Miljø- og Planlægningsudvalget 2010
KOM (2007) 0844
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449410_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 23.2.2010
KOM(2010)67 endelig
2007/0286 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
vedrørende
Rådets førstebehandlingsholdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv om industrielle emissioner (integreret forebyggelse og bekæmpelse af
forurening) (omarbejdning)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2007/0286 (COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til artikel 294, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
vedrørende
Rådets førstebehandlingsholdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv om industrielle emissioner (integreret forebyggelse og bekæmpelse af
forurening) (omarbejdning)
1.
BAGGRUND
21. december 2007
Forslag sendt til Europa-Parlamentet og Rådet
(dokument KOM(2007) 844 endelig – 2007/0286 (COD):
Udtalelse afgivet af Det Europæiske Økonomiske og Sociale 14. januar 2009
Udvalg:
Udtalelse afgivet af Regionsudvalget:
Udtalelse afgivet af Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen:
Rådets førstebehandlingsholdning vedtaget (ved enstemmighed):
2.
FORMÅLET MED KOMMISSIONENS FORSLAG
9. oktober 2008
10. marts 2009
[15. februar 2010]
Formålet med forslaget er at gøre den nuværende lovgivning om forebyggelse og bekæmpelse
af industrielle emissioner mere effektiv og virkningsfuld ved at sikre et højt
miljøbeskyttelsesniveau, mindske unødige administrative byrder og reducere
konkurrenceforvridningen i EU mest muligt.
3.
3.1.
BEMÆRKNINGER TIL RÅDETS FØRSTEBEHANDLINGSHOLDNING
Generelle bemærkninger
Europa-Parlamentet afgav udtalelse ved førstebehandlingen den 10. marts 2009.
Kommissionen har fuldt ud, delvis eller i princippet accepteret 47 af Parlamentets 85
ændringsforslag fra førstebehandlingen. 32 af disse 47 ændringsforslag er afspejlet, i det
mindste delvis, i Rådets førstebehandlingsholdning.
Kommissionen har fuldt ud, i princippet eller delvis accepteret ændringsforslag, der
tydeliggør baggrunden for forslaget og er i overensstemmelse med forslagets overordnede
mål. Der er tale om ændringer, der tager sigte på at forbedre informationsformidlingen til
offentligheden i overensstemmelse med Kommissionens forslag om at skabe større åbenhed
omkring udstedelse af godkendelser, håndhævelse og overholdelse.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen har afvist ændringsforslag, der ville ændre forslagets karakter, f.eks.
ændringsforslag, der ville indskrænke anvendelsesområdet for bestemmelserne om
minimumskrav for store fyringsanlæg. Den har også forkastet ændringsforslag, der ville skabe
forvirring om reglerne, føre til problemer i gennemførelsen eller stride mod forslagets centrale
elementer.
3.2.
3.2.1.
Detaljerede bemærkninger
Ændringsforslag fra Parlamentet, som Kommissionen har accepteret, og som helt,
delvis eller i princippet er indarbejdet i Rådets førstebehandlingsholdning
32 ændringsforslag (7,
12, 13, 14, 16, 18, 19, 21, 27, 34, 35, 36, 37, 40, 44, 49, 50, 51, 52, 53,
54, 55, 59, 64, 65, 66, 68, 71, 72, 73, 75
og
79)
er i varierende grad indarbejdet i Rådets
førstebehandlingsholdning.
Ændringsforslag
7
tilføjer en nyttig henvisning til Århuskonventionen. Ændringsforslag
12
kan accepteres i princippet, da det præciserer, hvad der forstås ved "emissionsniveauer, der er
forbundet med den bedste tilgængelige teknik". Ændringsforslag
13
er indarbejdet, da det
tydeliggør definitionen af "den berørte offentlighed". Ændringsforslag
14
kan delvis
accepteres, for så vidt som det tydeliggør definitionen af "ny teknik". Ændringsforslag
16
tilføjer en definition af "miljøinspektion". Ændringsforslag
18
og
19
tydeliggør
bestemmelserne om udstedelse af godkendelser til flere anlæg eller driftsledere.
