Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0372 Bilag 1
Offentligt
897402_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
30. september 2010
Kommissionens forslag til Rådsforordning "Om statsstøtte til frem-
me af lukning af urentable miner” – KOM(2010) 372 af 20. juli 2010
Resumé
Støtten til EU’s kulindustri er reguleret i kulforordningen, der udløber den
31. december 2010. Fra 1. januar 2011 vil medlemsstater, der ønsker at yde
støtte til kulindustrien, derfor kun kunne yde støtte inden for de generelle
statsstøtteregler. Kommissionen vurderer, at nogle medlemsstater med kul-
forordningens udløb vil være tvunget til at lukke visse kulminer. Idet kulmi-
nerne er koncentreret i bestemte regioner og som følge af, at op til 100.000
jobs kan blive berørt, vurderes lukningerne at kunne få betydelige sociale
konsekvenser. Hertil kommer, at lukning af en mine bl.a. kræver en række
foranstaltninger af miljømæssig karakter for at retablere produktionsområ-
det.
Kommissionen stiller på denne baggrund forslag om en rådsforordning, der
efter den 31. december 2010 skal give medlemsstater mulighed for at træffe
foranstaltninger med henblik på at afbøde de sociale, regionale og visse
miljømæssige følgevirkninger af lukninger af urentable miner. Kommissio-
nen lægger op til en gradvis udfasning af statsstøtten til de urentable miner
frem til 1. oktober 2014, hvor de urentable kulminer, der har modtaget
statsstøtte, skal være lukket.
Kommissionens forslag blev drøftet i konkurrencegruppen den 21. septem-
ber 2010 og er sat på Rådsmødet den 10. december 2010 til vedtagelse (fo-
reløbig). Forslaget vurderes ikke at være i strid med nærhedsprincippet.
Forslaget vurderes endvidere ikke at have statsfinansielle konsekvenser el-
ler konsekvenser for dansk ret. Medlemsstaterne fordeler sig i grove træk i
to grupperinger. Den ene gruppe udviser klar skepsis over for forslaget, der
vurderes at have for store sociale konsekvenser i de berørte regioner på
grund af en for hurtig afvikling at støtten. Den anden gruppe støtter en ud-
fasning af støtten inden for de 4 år, som Kommissionen foreslår, mens en
mindre gruppe lande principielt er imod sektorstøtte og prioriterer et fokus
på en ambitiøs energipolitik uden brug af fossile brændstoffer.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 20. juli 2010 fremsat forslag til Rådsforordning om
statsstøtte til fremme af lukning af urentable kulminer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/6
Forslaget har hjemmel i artikel 107, stk. 3, litra e, i Traktaten om den Euro-
pæiske Unions Funktionsmåde (Lissabontraktaten). Efter denne bestemmel-
se træffer Rådet på forslag af Kommissionen (med kvalificeret flertal) afgø-
relse om støtte, der kan betragtes som forenelig med det indre marked. Efter
bestemmelsen skal Europa-Parlamentet ikke inddrages.
Europa-Parlamentet har imidlertid taget sagen op af egen drift, og der vil
den 9. november 2010 være afstemning om parlamentets rapport i Udvalget
for Økonomi og Valuta (ECON). Herefter er der planlagt afstemning om
sagen i Europa-Parlamentet den 23. – 24. november 2010.
Sagen er sat på dagsordenen på Rådsmødet den 10. december 2010 til ved-
tagelse (foreløbig).
Støtten til EU’s kulindustri er reguleret i kulforordningen, der har fundet
anvendelse siden den 24. juli 2002, og afløste EKSF-traktaten, der udløb
den 23. juli 2002. Kulforordningen tillader lukningsstøtte, driftstilskud, in-
vesteringsstøtte og støtte til gamle forpligtelser (omkostninger, som skyldes
rationalisering og omstrukturering af kulindustrien, som ikke berører pro-
duktionsomkostningerne) under forudsætning af, at støtten er degressiv, og
at medlemsstaterne medtager minerne i en plan for sikring af adgangen til
kulreserverne, som skal godkendes af Kommissionen. Kulforordningen ud-
løber den 31. december 2010.
Fra 1. januar 2011 vil medlemsstater, der ønsker at yde støtte til kulindustri-
en derfor som udgangspunkt kun kunne yde støtte til sektoren inden for
rammerne af de generelle statsstøtteregler. De generelle statsstøtteregler in-
deholder mere begrænsede muligheder for at yde støtte til kulindustrien end
den gældende kulforordning, særligt for så vidt angår lukningsstøtte.
Kulproduktionen i EU er geografisk lokaliseret i enkelte lande (f.eks. Polen,
Tyskland og Spanien) og inden for disse lande i særlige regioner. Nogle
medlemsstater har meget høje produktionsomkostninger sammenholdt med
de nuværende og forventede verdensmarkedspriser og har derfor en kulpro-
duktion, som er urentabel i dag og sandsynligvis i fremtiden. Når kulforord-
ningen udløber, vil nogle medlemsstater efter Kommissionens vurdering
være tvunget til at lukke deres kulminer og søge at afbøde de sociale og re-
gionale følger af lukningen. På grund af koncentrationen i visse regioner
kan lukningerne få betydelige sociale konsekvenser for visse regionale ar-
bejdsmarkeder. Kommissionen vurderer, at op til 100.000 arbejdspladser
kan blive berørt, såfremt arbejdspladser i forbundne industrier medregnes.
Kommissionen påpeger endvidere, at lukning af en mine kræver en række
foranstaltninger af miljømæssig karakter for at retablere produktionsområ-
det.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/6
Kommissionen har analyseret en række valgmuligheder til løsning af denne
problemstilling, herunder en forlængelse af den eksisterende kulforordning i
10 år til udgangen af 2020. Kommissionen har forkastet denne løsningsmo-
del med den begrundelse, at kulforordningens bestemmelser er for svage til
at sikre en effektiv omstrukturering af kulindustrien. De samme miner kan
derfor efter Kommissionens vurdering også være urentable om 10 år, og en
forlængelse af kulforordningens anvendelsesperiode vil dermed blot inde-
bære at løsningen af problemet udskydes.
Kommissionen henviser endvidere til, at det lille bidrag, som den subventi-
onerede (offentligt støttede) stenkul yder til EU’s samlede energimix, ikke
længere berettiger til opretholdelse af støtteforanstaltninger for at sikre
energiforsyningen på EU-plan. Samtidig vil en fortsat støtte til urentable
kulminer være uberettiget i forhold til Unionens målsætninger om at frem-
me vedvarende energikilder og fossile brændsler med lavere kulstofindhold
til elproduktion. De støttekategorier, der er tilladt ifølge kulforordningen bør
derfor ikke videreføres på ubestemt tid.
På baggrund af en vurdering af en række alternative løsningsmodeller har
Kommissionen vedtaget det foreliggende forslag til en rådsforordning, der
med virkning fra den 1. januar 2011, vil give medlemsstaterne mulighed for
effektivt at kunne afbøde de eventuelle negative virkninger af mineluknin-
ger som følge af udfasningen af støtten. Forslaget fokuserer på de negative
virkninger, som udfasningen medfører på det sociale og miljømæssige om-
råde, samtidig med at konkurrenceforvridninger på det indre marked be-
grænses mest muligt.
På denne baggrund foreslår Kommissionen en sektorspecifik støtteordning,
der skal betragtes som en overgangsordning, indtil de generelle statsstøtte-
regler finder fuldstændig anvendelse inden for (sten)kulsektoren. Udover de
muligheder, som de generelle statsstøtteregler frembyder, giver forslaget
mulighed for at erklære to former for støtte til stenkulsindustrien forenelig
med fællesmarkedet: lukningsstøtte og støtte til dækning af ekstraordinære
udgifter.
Forslaget er udarbejdet i anerkendelse af, at minelukninger har en social
følgevirkning, der er koncentreret på nogle få regioner i EU, hvilket nød-
vendiggør en passende overgangsperiode, hvor den fortsatte driftsstøtte på
hensigtsmæssig vis gradvist udfases. I lyset af den økonomiske og finansiel-
le krise og Kommissionens erklærede mål om at sætte større fokus på den
sociale dimension i europæisk politik sigter forslaget mod at give medlems-
staterne mulighed for at lindre de sociale og regionale virkninger af mine-
lukninger samt bidrage til at fremme den sociale samhørighed i Europas re-
gioner. Samtidig søges der gennem betingelsen om degressiv støtte i be-
grænset form til produktionsanlæg, der uigenkaldeligt skal lukkes, at be-
grænse konkurrenceforvridningen på det indre marked mest muligt. Endelig
søges det gennem kravet om, at medlemsstaterne skal fremlægge planer
med passende foranstaltninger på områder som energieffektivitet, vedva-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/6
rende energi eller CO
2
-opsamling og -lagring at afbøde de negative miljø-
virkninger af statsstøtte til kulproduktion.
Lukningsstøtte
Lukningsstøtte er driftsstøtte, der har til formål at dække tab på den løbende
produktion i produktionsanlæg, der skal lukkes. Den giver mulighed for en
gradvis lukning af urentable kulminer. Denne type støtte kan kun ydes til
kulminer som led i en definitiv lukningsplan.
Det fremgår bl.a. af forslaget, at driftsstøtten kun kan gives, hvis driften af
de berørte produktionsanlæg indgår i en lukningsplan, som har en frist, der
senest er den 1. oktober 2014. De berørte produktionsanlæg skal være defi-
nitivt lukket i overensstemmelse med lukningsplanen. Den samlede luk-
ningsstøtte skal være degressiv og nedsættelserne mellem de på hinanden
følgende femtenmånedersperioder skal mindst udgøre 33 % af den støtte,
der blev ydet til lukningsplanen i den første femtenmånedersperiode. Støt-
ten skal tilbagebetales, hvis den pågældende mine ikke lukkes. Støtten kan
kun ydes til produktionsanlæg, der allerede var i drift, inden Kommissio-
nens fremsatte sit forslag.
Forslaget forpligter medlemsstaten til at fremlægge en plan med det formål
at afbøde de negative miljøvirkninger af anvendelsen af kul, på områder
som energieffektivitet, vedvarende energi eller CO2-opsamling og -lagring.
At en sådan plan indeholder foranstaltninger, som udgør statsstøtte, fritager
ikke medlemsstaterne for de almindelige anmeldelsesforpligtelser og status
quo-forpligtelser, der følger af statsstøttereglerne vedrørende de pågældende
foranstaltninger, og berører heller ikke kravet om, at foranstaltningerne skal
være forenelige med det indre marked.
Forslaget omfatter også sikkerhedsforanstaltninger for at undgå overkom-
pensation og for at begrænse konkurrenceforvridningerne på energimarke-
det mest muligt.
Støtte til dækning af ekstraordinære omkostninger
Formålet med denne støtte er at dække omkostninger, som ikke er knyttet til
den løbende produktion, og som opstår i forbindelse med minelukninger,
f.eks. de såkaldte gamle forpligtelser på det sociale område og miljøområ-
det.
Forbud mod kumulation
Forslaget indebærer, at støtte, der ydes efter forordningen ikke må kombine-
res med andre typer statsstøtte eller med andre former for finansiering fra
EU til de samme støtteberettigede omkostninger, hvis en sådan overlapning
resulterer i et højere støttebeløb end fastsat i bestemmelserne i forordningen.
Det maksimale støttebeløb, der kan ydes, gælder uanset om støtten finansie-
res fuldstændigt af statsmidler eller delvis af Unionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
897402_0005.png
5/6
2. Europa-Parlamentets holdning
Kommissionens forslag har hjemmel i artikel 107, stk. 3, litra e. Efter denne
bestemmelse skal Europa-Parlamentet ikke inddrages.
Europa-Parlamentet har imidlertid taget sagen op af egen drift, og der vil
den 9. november 2010 være afstemning om parlamentets rapport i Udvalget
for Økonomi og Valuta (ECON). Herefter er der planlagt afstemning om
sagen i Europa-Parlamentet den 23. – 24. november 2010.
3. Nærhedsprincippet
Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet, idet der er tale om fastsættelse af regler på et område, hvor Europa-
Kommissionen er enekompetent.
4. Gældende dansk ret
Forslaget berører ikke dansk lovgivning.
5. Høring
Forslaget er sendt til EU specialudvalget for vækst og konkurrenceevne.
Forslaget er endvidere sendt i ekstern høring.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har fastsat høringsfristen til den 19.
oktober 2010.
6. Andre landes holdninger
De øvrige medlemsstater fordeler sig holdningsmæssigt i to grupperinger
i forhold til Kommissionens forslag.
På den ene side udviser en række større medlemsstater, herunder en ræk-
ke kulproducerende medlemsstater, klar skepsis over for Kommissionens
forslag. Disse medlemslande fremfører det synspunkt, at de sociale kon-
sekvenser af så hurtig en afvikling af lukningsstøtten vil være for store
for regionerne, samt at den foreslåede 4-årige afviklingsperiode ikke ta-
ger højde for de langsigtede investeringer, som er foretaget i kulindustri-
en. Disse medlemsstater foreslår en degressiv støtte frem til 2014 og her-
efter, at der arbejdes med lukning af de urentable miner frem til 2024.
Endvidere ønsker de at kunne bibeholde produktionsstøtten.
Heroverfor står en større gruppe medlemsstater, der ønsker at statsstøtten
helt skal afvikles i hvert fald inden for de fire år, som Kommissionen har
foreslået. Inden for denne gruppe har en mindre gruppe lande tilmed ud-
trykt skepsis overfor, om det i det nuværende forslag går hurtigt nok med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
897402_0006.png
6/6
hensyn til afvikling af støtten, dels på grund af en generel modstand mod
særligt sektorstøtte, dels på grund af de miljømæssige hensyn.
Kommissionen anførte på mødet i konkurrencegruppen den 21. september
2010, at det foreliggende forslag afspejler en balance mellem 3 faktorer:
1. at subsidier ikke kan udbetales til urentable kulminer uendeligt,
2. at produktionen af kul skaber forurening, og
3. at minerne har social og økonomisk betydning regionalt.
7. Foreløbig dansk holdning
Danmark er principielt imod sektorbestemt statsstøtte og finder som ud-
gangspunkt, at den gældende kulforordning ikke bør forlænges, når den
udløber ved årsskiftet, og at de generelle statsstøtteregler i stedet bør
gælde.
Såfremt der tegner sig et flertal for Kommissionens forslag arbejder
Danmark for den kortest mulige forlængelse af statsstøtten til kulsektoren
efter kulforordningens udløb den 31. december 2010.
Danmark arbejder endvidere for en global afvikling af støtte til fossil
energi og tillægger det vægt, at EU fører en ambitiøs energipolitik, der
minimerer anvendelsen af fossile brændstoffer.
Det bør afklares, hvorvidt der ydes EU-finansiering til drift af kulminer i
unionen. Fra dansk side finder man, at sådan finansiering i givet fald bør
afvikles.
Der lægges fra dansk side vægt på, at støtten i henhold til forordningen
ikke kan kombineres med anden type støtte.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.