Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del EU-note E 35
Offentligt
965657_0001.png
965657_0002.png
965657_0003.png
965657_0004.png
Europaudvalget, Erhvervsudvalget, Politisk- Økonomisk UdvalgEU-konsulentenEU-note
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere4. marts 2011
EU-Domstolen forbyder forskelsbehandling mellem mænd og kvinderved beregning af forsikringsydelser efter 2012
SammenfatningEU-Domstolen har i en dom af 1. marts 2011 slået fast, at forskelsbe-handling af mænd og kvinder ved beregning af forsikringsydelser skalvære slut efter den 21. december 2012. Sagen drejede sig om gyldighe-den af et EU-direktiv fra 2004, som sikrer ligebehandlingen af mænd ogkvinder i forbindelse levering af varer og tjenesteydelser. Efter direktivetkan medlemsstaterne på visse betingelser gøre brug af en undtagelses-ordning. Da undtagelsesordningen imidlertid er uden fast udløbsdato,fandt Domstolen, at den var i strid med traktaten og EU-charteret omgrundlæggende rettigheder. Derfor annullerede Domstolen undtagelses-bestemmelsen med virkning fra den 21. december 2012.
1/4
EU-Domstolen har den 1. marts 2010 afsagt en dom , som fastslår, at dermed virkning fra den 21. december 2012 ikke længere må forskelsbehandlesmellem mænd og kvinder i forbindelse med forsikringspræmier og -ydelser.Sagen var anlagt ved den belgiske forfatningsdomstol af forbrugerorganisati-onenAssociation belge des Consommateurs Test-Achats ASBog nogle bor-gere mod den belgiske stat. Sagsøgerne mente, at et EU-direktiv fra 2004 omligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse levering af varer og tjeneste-2ydelser og den belgiske lov, der gennemførte direktivet, stred mod retten tilligebehandling mellem mænd og kvinder. Under sagen stillede den belgiskeforfatningsdomstol EU-Domstolen spørgsmål om gyldigheden af direktivet.
1
Hvad bestemmer direktivet?Direktiv 2004/113/EF forbyder enhver forskelsbehandling mellem mænd ogkvinder i forbindelse levering af varer og tjenesteydelser.Således opstiller direktivets artikel 5, stk. 1, følgende regel:”Medlemsstaterne skal sikre, at anvendelse af køn som enfaktor ved beregning af præmier og ydelser i forbindelse medforsikring og lignende finansielle ydelser i alle nye kontrakter,der senest er indgået efter den 21. december 2007, ikke fører3til forskelle i enkeltpersoners præmier og ydelser”Direktivet indeholdt dog enundtagelsetil denne regel. Medlemsstaternekunne nemlig inden den 21. december 2007 tillade forholdsmæssigt afpasse-de forskelle i enkeltpersoners præmier og ydelser, ”hvisanvendelsen af køner en afgørende faktor ved risikovurderingen, der er baseret på relevante og4nøjagtige aktuarmæssige og statistiske data”.De medlemsstater, som ønskede at gøre brug af undtagelsen, skulle under-rette Kommissionen og bl.a. sørge for, at de data, de baserede sig på, varnøjagtige og ajourførte. Medlemsstaterne skulle også tage deres beslutning
1
2
34
Dom af 1. marts 2011 i sag C-236/09, Association belge des Consommateurs Test-AchatsASBL m.fl. mod Conseil des ministres.Rådets direktiv 2004/113/EF af 13. december 2004 om gennemførelse af princippet om ligebe-handling af mænd og kvinder i forbindelse med adgang til og levering af varer og tjenesteydel-ser (EUT L 373, s. 37).Direktivets artikel 5, stk. 1.Direktivets artikel 5, stk. 2.
2/4
op til revision fem år efter den 21. december 2007 på baggrund af en rapport,som Kommissionen skulle udarbejde.
Hvad var det problemstillingen i sagen?Spørgsmålet i sagen var, om undtagelsesmuligheden i direktivet og i denbelgiske lov var i strid med princippet om ligebehandling af mænd og kvinder.
Hvad svarede Domstolen?Domstolen indleder med at henvise til artikel 8 i TEUF, som bestemmer, atEU i alle sine aktiviteter skal tilstræbe at fjerne uligheder og fremme ligestilling5mellem mænd og kvinder .Domstolen bemærker derefter, at det er EU-lovgiver (dvs. her Rådet), der vedden gradvise gennemførelse af denne lighed bestemmer tidspunktet for,hvornår der skal gribes ind under hensyn til udviklingen i de økonomiske ogsociale forhold i EU.Nårdet er besluttet, at der skal gribes ind, skal dette6imidlertid skekonsekventmed henblik på opfyldelse af det tilstræbte mål .Ifølge Domstolen udelukker det dog ikke, at der kan fastsættes overgangspe-

7

rioder eller undtagelsesperiodermed en begrænset rækkevidde.Herefter anfører Domstolen:”Det eri denne sammenhæng,at EU-lovgiver i [ direktivet]har bestemt, at deforskelle i præmier og ydelser,som føl-ger af anvendelse af køn som en faktor ved beregningen her-8af,skal afskaffes senest den 21. december 2007”.Hvad angår den mulighed for at gøreundtagelsefra hovedreglen, som direk-tivet åbner op for, konstaterer Domstolen, at direktivet ikke indeholder nogenbestemmelse om, hvor længe undtagelsen kan anvendes. Derfor kan de med-lemsstater, som har benyttet sig af muligheden, ifølge direktivet tillade forsik-
5678
Dommens præmis 19.Dommens præmis 20 og 21.Dommens præmis 21.Dommens præmis 24.
3/4
ringsgivere at anvende den ulige behandling uden tidsbegrænsning . Der erdermed enrisiko for, at undtagelsentil reglen om ligebehandling af mændog kvindertillades på ubestemt tid.På den baggrund konkluderer Domstolen, at bestemmelsen om, at medlems-staterneuden tidsbegrænsning kan opretholde en undtagelsetil reglenom ikke-kønsrelaterede præmier og ydelser, eri strid med direktivets for-målom ligebehandling af mænd og kvinder, oguforenelige med EU’s char-

10

ter om grundlæggende rettigheder.Domstolen annullerer derfor undtagelsen i direktivet med virkning fra den 21.december 2010.
9
Dommens betydning for DanmarkDommen betyder, at der fra den 21. december 2012 ikke længere må tegnesforsikringer, som indebærer en kønsmæssig forskelsbehandling i forhold tilforsikringsydelser og -præmier. Eftersom direktivet omfatter alle private forsik-ringer og pensioner, der er frivillige og uafhængige af ansættelsesforhold, vilen række forsikringsordninger blive berørt.I Danmark er direktivet bl.a. gennemført gennem en ændring afligestillings-loveni 2007, som også åbner mulighed for at benytte undtagelsen om køns-11differentieret beregning af forsikringspræmier og -ydelser m.v. Det vil derforogså være nødvendigt at ændre loven.Herhjemme benytter en række forsikringsselskaber muligheden for at gøreforskel på køn ved beregning af forsikringspræmier og -ydelser. Det gælderbl.a. inden for bilforsikringer og inden for inden for pensionsforsikringer.
Med venlig hilsenThomas Fich(3611)
9
Dommens præmis 26.Dommens præmis 32.11Jf. § 1a, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1095 af 19. september 2007 af lov om ligestilling af kvinderog mænd.10
4/4