Ændringsforslag
21
kan accepteres i princippet, da det tydeliggør bestemmelserne om
manglende overholdelse af godkendelsesvilkårene. Ændringsforslag
27
og
55
kan accepteres
delvis og i princippet, for så vidt som de tydeliggør, hvordan udvekslingen af oplysninger om
den bedste tilgængelige teknik skal tilrettelægges. Ændringsforslag
34
og
35
forenkler
bestemmelserne om brugen af almindelige bindende forskrifter. Ændringsforslag
36
sikrer, at
offentligheden informeres om udviklingen inden for den bedste tilgængelige teknik.
Ændringsforslag
37
tydeliggør bestemmelserne om revurdering af godkendelser.
Ændringsforslag
40
kan accepteres delvis, for så vidt som det knytter forbindelse til andre
relevante fællesskabsretsakter. Ændringsforslag
44
kan accepteres delvis, for så vidt angår
princippet om fastsættelse af mindstehyppigheder for inspektioner, men den foreslåede
hyppighed forkastes. Ændringsforslag
49
og
50
sikrer sammenhæng med forpligtelserne i
henhold til Århuskonventionen. Ændringsforslag
51, 52, 53
og
54
præciserer, hvilke
oplysninger der skal gøres tilgængelige for offentligheden. Ændringsforslag
59
vedrører
medlemsstaternes indberetning til Kommissionen om fastsættelse af emissionsgrænseværdier.
Ændringsforslag
64
kan accepteres i princippet, for så vidt som det tydeliggør
anvendelsesområdet i forbindelse med non-ferro-metalstøberier. Ændringsforslag
65
tilføjer
en nyttig henvisning til medforbrænding under anvendelsesområdet (bilag I). Ændringsforslag
66
og
68
kan accepteres i princippet, for så vidt som de skaber øget juridisk klarhed omkring
forslagets rækkevidde med hensyn til visse affaldshåndteringsaktiviteter. Ændringsforslag
71,
72, 73
og
75
kan accepteres delvis og i princippet, for så vidt som de forbedrer
sammenhængen i bestemmelserne om dispensation for fyringsanlæg, der kun er i drift i et
begrænset antal timer eller benyttes i nødsituationer, uden at kravene i den gældende
lovgivning svækkes. Ændringsforslag
79
kan accepteres delvis, da det genindfører de
bestemmelser om overvågning af dioxiner, der gælder ifølge den nuværende lovgivning.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.2.2.
Ændringsforslag fra Parlamentet, som Kommissionen har afvist, men som helt,
delvis eller i princippet er indarbejdet i Rådets førstebehandlingsholdning
12 ændringsforslag (15,
22, 23, 29, 31, 32, 33, 41, 47, 93
(identisk med
115), 97
og
117),
som
Kommissionen har afvist, er helt, delvis eller i princippet indarbejdet i Rådets
førstebehandlingsholdning.
Ændringsforslag
15
blev forkastet af Kommissionen, fordi det ikke bidrog med yderligere
klarhed til forslaget. Dette ændringsforslag er delvis indarbejdet i Rådets
førstebehandlingsholdning i definitionen af "udgangstilstandsrapport", og denne tilføjelse kan
accepteres som en tydeliggørelse af definitionen.
Ændringsforslag
22, 23, 29
og
41
om jordbundsbeskyttelse blev forkastet af Kommissionen,
da de enten ikke var i overensstemmelse med Kommissionens forslag eller ikke bidrog med
yderligere klarhed til forslaget. Disse ændringsforslag er indarbejdet i Rådets
førstebehandlingsholdning, enten delvis eller i princippet, i det omfang de tydeliggør
foranstaltningerne til jordbundsbeskyttelse, hvilket kan accepteres. Ændringsforslag
33
om
overvågning af jordbund og grundvand blev afvist af Kommissionen, da det fører til et lavere
miljøbeskyttelsesniveau, men ændringsforslaget er fuldt ud indarbejdet i Rådets
førstebehandlingsholdning.
Ændringsforslag
31
om fastsættelse af emissionsgrænseværdier blev afvist af Kommissionen,
da det strider mod et af de centrale principper i forslaget og i høj grad svækker
miljøbeskyttelsesniveauet. Ændringsforslaget er delvis og i princippet indarbejdet i Rådets
førstebehandlingsholdning, for så vidt angår forpligtelsen til at sikre, at de emissionsniveauer,
der er forbundet med den bedste tilgængelige teknik, ikke overskrides, hvilket kan accepteres.
