Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
KOM (2010) 0061 Bilag 1
Offentligt
856207_0001.png
GRUNDNOTAT
Dato:
Kontor:
J.nr.:
28. maj 2010
Internationalt
10/04824
Grundnotat om forslag til ændring af Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004 om
oprettelse af et europæisk agentur for forvaltning af det operative samarbejde ved EU-
medlemsstaternes ydre grænser (Frontex) (KOM(2010) 61 endelig)
Resumé:
Kommissionen har den 24. februar 2010 fremsat forslag til ændring af Frontex-forordningen.
Formålet med ændringsforslaget er at tilpasse forordningen i lyset af foretagne vurderinger
og indvundne erfaringer med henblik på en præcisering af agenturets mandat og opgaver og
afhjælpning af de mangler, der er fundet, herunder særligt reglerne om fælles operationer og
pilotprojekter. Det foreslås, at grænseagenturet danner en pulje af grænsevagter fra med-
lemsstaterne i et fælles støttehold (Frontex Joint Support Team) til brug for fælles operatio-
ner og pilotprojekter. Det foreslås endvidere muligt for agenturet selv at anskaffe eller lease
teknisk udstyr i forbindelse med fælles operationer og pilotprojekter. Det foreslås præciseret,
at det fortsat er medlemsstaterne, der har ansvaret for kontrollen og overvågningen af deres
egne ydre grænser. Et samarbejde med det kommende Europæiske Asylstøttekontor (EA-
SO) er skrevet ind, og bestemmelserne vedrørende samarbejde med tredjelande er foreslået
udbygget, herunder at Frontex skal have mulighed for at anvende forbindelsesofficerer i tred-
jelande. Også reglerne om Frontex’ rolle i forbindelse med fælles tilbagesendelsesaktioner
er foreslået justeret. Forslaget er omfattet af det danske forbehold, men udgør en videreud-
vikling af Schengen-samarbejdet. Danmark har tilsluttet sig den nuværende forordning på
mellemstatsligt grundlag. En dansk tilknytning til ændringen af Frontex-forordningen skønnes
ikke umiddelbart at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget
skønnes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Danmark støtter videreudvik-
lingen af Frontex, idet dette har til formål at forbedre effektiviteten af Frontex’ arbejde.
1. Baggrund
Frontex-agenturet blev oprettet i 2004 med Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004. Agenturet
indledte sin virksomhed den 1. maj 2005.
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Dan-
marks Stilling
,
der er knyttet til EU-traktaten og TEUF, finder derfor anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmark deltager i medfør af Protokollen om Danmarks Stilling i Frontex på mellemstatligt
grundlag, og Rigspolitiet repræsenterer Danmark i Frontex’ bestyrelse.
Frontex-agenturet har hidtil haft til opgave at koordinere det operative samarbejde mellem
medlemsstaterne, hvad angår forvaltning af de ydre grænser. Frontex har i den forbindelse
blandt andet bistået medlemsstaterne med uddannelse af nationale grænsevagter, udført
risikoanalyser og fælles operationer.
Frontex-agenturet er et EU-agentur, men medlemsstaterne er sammenfaldende med med-
lemsstaterne af Schengen-samarbejdet og inkluderer derfor også lande uden for EU, som for
eksempel Island, Norge og Schweiz.
Det Europæiske Råd anmodede i Stockholm-programmet, som blev vedtaget af Det Euro-
pæiske Råd i december 2009, Kommissionen om senest i begyndelsen af 2010 at fremsætte
forslag til en præcisering af Frontex' mandat og styrkelse af dets rolle under hensyn til resul-
taterne af foretaget evaluering af agenturet og medlemsstaternes rolle og ansvar inden for
grænsekontrol.
Den 24. februar 2010 fremsatte Kommissionen efter evaluering og konsekvensanalyse af en
fremtidig udbygning af Frontex-agenturet forslag til ændring af Frontex-forordningen.
Forslaget blev præsenteret ved Rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 25.-26. febru-
ar 2010.
Af andre forordninger, som vedrører Frontex-agenturet og dets virke, kan nævnes Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 863/2007 af 11. juli 2007 om indførelse af en
ordning for oprettelse af hurtige grænseindsatshold og ændring af Rådets forordning (EF)
nr. 2007/2004 med hensyn til denne forordning og om regulering af gæstemedarbejderes
opgaver og beføjelser.
Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal i overensstemmelse med proceduren for fæl-
les beslutningstagen med Europa-Parlamentet, jf. TEUF artikel 294.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 74 og artikel 77, stk. 1, litra b) og c).
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til tredje del, afsnit V i TEUF, og ifølge protokol-
lens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, binden-
de for eller finder anvendelse i Danmark.
Ifølge artikel 4 i Protokollen om Danmarks Stilling skal Danmark inden 6 måneder efter, at
Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller et initiativ til udvikling af Schengen-reglerne
træffe afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre forslaget i den nationale lovgivning.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
856207_0003.png
2. Formål og indhold
Formålet med ændringsforslaget er at tilpasse forordningen i lyset af de vurderinger, der er
foretaget, og de indvundne praktiske erfaringer med henblik på en præcisering af agenturets
mandat og opgaver og afhjælpning af de mangler, der er fundet, herunder særligt reglerne
om fælles operationer og pilotprojekter.
Forordningen indeholder:
En revideret mekanisme, hvor medlemsstaterne har pligt til at bidrage med udstyr,
kombineret med, at Frontex gradvist vil indkøbe eller lease sit eget tekniske udstyr.
En revideret mekanisme, hvor medlemsstaterne har pligt til at bidrage med personel,
kombineret med en pulje af grænsevagter, der af medlemsstaterne udstationeres i
Frontex på halvpermanent basis med status som nationale eksperter.
Der tillægges agenturet en delvis ledende rolle i forbindelse med udførelsen af fæl-
les operationer, herunder udarbejdelse af operativ plan, evaluering og rapportering
af hændelser.
Frontex får mulighed for at finansiere og gennemføre projekter vedrørende teknisk
bistand i tredjelande og til at indsætte forbindelsesofficerer i tredjelande.
Frontex tillægges en koordinerende rolle i forbindelse med gennemførelsen af fælles
tilbagesendelsesaktioner.
Frontex får beføjelse til at analysere operationelle risici og behov i de enkelte med-
lemsstater.
2.1 Oprettelse af agenturet
Afsnittet om oprettelse af agenturet indeholder som noget nyt i artikel 1 en henvisning til
Schengengrænse-kodeksen, EU-ret, folkeret, forpligtelser vedrørende adgang til internatio-
nal beskyttelse og de grundlæggende rettigheder.
2.2 Definitioner
Under afsnittet om definitioner er der i artikel 1a foreslået indsat en præcisering af definitio-
nen af værtsmedlemsland for at tage højde for operationer til søs. Kommissionen har herud-
over foreslået, at begrebet ”medlemmer af holdene” defineres i forhold til Frontex-
operationer, og at man reviderer definitionen på teknisk udstyr.
2.3 Væsentligste opgaver
Under afsnittet om væsentligste opgaver, har Kommissionen i artikel 2 foreslået at udvide
agenturets opgaver under risikoanalyser, således at agenturet nu også skal foretage evalue-
ringer af medlemsstaternes kapacitet til at imødegå trusler og pres på de ydre grænser. Der
lægges endvidere op til, at agenturet ikke længere kun skal følge udviklingen inden for
forskning, der er relevant for kontrol og overvågning af de ydre grænser, men også deltage i
udviklingen af denne forskning. Agenturet får endvidere mulighed for at koordinere tilrette-
læggelsen af fælles tilbagesendelsesaktioner. Hertil får agenturet nye beføjelser i forhold til
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
856207_0004.png
at udvikle og drive informationssystemer samt at yde den nødvendige bistand til udvikling og
drift af et europæisk grænseovervågningssystem.
Der er i artikel 2, stk. 1a, indsat et nyt afsnit om, at alle grænsevagter og andet af medlems-
staternes personale samt agenturets eget personale forud for deltagelse i operationer skal
have modtaget uddannelse i relevant EU-ret og folkeret, herunder i de grundlæggende ret-
tigheder og adgang til international beskyttelse.
I artikel 2, stk. 2, indføres som noget nyt en rapporteringspligt for Frontex’ administrerende
direktør i forhold til bestyrelsen i forbindelse med medlemsstaternes rapporter til agenturet
om operative spørgsmål ved de ydre grænser uden for agenturets rammer.
