Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
929582_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Finansministeren
7. december 2010
Svar på spørgsmål nr. 38 af 8. november 2010 stillet af Eu-
ropaudvalget efter ønske fra MF Pia Adelsteen (DF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere artiklen ”Grækenland: Giver skatteamnesti til mil-
lioner af grækere og trodser IMF” i Økonomisk Nyt nr. 27 (PØU, alm. del- bilag
23) og i sin besvarelse redegøre for, hvilke konsekvenser oplysningerne om det
græske skatteamnesti vil have i forhold til EU’s hjælpepakke og den danske garanti
forbundet hermed.
Svar:
De græske tiltag, som spørgsmålet refererer til, udgør ifølge de foreliggende
oplysninger ikke et egentligt ”skatteamnesti”, men mulige rabatter ved øjeblikkelig
betaling af opgjorte virksomhedsskatter, hvor det fulde beløb skal forfalde, hvis
der ikke sker øjeblikkelig betaling. ”Skatteamnestiet” vedrører ikke privatper-
soners indkomstskatter.
Aftalen i maj 2010 mellem Grækenland, eurolandene, EU-Kommissionen, Den
Internationale Valutafond (IMF) og Den Europæiske Centralbank (ECB), om
iværksættelsen af et 3-årigt låneprogram på 110 mia. til Grækenland indeholder en
række økonomiske og finansielle målsætninger og betingelser (konditionaliteter),
herunder tiltag, der skal øge Grækenlands offentlige indtægter gennem forhøjelse
af skatter og afgifter samt en mere effektiv skatteindkrævning. Det vil i nogen
udstrækning være op til Grækenland at designe og implementere de nærmere tilt-
ag, der er nødvendige for at leve op til låneprogrammet. Programmets implemen-
tering er genstand for løbende overvågning fra Kommissionen, ECB og IMF. I
det omfang det i den forbindelse måtte være vurderingen, at Grækenlands
konkrete implementering ikke lever op til låneprogrammets betingelser, kan dette i
sidste ende medføre standsning af låneprogrammets udbetalinger.
Danmark deltager alene i låneprogrammet til Grækenland gennem sit medlemskab
af IMF, idet låneprogrammet er sammensat af lån på 30 mia. euro fra IMF og 80
mia. euro fra eurolandene. Der medgår ikke EU27-faciliteter i finansieringen af
lånet til Grækenland. Danmark stiller således ikke garantier for EU-lån i forb-
indelse med låneprogrammet til Grækenland.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
På det ekstraordinære ECOFIN d. 9.-10. maj 2010 blev der indgået aftale om et
kriseberedskab, der etablerer en eurozonefacilitet – European Financial Stability
Facility (EFSF) – med en samlet maksimal lånemulighed på 440 mia. euro – og en
EU-lånemekanisme på 60 mia. euro – European Financial Stabilization Mecha-
nism (EFSM). Danmark deltager således i EU-faciliteten på 60 mia. euro, men
ikke i eurozonefaciliteten på 440 mia. euro. Beredskabet anvendes nu konkret ved
låneprogrammet til Irland på 85 mia. euro, som overordnet er blevet besluttet d.
28. november 2010. Irland finansierer selv 17,5 mia. euro heraf, mens IMF finan-
sierer 22,5 mia. euro, EU-faciliteten (EFSM) finansierer 22,5 mia. euro, mens eu-
rolandene (gennem EFSF) sammen med de bilaterale långivere, herunder Dan-
mark, finansierer de resterende 22,5 mia. euro. Der er også i Irlands tilfælde op-
stillet en række konditionaliteter for låneprogrammet, herunder vedr. en ambitiøs
finanspolitisk konsolidering, som konkret er koordineret mellem EU-aktørerne og
IMF.
I forbindelse med fastsættelsen af de nærmere konditionaliteter for konkrete låne-
programmer, som Danmark bidrager til, f.eks. gennem EU og IMF, lægger
regeringen generelt vægt på konditionaliteter, der i videst muligt omfang sikrer en
tilpas hurtig og ambitiøs udvikling mod en holdbar økonomisk politik for lån-
tagerlandet, herunder særligt en styrkelse af de offentlige finanser og en troværdig
implementering af det aftalte låneprogram.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen