Europaudvalget 2010
KOM (2010) 0438
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449764_0002.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 17.8.2010
KOM(2010) 438 endelig
.
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TO EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om udgifter under EGFL
Alarmsystemet
nr. 4-6/2010
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
BILAG:
Indledning .................................................................................................................... 3
Formålsbestemte indtægter til EGFL ........................................................................... 3
Indtægter fra de midlertidige omstruktureringsafgifter (sukker) ................................. 4
Bemærkninger angående gennemførelsen af EGFL-budgettet for 2010 ..................... 4
Forbrug af formålsbestemte indtægter til EGFL.......................................................... 8
Forbrug af indtægter fra de midlertidige omstruktureringsafgifter (sukker) ............... 8
Gennemførelse af Sukkeromstruktureringsfonden ...................................................... 8
Konklusioner ................................................................................................................ 9
F
ORELØBIGT FORBRUG AF
EGFL-
BEVILLINGER PR
. 30.4.2010
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449764_0004.png
1.
I
NDLEDNING
Bilaget viser budgettets faktiske udnyttelsesgrad i perioden 16. oktober 2009 –
30. april 2010 sammenholdt med udgiftsprofilen med baggrund i indikatoren, som er
fastlagt på grundlag af bestemmelserne i artikel 20 i Rådets forordning (EF) nr.
1290/2005
1
.
2.
F
ORMÅLSBESTEMTE INDTÆGTER TIL
EGFL
I henhold til artikel 34 i Rådets forordning (EF) nr. 1290/2005 om finansiering af den
fælles landbrugspolitik betegnes indtægter fra finansielle korrektioner i forbindelse
med efterprøvende regnskabsafslutninger, fra uregelmæssigheder og fra
mælkeafgiften som formålsbestemte indtægter til finansiering af EGFL's udgifter.
Efter disse bestemmelser kan formålsbestemte indtægter anvendes til at finansiere
EGFL-udgifter afholdt af medlemsstaterne. Hvis nogle af disse indtægter ikke
anvendes, vil de automatisk blive overført til det følgende regnskabsår
2
.
Kommissionens ændringsskrivelse for 2010 omfatter både dens seneste skøn over de
bevillinger, der vil være behov for til at finansiere de forventede udgifter til
markedsforanstaltninger og direkte støtte, og skøn over de formålsbestemte
indtægter, der forventes at blive opkrævet i løbet af det pågældende regnskabsår, og
fremførsel af saldo af formålsbestemte indtægter, der er til rådighed fra det
foregående regnskabsår. Derfor tog Kommissionen i sit forslag til denne
ændringsskrivelse vedrørende de bevillinger, der skal afsættes til EGFL, hensyn til
de samlede formålsbestemte indtægter, der forventes at være til rådighed i det
kommende regnskabsår, ved at anmode om bevillinger, der er beregnet ved at trække
de anslåede formålsbestemte indtægter fra de anslåede udgifter for EGFL for samme
år. Budgetmyndigheden vedtog derpå det nye EGFL-budget, hvis bevillinger ikke
omfatter de forventede formålsbestemte indtægter.
Ved udarbejdelsen af ændringsskrivelsen for 2010 skønnede Kommissionen de
disponible formålsbestemte indtægter til 922 mio. EUR. Det drejer sig om følgende:
De formålsbestemte indtægter, der forventedes genereret i løbet af
regnskabsåret 2010, blev anslået til 789 mio. EUR. Der forventedes
600 mio. EUR fra korrektioner i forbindelse med efterprøvende
regnskabsafslutning og 91 mio. EUR fra uregelmæssigheder. Indtægterne fra
mælkeafgiften blev anslået til at udgøre 98 mio. EUR.
De formålsbestemte indtægter, der forventedes at kunne overføres fra
regnskabsår 2009 til 2010, blev anslået til 133 mio. EUR.
I sin ændringsskrivelse for 2010 afsatte Kommissionen disse indtægter på 922 mio.
EUR til to ordninger. Det drejer sig om følgende:
1
2
EUT L 209 af 11.8.2005, s. 1.
