Erhvervsudvalget 2009-10
KOM (2010) 0348 Bilag 2
Offentligt
889561_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Formueretskontoret
2010-7220/21-0068
DBJ40379
GRUNDNOTAT
vedrørende Kommissionens grønbog om løsningsmodeller for indfø-
relse af en europæisk aftaleret for forbrugerne og erhvervslivet
(KOM(2010) 348 endelig)
Resumé
Kommissionen har sendt en grønbog om løsningsmodeller for indførelse
af en europæisk aftaleret for forbrugerne og erhvervslivet i høring. I
grønbogen opstiller Kommissionen syv mulige løsningsmodeller for ind-
førelsen af et europæisk aftaleretligt instrument med henblik på at styrke
det indre marked. De mest vidtgående af disse løsningsmodeller vil i gi-
vet fald indebære, at der indføres et bindende instrument enten i form af
et direktiv eller en forordning om indførelse af europæisk aftaleret eller i
form af en forordning om indførelse af en europæisk civillov. De øvrige
løsningsmodeller indeholder derimod alene ikke-bindende tiltag. Der pe-
ges i grønbogen på mulige fordele og ulemper ved de enkelte modeller,
og der stilles i tilknytning hertil en række spørgsmål om, hvilket nærmere
anvendelsesområde et europæisk aftaleretligt instrument bør have.
Grønbogen rejser ikke i sig selv spørgsmål i forhold til nærhedsprincip-
pet og har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser. Der er høringsfrist for bemærkninger til grønbogen den 31. ja-
nuar 2011. Justitsministeriet vil udarbejde et høringssvar til Kommissio-
nen, når den høring af relevante myndigheder og organisationer, som
ministeriet har iværksat, er afsluttet.
1. Baggrund
Europa-Parlamentet har i de senere år vedtaget flere beslutninger om
eventuel harmonisering af aftaleretten m.v. i EU-landene, og ved beslut-
ning af 16. marts 2000 om Europa-Kommissionens arbejdsprogram an-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
modede Europa-Parlamentet Kommissionen om at undersøge, om en me-
re vidtgående harmonisering på det civilretlige område er blevet nødven-
dig som følge af det indre markeds funktion.
Bl.a. på denne baggrund fremlagde Kommissionen i 2001 en meddelelse
om europæisk aftaleret (KOM(2001) 398), der havde til formål at iværk-
satte en offentlig høring om de mulige problemer, som forskellene mel-
lem medlemsstaternes aftaleret medfører, og om eventuelle tiltag for at
løse dem.
Kommissionen offentliggjorde herefter på baggrund af høringen en hand-
lingsplan i 2003 (KOM(2003) 68), hvori den bl.a. foreslog, at der – med
henblik på at forbedre den europæiske aftaleret og gøre den mere ensartet
– indføres en fælles referenceramme, der omfatter fælles principper, de-
finitioner og standardregler, som lovgivningsmyndighederne på EU-plan
skal anvende ved udarbejdelse eller ændring af lovgivning.
Kommissionen etablerede herefter et internationalt akademisk netværk,
der skulle lave en forberedende juridisk analyse med henblik på vedta-
gelse af en sådan fælles referenceramme. Netværkets arbejde blev afslut-
tet med offentliggørelsen af et udkast til en fælles referenceramme (Prin-
ciples, Definitions and Model Rules of European Private Law – Draft
Common Frame of Reference (DCFR), udgivet af forlaget Sellier, Mün-
chen 2009).
I Stockholmprogrammet opfordrer Det Europæiske Råd Kommissionen
til at fremsætte et forslag til en fælles referenceramme og til at undersøge
bl.a. det aftaleretlige spørgsmål og behovet for eventuelle yderligere til-
tag på dette område nærmere.
Ved Kommissionens afgørelse af 26. april 2010 (EUT L 105 af 27. april
2010, s. 109) har Kommissionen nedsat en ekspertgruppe, der skal un-
dersøge, om der kan indføres et brugervenligt europæisk aftaleretligt in-
strument, som vil kunne gavne forbrugerne og erhvervslivet, og som
samtidig kan garantere den retlige sikkerhed.
Kommissionen har efterfølgende udarbejdet en grønbog af 1. juli 2010.
Det er bl.a. hensigten med grønbogen, at resultaterne af den offentlige
høring om grønbogen, som Kommissionen har iværksat, skal indgå i ek-
spertgruppens videre arbejde.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Afhængigt af vurderingen af resultaterne af høringen vil Kommissionen
eventuelt foreslå yderligere tiltag inden 2012.
