Erhvervsudvalget 2009-10
KOM (2010) 0433 Bilag 1
Offentligt
894707_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
24. september 2010
Forslag til revision af regler for tilsyn med finansielle enheder i et fi-
nansielt konglomerat – om ændring af direktiv 98/78/EF, 2002/87/EF
og 2006/48/EF – KOM (2010) 0433.
Resumé
Kommissionen foreslår tekniske tilpasninger af konglomeratdirektivet
med henblik på at sikre, at de gældende bestemmelser er klare, og at
eventuelle huller i tilsynssystemet, som utilsigtet er opstået som følge af
ændringer af sektorspecifikke direktiver, lukkes.
1. Baggrund og indhold
Forslaget blev fremsat den 16. august 2010. Med finansielt konglomerat
forstås inden for EU en koncern, der har aktiviteter inden for mindst to
finansielle sektorer, heraf mindst ét forsikringsselskab. Formålet med
konglomerattilsynet er at kontrollere de potentielle risici, der kan opstå
som følge af anvendelse af samme kapital flere gange (dobbeltgearing),
og koncernrisici, det vil sige risiko for afsmitning, forvaltningskomplek-
sitet, koncentration og interessekonflikter, som kan opstå, når flere for-
skellige finansielle tjenester kombineres.
Forslaget vil primært ændre bestemmelser i direktiv om konglomerattil-
synet med kreditinstitutter, forsikringsselskaber og investeringsselskaber,
der er koncernforbundne, og foretage sammenhængende konsekvensret-
telser i sektordirektiverne for henholdsvis kreditinstitutter og forsikring.
Forslaget er baseret på artikel 53, stk. 1 i Traktaten om den europæiske
unions funktionsmåde (TEUF) og er omfattet af den almindelige lovgiv-
ningsprocedure. Forslagets hovedelementer beskrives nedenfor.
Tilsyn på øverst niveau med koncerner
Forslaget indfører begrebet "blandet finansielt holdingselskab". Dette ret-
ter op på utilsigtede mangler, der er opstået i den europæiske regulering
som følge af forskelle i definitioner i en række sektordirektiver. Da tilsy-
net på konsolideret niveau eller koncernniveau i sektordirektiverne kun
finder anvendelse på finans-/forsikringsholdingselskaber, og sektorbe-
stemmelserne ikke gælder blandede finansielle holdingselskaber, er der
en risiko for, at et finans-/forsikringsholdingselskab, der ændrer struktur
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/5
og bliver et blandet finansielt holdingselskab, ikke vil være underlagt det
konsoliderede koncerntilsyn på det øverste moderselskabsniveau.
Identifikation af et finansielt konglomerat
Forslaget præciserer bestemmelser om identifikation af finansielle kon-
glomerater. For det første indfører forslaget, at administrationsselskaber
medtages i grænseværditestene, når der foretages identifikation af et kon-
glomerat. For det andet indfører forslaget en mulighed for at undtage
mindre koncerner fra konglomerattilsynet, såfremt den mindste sektor ik-
ke overstiger 6 mia. EUR i balancesum. For det tredje præciserer forsla-
get, hvornår tværsektorielle aktiviteter anses for at være væsentlige samt
tilføjer krav med hensyn til eventuelle retningslinjer for anvendelse af di-
spensationen for større koncerner.
Forslaget muliggør at dispensere fra identifikation af et finansielt kon-
glomerat, hvis en minoritetsinteresse er det afgørende element for identi-
fikationen.
Beregning af kapital
Forslaget begrænser de mulige beregningsmetoder for kapital og bringer
metoderne i konglomeratdirektivet på linje med de sektorspecifikke di-
rektiver, som det supplerer.
Andre forhold
Forslaget præciserer definitionen af relevant kompetent myndighed og
tilsynskoordinering. De nuværende bestemmelser giver plads til forskel-
lige fortolkninger med hensyn til identifikationen af relevante kompetente
myndigheder. En bred fortolkning levner plads til et stort antal myndig-
heder, der skal konsulteres af koordinatoren, hvilket kan være til hinder
for en effektiv koordinering.
Forslaget inddrager genforsikringsselskaber i kategorien af regulerede
enheder, der kan være en del af et finansielt konglomerat.
Forslaget indfører bestemmelser, der gør det muligt at udarbejde binden-
de standarder inden for visse områder, fx vurdering af risikokoncentration
på koncernniveau samt anvendelse af de forskellige tilsynsprocedurer,
herunder den specifikke behandling af kapitalinteresser.
Fremadrettet
Det er Kommissionens plan fremadrettet at gennemføre mere grundlæg-
gende drøftelser om konglomerattilsynet, hvor der højst sandsynligt vil
blive fokuseret på kapitalrelaterede emner. Det kan derfor ikke udeluk-
kes, at der vil komme endnu en revision af direktivet i 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894707_0003.png
3/5
2. Europa-Parlamentets holdning
Forslaget er fremsendt til Europa-Parlamentet. Der foreligger endnu ikke
oplysninger om, hvornår Europa-Parlamentet forventes at udtale sig.
