Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
B 37
Offentligt
953135_0001.png
953135_0002.png
UDENRIGSMINISTERIETDen 2. februar 2011Spørgsmål 2 ad B 37 af 12. januar 2011 fraFolketingets Europaudvalg tilUdenrigsministeren.Spørgsmål:Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt den forestående stabilitets- og associeringsaftalemellem De Europæiske Fællesskaber og Serbien i sit afsnit om arbejdstageres fri bevægelighedminder om den aftale, som er indgået med Tyrkiet, og som har ledt til Hakan Er-dommen (sagC-453/07), ifølge hvilken tyrkiske borgere nu kan støtte ret på EU´s regler omarbejdstagerbevægelighed og på den måde omgå de nationale udlændingeregler?Svar:EU´s associeringsaftale med Tyrkiet blev indgået den 12. september 1963 og har til formål atstyrke de økonomiske og handelsmæssige forbindelser mellem EU og Tyrkiet, herundergradvist at gennemføre arbejdskraftens frie bevægelighed. Det følger således udtrykkeligt afEU´s associeringsaftale med Tyrkiet, at de kontraherende parter enes om, på grundlag af EØF-traktatens artikel 48,49 og 59 (TEUF artikel 45, 49 og 56), gradvist indbyrdes at gennemførearbejdskraftens fri bevægelighed. Af hensyn til denne målsætning må man i videst muligtomfang overføre principperne fra TEUF artikel 45, 49 og 56 om arbejdskraftens friebevægelighed.EU-domstolen har i den forbindelse fastslået, at der ved fortolkningen af, om en tyrkiskstatsborger har haft lovlig beskæftigelse, skal tages udgangspunkt i fortolkningen afarbejdstagerbegrebet i EU-retten. Endvidere giver EU´s associeringsaftale med Tyrkiet – efterindrejsen – tyrkiske statsborgere visse rettigheder i relation til fortsættelse af beskæftigelse ogderaf følgende opholdsret.EU´s associeringsaftale har dog ikke til formål at tillægge tyrkiske statsborgere – i modsætningtil EU-borgere – en ret til fri bevægelighed inden for Den Europæiske Union. Tyrkiskestatsborgere kan således kun påberåbe sig bestemte rettigheder på en enkelt værtsmedlemsstatsområde, hvilket gentagne gange er fastslået i EU-domstolens retspraksis, jf. blandt andet EU-domstolens dom i sag C-325/05, Derin, præmis 66.
Tyrkiske arbejdstagere kan derfor ikke støtte ret på EU´s regler om arbejdskraftens fribevægelighed og dermed ret til fri bevægelighed inden for Den Europæiske Union.For så vidt angår EU-domstolen af 25. september 2008 dom i sagen Hakan Er modWetteraukreis (sag C-453/07), bemærkes, at dommen vedrører fortolkningen af artikel 7, stk. 1,andet led, i Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80, jf. aftalen om oprettelse af en associeringmellem EU og Tyrkiet.Det følger af artikel 7, stk. 1, andet led, i Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80, at når tyrkiskearbejdstagere har tilknytning til det lovlige arbejdsmarked i en medlemsstat, har deresfamiliemedlemmer, såfremt de har fået tilladelse til at flytte til den pågældende medlemsstatefter at have haft lovlig bopæl dér i mindst fem år, fri adgang til enhver form for lønnetbeskæftigelse.Dommen vedrører således ikke adgangen til ophold på baggrund af EU´s regler omarbejdskraftens fri bevægelighed og de heraf omfattede rettigheder.For så vidt angår rækkevidden af EU´s stabilitets- og associeringsaftale med Serbien bemærkes,at det følger af dennes artikel 49, stk. 1, at de i artikel 49 og 59 anførte arbejdstagerrettigheder,herunder ligebehandling for så vidt angår arbejdsvilkår, aflønning og afskedigelse, administrerespå de betingelser og efter de retningslinjer, der gælder i hver enkel medlemsstat. Det følgerendvidere af artikel 49, stk. 1, litra, a, at personkredsen omfatter ”arbejdstagere,der er statsborgere iSerbien, og som er lovligt beskæftiget på en medlemsstats område”.EU´s stabilitets- og associeringsaftale med Serbien har således ikke til formål gradvist at indføreden frie bevægelighed for arbejdskraften, ligesom aftalen ikke indeholder visse rettigheder irelation til fortsættelse af beskæftigelse og en deraf følgende opholdsret.Det forhold, at EU´s stabilitets- og associeringsaftale med Serbien foreskriver en ret tilligebehandling på visse områder, berører ikke medlemsstaternes kompetence til at anvendenationale udlændingeregler for så vidt angår ophold til arbejdstagere fra Serbien.EU´s stabilitets- og associeringsaftale med Serbien vurderes efter regeringens opfattelse på denbaggrund ikke at have samme indhold som EU´s associeringsaftale med Tyrkiet.