Kommissionen forkastede ændringsforslag
32,
da de foreslåede ændringer ikke var i
overensstemmelse med resten af forslaget. Ændringsforslaget er imidlertid i princippet
indarbejdet i Rådets førstebehandlingsholdning, for så vidt angår information til
offentligheden om afvigelser fra de emissionsniveauer, der er forbundet med den bedste
tilgængelige teknik, hvilket kan accepteres.
Ifølge ændringsforslag
47
udgår kravet om offentlig deltagelse i vedtagelsen af almindelige
bindende forskrifter, og dette forslag er indarbejdet i Rådets førstebehandlingsholdning.
Ændringsforslag
93
(identisk med
115)
om, at reglerne skal gælde for intensiv fjerkræavl,
blev afvist af Kommissionen, da det ville sænke det miljøbeskyttelsesniveau, som forslaget
har til formål at tilvejebringe, men dette ændringsforslag er fuldt ud indarbejdet i Rådets
førstebehandlingsholdning. Ændringsforslag
117
om anvendelsesområdet for fremstilling af
keramiske produkter blev forkastet af Kommissionen, da det ville indskrænke
anvendelsesområdet for lovgivningen i sammenligning med den nuværende situation, men
ændringsforslaget er delvis indarbejdet i Rådets førstebehandlingsholdning på en måde, der er
acceptabel for Kommissionen. Kommissionen forkastede ændringsforslag
97
om en forøgelse
af grænseværdierne for NOx-emissioner for visse store fyringsanlæg, da dette ville nedsætte
forslagets miljøbeskyttelsesambitioner, men princippet i dette ændringsforslag er indarbejdet i
Rådets førstebehandlingsholdning på en måde, der er acceptabel.
3.2.3.
Ændringsforslag fra Parlamentet, som Kommissionen har accepteret fuldt ud, delvis
eller i princippet, men som ikke er indarbejdet i Rådets førstebehandlingsholdning
15 ændringsforslag (1,
5, 6, 8, 20, 42, 43, 46, 48, 56, 58, 60, 61, 62
og
69),
som
Kommissionen har accepteret fuldt ud, delvis eller i princippet, er ikke indarbejdet i Rådets
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
førstebehandlingsholdning. Disse ændringsforslag vedrører formuleringer i betragtningerne,
indberetning om overholdelse af godkendelsesvilkårene, underretning af den kompetente
myndighed efter aktivitetsophør, indberetning om inspektioner, definitionen af den berørte
offentlighed, ny teknik, overvågning, informationsformidling til offentligheden, ændring af
bilagene, opstilling af yderligere mindstekrav via forskriftsproceduren og opstilling af
retningslinjer vedrørende intensiv fjerkræavl.
3.2.4.
Ændringsforslag fra Parlamentet, som Kommissionen og Rådet har afvist, og som
ikke er indarbejdet i Rådets førstebehandlingsholdning
26 ændringsforslag
(2, 3, 4, 9, 10, 11, 17, 24, 25, 26, 28, 30, 38, 39, 45, 57, 63, 67, 70, 76, 77,
78, 80, 114, 129
og
133)
er afvist af både Rådet og Kommissionen.
Ændringsforslag
2, 3, 4, 9, 10
og
11
er afvist af begge institutioner, da de ikke er i
overensstemmelse med formålet med betragtningerne. Ændringsforslag
17
om en definition af
"almindelige bindende forskrifter" er forkastet af begge institutioner, da det ikke tydeliggør
eller forbedrer det oprindelige forslag. Ændringsforslag
24, 25
og
26
vedrørende indholdet af
ansøgninger om godkendelse, ændringsforslag
28
om godkendelsesvilkår vedrørende
beskyttelse af jordbunden, ændringsforslag
30
om afgørelser om, hvad der er den bedste
tilgængelige teknik, og ændringsforslag
38
og
39
om revurdering af godkendelser er forkastet
af begge institutioner, da de enten er overflødige eller ville skabe forvirring om reglerne ved
gennemførelsen. Ændringsforslag
114
om spredning af husdyrgødning er i strid med Rådets
førstebehandlingsholdning og afvises derfor af begge institutioner. Ændringsforslag
45
om
ikke-rutinemæssige inspektioner afvises af begge institutioner, da det er uklart og ville føre til
problemer i gennemførelsen. Ændringsforslag
57
forkastes af begge institutioner, da det ville
begrænse anvendelsesområdet for bestemmelsen om udvidelse af fyringsanlæg. Hvad angår
anvendelsesområdet for forslagets kapitel II (bilag I), forkastes ændringsforslag
63, 67, 70
og
129
af begge institutioner, da de er i strid med Rådets førstebehandlingsholdning.
