Skatteudvalget 2009-10
KOM (2010) 0331 Bilag 1
Offentligt
875607_0001.png
Notat
Grundnotat
om
Forslag til Rådets Direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF om
det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår varigheden af for-
pligtelsen til at overholde et minimumsniveau for normalsatsen,
KOM (2010) 331
J.nr. 2010221-0030
30. juni 2010
Resumé af forslaget
Siden den 1. januar 1993 har det været fastsat, at medlemslandene ikke må an-
vende en normal momssats på under 15 pct. Bestemmelsen har hele tiden været
tidsbegrænset, men er blevet forlænget fire gange, og udløber nu den 31. de-
cember 2010.
Forslaget indebærer, at minimumsniveauet for normalsatsen på 15 pct. forlæn-
ges til den 31. december 2015.
1. Baggrund
I forbindelse med overgangen til det indre marked i 1993 var det ikke muligt for
medlemslandene at blive enige om en fiskal harmonisering. For at hindre, at
voksende forskelle mellem de normalsatser, som medlemslandene anvender,
skulle føre til øgede strukturelle skævheder i EU og konkurrencefordrejning,
blev det som en overgangsordning besluttet at indføre en bestemmelse, hvorefter
minimumsniveauet for den normale momssats ikke må være under 15 pct.
Denne overgangsordning er blevet forlænget fire gange, og udløber nu 1. de-
cember 2010.
I forbindelse med to af forlængelserne fremsatte Kommissionen forslag om, at
der udover en minimumssats også blev indført en maksimumssats på 25 pct.
Rådet vedtog dog ikke den del af forslaget, der vedrører maksimumssatsen, men
i stedet blev der vedtaget en erklæring til Rådets mødeprotokol om, at medlems-
landene skal søge at undgå at forskellen mellem laveste og højeste sats oversti-
ger 10 procentpoint.
2. Forslagets formål og indhold
Kommissionen har fremsat forslag om, at overgangsordningen om minimums-
niveauet for normalsatsen forlænges i 5 år indtil den 31. december 2015.
Kommissionen anfører i sin begrundelse for forslaget, at uanset, at der siden
1993 er blevet lavet forskellige forbedringer af momssystemet, herunder øget
forbrugslandsbeskatning, lider systemet fortsat under mangler og giver store
administrative byrder. Kommissionen vil derfor snarest offentliggøre en grøn-
Side 1 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bog om en ny momsstrategi, hvor også niveauet for de normale momssatser vil
indgå.
Imens arbejdet omkring den ny momsstrategi foregår, vurderer Kommissionen
det hensigtsmæssigt, at den gældende bestemmelse om, at minimumsniveauet
for normalsatsen ikke må være under 15 pct. bibeholdes. Kommissionen forven-
ter desuden, at erklæringen vedrørende forskellen på laveste og højeste satser
bliver fornyet.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Kommissionens forslag har hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF) artikel 113, der kræver høring af Europa-Parlamentet og
Det Økonomiske og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse af medlemssta-
terne.
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke nogle udtalelse fra Europa-
Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
Der er allerede i momsdirektivet fastsat harmoniserede bestemmelser om an-
vendelse af momssatser. Disse bestemmelser kan kun ændres eller forlænges
ved en EU-retsakt, og medlemslandenes lovgivning kan ikke fravige de harmo-
niserede regler.
Forslaget er således i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Gældende dansk ret
Den danske momssats er på 25 pct., og dermed såvel over den foreslåede mini-
mumssats på 15 pct. som inden for den forskel på højeste og laveste sats på 10
pct., som Kommissionen forventer, at Rådet afgiver en erklæring om, at med-
lemslandene søger at overholde.
6. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Ingen
Statsfinansielle konsekvenser
Ingen
Samfundsmæssige konsekvenser
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ingen
7. Høring
Forslaget er en forlængelse af gældende ret, hvorfor der ikke skønnes behov for
høring.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Da alle 27 medlemslande anvender en normal momssats, der ligger på 15 pct.
eller derover, men højst på 25 pct., skønnes alle medlemslande positivt indstillet
over for forslaget.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan støtte forslaget om, at normalsatsen mindst skal være 15 pct.
Danmark har desuden en umiddelbar positiv holdning til en eventuel erklæring
fra Rådet om, at medlemslandene skal søge at undgå, at de har en normal
momssats, hvor der bliver mere end 10 procentpoint i forskel mellem de laveste
og højeste satser i EU.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke forlagt Folketingets Europaudvalg tidligere.
Side 3 af 3