Trafikudvalget 2009-10
KOM (2010) 0210 Bilag 1
Offentligt
871580_0001.png
Statens Luftfartsvæsen
Civil Aviation Administration - Denmark
29. juni 2010
Jnr. 09-2010-0063
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om udvikling af en EU-politik
for civil luftfart over for Brasilien samt Kommissionens henstilling til Rådet om at be-
myndige den til at indlede forhandlinger med Brasilien om en samlet luftfartsaftale.
KOM(2010)210 endelig.
1. Baggrund og indhold
Meddelelsen og den tilhørende henstilling er fremsendt den 5. maj 2010 på basis af Traktatens
artikel 218, stk. 3 og stk. 7.
Kommissionen henstiller, at den bemyndiges til at indlede forhandlinger med Brasilien om ind-
gåelse af en samlet aftale på luftfartsområdet – efter samme model, som Kommissionen tidlige-
re har fået mandat til at forhandle om med bl.a. Georgien, Jordan, Libanon og Israel.
EU og Brasilien er tidligere enedes om en såkaldt horisontal luftfartsaftale, hvorved samtlige
medlemslandes eksisterende bilaterale luftfartsaftaler med Brasilien under ét gøres overens-
stemmende med Traktaten, særligt hvad angår muligheden for indsættelse af EU-
luftfartsselskaber frem for nationale luftfartsselskaber på ruter mellem EU-lande og Brasilien.
Med forslaget ønsker Kommissionen nu at gå et skridt videre, idet hovedformålet skal være en
gradvis åbning af markedsadgangen og investeringsmulighederne samt en udvikling af samar-
bejdet på områder som luftfartssikkerhed, miljø og konkurrence. Aftalen vil gradvis erstatte med-
lemslandenes eksisterende bilaterale luftfartsaftaler med Brasilien.
2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Luftfartsrelationerne mellem Danmark og Brasilien reguleres af lov om luftfart, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 731 af 21. juni 2007, samt af den bilaterale luftfartsaftale mellem Danmark og Brasilien
af 18. marts 1969. Forslaget kræver ikke lovændring.
3. Høring
Sagen er blevet behandlet i EU-specialudvalget for transport den 31. maj 2010
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konsekvenser af forslaget
Forslaget skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Der må forventes positive samfundsøkonomiske konsekvenser af en liberalisering af luftfartsre-
lationerne mellem EU og Brasilien.
Side 1 af 2
Luftfartshuset
Box 744
Ellebjergvej 50
2450 København SV
Telefon:
36 18 60 00
Fax:
36 18 60 01
Åbningstid:
Fredag:
E-post:
Hjemmeside:
CVR:
EAN:
09.00-15.30
09.00-15.00
[email protected]
www.slv.dk
55569517
5798000893412
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Nærhedsprincippet
Det er regeringens opfattelse, at målene for forslaget ikke vil kunne nås af medlemsstaterne
enkeltvis, bl.a. fordi en række bestemmelser på luftfartsområdet er undergivet Fællesskabs-
kompetence.
Regeringen mener derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Den danske regering er positivt indstillet over for forslaget.
Danmark vil arbejde for, at der i retningslinjerne for Kommissionens forhandlinger medtages et
stykke om, at brasilianske luftfartsselskaber på flyvninger til EU skal overholde bestemmelser
om passagerrettigheder svarende til bestemmelserne i forordning (EF) nr. 261/2004 om fælles
bestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning m.v.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke påbegyndt forhandlinger om forslaget.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
9. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.
Side 2 af 2