Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling), Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 10, KOM (2010) 0379 Bilag 5
Offentligt
900469_0001.png
II
Landsorganisationen
i
Danmark
Islands
Brygge
32
D
S
Dan
ish
Confederation
af
Trade
U
n
ions
Postboks
340
2300
Køben~lavn
Telelon
3524
6000
Fax
35246300
[email protected]
E-mali
Sagsnr.
10-2407/10-2408
Vores
ref
SAG/JRB
Deres
ref
Den
27.
august
20
l
O
Bemærkninger
til
Kommissionens
direktivforslag
om
udstationerede
virksomhedsansatte
og
sæsonarbejdere
LO
har
fra
Integrationsministeriet
modtaget
Kommissionens
forslag
af
juli
2010
13.
vedrørende
henholdsvis
udstationercde
virksomhedsansatte
og
sæsonarbejdere
med
anmodning
om
eventuelle
bemærkninger
til
brug
for
udarbejdelse
af
grundnotater
om
de
to
direktivforslag.
LO
har
rettet
telefonisk
henvendelse
til
ministeriet
om
mulighederne
for
at
I
uges
udsættelse
med
udarbejdelse
afhøringssvaret
med
henblik
indhentelse
af
medlemsforbundenes
bidrag
til
bemærkningerne.
79
i
traktaten
om
Den
Europæiske
Unions
Funktionsmåde
som
hjemmel.
Begge
forslag
er
dermed
omtattet
af
Danmarks
retlige
forbehold.
LO
er
imidlertid
af
den
optattelse,
at
Danmark
bør
art
LO
er
opmærksom
på,
at
begge
direktivtorslag
angiver
forsøge
at
påvirke
indholdet
afbegge
direktiver,
der
vil
vidtgående
indtlydelse
det
danske
arbejdsmarked
i
tilfælde
af
de
alligevel
nu
eller
dog
senere
gennemføres
i
Danmark.
Overordnet
skal
LO
gøre
to
bemærkninger
i
relation
til
begge
forslag.
Efter
LO's
opfattelse
findes
der
ikke
nogen
overbevisende
argumentation
for
behovet
for
nogen
af
de
2
forslag.
U
anset,
om
der
måtte
kunne
påvises
et
behov
tor
den
øgede
arbejdskraft,
det
være en
absolut
forudsætning,
at
forslagene
ikke
i
virkeligheden
har
til
fonnål
at
skaf
Te
billig
arbejdskraft
til
virksomhederne
til
skade
tor
den
nationale
arbejdskraft.
Det
er
derfor
helt
nødvendigt,
at
arbejdskratten
skal
beskæftiges
vilkår,
der
fastsættes
ud
fra
et
ligebehandlingsprincip.
Dette
kan
opnås
ved
at
indføre
en
udtrykkelig
henvisning
til
art
45
i
traktaten
om
Den
Europæiske
Unions
Funktionsmåde.
1.
Direktivforslag
om
indrejse-
og
opholdsbetingelser
for
virksomhedsinternt
udstationerede
tredjelandsstatsborgere.
Rådet
vedtog
den
25.
maj
tredjeIandsstatsborgere
2009
et
direktiv
om
indrejse-
og
opholdsbetingelser
for
med
henblik
højt
kvaliticeret
beskæftigelse
(2009/50/EF).
Dette
er
også
benævnt
som
"Blue
Card-ordningen".
Formålet
med
dette
direktiv
var
ifølge
bl.a.
betra!:,rtning
nr.
7,
at
løse
problemerne
med
mangel
højt
kvalificeret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
900469_0002.png
arbejdskraft.
Direktivet
skal
i
henhold
til
art
23
gennemføres
i
medlemsstaterne
senest
den
19.
juni
20
ll.
Det
er
denne
baggrund
særdeles
vanskeligt
at
se
behovet
for
allerede
nu
at
gennemføre
nye
forslag
med
henblik
at
løse
de
selvsamme
problemer.
Direktiv
2009/50/EF
er
funderet
i
et
ligebehandlingsprincip.
Afbetragtning
16
fremgår
således,
at
"dette
direktiv
respekterer
fuldt
ud
ligebehandlingen
mellem
statsborgere
fra
medlemsstaterne
og
indehavere
af
et
blåt
EU-kort,
med
hensyn
til
løn,
når
de
befinder
sig
i
sammenlignelige
situationer.
Af
art
14
fremgår
det
generelle
ligebehandlingsprincip
om
samme
rettigheder,
hvad
angår
arbejdsvilkår
herunder
løn.
om
de
virksomhedsinternt
udstationerede
adskiller
sig
markant
herfra.
Direktivforslaget
anfører
ganske
vist
under
pkt.
l.
Baggrund
for
forslaget,
Begrundelse
og
fOllllål
følgende:
fremme
en
sådan
tværnational
mobilitet
kræves
der
et
klima
med
fair
konkulTence
og
respekt
for
arbejdstagernes
rettigheder,
herunder
skabelse
af
en
sikker
retlig
stilling
for
virksomhedsinternt
udstationerede."
Direktivforslaget
"For
at
af
forslaget,
at
fOllnålet
i
stedet
er
at
skaffe
billig
arbejdskraft
.grundlag
af
en
anvendelse
af
det
udstationelingsdirektiv,
der
efter
en
række
EU-
domme,
giver
en
helt
util
fredsstillende
beskyttelse
arbejdstagerne.
A
f
mi
14,
stk
I,
og
Desv,crre
følger
det
bemærkningerne
hertil
fremgår,
at
indstationerede
alene
tænkes
en
beskyttelse
svarende
til
rettigheder
i
henhold
til
udstationeringsdirektivets
art
3.
Yderligere
undtages
ved
forslagets
art
2,
stk.
2,
litra
c,
de
tredjelandsstatsborgere,
der
som
led
i
reglerne
om
udveksling
af
tjenesteydelser
udfører
aktiviteter.
1
stedet
burde
der
både
i
art
2,
stk.
2,
litra
c-
tilfældene
og
i
art
14
fastslås
et
ligebehandlingsprincip
ved
en
udtrykkelig
henvisning
til
art
45
i
traktaten
om
Den
Europæiske
Unions
Funktionsmådc.
Dette
krav
burde
tillige
fi"emgå
som
en
betingelse
for
at
opnå
de
tilladelser,
som
medlemsstaterne
skal
meddele.
Under
alle
omstændigheder
skal
det
påpeges,
at
forslaget
i
art
3,
litra
n
2,
2.
afsnit
samt
i
art
14,
stk.
l,
henviser
til
kollektive
overenskomster,
"hele"
det
nationale
område.
Dette
kan
give
problemer
i
tc)rhold
til
de
og
art
5,
stk
som
anvendes
overenskomstområder,
hvor
overenskomsterne
kun
dækker
dele
af
landet.
Endelig
tinder
LO,
der
kræves
en
mere
udførlig
angivelse
af
a)
hvilken
måde,
de
"forskere",
der
er
udtaget
i
art
2,
stk.
2,
litra
sig
tra
arbejdskraften
i
direktivet
i
øvrigt
torstås
ved
en
"koncern"
i
a,
adskiller
b)
hvad,
der
c)
mi
3,
litra
b,
samt
hvad,
der
forstås
ved
en
"specialist"
i
art
3,
litra
f
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
900469_0003.png
2.
direktivforslag
om
betingelserne
for
tredjelandsstatsborgeres
ophold
med
henblik
sæsonarbejde.
indrejse
og
Generelle
bemærkninger:
LO
kan
ikke
støtte
direktivtorslaget
i
den
foreliggende
udfonnning.
Det
anerkendes,
at
der
kan
være
ct
endog
stort
behov
tor
en
hcllesskabsretlig
regulering
af
betingelserne
tredjelandsstatsborgeres
indrejse
og
ophold
med
henblik
-
-
sæsonarbejde.
I
begrundeIsens
afsnit
I
under
overskriften
generel
baggrund
er
det
således
anført,
at,
der
t()[eligger
"omfattende
dokumentation
tor,
at
visse
sæsonarbejdere
fra
tredjelande
udnyttes
og
tilbydes
dårlige
arbejdsvilkår,
som
kan
udgøre
en
risiko
tor
deres
helbred
og
sikkerhed"
og
at
"de
økonomiske
sektorer,
hvor
der
anvendes
et
stol1
antal
sæsonarbejdere
hovedsagelig
landbrug,
havebrug
og
turisme
også
er
de
sektorer,
hvor
der
beskæftiges
nest
arbejdstagere
fra
tredjelande
-
-
uden
lovlig
opholdstilladelse.
Man
kan
endvidere
tilføje,
at
den
illegale
arbejdskraft
ertaringsmæssigt
tilbydes
løn-
og
ansættelsesvilkår,
der
som
altovervejende
hovedregel
ligge
betydeligt
under
de
almindelige
og
sædvanlige
vilkår
i
de
relevante
brancher
og
således
skaber
en
untìlÌr
konkurrence
løn-
og
arbejdsvilkår
bl.a.
med
baggrund
i
de
økonomiske
forskelle,
der
er
afsenderlandet
og
modtagerlandet
-
også
kaldet
social
dumping.
Alt
dette
er
et
tor
LO
et
velkendt
scenarie,
der
med
l()rtjener
den
allerstørste
opmærksomhed
i
den
fællesskabsretlige
regulering.
Videre
hedder
det
samme
sted,
at
"der
er
sandsynlighed
for
en
stadig
forøgelse
af
det
strukturelle
behov
tor
lavt
uddannet
og
lavt
kvalificeret
arbejdskraft".
Denne
antagelse
er
helt
udokumenteret
tværtimod
viser
al
LO
bekendt
tilgængelig
viden
-
det
stik
modsatte.
Således
viser
feks.
analyser
fra
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd,
at
der
vil
være
et
overudbud
af
ufaglært
arbejdskraft
i
Danmark
indenfor
en
overskuelig
fremtid
(se
feks.
vedlagte
Zoom
det
ufaglærte
arbejdsmarked
af
6.
juli
20
10).
Hertil
kommer,
at
CEDEFOP
i
rapporten,
"SkilIs,
supply
and
demand
in
tor
gruppen
Europe"
20
I
O
(vedlagt)
kommer
frem
til,
at
arbejdsløshedsprocenten
"Iow
skilllabour"
vil
ligge
17
eller
derover
over
de
kommende
ti
år.
Antagelsen
står
også
i
modstrid
til
det
indledningsvist
anførte
målsætninger
fra
Haag-
programmet.
Hertil
kommer,
at
stort
set
hele
Europa
tor
tiden
er
ramt
af
massiv
ledighed,
der
har
ramt
de
ufaglærte
grupper
hårdest.
I
samme
afsnit
under
overskriften
"overensstemmelse
med
andre
EU-politikker
og-
må\"
fremgår
det,
at
direktivet
skal
sikre
retsstillingen
tor
sæsonarbejdere
og
således
beskytter
EU-borgere
mod
illoyal
konkurrence.
Således
som
direktivet
er
udtormet
sker
dette
ikke.
Som
nævnt
oventor
under
l
er
det
nyligt
vedtagne
blue
card
direktiv
tlll1deret
i
et
ligebehandlingsprincip.
Dette
princip
burde
også
være
et
både
selvt{Jlgcligt
og
egnet
princip
i
nærværende
direktiv.
Selvfølgeligt
tordi
det
er
toreskrevet
i
artikel
45
TEUF
om
EU's
egne
borgeres
bevægelighed
i
deres
egenskab
af
arbejdskraft
og
idet
der
ikke
ses
nogen
som
helst
gyldig
grund
til
at
give
tredjclandsborgere
en
dårligere
behandling
(bortset
fra
et
ønske
om
at
profitere
af
udnyttelse).
Og
egnet
fordi
det
om
fuldt
implementeret
kan
udgøre
et
særdeles
effektivt
værn
mod
social
dumping
og
udnyttelse
i
øvrigt.
Princippet
er
endvidere
ef,rnet,
idet
det
medvirker
til
at
sikre,
at
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
900469_0004.png
importen
af
arbejdskraft
vil
være
styret
af
behov.
Importen
af
arbejdskraft
lige
vilkår
sker
således,
når
der
ikke
findes
egnet
arbejdskraft
i
EU,
idet
incitamenter,
der
er
forbundet
med
udnyttelse,
eIimineres.
Det
er
en
kendt
sag,
at
kontrollen
med
udenlandsk
arbejdskrafts
vilkår
europæisk
niveau
lader
noget
tilbage
at
ønske,
derfèJr
bør der
ikke
gives
tilladelse
til
arbejde
og
ophold
i
tilfælde,
hvor
ansættelsesaftalen
er
vilkår,
der
stiller
den
pågældende
dårligere
end
indenlandsk
arbejdskraft.
Ligeledes
kan
det
ikke
være
en
betingelse
tÒr
tredjeparters
håndhævelse
af
løn-
og
arbejdsvilkår,
at
den
pågældende
skal
godkende
tredjepartens
indtræden
i
en
sag.
Dette
svækker
håndhævelsen
og
er
i
modstrid
med
den
danske
kollektivarbejdsretlige
ordning.
LO
kan
a)
således
pege
følgende
punkter
i
direktivet,
der
bør
forbedres:
Ligebehandlingsprincippet
gennemføres
som
gennemgående
og
bærende
for
hele
direktivet.
b)
Modvirkning
af
social
dumping
og
udnyttelse
gøres
til
direktivets
hovedmålsætning
c)
Sæsonbestemte
aktiviteter
gives
en
mere
bestemt
definition,
bl.a.
ved
en
præcision
af
art.
3,
stk.
c.
at
d)
Det
fastsættes
i
art.S,
at
arbejdskontraktens
vilkår
skal
være
af
cn
sådan
art,
de
siges
at
udgøre
ligebehandling.
e)
14
skal
fastsættelsen
afbetaling
for
indkvartering
tillige
ske
med
udgangspunkt
i
det
lejedes
værdi.
I
mi.
t)
Art.
16,
stk.
I
skal
erstattes
med
krav
om
ligebehandling.
g)
Art.
17,
leddet
vedr.
godkendelse
udgår.
4