Ændringsforslag
133
er afvist af begge institutioner, da det ville udelukke visse fyringsanlæg
fra anvendelsesområdet for den eksisterende lovgivning. Ændringsforslag
76
er forkastet af
begge institutioner, da det ville udvide overvågningen af CO-emissioner til at omfatte
fyringsanlæg, som der ikke er fastsat nogen emissionsgrænseværdi for. Ændringsforslag
77
er
forkastet af begge institutioner, da det ville ændre efterlevelsesordningen for fyringsanlæg.
Ændringsforslag
78
og
80
om undtagelser for overvågning af emissioner fra
affaldsforbrændingsanlæg er afvist af begge institutioner, da de er i strid med både
Kommissionens forslag og Rådets førstebehandlingsholdning.
3.2.5.
Ændringer, som Rådet har foretaget i forslaget
Rådet har foreslået følgende overordnede ændringer af Kommissionens forslag:
Informationsudveksling om den bedste tilgængelige teknik (BAT).
Rådets
førstebehandlingsholdning
fastholder
princippet
bag
og
indholdet
af
informationsudvekslingen som foreslået af Kommissionen, men tilføjer bestemmelser om
forummets rolle og flere detaljer om udarbejdelsesprocessen og indholdet af BAT-
referencedokumenter. Kommissionen tilslutter sig disse yderligere bestemmelser, der er i
overensstemmelse med, hvordan BAT-referencedokumenter udarbejdes i dag. Derimod
beklager Kommissionen, at ikke-bindende vejledning, jf. artikel 13, stk. 3, litra c) og d), ifølge
Rådets førstebehandlingsholdning skal vedtages efter forskriftsproceduren, da Kommissionen
har sin egen selvstændige ret hertil i henhold til traktaten. Bestemmelsen i Rådets
førstebehandlingsholdning kan ikke berøre denne ret (jf. erklæringen i bilaget til denne
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
meddelelse).
Proceduren for vedtagelse af BAT-konklusioner.
Ifølge artikel 13, stk. 5, i Rådets
førstebehandlingsholdning skal BAT-konklusioner (de dele af BAT-referencedokumentet,
som navnlig fastlægger de emissionsniveauer, der er forbundet med den bedste tilgængelige
teknik) vedtages efter forskriftsproceduren (artikel 291 i TEUF). Imidlertid var det ifølge den
politiske enighed i Rådet hensigten at anvende forskriftsproceduren med kontrol.
Kommissionen er ikke enig med Rådet i, at artikel 291 i TEUF er det mest hensigtsmæssige
retsgrundlag for vedtagelsen af foranstaltningerne i artikel 13, stk. 5, artikel 41 og artikel 48,
stk. 5. Der er tale om generelle foranstaltninger, der har til formål at supplere basisretsakten
med visse nye ikke-væsentlige bestemmelser. Vedtagelsen af dem bør derfor ske efter
proceduren for delegerede retsakter (artikel 290 i TEUF) (se erklæringen i bilaget til denne
meddelelse).
Kommissionen bemærker desuden, at de ændringer, som Rådet har indført, medfører
yderligere opgaver for Kommissionen, så der skal afsættes flere ressourcer til Kommissionen
til proceduren for udarbejdelse og vedtagelse af BAT-referencedokumenter.
Emissionsgrænseværdier i forbindelse med de emissionsniveauer, der er forbundet med
den bedste tilgængelige teknik.
Artikel 15, stk. 3, i Rådets førstebehandlingsholdning giver
de kompetente myndigheder større spillerum ved fastsættelsen af emissionsgrænseværdier,
der skal sikre, at emissionerne ikke ligger over de emissionsniveauer, der er forbundet med
den bedste tilgængelige teknik som fastlagt i BAT-konklusionerne. Kommissionen beklager
disse ændringer, men kan acceptere Rådets fremgangsmåde, da der er indført de nødvendige
sikkerhedsforanstaltninger i form af overvågnings- og indberetningskrav for at sikre, at de
forventede miljømål opfyldes. Muligheden for i specifikke tilfælde at dispensere fra artikel
15, stk. 3, på grundlag af bestemte kriterier er bibeholdt, men Kommissionen finder det
beklageligt, at muligheden for at fastlægge disse kriterier efter forskriftsproceduren er erstattet
af muligheden for at fastsætte vejledning. Imidlertid kan Kommissionen acceptere denne
fremgangsmåde ud fra målet om at nå til enighed.
