Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
KOM (2010) 0384 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen 1. kt/3.1/2.1
Sagsnr.: 2010-20-762-00038/Dep. sagsnr. 6316
Den 15. september 2010
FVM 791
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om TSE køreplan 2
strategidokument om transmissible spongiforme encephalopatier (TSE) i 2010 - 2015
KOM (2010) 384
Resumé
På baggrund af resultaterne af den første TSE køreplan fra 2005 og det forhold, at den posi-
tive tendens med fald i hyppigheden af TSE, der blev konstateret i 2005, er fortsat siden da,
har Kommissionen fremlagt nærværende meddelelse. Det primære formål med meddelelsen er
at orientere om, at TSE foranstaltningerne fortsat skal tages op til revision, samtidigt med at
der sikres et højt niveau for fødevaresikkerhed. Ændringerne vil fortsat ske trinvis på basis af
solidt videnskabeligt materiale. Meddelelsen berører ikke beskyttelsesniveauet i Danmark og
EU, idet den ikke indeholder konkrete forslag.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2010) 384 af 16. juli 2010 fremsendt meddelelse om TSE kø-
replan 2, der er et strategidokument vedrørende de mulige planer for transmissible spongifor-
me encephalopatier (TSE) i perioden 2010 – 2015. Meddelelsen er oversendt til Rådet den 16.
juli 2010. Meddelelsen i dansk sprogversion forelå den 19. juli 2010.
Nærhedsprincippet
Meddelelsen indeholder alene overvejelser om ændringer i EU’s eksisterende TSE-politik, der
allerede omfatter fælles regler. Der er ikke tale om stillingtagen til konkrete forslag. Det er
derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at meddelelsen er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Kommissionens TSE køreplan 2 indeholder overvejelser om mulige ændringer af TSE poli-
tikken i perioden 2010 – 2015, hvor TSE køreplan 1 indeholdt overvejelser vedrørende æn-
dringer af TSE-politkken primært i perioden 2005 -2010. Overvejelserne omfatter foranstalt-
ninger vedrørende TSE sygdommen kogalskab (BSE) hos kreaturer og TSE sygdommen
scrapie hos får og geder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Meddelelsen omhandler mulige ændringer vedrørende specificeret risikomateriale, forbud
mod fodring af kvæg, får og geder med foder, der indeholder TSE-smitsomt materiale, BSE
overvågningen, udryddelse af fåre- og gedesygdommen scrapie, aflivningspolitik for kvægbe-
sætninger med et tilfælde af BSE, tests til undersøgelse for TSE samt alternative scenarier,
hvis den positive tendens ikke fortsætter i alle medlemsstater.
Meddelelsens foranstaltninger, som er nævnt nedenfor, påtænkes gennemført trinvis fra 2011
og frem.
Specificeret RisikoMateriale (SRM)
Kommissionen lægger op til at sikre det nuværende forbrugerbeskyttelsesniveau ved fortsat at
garantere sikker fjernelse af Specificeret RisikoMateriale (SRM), som er de dele af dyrene,
som er inficeret med smitstof, hvis dyrene er smittede. Fjernelse af Specificeret RisikoMateri-
ale (SRM) er den vigtigste foranstaltning til beskyttelse af folkesundheden. Listen over Speci-
ficeret RisikoMateriale (SRM) ændres kun på grundlag af den nyeste videnskabelige rådgiv-
ning.
Specifikt påtænker Kommissionen at foretage en ny vurdering af Specificeret RisikoMateriale
(SRM) hos får og geder på baggrund af en vurdering fra den Europæiske Fødevaresikkerheds-
autoritet (EFSA), der ventes færdiggjort i slutningen af 2010.
Kommissionen vil generelt tilstræbe at tilpasse EU’s liste over Specificeret RisikoMateriale
(SRM) til de internationale standarder hos Verdensorganisationen for Dyresundhed (OIE), når
dette sker på baggrund af solid videnskabelig rådgivning. I den forbindelse er det ikke et rea-
listisk mål at opnå fuldstændig eliminering af risikoen, hvorfor den videnskabelige rådgivning
også bør tage hensyn til den gunstige epidemiologiske situation vedrørende kogalskab (BSE) i
EU.