Fremførte formålsbestemte indtægter skal anvendes først, dvs. før de bevillinger, der er vedtaget af
budgetmyndigheden, eller før de i løbet af året genererede formålsbestemte indtægter
(finansforordningens artikel 10).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
222 mio. EUR blev afsat til driftsfondene for producentorganisationer i
sektoren for frugt og grøntsager, og
700 mio. EUR blev afsat til enkeltbetalingsordningen.
Til disse to ordninger vedtog budgetmyndigheden i sidste ende bevillinger på
henholdsvis 547 mio. EUR og 28 480 mio. EUR i overensstemmelse med
Kommissionens ændringsskrivelse. Summen af de vedtagne bevillinger og de
ovennævnte formålsbestemte indtægter svarer til et samlet skøn over bevillingsbehov
på 769 mio. EUR til driftsfondene for producentorganisationer i sektoren for frugt og
grøntsager og 29 180 mio. EUR til enkeltbetalingsordningen.
I vedlagte tabel, som viser gennemførelsen af 2010-budgettet pr. 30.4.2010, indgår
de vedtagne bevillinger til ovennævnte to ordninger i de oprindelige
budgetbevillinger til sektoren for frugt og grøntsager og sektoren for afkoblet direkte
støtte, som beløber sig til henholdsvis 720,1 mio. EUR og 33 272 mio. EUR uden
hensyntagen til ovennævnte formålsbestemte indtægter. Sammen med indtægterne til
disse sektorer beløber de vedtagne bevillinger på 2010-budgettet sig til i alt 942,1
mio. EUR med hensyn til frugt og grøntsager og 33 972 mio. EUR med hensyn til
afkoblet direkte støtte.
3.
I
NDTÆGTER FRA DE MIDLERTIDIGE OMSTRUKTURERINGSAFGIFTER
(
SUKKER
)
De midlertidige omstruktureringsafgifter for sukker betragtes som formålsbestemte
indtægter, der skal finansiere sukkeromstruktureringsstøtten og anden støtte fra
sukkeromstruktureringsfonden. For hvert produktionsår (2006/07 til 2008/09)
vedrører disse afgifter de kvotemængder af sukker, insulinsirup og isoglucose, som
de erhvervsdrivende i medlemsstaterne har fået tildelt, og medlemsstaterne skal
indbetale afgifterne til fonden i to rater (sidste frist er hvert år den 31. marts og den
30. november). Ved opstillingen af budgettet for 2010 blev disse indtægter anslået til
606,8 mio. EUR for det kommende regnskabsår. Et beløb på 717,9 mio. EUR
forventedes samtidig at kunne fremføres fra regnskabsår 2009 til regnskabsår 2010.
4.
B
EMÆRKNINGER ANGÅENDE GENNEMFØRELSEN AF
EGFL-
BUDGETTET FOR
2010
Nedenfor følger en række korte kommentarer til visse budgetartikler, der viser eller i
årets løb vil vise de største forskelle mellem den faktiske og den forventede
gennemførelse af budgettet for 2010:
4.1.
Markedsforanstaltninger
Forbruget af bevillinger til interventioner på landbrugsmarkederne var 241,4 mio.
EUR lavere end de afsatte budgetbevillinger som fastsat ved indikatorniveauet pr.
30.4.2010. Denne forskel kan navnlig tilskrives fødevareprogrammerne og sektoren
for mælk og mejeriprodukter, der på dette tidspunkt udviser et underforbrug. For
andre sektorer såsom frugt og grøntsager, vin og andre vegetabilske
produkter/foranstaltninger ses der til gengæld et overforbrug.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.1.1.
Korn (– 12,3 mio. EUR)
Det lavere forbrug af bevillinger i forhold til indikatoren på nuværende tidspunkt
skyldes hovedsagelig det lavere forbrugstempo vedrørende korn til offentlig
oplagring sammenholdt med tempoet på det tidspunkt, hvor 2010-indikatoren blev
udarbejdet. Dette lavere tempo påvirker de af medlemsstaterne afholdte og anmeldte
udgifter vedrørende omkostningerne ved denne oplagring. Kommissionen mener, at
denne situation er midlertidig.
4.1.2.