2. Grønbogens indhold
2.1. Kommissionens syv løsningsmodeller
Grønbogen indeholder følgende syv modeller, som Kommissionen ser
som mulige løsninger for indførelsen af et europæisk aftaleretligt instru-
ment med henblik på at styrke det indre marked:
1) Offentliggørelse af ekspertgruppens resultater
Den første løsningsmodel går ud på, at ekspertgruppens arbejde skal gø-
res let tilgængeligt ved umiddelbar offentliggørelse på Kommissionens
websted uden nogen forudgående godkendelse på EU-plan.
Ekspertgruppens arbejde vil herefter kunne tjene som inspirationskilde
for de lovgivende myndigheder på europæisk og nationalt plan og for
aftaleparter i forbindelse med opstilling af standardvilkår samt anvendes i
uddannelsesmæssige sammenhænge.
Kommissionen peger på, at denne løsning på lang sigt vil kunne bidrage
til, at den nationale aftalelovgivning på frivillig basis gøres mere ensartet.
Kommissionen peger imidlertid også på, at forskellene i aftaleretten ikke
kan mindskes væsentligt ved en tekst, der ikke har nogen formel autoritet
eller status for domstolene eller de lovgivende myndigheder. Løsningen
kan derfor ikke fjerne hindringerne på det indre marked.
2) En officiel ”værktøjskasse” for de lovgivende myndigheder
Den anden løsningsmodel går ud på, at resultaterne af ekspertgruppens
arbejde skal danne grundlag for en meddelelse eller afgørelse fra Kom-
missionen om europæisk aftaleret, som Kommissionen skal bruge som
”værktøjskasse”, når den udarbejder forslag til ny lovgivning eller revi-
derer eksisterende foranstaltninger.
Som en variant af denne løsning peger Kommissionen endvidere på, at
”værktøjskassen” i stedet kunne gøres til genstand for en interinstitutio-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nel aftale mellem Kommissionen, Europa-Parlamentet og Rådet om, at
de konsekvent skal henvise til dens bestemmelser ved udarbejdelse af og
forhandlinger om lovgivningsforslag, der bygger på europæisk aftaleret.
Kommissionen anfører, at ulempen ved en ”værktøjskasse” er, at den ik-
ke umiddelbart vil medføre konkrete fordele for det indre marked, da den
ikke vil fjerne forskellene i lovgivningen og heller ikke vil sikre en ensar-
tet anvendelse og fortolkning af EU-retten fra domstolenes side.
3) Kommissionshenstilling om europæisk aftaleret
Den tredje løsningsmodel går ud på, at Kommissionen vedtager en hen-
stilling, der enten kan gå ud på at opfordre medlemsstaterne til at erstatte
deres nationale aftaleret med det anbefalede europæiske instrument, eller
at opfordre medlemsstaterne til at indføre instrumentet som en frivillig
ordning, der giver aftaleparterne et alternativ til national ret.
Kommissionen peger på, at en henstilling ikke vil være bindende for
medlemsstaterne, og at en sådan løsning derfor indebærer en risiko for en
uensartet og ufuldstændig tilgang medlemsstaterne i mellem.
4) Forordning om indførelse af et frivilligt europæisk retligt instrument
Den fjerde løsningsmodel går ud på, at der ved en forordning indføres et
frivilligt instrument, der skal udarbejdes som en ”2. ordning” i de enkelte
medlemsstater og dermed giver parterne valget mellem to nationale afta-
leretlige ordninger. Der vil være tale om et omfattende sæt aftaleretlige
regler, som parterne kan vælge som den gældende aftaleret, og som skal
kunne begrænse anvendelsen af nationale præceptive regler, herunder
regler om forbrugerbeskyttelse.
Kommissionen peger på, at en sådan løsning vil betyde, at dommere og
juridiske fagfolk i visse tilfælde ikke behøver at undersøge udenlandsk
lovgivning, hvilket for øjeblikket er tilfældet i henhold til lovvalgsregler-
ne, og at løsningen dermed både vil kunne reducere omkostninger for
erhvervslivet og lette retssystemets administrative byrder.
Kommissionen finder, at et sådant frivilligt instrument i overensstemmel-
se med subsidiaritetsprincippet kan udgøre et fornuftigt alternativ til en
fuldstændig harmonisering af medlemsstaternes lovgivning, men at in-
strumentet på den anden side vil kunne kritiseres for at gøre retsforhol-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dene mere komplicerede og dermed nødvendiggøre klare oplysninger, for
at forbrugerne kan træffe en velfunderet beslutning om, hvorvidt de øn-
sker at indgå en aftale på det alternative grundlag.
5) Direktiv om europæisk aftaleret
Den femte løsningsmodel går ud på, at der udstedes et direktiv, der har-
moniserer medlemsstaternes aftaleret på grundlag af fælles minimums-
standarder.