Medlemsstater, der er godkendt med kogalskab (BSE) status ”ubetydelig kogalskabs (BSE)
risiko” er i henhold til reglerne i Verdensorganisationen for Dyresundhed (OIE) ikke forplig-
tet til at fjerne Specificeret RisikoMateriale (SRM), mens de i henhold til EU-reglerne stadig
er forpligtet til at fjerne Specificeret RisikoMateriale (SRM). Hvis et stigende antal medlems-
stater opnår statussen ”ubetydelig kogalskabs (BSE) risiko”, kan fjernelse af Specificeret Ri-
sikoMateriale (SRM) tages op til fornyet overvejelse for denne gruppe medlemsstater.
Foderforbuddet
I juli 1994 blev der indført et forbud mod at fodre kvæg, får og geder med kød-benmel fra pat-
tedyr, for at undgå at overføre smitte med en TSE sygdom via foderet. Kogalskab (BSE) me-
nes udelukkende at stamme fra smitte af kreaturer med kogalskab (BSE) inficeret foder. Med
henblik på at styre risikoen for forekomst af forbudt materiale via krydsforurening blev for-
buddet i 2001 udvidet til en suspendering i hele EU af anvendelsen af forarbejdede animalske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
proteiner i foder til alle dyr, som opdrættes med henblik på produktion af fødevarer, med visse
undtagelser.
Ændringer af foderforbuddet overvejes. Der skal tages udgangspunkt i risikoanalyser og sam-
tidigt skal der tages hensyn til, hvorvidt der eksisterer pålidelige tests som kontrolværktøjer.
De ændringsmuligheder, som Kommissionen anser for mulige i de næste 5 år, er indførsel af
en tolerancetærskel for små mængder af forarbejdede animalske proteiner i foder til dyr og
ophævelse af visse bestemmelser om foderforbuddet for ikke-drøvtyggere (svin, fjerkræ, fisk).
Vedrørende tolerancetærsklen afventer Kommissionen en rapport fra den Europæiske Fødeva-
resikkerhedsautoritet (EFSA) i slutningen af 2010, før der eventuelt fremsættes forslag.
Ophævelse af foderforbuddet for ikke-drøvtyggere vil kræve, at der foreligger en godkendt
analyseteknik til bestemmelse af, hvilken art de forarbejdede animalske proteiner stammer fra.
Derudover vil der blive tale om, at virksomhederne, der vælger at producere foderet, skal de-
dikere en del af virksomheden til produktion af netop det foder (kanalisering) for at øge sik-
kerheden.
En eventuel ophævelse af foderforbuddet for ikke-drøvtyggere (svin, fjerkræ, fisk) vil betyde,
at EU kan mindske sin afhængighed af andre proteinkilder, idet forarbejdede animalske prote-
iner er en god proteinkilde, som i øjeblikket anvendes til fremstilling af blandt andet gødning.
BSE-overvågningen
Kommissionens mål er at opnå det mest målrettede overvågningsprogram, der fortsat kan
vurdere udviklingen af sygdommen og effektiviteten af TSE/BSE beskyttelsesforanstaltnin-
gerne.
TSE køreplan 2 lægger op til yderligere reduktion i antallet af BSE tests for de medlemsstater,
der på grundlag af epidemiologiske kriterier kan bevise eller allerede har bevist, at der er sket
en forbedring af BSE situationen på deres område. På nuværende tidspunkt har 17 medlems-
stater bevist det og har fået tilladelse til at hæve alderen for BSE testning til 48 måneder mod
de tidligere 24 og 30 måneder for henholdsvis kreaturer der er døde/slået ned eller nødslagte-
de (risikodyr) og slagtedyr. Kommissionen foreslår 3 modeller til yderligere reduktion for de
medlemsstater, der opfylder kriterierne. De tre modeller er:
Fortsætte med at hæve aldersgrænsen for BSE testning af kreaturer.
Teste en stikprøve fra hver kategori af kreaturer over en vis aldersgrænse.
Teste alle kreaturer ud fra deres fødselsdato og datoen for effektiv implementering af
foderforbuddet.
Det er en forudsætning fra Kommissionens side, at modellen tager hensyn til det Indre Mar-
ked og kreaturernes frie bevægelighed mellem medlemsstaterne samtidigt med, at den valgte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
model ikke må forhindre medlemsstaterne i at opretholde deres status i Verdensorganisationen
for Dyresundhed (OIE).
Revision af foranstaltningerne til udryddelse af scrapie hos får og geder
Kommissionens mål er at bringe de nuværende regler omkring udryddelse af scrapie hos får
og geder i overensstemmelse med den nyeste videnskabelige viden også under hensyntagen
til, hvad der er praktisk muligt i besætningerne.