Restitutioner for produkter, der ikke er opført i bilag I (– 27,5 mio. EUR)
Det lavere forbrug af bevillinger i forhold til indikatoren på nuværende tidspunkt
skyldes hovedsagelig medlemsstaternes færre udgifter til betaling af
eksportrestitutioner for mejeriprodukter, der er indarbejdet i de eksporterede
forarbejdede landbrugsprodukter. Dette skyldes det forhold, at situationen på
markedet for mejeriprodukter er blevet meget forbedret i forhold til den, der gjorde
sig gældende, dengang ændringsskrivelsen for regnskabsåret 2010 blev udarbejdet.
Som følge af denne forbedring indstillede Kommissionen i november 2009
betalingen af eksportrestitutioner for mejeriprodukter. Kommissionen mener, at det
lavere bevillingsforbrug i denne sektor vil fortsætte indtil regnskabsårets udgang, og
at det vil resultere i budgetbesparelser i denne sektor.
4.1.3.
Fødevareprogrammer (– 109,6 mio. EUR)
Det lavere forbrug af bevillinger i forhold til indikatoren på nuværende tidspunkt
skyldes Kommissionens forsinkede godkendelse af fødevaredistributionsplanen for
2010. Medens de udlagringer af korn og sukker fra offentlige lagre, der var forudset i
2010-planen, har været meget langsomme, startede de i samme plan forudsete
udlagringer af mejeriprodukter først efter den 1. maj 2010. På nuværende tidspunkt
mener Kommissionen, at dette forbrugstempo er midlertidigt, og at betalingerne vil
blive fremskyndet i løbet af regnskabsåret.
4.1.4.
Sukker (+ 8,9 mio. EUR)
De vigtigste foranstaltninger, der finansieres på dette års budget, er betaling af
udestående eksportrestitutionscertifikater for sukker, som er anslået til 12,0 mio.
EUR, og udgifterne til de mængder sukker på offentlige lagre, der skal fordeles
blandt de socialt dårligst stillede i henhold til fødevaredistributionsplanen for 2010,
som anslås til – 11,0 mio. EUR. Inkl. betaling af udestående beløb for andre
sukkerordninger, der er anslået til 0,5 mio. EUR, beløb det endelige budget for
sukkersektoren sig til 1,5 mio. EUR. EGFL-betalingerne til denne sektor vedrører
dog navnlig de udestående eksportrestitutionscertifikater til et samlet beløb af 9,4
mio. EUR. Levering af sukker fra offentlige lagre har endnu ikke fundet sted. De
allerede gennemførte betalinger i denne sektor svarer derfor til et stort overforbrug i
forhold til indikatoren på nuværende tidspunkt.
4.1.5.
Frugt og grøntsager (+ 27,9 mio. EUR i forhold til de vedtagne bevillinger)
Dette forbrugsniveau skyldes de betalinger, som medlemsstaterne allerede har
foretaget til producentorganisationernes driftsfonde, der finansieres gennem både de
vedtagne budgetbevillinger og de formålsbestemte indtægter til denne ordning på
budgettet for 2010 (NB: se nærmere enkeltheder ovenfor i punkt 2). Dette
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forbrugsniveau skyldes anvendelsen af indikatoren for perioden indtil 30. april 2010
på de vedtagne budgetbevillinger, der ikke omfatter de formålsbestemte indtægter til
denne sektor.
NB: Af hensyn til læseren har Kommissionen indføjet fodnoten * i den foreløbige
gennemførelsestabel i bilaget. Fodnoten viser, hvad situationen ville have været, hvis
indikatoren pr. 30. april 2010 var blevet anvendt på de samlede bevillinger, der
forventes at være til rådighed for at kunne finansiere denne sektor. Som anført i
punkt 2 ovenfor vil de samlede finansieringsmidler, der forventes at være til rådighed
for denne sektor, bestå af de vedtagne budgetbevillinger på 720,1 mio. EUR og de
formålsbestemte indtægter til denne sektor, der anslås at udgøre 222,0 mio. EUR.
Var indikatoren blevet anvendt på den samlede finansiering på 942,1 mio. EUR, der
forventedes at være til rådighed for denne sektor, ville der have været et
underforbrug på – 48,3 mio. EUR.
