Europaudvalget 2009-10
KOM (2010) 0083 Bilag 1
Offentligt
823175_0001.png
Grundnotat vedr. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om de generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere
Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser.
KOM dokument nr. KOM 2010/0083
Resumé
Med Lissabontraktaten indføres sondring mellem Kommissionens beføjelse til at vedtage delegerede retsakter, jf.
EUF-traktatens art. 290, og Kommissionens beføjelse til at vedtage gennemførelsesretsakter, jf. EUF-
traktatens art. 291. Et Kommissionsforslag af 9. marts 2010 til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om de generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af
gennemførelsesbeføjelser har til hensigt at gennemføre EUF-traktatens art. 291. Forslaget viderefører den
eksisterende rådgivningsprocedure, men erstatter forvaltnings- og kontrolprocedurerne med en ny
undersøgelsesprocedure. Forslaget forventes ikke at have konsekvenser for dansk ret. Formandskabet har nedsat
en ad hoc arbejdsgruppe med deltagelse af medlemsstaterne for at drøfte Kommissionens forslag. Den første
drøftelse fandt sted den 12. marts 2010.
1. Baggrund
Kommissionen har ved KOM 2010/0083 af 9. marts 2010 fremsat forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om de generelle regler og principper for, hvordan
medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser.
Formålet med forslaget er at gennemføre EUF-traktatens art. 291, hvorefter Europa-
Parlamentet og Rådet ved forordning efter den almindelige lovgivningsprocedure fastsætter
generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere Kommissionens
udøvelse af gennemførelsesbeføjelser.
Med Lissabon-traktaten opdeles de delegationsbeføjelser til Kommissionen, som hidtil har
skullet udøves efter komitologisystemet, i to:
1) Beføjelser til Kommissionen til at vedtage delegerede retsakter, jf. EUF-trakatens artikel 290
og
2) Beføjelser til Kommissionen til at vedtage gennemførelsesretsakter, jf. EUF-traktatens artikel
291.
Afgørende for valget mellem de to beføjelsestyper er i første omgang rækkevidden og den
formelle karakter af de pågældende beføjelser. Det er kun gennemførelsesretsakter, der
fremover skal vedtages inden for komitologi, mens kontrollen med delegerede retsakter
overvejende sker i form af ensartede sanktionsmuligheder for såvel Rådet som Europa-
Parlamentet, det vil sige uden for komitologi. For så vidt angår delegerede retsakter henvises til
samlenotat vedr. rådserklæring om forvaltningen af Lissabon-traktatens system for delegerede
retsakter (EUF-traktatens artikel 290) oversendt til Folketingets Europaudvalg den 10.
december 2010 og regeringens forelæggelse for Folketingets Europaudvalg den 11. december
2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
823175_0002.png
Det eksisterende komitologisystem baserer sig på Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni
1999 som ændret ved Rådets afgørelse af 2006/512/EF. Kommissionens udkast til forordning
(KOM 2010/0083) ophæver og erstatter dette retsgrundlag, jf. nedenfor.
Formandskabet har nedsat en ad hoc arbejdsgruppe med deltagelse af medlemsstaterne for at
drøfte Kommissionens forslag. Den første drøftelse fandt sted den 12. marts 2010.
2. Formål og indhold
Kommissionen fremsatte den 9. marts 2010 et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om de generelle regler og principper for, hvordan medlemsstaterne skal kontrollere
Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser. Formålet med forslaget er at
gennemføre EUF-traktatens art. 291.
Kommissionen anfører, at forslaget er en konsekvens af de nye bestemmelser i
Lissabontraktaten og de nye institutionelle rammer. Det trækker på det eksisterende
komitologisystem, herunder de erfaringer, der er indhøstet ved anvendelsen af Rådets afgørelse
1999/468/EF, dog således, at der i henhold til Kommissionens forslag fremover kun vil
eksistere to komitologiprocedurer. Det drejer sig om ”rådgivningsproceduren”, som
grundlæggende fortsætter uændret og en ny ”undersøgelsesprocedure”, som erstatter hhv.
”forvaltningsproceduren” og ”forskriftsproceduren”. Af de enkelte bestemmelser i forslaget
kan følgende særligt fremhæves:
I forslagets art. 2 fastlægges de nærmere kriterier for valg af komitologiprocedure. Heraf
fremgår, at undersøgelsesproceduren kun kan anvendes til vedtagelse af a) generelle
gennemførelsesforanstaltninger, b) andre gennemførelsesforanstaltninger vedrørende den fælles
landbrugs- og fiskeripolitik, miljø og sikkerhed eller beskyttelse af menneskers, dyrs eller
planters sundhed eller sikkerhed samt den fælles handelspolitik. Rådgivningsproceduren
anvendes til alle andre gennemførelsesforanstaltninger og til gennemførelsesforanstaltningerne
som nævnt i det foregående, når det findes hensigtsmæssigt.