Kommissionen minder om, at TSE sygdommene hos får og geder er meget komplekse, blandt
andet med hensyn til, hvordan sygdommen overføres. Endvidere er der stor usikkerhed om,
hvorvidt mennesker kan smittes med TSE fra får og geder. Derfor er det nødvendigt at fort-
sætte overvejelserne om hensigtsmæssige foranstaltninger.
Scrapie kan inddeles i sygdommene klassisk scrapie og atypisk scrapie. Meget tyder på, at
atypisk scrapie ikke er smitsomt på samme måde som klassisk scrapie. Derfor er det Kommis-
sionens plan at ændre reglerne for atypisk scrapie i de tilfælde, hvor videnskabelige data be-
kræfter, at atypisk scrapie ikke er smitsomt.
Aflivningspolitik – kvæg
Kommissionen foreslår at erstatte aflivning af de potentielt smittede dyr i en besætning, hvor
et dyr allerede er konstateret BSE positivt med slagtning til konsum, forudsat at dyrene testes
med negativt resultat, inden de anvendes til konsum. Forslaget kommer på baggrund af, at an-
tallet af positive BSE tilfælde blandt de nedslagne kohortedyr i EU nu er meget lavt (2 i 2008
og 0 i 2009).
Hurtig tests
Målsætningen er fortsat at fremme udviklingen af de bedste hurtigtests, der findes til påvis-
ning af TSE. Hvis der godkendes tests til levende dyr, vil det være en hjælp i certificeringen
af resistensniveauet i fåre-besætninger.
Alternative scenarier
Kommissionen ønsker fastlagt scenarier for den situation, hvor faldet i BSE-tilfælde ikke be-
kræftes i alle medlemsstater. I de tilfælde bør der træffes strengere foranstaltninger vedrøren-
de fjernelse af Specificeret RisikoMateriale (SRM) i de medlemsstater, hvor reduktionen ikke
bekræftes, og der kan blive tale om en midlertidig embargo. Embargoen vil forhindre, at det
går ud over de øvrige medlemsstater, hvor den positive tendens med blandt andet fald i BSE-
tilfælde bekræftes.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om meddelelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
889878_0005.png
5
Gældende dansk ret
I Danmark reguleres TSE-området af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
999/2001 af 22. maj 2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og ud-
ryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier (TSE) med senere ændringer,
samt bekendtgørelse nr. 930 af 07/09/2006 om overvågning og bekæmpelse af TSE hos får og
geder og bekendtgørelse nr. 1361 af 19/12/2008 om overvågning og bekæmpelse af BSE hos
kvæg.
Konsekvenser
Meddelelsen er ikke udtryk for egentlig regulering, men alene politiske retningslinjer. Kon-
krete reguleringsforslag afventes før lovgivningskonsekvenser, statsfinansielle konsekvenser,
administrative konsekvenser, erhvervsmæssige konsekvenser, samfundsøkonomiske konse-
kvenser, samt beskyttelsesniveauet kan endeligt fastlægges.
Samlet set må TSE Køreplan 2 dog siges på sigt at lægge op til en lettelse og forenkling af re-
guleringen på området, uden at det går ud over fødevaresikkerheden.
Høring
Meddelelsen er sendt i høring i §2-udvalget (landbrug), §5-udvalget (fiskeri) samt det Rådgi-
vende Fødevareudvalgs EU-underudvalg, og der er indkommet følgende bemærkninger:
Fiskemelsforeningen ser frem til en ophævelse af foderforbuddet for fiskemel, samt at foder-
virksomheder igen får mulighed for at producere foderblandinger til forskellige husdyrarter på
samme virksomhed. Foderforbuddet har siden 2001 bevirket at fiskemelsproducenter i EU
uberettiget har stået konkurrencemæssigt dårligere med eksport af fiskemel til visse tredje
lande, herunder Kina, som helt forbød import af fiskemel fra Danmark.
Landbrug & Fødevarer har med interesse gennemgået Kommissionens strategipapir for TSE
køreplan 2 for perioden 2010 – 2015 og har en række anbefalinger til strategipapiret. Med
hensyn til fremtidig revision af listen/aldersgrænsen for Specificeret RisikoMateriale (SRM),
så er hele tarmkanalen fra og med duodenum til og med rectum i dag defineret som Specifice-
ret RisikoMateriale (SRM). Landbrug & Fødevarer anbefaler, at man begrænser definitionen
til den distale ileum, som oprindeligt, da Landbrug & Fødevarer vurderer, at dette kan gøres
uden at kompromittere forbrugersikkerheden, samtidig som det vil medføre en betydelig be-
sparelse for slagterierne.