Kommissionen anfører, at et sådant direktiv vil kunne mindske de retlige
forskelle ved at skabe en vis konvergens mellem medlemsstaternes lov-
givning. Kommissionen giver dog samtidig udtryk for den opfattelse, at
harmonisering gennem direktiver baseret på minimumsharmonisering
ikke nødvendigvis vil føre til en ensartet gennemførelse og fortolkning af
reglerne.
6) Forordning om indførelse af europæisk aftaleret
Den sjette løsningsmodel går ud på, at der udstedes en forordning om
indførelse af europæisk aftaleret, der kan erstatte medlemsstaternes lov-
givning med et ensartet sæt europæiske regler.
Kommissionen anfører, at denne løsning vil medføre en ensartet anven-
delse og fortolkning af de aftaleretlige regler, hvilket vil kunne gøre det
lettere at indgå aftaler på tværs af grænserne og være et effektivt middel
til at bilægge tvister.
Kommissionen peger dog samtidig på, at løsningen vil kunne rejse
spørgsmål i forhold til subsidiaritets- og proportionalitetsprincippet, idet
en erstatning af de mange forskellige nationale regler med et sæt fælles
regler – især hvis indenlandske aftaler også omfattes af forordningen –
måske ikke vil være en foranstaltning, der står i rimeligt forhold til han-
delshindringerne inden for det indre marked.
7) Forordning om indførelse af europæisk civillov
Den syvende løsningsmodel går ud på, at der vedtages en forordning, der
omfatter ikke blot aftaleret men også andre retsområder, som f.eks. er-
statningsretten.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen konstaterer, at en sådan løsning vil være at gå et skridt
videre end en forordning om europæisk aftaleret, og at det endnu ikke er
fastslået, om et så omfattende instrument som en europæisk civillov kan
begrundes ud fra subsidiaritetsprincippet.
2.2. Anvendelsesområdet for et europæisk aftaleretligt instrument
I tilknytning til de syv mulige løsningsmodeller stiller Kommissionen en
række spørgsmål om, hvilket nærmere anvendelsesområde et europæisk
aftaleretligt instrument bør have, herunder om instrumentet bør omfatte
både aftaler mellem erhvervsdrivende og aftaler mellem erhvervsdriven-
de og forbrugere, om instrumentet bør omfatte både grænseoverskridende
og indenlandske aftaler, og om, hvilke typer regler instrumentet skal in-
deholde, samt hvilke typer af aftaler instrumentet bør finde anvendelse
på.
Kommissionen redegør ikke nærmere for sine egne overvejelser om,
hvorledes disse spørgsmål bør besvares.
3. Gældende dansk ret
Aftaleretten er i Danmark en del af privatretten (i modsætning til den of-
fentlige ret) og en del af formueretten (i modsætning til f.eks. familieret-
ten). Regler om aftalers indgåelse, gyldighed og fortolkning er alminde-
lig aftaleret i den forstand, at reglerne er fælles for de fleste aftaler. Reg-
ler om aftalers indhold og opfyldelse/misligholdelse er en anden central
del af aftaleretten.
Aftaleretten er i vidt omfang lovreguleret, men der gælder også en række
ulovbestemte principper m.v. Endvidere er der på mange væsentlige om-
råder inden for erhvervslivet udarbejdet standardvilkår eller standardafta-
ler, f.eks. AB 92 vedrørende entrepriseforhold.
Aftaleretten bygger på et princip om aftalefrihed, dvs. at der kan indgås
aftaler med hvem, man vil, og med det indhold, som parterne kan blive
enige om. Princippet er dog modificeret i en række love, bl.a. i forbruger-
lovgivningen.
Aftaleloven indeholder generelle regler navnlig om aftaleindgåelse, afta-
lers ugyldighed samt om fuldmagtsforhold. Loven indeholder desuden
visse særlige regler om forbrugeraftaler. Loven gælder – med undtagelse
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
af de særlige regler om forbrugeraftaler – kun, hvis ikke andet er aftalt
eller følger af handelsbrug (kutyme).
Købeloven indeholder generelle regler om indhold og opfyldelse af afta-
ler om køb af løsøre. Lovens regler kan uden for forbrugerforhold fravi-
ges ved aftale.
Den internationale købelov gennemfører dele af FN’s konvention om af-
taler om internationale køb (CISG) her i landet. Loven gælder kun for
handelskøb og kun, hvor parterne har forretningssted i flere lande. Lo-
vens regler kan fraviges ved aftale.
Andre generelle love om aftaleretlige spørgsmål er bl.a. gældsbrevsloven
og forældelsesloven.