På nuværende tidspunkt mener Kommissionen, at situationen kun er midlertidig, og
at budgettet for 2010 vil blive gennemført som fastlagt.
4.1.6.
Produkter fra vinsektoren (+ 33,3 mio. EUR)
I forhold til de budgetbevillinger, som indikatoren har udpeget pr. 30. april 2010,
skyldes dette forbrug over budgetbevillingerne medlemsstaternes fremskyndede
betalinger til især rydningsordningen. Det ses også, at medlemsstaterne har
fremskyndet betalingerne til de nationale støtteprogrammer, men i et langsommere
tempo. Da de primære udgifter i denne sektor (NB: de nationale støtteprogrammer og
rydningsordningen) er underlagt faste lofter, finder Kommission, at denne situation
er midlertidig.
4.1.7.
Andre vegetabilske produkter/foranstaltninger (+ 9,9 mio. EUR)
I forhold til de budgetbevillinger, som indikatoren har udpeget pr. 30. april 2010,
skyldes dette forbrug over budgetbevillingerne medlemsstaternes fremskyndede
betalinger til især POSEI-programmerne. Baseret på erfaringerne fra sidste år, anser
Kommissionen denne situation for midlertidig.
4.1.8.
Mælk og mejeriprodukter (- 154,7 mio. EUR)
Situationen på markedet for mejeriprodukter er blevet meget forbedret i forhold til
den, der gjorde sig gældende, da ændringsskrivelsen for regnskabsåret 2010 blev
udarbejdet. Kommissionen har som følge heraf kunnet indstille betalingen af
eksportrestitutioner for mejeriprodukter. Endvidere er markedspriserne i EU steget
betydeligt, og det har stoppet leveringen af skummetmælkspulver og smør til
offentlige lagre, hvor lagermængderne af begge produkter har stabiliseret sig. Det
lavere forbrug af bevillinger i forhold til indikatoren på nuværende tidspunkt skyldes
de nuværende lavere udgifter, der afholdes i denne sektor som følge af førnævnte
faktorer. Derfor finder Kommissionen, at dette lavere bevillingsforbrug i denne
sektor vil fortsætte indtil regnskabsårets udgang, og at det vil medføre
budgetbesparelser i denne sektor.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.2.
Direkte støtte
Forbruget af bevillinger til direkte støtte var 728,4 mio. EUR større end det niveau,
der fremgik af indikatoren pr. 30. april 2010.
4.2.1.
Afkoblet direkte støtte (+ 865,4 mio. EUR i forhold til de vedtagne bevillinger)
Dette
forbrugsniveau
skyldes
medlemsstaternes
betalinger
til
enkeltbetalingsordningen, der finansieres af både de vedtagne budgetbevillinger og
de formålsbestemte indtægter til denne ordning på budgettet for 2010 (NB: se
nærmere enkeltheder ovenfor i punkt 2). Dette forbrugsniveau skyldes anvendelsen
af indikatoren for perioden indtil 30. april 2010 på de vedtagne budgetbevillinger,
der ikke omfatter de formålsbestemte indtægter til denne sektor.
NB: Af hensyn til læseren har Kommissionen indføjet fodnoten * i den foreløbige
gennemførelsestabel i bilaget. Fodnoten viser, hvad situationen ville have været, hvis
indikatoren pr. 30. april 2010 var blevet anvendt på de samlede bevillinger, der
forventes at være til rådighed for at kunne finansiere denne sektor. Som anført i
punkt 2 ovenfor vil de samlede finansieringsmidler, der forventes at være til rådighed
for denne sektor, bestå af de vedtagne budgetbevillinger på 33 272 mio. EUR og de
formålsbestemte indtægter til denne sektor, der anslås at udgøre 700 mio. EUR. Var
indikatoren blevet anvendt på den samlede finansiering på 33 972 mio. EUR, der
forventedes at være til rådighed for denne sektor, ville overforbruget have været
begrænset til 190,3 mio. EUR
På nuværende tidspunkt mener Kommissionen, at der for denne ordning vil være en
bedre gennemførelse i 2010 sammenlignet med gennemførelsen i 2009.
4.2.2.
