykkes, vil sagen kunne komme op på ECOFIN ministerrådsmø-
de den 16. december og EU-topmødet den 16.-17. december 2010. Topmø-
der er dog næppe et hensigtsmæssigt forum for de årlige budgetforhandlin-
ger.
Hvis der er udsigt til en løsning, kan Europa-Parlamentet også muligvis holde
en ekstra plenarforsamling i december.
Konsekvensen af uenighed bliver tolvtedelsbudgetter
Hvis det ikke lykkes at nå til enighed inden årets udgang, er konsekvensen, at
EU-budgettet for 2011 vil basere sig på såkaldte tolvtedele, jf. traktatens art.
315. Sidst det skete i EU var i slutningen af 1980’erne.
Tolvtedelbudgetter betyder forenklet, at der ikke kan anvendes mere end 1/12
af 2010-budgettet for hver måned i 2011. Alt andet lige betyder det et væsent-
ligt lavere budget end forudset.
Helt konkret kommer det til at betyde, at medlemslandene vil få udbetalt færre
midler end forudset i f.eks. landbrugsstøtte. Der vil ligeledes ikke kunne bru-
ges penge på initiativer, som ikke havde en budgetlinje i 2010. Det vil blandt
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
andet komme til at gå ud over de tre overvågningsagenturer på det finansielle
område. Globaliseringsfonden og Solidaritetsfonden vil heller ikke kunne ud-
betale midler uden et vedtaget budget.
Bevillingerne til etableringen af EU’s nye udenrigstjeneste vil også kunne
komme i problemer, da der ikke var afsat midler hertil i 2010-budgettet.
Der er en vis sandsynlighed for, at næste uges Strasbourg-samling bliver
domineret af budgetdebatter.
MEP Anne E. Jensen er fast medlem af Budgetudvalget, og hun har været
med i Europa-Parlamentets forhandlingsdelegation.
Med venlig hilsen
Thomas Søndergaard Sarup
4/4