Der findes endvidere en række love, som regulerer visse aftaleretlige for-
hold inden for bestemte områder, f.eks. søloven, lov om internationale
fragtaftaler, forsikringsaftaleloven, pakkerejseloven, lejeloven og kon-
kursloven. Visse love indeholder både aftaleretlige og offentligretlige
regler, f.eks. lov om visse betalingsmidler. Andre retsområder, eksem-
pelvis det arbejdsretlige, er kendetegnet ved en høj grad af aftalebaseret
regulering.
På forbrugerområdet er der i de seneste årtier ud over de særlige forbru-
gerregler i aftaleloven og købeloven gennemført en omfattende aftaleret-
lig lovgivning om bestemte aftaletyper mv. Det gælder f.eks. kreditaftale-
loven, lov om visse forbrugeraftaler, lov om forbrugerbeskyttelse ved
erhvervelse af fast ejendom og lov om forbrugerbeskyttelse ved aftaler,
der giver brugsret til fast ejendom på timesharebasis. Bortset fra lov om
forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom indeholder de sidst-
nævnte love bestemmelser, der gennemfører EU-direktiver i dansk ret.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Grønbogen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
5. Høring
Kommissionens grønbog er sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v. med høringsfrist
den 1.november 2010:
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Advokatrådet, Aktive Forbruge-
re, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Autobranchens Handels- og Indu-
striforening i Danmark, Boghandlerforeningen, Byretterne, Copenhagen
Business School, Danmarks Automobilforhandler Forening, Danmarks
Fotohandler Forening, Danmarks Nationalbank, Danmarks Optikerfor-
ening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening,
Danmarks Skohandlerforening, Danmarks Sportshandler-Forening,
Dansk Annoncørforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Dansk Dagligvareleverandør Forening, Dansk Detail, Dansk Ejendoms-
mæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervssammenslutning, Dansk
Fjernvarme, Dansk Forlæggerforening, Dansk IT, Dansk Kredit Råd,
Dansk Landbrug, Dansk Magasinpresses Udgiverforening, Dansk Rets-
politisk Forening, Dansk Timeshareejer Forening, Danske Advokater,
Danske Biludlejere, Danske Busvognmænd, Danske Dagblades For-
ening, Danske Mediers Forum, Danske Regioner, Danske Reklame- og
Relationsbureauers Brancheforening, Danske Spil, Danske Specialmedi-
er, De Danske Bilimportører, De Samvirkende Købmænd, Den Danske
Dommerforening, DI, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrel-
sen, DONG A/S, DSB, Ejendomsmæglernes Landsorganisation, Falck
Danmark A/S, Feriehusudlejernes Brancheforening, Finans og Leasing,
Finansrådet, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forenede Danske
Motorejere, Foreningen af Danske Internetmedier, Foreningen af fabri-
kanter og importører af elektriske husholdningsapparater, Foreningen af
Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, For-
eningen for Distance- og Internethandel, Formanden for Forbrugerklage-
nævnet, Forsikring & Pension, Frederiksberg Kommune, Fællesforenin-
gen for Danmarks Brugsforeninger, HORESTA, HTS, Håndværksrådet,
Investeringsforeningsrådet, IT-branchen, KL, Københavns Kommune,
Københavns Universitet, Landbrugsraadet, Landsorganisationen i Dan-
mark, Liberale Erhvervs Råd, Oliebranchens Fællesrepræsentation, PBS,
Post Danmark, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Rejsearrangørfor-
eningen i Danmark, Rejsegarantifonden, Retssikkerhedsfonden, Sø- og
Handelsretten, TEKNIQ, Telekommunikationsindustrien i Danmark, Ve-
stre Landsret, Visit Denmark, Økonomi- og Erhvervsministeriet og Østre
Landsret.
6. Nærhedsprincippet
Grønbogen rejser ikke i sig selv spørgsmål i forhold til nærhedsprincip-
pet.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Justitsministeriet finder det rigtigst først at foretage en vurdering af nær-
hedsprincippet i forhold til et eventuelt senere forslag til en bindende
retsakt om europæisk aftaleret, når et sådant forslag i givet fald måtte
blive fremlagt.
7. Andre landes kendte holdning
Der ses ikke at foreligge officielle tilkendegivelser om andre medlems-
staters holdninger til grønbogen.
8. Foreløbig dansk holdning
Justitsministeriet vil udarbejde et høringssvar til Kommissionen, når hø-
ringen af berørte organisationer mv. er afsluttet. Høringssvaret vil blive
sendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg til orien-
tering.
9. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Dette grundnotat vedrørende Kommissionens grønbog sendes – ud over
til Folketingets Europaudvalg – også til Folketingets Retsudvalg.
9