Anden direkte støtte (– 138,5 mio. EUR)
Dette forbrugsmønster skyldes især det langsommere tempo i medlemsstaternes
betalinger til visse ordninger (præmier for ammekøer, tobak og hård hvede) i forhold
til indikatoren på dette tidspunkt. På nuværende tidspunkt forventer Kommissionen,
at denne situation vil være midlertidig.
4.3.
4.3.1.
Revision af landbrugsudgifter
Afslutning af foregående års regnskaber (+ 115 mio. EUR)
Dette forbrugsmønster fremkommer ved at sammenholde allerede gennemførte
korrektioner i forbindelse med regnskabsafslutningen med den tilsvarende indikator
pr. 30. april 2010. Det skal dog bemærkes, at alle de beslutninger om
regnskabsafslutning, der forventes vedtaget inden udgangen af indeværende
regnskabsår, endnu ikke foreligger. På nuværende tidspunkt anser Kommissionen
derfor dette forbrug for at være midlertidigt.
Det bør dog understreges, at mens Kommissionen i sin ændringsskrivelse for 2010
foreslog korrektioner svarende til – 80,0 mio. EUR, fastholdt budgetmyndigheden et
beløb på – 310,0 mio. EUR. Kommissionen mener på nuværende tidspunkt, at de
forventede korrektioner som følge af beslutningerne om regnskabsafslutning og
medlemsstaternes manglende overholdelse af betalingsfrister ikke vil være
tilstrækkelige til at dække dette ekstraordinære beløb, der er pålagt af
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
budgetmyndigheden, og at det vil kunne føre til en væsentlig mangel på negative
budgetbevillinger, som Kommissionen vil skulle dække gennem positive
budgetbevillinger for at kunne afslutte denne budgetkonto i 2010.
5.
F
ORBRUG AF FORMÅLSBESTEMTE INDTÆGTER TIL
EGFL
Tabellen i bilaget viser, at formålsbestemte indtægter på 522,7 mio. EUR var blevet
opkrævet pr. 30. april 2010. Det drejer sig om følgende:
Indtægterne fra korrektioner fra den efterprøvende regnskabsafslutning beløb
sig til ca. 188,8 mio. EUR, og der forventes at indgå yderligere beløb ved
regnskabsårets udgang.
Indtægterne fra uregelmæssigheder beløb sig til ca. 92,4 mio. EUR, og der
forventes også at indgå yderligere beløb ved regnskabsårets udgang.
På nuværende tidspunkt skulle alle indtægterne fra mælkeafgiften være blevet
opkrævet, og de beløber sig til ca. 100 mio. EUR sammenholdt med det
oprindelige skøn på 98 mio. EUR.
I modsætning til det oprindeligt anslåede beløb på 133 mio. EUR beløb de
formålsbestemte indtægter, der blev overført fra 2009 til 2010, sig i sidste ende
til 141,5 mio. EUR.
De formålsbestemte indtægter, der kan anvendes til at finansiere EGFL's udgifter,
beløb sig derfor pr. 30. april 2010 til 522,7 mio. EUR. På nuværende tidspunkt
forventer Kommission, at den vil opkræve alle de formålsbestemte indtægter på 789
mio. EUR, der forventes opkrævet i 2010 i budgettet for 2010.
6.
F
ORBRUG
(
SUKKER
)
AF INDTÆGTER FRA DE MIDLERTIDIGE OMSTRUKTURERINGSAFGIFTER
I november 2009 indbetalte medlemsstaterne anden rate af de midlertidige
omstruktureringsafgifter for produktionsåret 2008/09 på 606,8 mio. EUR, hvilket
præcist svarer til det oprindeligt anslåede beløb. I modsætning til det oprindeligt
anslåede beløb på 717,9 mio. EUR beløb de formålsbestemte indtægter, der blev
overført fra 2009 til 2010, sig i sidste ende til 768,3 mio. EUR. Derfor beløb de
samlede formålsbestemte indtægter, der var til rådighed til budgettet for 2010 i form
af midlertidige omstruktureringsafgifter, sig til 1 375,1 mio. EUR.
7.