2.4 Fælles operationer og pilotprojekter ved de ydre grænser
I artikel 3, stk. 1, foreslås det skrevet ind, at agenturet forud for fælles operationer og pilot-
projekter udfærdiger en grundig risikoanalyse. Herudover foreslås det skrevet ind, at fælles
operationer og pilotprojekter kan bringes til ophør af agenturet selv, hvis betingelserne for
gennemførslen ikke længere er til stede.
I artikel 3, stk. 2, foreslås det indført, at agenturet opretter en pulje af grænsevagter til et fæl-
les støttehold til eventuel indsættelse under fælles operationer og pilotprojekter.
I artikel 3, stk. 4, indføres som noget nyt en forpligtelse for agenturet til at fremsende evalue-
ringsrapporterne fra fælles operationer og pilotprojekter til Frontex’ bestyrelse senest 60 da-
ge efter aktivitetens afslutning.
2.5 Operative aspekter af fælles operationer og pilotprojekter
Som noget nyt foreslås indsat artikel 3a, som fastsætter regler for de operative aspekter ved
fælles operationer og pilotprojekter. Det fremgår, at Frontex’ administrerende direktør i for-
bindelse med fælles operationer og pilotprojekter udarbejder en operativ plan for aktiviteter-
ne. Den administrerende direktør og værtsmedlemsstaten indgår aftale om den operative
plan med en deltaljeret angivelse af de organisatoriske forhold med videre.
2.6 Sammensætning og indsættelse af Frontex’ fælles støttehold
Som noget nyt foreslås endvidere indsat artikel 3b, der fastsætter regler for sammensætning
og indsættelse af fælles støttehold. Der vil være en national pulje, som medlemsstaterne ud-
peger, efter at Frontex’ bestyrelse har truffet afgørelse om det samlede antal grænsevagter
til denne pulje. Disse grænsevagter stilles til rådighed med henblik på indsættelse efter, at
agenturet anmoder medlemsstaterne herom. Medlemsstaterne har, medmindre der er op-
stået en usædvanlig situation, pligt til at bidrage med grænsevagter, uden at antallet er angi-
vet nærmere. Agenturet har en frist på 30 dage til at indgive anmodning til medlemsstaterne
om indsættelse af grænsevagter fra den fælles pulje. Agenturet betaler omkostningerne i
forbindelse med medlemsstaternes nationale puljes grænsevagters deltagelse i de fælles
støttehold. Herudover bidrager medlemsstaterne med nationale eksperter, som udstatione-
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
856207_0005.png
res til agenturet i op til seks måneder, og som agenturet kan indsætte i forbindelse med fæl-
les operationer og pilotprojekter uden forinden at have anmodet medlemsstaterne herom.
Medlemmerne af støtteholdene skal i forbindelse med udførelsen af deres opgaver fuldt ud
overholde de grundlæggende rettigheder og respektere den menneskelige værdighed.
2.7 Instruktion af Frontex’ fælles støttehold
Som noget nyt foreslås indsat artikel 3c om instruktion af Frontex’ fælles støttehold. Det
fremgår, at det under indsættelsen af de fælles støttehold er værtsmedlemsstaten, som ud-
steder instrukser til holdene i overensstemmelse med den operative plan. Agenturet kan
gennem sin koordinationsansvarlige overbringe sine synspunkter til værtsmedlemsstaten,
som skal tage hensyn til disse synspunkter. Værtsmedlemsstaten giver den koordinations-
ansvarlige den nødvendige bistand og fuld adgang til støtteholdene under indsættelsen.
2.8 Risikoanalyse
Som noget nyt er der i artikel 4 om risikoanalyse indført en forpligtelse for medlemsstaterne
til at videregive alle de nødvendige oplysninger om situationen og om eventuelle trusler ved
de ydre grænser til agenturet. Herudover foretager agenturet regelmæssigt en vurdering af
medlemsstaternes kapacitet til at imødegå forestående udfordringer ved de ydre grænser.
Agenturet evaluerer på den baggrund medlemsstaternes strukturer, udstyr og ressourcer
med hensyn til grænsekontrol. Resultaterne heraf forelægges mindst en gang årligt for Fron-
tex’ bestyrelse.