Vurdering af de beføjelser, der skal tillægges Kommissionen i forbindelse med artikel 41
(regler for fyringsanlæg) og artikel 48, stk. 5 (overvågning af visse emissioner fra
affaldsforbrændingsanlæg).
Kommissionen er ikke enig med Rådet i, at artikel 291 i TEUF
er det mest hensigtsmæssige retsgrundlag for vedtagelsen af foranstaltningerne i artikel 13,
stk. 5, artikel 41 og artikel 48, stk. 5. Der er tale om generelle foranstaltninger, der har til
formål at supplere basisretsakten med visse nye ikke-væsentlige bestemmelser. Vedtagelsen
af dem bør derfor ske efter proceduren for delegerede retsakter (artikel 290 i TEUF) (se
erklæringen i bilaget til denne meddelelse).
Revurdering af godkendelser.
Rådets førstebehandlingsholdning fastholder det oprindelige
forslags krav om, at de kompetente myndigheder skal revurdere og om nødvendigt ajourføre
godkendelsesvilkårene, efter at der er offentliggjort en afgørelse om BAT-konklusioner.
Rådets førstebehandlingsholdning forlænger dog tidsfristen for en sådan revurdering fra fire
til fem år efter offentliggørelsen. Kommissionen beklager denne ændring, men kan acceptere
den, da der kun er tale om en mindre forlængelse, og revurderingen af godkendelsesvilkårene
i praksis vil foregå med uændret hyppighed.
Jordbundsbeskyttelse.
Rådets førstebehandlingsholdning indeholder yderligere krav om
forebyggelse af jordbunds- og grundvandsforurening, der skal indgå i godkendelsesvilkårene.
Kravet om, at der skal fastsættes mindstehyppigheder for overvågning af jordbund og
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
grundvand, er bibeholdt, men de kompetente myndigheder kan tillade en mindre hyppig
overvågning på grundlag af en systematisk vurdering af risikoen for forurening. Rådets
førstebehandlingsholdning
bibeholder
bestemmelserne
om
udarbejdelse
af
udgangstilstandsrapporter og kravene i forbindelse med aktivitetsophør, idet den dog indfører
en vis fleksibilitet i gennemførelsen af bestemmelserne. Selv om Kommissionen foretrækker
det oprindelige forslag, anser den ændringerne for acceptable, da de ikke strider mod
hovedprincipperne i forslaget.
Inspektioner.
Rådets førstebehandlingsholdning bibeholder Kommissionens forslag med
følgende overordnede ændringer: perioden mellem to inspektioner på anlægsområdet skal
fastsættes på grundlag af en systematisk bedømmelse af den miljømæssige risiko (i det
oprindelige forslag krævedes der kun en sådan bedømmelse i tilfælde af fravigelse af kravet
om en årlig inspektion på anlægsområdet). Denne periode må ikke være på over et år for de
anlæg, der er forbundet med størst risiko, og tre år for de anlæg, der er forbundet med mindst
risiko. Kommissionen anser dette krav for nyttigt som en sikkerhedsforanstaltning for
fastsættelsen af hyppigheden af inspektioner på anlægsområdet. Selv om Kommissionen
finder det beklageligt, at kriterierne for risikobedømmelsen ikke længere fastsættes efter
forskriftsproceduren, mener den, at de kriterier, der er opstillet i Rådets
førstebehandlingsholdning, er rimelige.
Anvendelsesdato for nye store fyringsanlæg.
Rådets førstebehandlingsholdning rykker
datoen for anvendelsen af standarderne for nye store fyringsanlæg frem fra 2016 til to år efter
direktivets ikrafttræden. Kommissionen er enig i denne ændring, da de nye standarder har
været betragtet som den bedste tilgængelige teknik for nye anlæg siden 2006, og disse anlæg
er teknisk og økonomisk i stand til at overholde de nye grænseværdier.
