Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del EU-note E 24
Offentligt
937389_0001.png
937389_0002.png
937389_0003.png
937389_0004.png

Europaudvalget

Det Internationale Sekretariat

Til:

Dato:

Udvalgets medlemmer og stedfortrædere20. december 2010

Møde i Det Europæiske Råd den 16.-17. december 2010

På mødet under ledelse af Det Europæiske Råds faste formand, Herman VanRompuy, var det primært spørgsmålet om ændring af EU’s traktater for atbane vejen for etableringen af den permanente krisemekanisme, som optogstats- og regeringscheferne. Stats- og regeringscheferne fik dog ogsåmulighed for at drøfte den aktuelle økonomiske situation, EU’s relationer medde strategiske partnere samt godkende Montenegros status somkandidatland.

Traktatændring

Stats- og regeringscheferne opnåede enighed om formuleringen af denkonkrete tekst, der skal sikre etableringen af den permanentekrisemekanisme, og indsættes i artikel 136 i Traktaten om Den EuropæiskeUnions Funktionsmåde. Teksten er indeholdt i et udkast til afgørelse fra DetEuropæiske Råd, som skal formelt vedtages til marts 2011.Den konkrete formulering lyder på følgende måde:”Demedlemsstater, der har euroen som valuta, kan etablere enstabilitetsmekanisme, der skal aktiveres, hvis det er nødvendigt for at sikrestabiliteten I euroområdet som helhed. Ydelsen af enhver påkrævet finansielstøtte inden for rammerne af mekanismen vil være underlagt strengkonditionalitet.”Samtidig blev stats- og regeringscheferne enige om at iværksætte denforenklede revisionsprocedure i EU-traktatens artikel 48, stk. 6. Det erforventningen, at den nationale ratifikationsprocedure kan være afsluttet indenudgangen af 2012, så traktatændringen kan træde i kraft den 1. januar 2013.

Permanent krisemekanisme

Stats- og regeringscheferne blev også enige om de overordnede principperfor den mellemstatslige krisemekanisme og opfordrede euroområdets
1/4
økonomi- og finansministrene samt Europa-Kommissionen til at afsluttearbejdet med selve udformningen inden marts 2011.Der lægges dog op til, at også ikke-eurolande kan deltage i dette arbejde, hvisde ønsker det. Ligeledes kan ikke-eurolande deltage i krisemekanismensoperationer på en ad hoc-basis.Denpermanentekrisemekanisme,kaldetdeneuropæiskestabilitetsmekanisme, vil virke fra juni 2013, hvor den vil erstatte både deneuropæiske finansielle stabilitetsmekanisme samt eurolandenes midlertidigeeuropæiske finansielle stabilitetsfacilitet.Mekanismen skal bygge på den nuværende midlertidige europæiskefinansielle stabilitetsfacilitet, hvor Den Internationale Valutafond (IMF) erinvolveret, samt eurogruppens betragtninger indeholdt i den fælles erklæring1fra den 28. november 2010 . Hvad angår den private sektors rolle, så læggesder op til en vurdering fra sag til sag.Den konkrete udformning af mekanismen, og herunder niveauet, udestår altsåfortsat og skal som nævnt klarlægges efterfølgende.Det Europæiske Råds faste formand gjorde dog meget ud af at understrege,at stats- og regeringscheferne fra euroområde var rede til at gøre alt, hvad derer nødvendigt for at sikre stabiliteten i euroområdet som helhed.

Økonomiske situation

Stats- og regeringscheferne fik også lejlighed til at drøfte den senesteøkonomiske udvikling med deltagelse af Den Europæiske Centralbanksformand, Jean-Claude Trichet.Den nævnte tilkendegivelse om villigheden til at støtte stabiliteten ieuroområdet blev understøttet af en fælles erklæring fra euroområdets stats-og regeringschefer samt EU’s institutioner, hvori der som led i en fællesstrategi blev opfordret til en beslutsom indsats på følgende områder:Fuld gennemførelse af eksisterende programmer i Grækenland ogIrland.Fastholdelse af finanspolitisk ansvar, herunder finanspolitiske mål for2010 og 2011 samt korrektion af uforholdsmæssigt storebudgetunderskud inden for de aftalte frister.Forøgelse af væksten ved at fremme strukturreformer.Styrkelse af stabilitets- og vækstpagten og gennemførelse af en nyramme for makroøkonomisk overvågning fra sommeren 2011.
1
EUU alm. del (10) – Bilag 113
2/4
Sikring af tilstrækkelig finansiel støtte gennem den europæiskefinansielle stabilitetsfacilitet, indtil den permanente mekanisme træderi kraft.Yderligere styrkelse af det finansielle system, herundergennemførelse af en ny runde stresstest af banksektoren.Fuld støtte til Den Europæiske Centralbanks tiltag.
Stats- og regeringscheferne fra euroområdet var enige om at videreudvikleelementer i strategien i de kommende måneder. Samtidig opfordrede stats-og regeringscheferne til at få fremskyndet arbejdet med de seks forslag til2retsakter om styrket økonomisk styring , så en vedtagelse til juni 2011 ermulig.

Strategiske partnere

Stats- og regeringscheferne drøftede også EU's strategiske partnere påbaggrund af en rapport fra EU’s højtstående repræsentant forudenrigsanliggender og sikkerhedspolitik, Catherine Ashton. Her var derenighed om at få formuleret fælles europæiske interesser og identificeremulige måder at fremme dem på. Det Europæiske Råd vil vurderefremskridtene på dette område én gang om året.

Montenegro

Stats- og regeringscheferne besluttede endvidere, at godkende Montenegrosstatus som kandidatland på baggrund af Rådets konklusioner fra mødet den14. december 2010. Montenegro ansøgte om medlemskab af EU den 15.december 2008.Endelig hilste stats- og regeringscheferne udfaldet af COP-16 i Cancunvelkomment samt fordømte voldshandlingerne efter anden runde afpræsidentvalget i Elfenbenskysten.

Fremtidige finansielle ramme

Sideløbende med de officielle drøftelser på Det Europæiske Råds mødesøgte den britiske premierminister, David Cameron, tilsyneladende at sikre sigopbakning til et forslag om fastfrysning af den finansielle ramme for 2014-2020 på niveauet for 2013 kun korrigeret for inflationsudviklingen.Dagen efter mødet, den 18. december 2010, modtog Europa-Kommissionensformand, José Manuel Barroso, således et brev med denne opfordringunderskrevet af stats- og regeringscheferne fra Tyskland, Frankrig,Nederlandene, Finland og Storbritannien.
2
KOM(2010) 522-527
3/4
Med venlig hilsen,Martin Jørgensen (3622)
4/4