2.9 Uddannelse og forskning
Under afsnittet om uddannelse i artikel 5 er der som noget nyt indført en forpligtelse for med-
lemsstaterne til at indarbejde agenturets fælles grundlæggende uddannelsesprogram i med-
lemsstaternes uddannelse af nationale grænsevagter. Herudover der indsat en henvisning
til, at de nationale grænsevagter blandt andet skal undervises i de grundlæggende rettighe-
der og adgang til international beskyttelse.
Som noget nyt foreslås det i artikel 6, at agenturet ikke alene følger relevant forskning for
agenturets mandat, men også yder bidrag til denne forskning.
2.10 Teknisk udstyr
Under afsnittet om teknisk udstyr i artikel 7, stk. 1, foreslås som noget nyt, at agenturet nu
får mulighed for selv at indkøbe eller lease teknisk udstyr i forbindelse med fælles operatio-
ner, pilotprojekter, indsættelse af hurtige grænseindsatshold, tilbagesendelsesaktioner eller
projekter vedrørende teknisk bistand. Ved større indkøb eller leasing skal agenturet indgå
aftale med en medlemsstat, som sørger for indregistrering af udstyret. Indregistreringsstaten
eller leverandøren af udstyret tilvejebringer nødvendige eksperter og teknisk mandskab til at
betjene det tekniske udstyr.
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
856207_0006.png
I artikel 7, stk. 2 til 4 foreslås indsat bestemmelser, hvoraf det fremgår, at en central forteg-
nelse over teknisk udstyr til rådighed udarbejdes af agenturet, og at denne fortegnelse skal
indeholde et minimumsantal af hver type teknisk udstyr. Får så vist angår minimumspuljen,
som medlemsstaterne er forpligtet til at bidrage til, skal medlemsstaterne kunne stille udsty-
ret til rådighed efter anmodning fra agenturet med en frist på 30 dage, medmindre at med-
lemsstaten står over for en helt usædvanlig situation. Medlemsstaternes bidrag til puljen af
teknisk udstyr revideres en gang årligt.
Som noget nyt foreslås indsat artikel 7, stk. 5, om medlemsstaternes refusion af udgifter. Det
foreslås, at agenturet finansierer det tekniske udstyr, som er en del af minimumspuljen,
mens teknisk udstyr herudover samfinansieres af agenturet med op til 60 % af udgifterne.
Bestemmelsen er indsat som et incitament til medlemsstaterne til at bidrage mest muligt til
minimumspuljen, som agenturet finansierer fuldt ud.
Som noget nyt foreslås endvidere indsat artikel 7, stk. 6, hvor bestyrelsen pålægges pligt til
at aflægge rapport en gang om måneden til Frontex’ bestyrelse om sammensætning og ind-
sættelse af det tekniske udstyr.
2.11 Støtte til medlemsstater i situationer, der kræver øget teknisk og operativ bistand
ved de ydre grænser
Den nuværende artikel 8 foreslås ophævet, da reglerne dækkes af bestemmelserne om fæl-
les operationer, teknisk bistand og Frontex’ fælles støttehold.
2.12 Operativ plan og omkostninger (ved de hurtige grænseindsatshold)
Af mere teknisk art foreslås artikel 8e, stk. 1, litra f) til i), hvoraf litra h) og i) er nye, affattet
således, at de stemmer overens med artikel 3a, litra f) og g) om operative aspekter af fælles
operationer og pilotprojekter.
Af samme årsag foreslås artikel 8h affattet således, at der indsættes en bestemmelse om
refusion af omkostninger i forbindelse med Frontex’ fælles støttehold.
2.13 Samarbejde om tilbagesendelse
Under afsnittet om samarbejde om tilbagesendelse i artikel 9 foreslås det som noget nyt, at
medlemsstaterne kan anmode agenturet om at yde den nødvendige bistand og sikre koordi-
neringen af tilrettelæggelsen af medlemsstaternes fælles tilbagesendelsesaktioner inden for
rammerne af EU’s tilbagesendelsespolitik. Det foreslås endvidere, at agenturet forpligtes til
at opstille en adfærdskodeks for tilbagesendelse med fly af tredjelandsstatsborgere. Ad-
færdskodeksen skal være i overensstemmelse med de grundlæggende rettigheder. Det fo-
reslås endvidere, at adfærdskodeksen udfærdiges, så der effektivt kan udøves tilsyn under
hele tilbagesendelsesaktionen. Som noget nyt forpligtes medlemsstaterne endvidere til at
afgive en meddelelse en gang om måneden til agenturet om tilbagesendelsessituationen i de
enkelte medlemsstater. I forbindelse med samarbejdet om tilbagesendelse samarbejder
agenturet ligeledes med relevante tredjelande herom.
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
856207_0007.png
2.14 Systemer til udveksling af oplysninger og databeskyttelse
Under afsnittet om systemer til udveksling af oplysninger foreslås det indsat i artikel 11, at
agenturet udvikler og driver et informationssystem, der kan udveksle klassificerede oplysnin-
ger, som ikke er personoplysninger, med Kommissionen og medlemsstaterne.
Som noget nyt foreslås endvidere indsat bestemmelser i artikel 11a og 11b om databeskyt-
telse og behandling af klassificerede og ikke-klassificerede følsomme oplysninger, hvor det
fremgår, at behandlingen af disse oplysninger foretages i henhold til gældende EU-ret og
Kommissionens regler og principper herom.
2.14 Samarbejde med EU-agenturer og internationale organisationer
Under afsnittet om samarbejde med andre EU-agenturer og -organer og internationale orga-
nisationer i artikel 13 foreslås indsat en henvisning til, at agenturet udover de allerede nævn-
te institutioner kan samarbejde med Det Europæiske Asylstøttekontor og Agenturet for
Grundlæggende Rettigheder.
2.15 Fremme af det operative samarbejde med tredjelande
Som noget nyt foreslås der under afsnittet om samarbejde med tredjelande i artikel 14, stk.
1, indsat en direkte henvisning til menneskerettighederne.
Det foreslås endvidere i artikel 14, stk. 2-3, at agenturet skal have mulighed for i tredjelande
at indsætte forbindelsesofficerer, som skal indgå i et samarbejde med medlemsstaternes
forbindelsesofficerer. Der kan kun indsættes forbindelsesofficerer i tredjelande med en
grænseforvaltning, som er i overensstemmelse med minimumsstandarder for menneskeret-
tigheder.
I artikel 14, stk. 4 foreslås, at der skabes mulighed for, at agenturet kan opnå EU-finansiering
til at iværksætte projekter til at yde tredjelande teknisk bistand.
I artikel 14, stk. 5, præciseres, at medlemsstaterne i deres aftaler med tredjelande efter om-
stændighederne indsætter bestemmelser om agenturets rolle og kompetence.
Endelig foreslås det indsat som noget nyt i artikel 14, stk. 7, at forinden indsættelse af for-
bindelsesofficerer i medfør af artikel 14, stk. 2, eller agenturets samarbejde med tredjelande i
medfør af artikel 14, stk. 6, skal Kommissionen have udtalt sig til fordel herfor.
2.16 Hjemstedsaftale og personale
Der foreslås som noget nyt indsat artikel 15a, hvor det præciseres, at der skal indgås en
hjemstedsaftale om mere praktiske forhold mellem agenturet og den medlemsstat, som hu-
ser agenturet.
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
856207_0008.png
Som noget nyt foreslås endvidere indsat artikel 17, stk. 3, hvor det præciseres, at det alene
er agenturets personale, der under nærmere betingelser kan udnævnes til koordinationsan-
svarlige for fælles operationer og pilotprojekter, og det alene er nationale eksperter udsendt
af medlemslandene, som kan tilknyttes Frontex’ fælles støttehold.
Som noget nyt indsættes de mere tekniske bestemmelser artikel 17, stk. 4-5, hvor det frem-
går, at bestyrelsen vedtager gennemførelsesbestemmelser i forhold til vedtægten for EU-
tjenestemænd, og at bestyrelsen kan vedtage bestemmelser, så de nationale eksperter kan
udstationeres ved agenturet.
2.17 Bestyrelsens beføjelser og sammensætning og den administrerendes direktør
opgaver og beføjelser
Som noget nyt foreslås det indsat i artikel 20, stk. 2, litra h), at Kommissionen skal forhånds-
godkende agenturets organisationsplan og personalepolitik. Bestemmelsen er indsat for, at
Kommissionen overordnet kan sikre, at budgettet overholdes.
Som noget nyt indsættes endvidere i artikel 20, stk. 2, litra i), en bestemmelse om, at Fron-
tex’ bestyrelse godkender agenturets flerårige plan med henblik på at sikre den langsigtede
strategi.