Med hensyn til en fremtidig revision af foderforbuddet anbefaler Landbrug & Fødevarer, at
forbuddet mod anvendelse af svine- og fjerkræprotein ophæves, så svineprotein kan anvendes
til fjerkræ og fisk, og fjerkræprotein kan anvendes til svin og fisk. Forslaget vil resultere i en
stor forøgelse af mængden af værdifuldt foderprotein i EU, hvor der i dag er problemer med at
skaffe tilstrækkeligt foderprotein til konkurrencedygtige priser ikke mindst på grund af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
GMO-forbuddet. Landbrug & Fødevarer vurderer derfor, at forslaget vil medføre en betydelig
økonomisk gevinst for slagterier og landmænd.
Landbrug & Fødevarer anbefaler, med hensyn til en fremtidig revision af BSE overvågning, et
ophør med test af normale slagtedyr, men fortsat test af såkaldte risikodyr, som er selvdøde
kreaturer, kliniske mistanker og AM-dyr. Begrundelsen er, at test af normale slagtedyr blev
indført for at opnå statistisk sikre data over BSE-forekomsten. I dag er der i EU testet om-
kring 90 millioner slagtedyr, så der er ikke behov for yderligere testning for at få sikre data,
og sandsynligheden for at finde BSE er væsentligt større ved test af risikodyr end ved test af
normale slagtedyr. Forslaget vil ikke kompromittere fødevaresikkerheden, som er sikret ved
fjernelse af Specificeret RisikoMateriale (SRM). Landbrug & Fødevarer vurderer derfor, at
forslaget vil medføre en meget betydelig besparelse for slagterier/landmænd.
Yderligere anbefaler Landbrug & Fødevarer, at gøre det muligt, at samhandle Specificeret Ri-
sikoMateriale (SRM) således at for eksempel hoveder kan håndteres på de virksomheder, som
har specialiseret sig heri. Dette har særligt interesse for lande, som på grund af størrelsen, ikke
har tilstrækkeligt råvaregrundlag til at iværksætte sådanne virksomheder. Idet der er fuld
sporbarhed på produkterne og kontrol med fjernelse af Specificeret RisikoMateriale (SRM) i
de enkelte medlemslande, anses det ikke at være nogen risiko for denne transport.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv overfor TSE Køreplan 2, idet meddelelsen er et godt udgangs-
punkt for videre diskussion af TSE foranstaltninger i perioden 2010-2015. Meddelelsen giver
mulighed for, at medlemsstaterne, heriblandt Danmark, kan give udtryk for holdninger til
TSE foranstaltningerne. På den måde bliver det muligt fremadrettet at få tilpasset TSE forord-
ningen bedst muligt i forhold til de problemer, der påpeges fra de forskellige medlemsstater.
Regeringen er særligt positiv overfor ændringerne af BSE-overvågningen, hvor Danmark er
en af de 17 medlemsstater, der opfylder de særlige kriterier og derfor kan forvente en yderli-
gere reduktion af BSE-overvågningen indenfor de næste 5 år. En reduktion, som regeringen
ikke mener, vil tilsidesætte mulighederne for, at overvågningen stadig kan anvendes til at vur-
dere effektiviteten af de øvrige BSE foranstaltninger. Det er vigtigt, at der lægges vægt på, at
BSE-overvågningen tager hensyn til, at Danmark kan opretholde sin gunstige BSE status i
Verdensorganisationen for Dyresundhed (OIE), således at handelsmæssige internationale inte-
resser tilgodeses. Regeringen vil arbejde for, at atypiske BSE tilfælde ikke får indflydelse på
landets BSE status. Ligeledes er regeringen positiv overfor de ændringer af foderforbuddet,
som eventuelt vil blive mulige, når en test til kontrol af dyrearten er færdigudviklet. Under
diskussionerne om TSE Køreplan 2 vil regeringen arbejde for, at det bliver højt prioriteret, at
atypisk scrapie bliver adskilt fra klassisk scrapie i TSE forordningen på linje med reglerne i
Verdensorganisationen for Dyresundhed (OIE).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke offentlige tilkendegivelser om andre landes holdninger til den fremlagte
meddelelse.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.