Art. 3 fastlægger fælles bestemmelser for de udvalg sammensat af repræsentanter for
medlemsstaterne, der bistår Kommissionen i dens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser.
Art. 5 fastlægger det nærmere indhold af den nye undersøgelsesprocedure. Det fremgår heraf,
at udvalget under undersøgelsesproceduren afgiver udtalelse med kvalificeret flertal. Udtalelsen
afgives på grundlag af et forslag fra Kommissionen. Der foreligger herefter grundlæggende tre
muligheder for et forslags behandling:
1) Art. 5, stk. 2: Et kvalificeret flertal i udvalget er enig i Kommissionens udkast til
foranstaltninger, hvorefter forslaget kan vedtages medmindre der indtræffer ekstraordinære
omstændigheder m.v.
2) Art. 5, stk. 3: Et kvalificeret flertal i udvalget er uenig i Kommissionens udkast til
foranstaltninger, hvorefter forslaget ikke kan vedtages. Formanden for udvalget kan forelægge
udvalget udkastet til fornyet drøftelse eller forelægge et nyt udkast. Det fremgår dog af, art. 5,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
823175_0003.png
stk. 5, at Kommissionen kan vedtage et forslag, der ikke er i overensstemmelse med udvalgets
udtalelse, såfremt undladelse ville medføre væsentlige markedsforstyrrelser eller en risiko for
menneskers sikkerhed eller for EU’s finansielle interesser, hvis foranstaltningerne ikke blev
vedtaget uden ophold. Vedtagelse af et sådant forslag medfører dog pligt til en fornyet
forelæggelse for udvalget inden en måned efter vedtagelsen.
3) Art. 5, stk. 4: Såfremt der hverken er et kvalificeret flertal for eller et kvalificeret flertal imod
Kommissionens udkast til foranstaltninger, kan Kommissionen vedtage udkastet eller forelægge
udvalget et ændret forslag.
Art. 10 indeholder en bestemmelse om automatisk tilpasning af basisretsakter vedtaget inden
denne forordnings vedtagelse. Det fremgår heraf, at sådanne basisretsakter indeholdende
forvaltningsproceduren eller forskriftsproceduren fremover vil skulle anvende
undersøgelsesproceduren.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal inddrages i medfør af den almindelige lovgivningsprocedure i EUF-
traktatens art. 294, jf. art. 289. Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke, men en
betænkning vedr. forslaget forventes offentliggjort i juni 2010.
4. Nærhedsprincippet
Det følger af EUF-traktatens art. 291, stk. 1, at medlemslandene er ansvarlige for
gennemførelse af EU-retten. Det fremgår dog samtidig af denne bestemmelses stk. 2, at når
ensartede betingelser for gennemførelse af Unionens juridisk bindende retsakter er nødvendige,
tildeler disse retsakter Kommissionen eller – i specifikke behørigt begrundede tilfælde samt i de
tilfælde, der er fastsat i artikel 24 og 26 i traktaten om Den Europæiske Union - Rådet
gennemførelsesbeføjelser. Det foreliggende forordningsudkast fastlægger generelle regler og
principper for, hvordan medlemslandene skal kontrollere Kommissionens udøvelse af
gennemførelsesbeføjelser, jf. EUF-traktatens art. 291, stk. 3. Forslaget vurderes på den
baggrund at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Gældende dansk ret
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
6. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
7. Høring
Forslaget er ikke sendt i ekstern høring.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Generelt hilses Kommissionens forslag velkomment, om end det forventes, at der vil være
ønsker om justering af forskellige dele af forslaget, bl.a. vedrørende art. 2, art. 5 og art. 10.
Europa-Parlamentets holdning er endnu ukendt, jf. også pkt. 3.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støttes forslaget generelt, idet man indtil videre arbejder for visse ændringer af
forslaget i forhold til medlemslandenes kontrol med Kommissionens udøvelse af sine
gennemførelsesbeføjelser.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Regeringen fremsendte den 10. december 2009 et samlenotat vedr. rådserklæring om
forvaltningen af Lissabon-traktatens system for delegerede retsakter (EUF-traktatens artikel
290) til Folketingets Europaudvalg. Sagen blev forelagt den 11. december 2009. Europaudvalget
blev i den forbindelse orienteret om, at Kommissionen ville fremlægge et forordningsforslag
som led i opfølgningen på EUF-traktatens art. 291.