Overgangsordninger
for
eksisterende
store
fyringsanlæg.
førstebehandlingsholdning indfører følgende midlertidige fleksibilitet:
Rådets
– Ikrafttrædelsesdatoen for de reviderede emissionsgrænseværdier er fortsat den 1. januar
2016, men medlemsstaterne kan frem til udgangen af 2020 gennemføre en national
overgangsplan, forudsat at de samlede emissioner fra de anlæg, der er omfattet af planen,
ikke overstiger årlige lofter, der falder lineært mellem 2016 og 2019. Fra 2019 forbliver
lofterne uændrede indtil udgangen af 2020.
– Mulighed for fritagelse for at overholde de reviderede emissionsgrænseværdier for
følgende typer anlæg: indtil udgangen af 2023 for anlæg med begrænset levetid (ikke over
20 000 driftstimer); indtil udgangen af 2019 for anlæg, der er en del af et lille isoleret
system; indtil udgangen af 2023 for fjernvarmeanlæg, der opfylder bestemte betingelser.
Selv om Kommissionen hellere ville have undværet disse undtagelser, der er indført for at nå
til en aftale, kan den acceptere dem af følgende årsager: undtagelserne er midlertidige,
forslagets miljømæssige integritet bevares, og samtidig letter ændringerne medlemsstaternes
indsats for hurtigst muligt at få store fyringsanlæg bragt på højde med den bedste tilgængelige
teknik.
Særlige krav til visse store fyringsanlæg.
Rådets førstebehandlingsholdning fastlægger
særlige emissionsgrænseværdier for anlæg, der kun er i drift i et begrænset antal timer (ikke
over 1500 timer om året), og indfører minimumssatser for afsvovling for anlæg, der på grund
af de særlige karakteristika ved det indenlandske faste brændsel, der anvendes, ikke er i stand
til at opfylde emissionsgrænseværdierne for SO
2
, selv om de anvender den bedste
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449410_0009.png
tilgængelige teknik. Kommissionen mener, at disse bestemmelser er nyttige og berettigede
som et middel til at løse de specifikke tekniske problemer, uden at forslagets miljømæssige
integritet derved går tabt.
Regler om sammenlægning af udledninger for fyringsanlæg.
Rådets førstebehandlings-
holdning indfører en minimumstærskel på 15 MW for anvendelsen af reglerne om sammen-
lægning af udledninger. Som følge heraf vil små individuelle enheder ikke indgå i
beregningen af den samlede kapacitet for et fyringsanlæg, der består af flere enheder med en
fælles skorsten. Kommissionen beklager, at Rådet således svækker anvendelsen af reglerne
om sammenlægning, men kan dog acceptere en minimumstærskel på 15 MW, da
begrænsningen kun berører små anlæg med begrænset miljøpåvirkning.
Bestemmelse om revurdering for visse store fyringsanlæg.
Rådets førstebehandlings-
holdning indfører en bestemmelse om, at Kommissionen skal revurdere behovet for at ændre
og fastsætte grænseværdier for visse fyringsanlæg, der ikke er underlagt minimumsstandarder,
eller for hvilke mindstekravene i den nuværende lovgivning ikke kunne revideres, fordi der
ikke foreligger ajourførte oplysninger om den bedste tilgængelige teknik. Om nødvendigt skal
Kommissionen fremsætte et lovforslag inden udgangen af 2013. Kommissionen støtter denne
bestemmelse, da resultatet af revisionen af de relevante BAT-referencedokumenter godt kan
tages i betragtning i revurderingsprocessen.
Anvendelsesområde.
Kommissionen har foreslået, at anvendelsesområdet for den nuværende
lovgivning udvides for visse aktiviteters vedkommende. Rådets førstebehandlingsholdning
omfatter ikke den foreslåede udvidelse af anvendelsesområdet til at omfatte intensivt
kvægopdræt samt forbrænding af brændsel i anlæg med en samlet indfyret termisk effekt på
mellem 20 og 50 MW. Endvidere ændrer Rådets førstebehandlingsholdning det foreslåede
anvendelsesområde, for så vidt angår affaldshåndteringsaktiviteter og fremstilling af
keramiske produkter. Rådets førstebehandlingsholdning har heller ikke bibeholdt forslaget
om, at spredning af staldgødning skal baseres på den bedste tilgængelige teknik.
Kommissionen foretrækker det oprindelige forslag om udvidelse af anvendelsesområdet og
den foreslåede bestemmelse om staldgødning, men kan acceptere ændringerne i betragtning
af, at der er indført en bestemmelse om revurdering af disse aspekter.
Handel med nitrogenoxid- og svovloxidemissioner.