3. Nærhedsprincippet
Kommissionen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet. Kommissionen vurderer, at målsætningerne med forslaget ik-
ke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemslandene og derfor bedre
kan gennemføres på EU-plan. Det er kun i kraft af en EU-lovgivning, at
det er muligt at sikre, at finansielle konglomerater, der opererer i flere
lande, er underlagt samme krav og tilsyn. I dette tilfælde sikrer forslaget,
at de gældende bestemmelser er klare, og at eventuelle huller i tilsynssy-
stemet, som utilsigtet er opstået som følge af tidligere ændringer i sektor-
specifikke direktiver, lukkes. Der er endvidere tale om et direktivforslag,
der baseres på de gældende direktiver på området.
Regeringens foreløbige vurdering er, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
4. Gældende dansk ret
Direktivforslagets område er reguleret i lov om finansiel virksomhed med
tilhørende bekendtgørelser.
5. Høring
Forslaget er sendt til høring hos EU specialudvalget for den finansielle
sektor med frist den 20. september 2010.
Finansrådet finder, at direktivforslaget ikke giver anledning til ændringer
i lov om finansiel virksomhed, for så vidt angår metoden for opgørelse af
solvensen i finansielle konglomerater under dansk tilsyn. Finansrådet fin-
der det vigtigt med en bekræftelse heraf.
Forsikring & Pension kan tilslutte sig indstillingen om, at Danmark gene-
relt støtter Kommissionens forslag til ændring af konglomeratdirektivet.
Dansk Aktionærforening støtter Kommissionens forslag, men finder, at
undtagelsesmuligheden for mindre koncerner ikke må anvendes automa-
tisk men kun efter en konkret vurdering og beslutning.
6. Andre landes holdninger
Formandskabet indledte forhandlinger af forslaget den 14. september
2010. Formandskabet stræber efter en hurtig behandling af forslaget. Ved
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894707_0004.png
4/5
samme lejlighed udtrykte andre lande generelt glæde ved fremskridtene i
forslaget.
7. Foreløbig dansk holdning
Fra dansk side støttes ændringsdirektivet, hvis formål i første omgang er
at rette op på de tekniske problemer, der viste sig efter gennemførelsen af
det første direktiv på området.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Lov om finansiel virksomhed skal tilpasses. Det oprindelige konglome-
ratdirektiv blev gennemført på en måde, så der skete færrest mulige æn-
dringer i de eksisterende koncernregler. Dette indebar, at de supplerende
regler, som blev indsat i lov om finansiel virksomhed, fandt anvendelse
på alle finansielle koncerner. Det forventes, at denne gennemførelsesme-
tode foretrækkes, således at gennemførelsen af dette direktiv kun vil kræ-
ve mindre tilpasninger af lov om finansiel virksomhed.
Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at opgøre de statsfinansielle
konsekvenser af forslaget. Det vil formentligt have begrænsede konse-
kvenser i Danmark.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Der er tale om tekniske rettelser, der primært kan gøre tilsynet mere ef-
fektivt. Herudover vil der i tilsynsopgaven blive sat øget fokus på kon-
cerntoppen af et finansielt konglomerat. Ændringerne indebærer ligeledes
en forbedret værktøjskasse for tilsynsmyndighederne til at opdage ek-
sempelvis koncentrationer og interessekonflikter i et finansielt konglome-
rat.
EU-Kommissionen vurderer, at disse forbedringer vil kunne bidrage posi-
tivt til den finansielle stabilitet.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Direktivet er kun relevant for finansielle enheder, der indgår i et finansielt
konglomerat. I Danmark er to finanskoncerner pt. omfattet af konglome-
rattilsynet. Det er for tidligt at sige, om direktivet vil ændre herpå.
EU-kommissionen vurderer, at forslaget vil gøre konglomerattilsynet me-
re effektivt og dermed styrke konkurrenceevnen for finansielle konglo-
merater i EU.
På baggrund af EU-kommissionens konsekvensanalyse forventes følgen-
de effekter af forslaget:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
894707_0005.png
5/5
Mindre finansielle konglomerater undtages fra det supplerende tilsyn,
hvilket vurderes at give en omkostningsbesparelse for de ca. 10 sel-
skaber, der undtages. Selskaberne har i alt omkring EUR 69 mia. i ak-
tiver.
Større bank-drevne konglomerater med flere hundrede licenser, der er
aktive i begge sektorer, vil derimod få øget omkostningerne, idet de
vil blive omfattet af konglomerattilsynet. Selskaberne har i alt om-
kring EUR 9.000 mia. i aktiver.
Finansielle koncerner, der inkluderer asset management, vil ligeledes
blive omfattet af konglomerattilsynet og dermed få øgede omkostnin-
ger. Det er en konsekvens af den nye definition af finansielle kon-
glomerater. Omkostningerne vurderes dog at være relativt begrænse-
de.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.