Det foreslås som en mindre justering i artikel 20, stk. 4, at bestyrelsen kan rådgive den ad-
ministrerende direktør om blandt andet aktiviteter vedrørende forskning.
Som noget nyt foreslås det indsat i artikel 31, stk. 1, at bestyrelsesmedlemmernes mandat-
periode kan forlænges. I den nuværende forordning er det alene muligt at forlænge mandat-
perioden en enkelt gang.
Det foreslås endvidere, at artikel 21, stk. 3, om de Schengen-associerede lande (Norge, Is-
land og Schweiz) deltagelse i agenturets arbejde justeres.
Det foreslås indsat som noget nyt under den administrerende direktørs opgaver og beføjel-
ser i artikel 25. stk. 3, litra g), at den administrerende direktør har til opgave at iværksætte
den operative plan ved fælles operationer og pilotprojekter.
2.18 Evaluering
Som noget nyt foreslås det indsat under artikel 33, stk. 2a, at den eksterne evaluering af for-
ordningens gennemførelse, som foretages hvert femte år, skal indeholde en analyse af
agenturets behov for at ansætte uafhængige grænsevagter til at virke med instruks fra agen-
turet og en beskrivelse af de retlige rammer, der ville være nødvendige til dette formål.
Det foreslås endvidere indsat under artikel 33, stk. 2b, at evalueringen skal indeholde en
analyse af, hvordan charteret om de grundlæggende rettigheder er blevet overholdt i hen-
hold til nærværende forordning.
Side 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
856207_0009.png
2.19 Ikrafttræden
Det fremgår af artikel 2 i forslaget til ændring af forordningen, at forordningen træder i kraft
på tyvendedagen efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til tredje del, afsnit V i TEUF, og ifølge protokol-
lens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, binden-
de for eller finder anvendelse i Danmark.
Ifølge artikel 4 i Protokollen om Danmarks Stilling skal Danmark inden 6 måneder efter, at
Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller et initiativ til udvikling af Schengen-reglerne
træffe afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre forslaget i den nationale lovgivning.
Forslaget udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne.
Vedtagelsen af forslaget får ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da Danmark ikke del-
tager i vedtagelsen, og ændringsforslaget ikke er bindende for eller finder anvendelse i
Danmark.
En gennemførelse af ændringerne på mellemstatsligt grundlag vil ikke få lovgivningsmæssi-
ge konsekvenser i Danmark.
4. Danmarks foreløbige generelle holdning
Danmark støtter videreudviklingen af Frontex, idet dette har til formål at forbedre effektivite-
ten af Frontex’ arbejde.
5. Generelle forventninger til andre landes holdning
Generelt forventes landene at være tilfredse med forslaget, men flere lande har allerede un-
derstreget vigtigheden af, at Frontex’ koordinerende rolle bliver fremhævet tydeligere, og at
der i forbindelse med evalueringer af medlemsstaternes grænsesystemer ikke kommer til at
ske en overlapning med de allerede eksisterende Schengen-evalueringer.
6. Høring
Forslaget er den 6. april 2010 blevet sendt ud i skriftlig høring blandt medlemmerne af Spe-
cialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS).
Der er ikke modtaget nogen bemærkninger.
Side 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
856207_0010.png
7. Europa-Parlamentet
Kommissionen har sendt ændringsforslaget til Europa-Parlamentet samtidig med oversen-
delsen til Rådet med henblik på Europa-Parlamentets stillingtagen til forslaget i overens-
stemmelse med proceduren for fælles beslutningstagen, jf. TEUF artikel 294.
8. Nærhedsprincippet
Ændringsforslaget skønnes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da
spørgsmålet om effektivisering af Frontex ikke løses gennem national regulering i de enkelte
medlemsstater.
9. Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
En vedtagelse af forordningen vil hverken få statsfinansielle eller samfundsøkonomiske kon-
sekvenser, da Danmark ikke deltager i vedtagelsen. Forordningen er ikke bindende for og
finder ikke anvendelse i Danmark.
Der vurderes ikke, at gennemførelsen af ændringerne på mellemstatsligt grundlag vil få
statsfinansielle konsekvenser, som ikke kan afholdes inden for de eksisterende rammer.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Ændringsforslaget har ikke tidligere været forlagt for Folketingets Europaudvalg eller for Fol-
ketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Side 10