Rådets førstebehandlingsholdning
indfører en betragtning om undersøgelse af mulighederne for at anvende markedsbaserede
instrumenter som handel med nitrogenoxid- og svovloxidemissioner. Dette afspejler
Kommissionen igangværende undersøgelse uden at foregribe resultatet heraf.
Delegering af beføjelser og indvending om delegerede retsakter (artikel 76 og 78).
I
overensstemmelse med meddelelsen om gennemførelse af artikel 290 i TFEU
1
og på grundlag
af en analyse af de nærmere foranstaltninger, der fastlægges i Rådets holdning, samt i
betragtning af den tilbagekaldelsesret, der fastlægges i formandskabets tekst, foretrækker
Kommissionen, at beføjelser delegeres på ubestemt tid, men den kan acceptere Rådets
holdning (delegering for en periode på fem år med stiltiende videreførelse). Endvidere
beklager Kommissionen, at Rådets førstebehandlingsholdning giver Rådet og Europa-
Parlamentet en frist på tre måneder til at gøre indsigelse mod en delegeret retsakt.
Kommissionen foretrækker, at fristen sættes til to måneder med mulighed for en måneds
forlængelse på Europa-Parlamentets eller Rådets initiativ. Dette ville gøre procedurerne mere
1
KOM(2009) 673 endelig.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
effektive uden at underminere princippet om en samlet frist på tre måneder.
Høring af eksperter som led i forberedelsen af delegerede retsakter (betragtning 39).
Kommissionen støtter ikke betragtningen om høring af eksperter i den forberedende fase af
delegerede retsakter. Kommissionen finder, at ekspertgrupper ikke kan have en formel
institutionel rolle. Bestemmelser om inddragelse af eksperter i forberedelsen af delegerede
retsakter kan derfor ikke indgå i grundretsakterne. I denne forbindelse henviser
Kommissionen til sin meddelelse af 9. december 2009.
4.
KONKLUSION
De ændringer, som Rådet har indføjet, er acceptable, da de bygger på og er i
overensstemmelse med Kommissionens forslag, bortset fra visse vurderinger vedrørende
tildeling af beføjelser til Kommissionen i henhold til artikel 290 og 291 i TEUF. Følgelig gør
Kommissionen indsigelse med Rådets førstebehandlingsholdning, der blev vedtaget
enstemmigt den 15. februar 2010.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449410_0011.png
BILAG
Kommissionens erklæring vedrørende sammenligningstabeller
Kommissionen minder om sit standpunkt til medlemsstaternes udarbejdelse af
sammenligningstabeller, hvor medlemsstaternes gennemførelsesforanstaltninger i borgenes
interesse sammenholdes med direktivet for at sikre bedre regulering og større
gennemskuelighed og gøre det lettere at kontrollere, om de nationale regler stemmer overens
med fællesskabsbestemmelserne.
For at nå til en vellykket afslutning på den interinstitutionelle procedure i denne sag og i lyset
af de igangværende tværgående drøftelser af dette spørgsmål mellem institutionerne vil
Kommissionen i dette tilfælde ikke modsætte sig, at der indgås en aftale i Rådet.
Kommissionens erklæring vedrørende artikel 13, stk. 3, litra c) og d)
Kommissionen er af den opfattelse, at den ikke skal vedtage ikke-bindende vejledning efter en
udvalgsprocedure, da Kommissionen har sin egen selvstændige ret hertil i henhold til
traktaten.
Kommissionen mener således, at bestemmelsen i artikel 13, stk. 3, litra c) og d), om, at
vejledning skal vedtages efter forskriftsproceduren, ikke kan berøre denne ret.
Kommissionens erklæring vedrørende vurdering af de beføjelser, der skal tillægges
Kommissionen i forbindelse med artikel 13, stk. 5, artikel 41 og artikel 48, stk. 5
Kommissionen er ikke enig med Rådet i, at artikel 291 i TEUF er det mest hensigtsmæssige
retsgrundlag for vedtagelsen af foranstaltningerne i artikel 13, stk. 5, artikel 41 og artikel 48,
stk. 5. Der er tale om generelle foranstaltninger, der har til formål at supplere basisretsakten
med visse nye ikke-væsentlige bestemmelser. Vedtagelsen af dem bør derfor ske efter
proceduren for delegerede retsakter (artikel 290 i TEUF).
DA
10
DA