G
ENNEMFØRELSE AF
S
UKKEROMSTRUKTURERINGSFONDEN
Ved udgangen af april 2010 havde medlemsstaterne udbetalt støtte på 91,1 mio. EUR
til den omstrukturerede sukkerindustri, diversificeringsstøtte eller støtte til
sukkerraffinering.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.
K
ONKLUSIONER
Den foreløbige gennemførelse af bevillingerne på EGFL-budgettet for 2010 for
perioden til den 30. april 2010 viser, at de månedlige tilbagebetalinger til
medlemsstaterne oversteg indikatoren med ca. 571,2 mio. EUR. Dette overforbrug
skyldes hovedsagelig udgifterne til direkte støtte, medens den forbedrede situation på
mælkemarkedet, hvad angår interventionsudgifterne på landbrugsmarkederne, vil
føre til besparelser både med hensyn de forventede udgifter til eksportrestitutioner
for mejeriprodukter samt de forventede udgifter til oplagring af smør og
skummetmælkspulver.
Kommissionen forventer på nuværende tidspunkt, at både de formålsbestemte
indtægter, der nu er til rådighed, og dem, der vil blive til rådighed i årets løb,
hovedsagelig
vil
blive
anvendt
til
at
dække
finansieringen
af
producentorganisationernes driftsfonde og enkeltbetalingsordningen, således som det
oprindeligt var forventet, da budgettet blev opstillet.
Med hensyn til budgetmyndighedens forhøjelse af beløbene for korrektionerne i
forbindelse med beslutningerne om regnskabsafslutning (med – 230,0 mio. EUR til i
alt –310,0 mio. EUR) forventer Kommissionen, at de korrektioner, der er pålagt
gennem Kommissionens beslutninger om regnskabsafslutning, såvel som andre
korrektioner for medlemsstaternes manglende overholdelse af fristerne for betaling af
støtte ikke vil være tilstrækkelige til at finansiere disse negative udgifter.
Kommissionen forventer, at den ufinansierede del af disse negative udgifter vil blive
dækket af førnævnte potentielle besparelser på landbrugsmarkederne, især
vedrørende mejeriprodukter og varer uden for bilag I, og af de formålsbestemte
indtægter, der vil blive til rådighed i 2010.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1449764_0011.png
BILAG
REGNSKABSÅR 2010 (**)
FORELØBIGT FORBRUG AF EGFL-BEVILLINGER
Situation pr. 30.4.2010
in EUR million
Bevillinger
Budget (***)
mio. EUR
A
05 01
Udgifter
(1) ADMINISTRATIVE UDGIFTER FOR EGFL
05010401
05 01 Administrative udgifter for EGFL i alt
INTERVENTIONER PÅ LANDBRUGSMARKEDERNE
Korn
Ris
Restitutioner for produkter, der ikke er opført i bilag 1
Fødevareprogrammer
Sukker
Olivenolie
Spindplanter
Frugt og grøntsager (anslået til 222 mio. EUR hidrørende fra formålsbestemte indtægter)(*)(****)
Produkter henhørende under vinsektoren
Salgsfremmende foranstaltninger
Andre vegetabilske produkter/foranstaltninger
(4) Mælk og mejeriprodukter
Oksekød
Fåre- og gedekød
Svinekød, æg og fjerkræ, biavl og andre animalske produkter
05 02 Interventioner på landbrugsmarkederne i alt (undtagen 05 02 16)
DIREKTE STØTTE
Afkoblet direkte støtte (anslået til 700 mio. EUR hidrørende fra formålsbestemte indtægter)(*)(****)
Anden direkte støtte
Tillægsstøtte
05 03 Direkte støtte i alt
ANDRE UDGIFTER
05040114 Udvikling af landdistrikter finansieret under EUGFL, Garantisektionen,
programmeringsperiode 2000-2006
05040302 Vegetabilske og animalske genressourcer - afslutning af tidligere foranstaltninger
05070106 Regnskabsafslutning for foregående års regnskaber
(3) 05070107 Efterprøvende regnskabsafslutning for foregående regnskabsår
Andre poster (05070102 og 050702)
POLITISK STRATEGI OG KOORDINATION VEDRØRENDE POLITIKOMRÅDET
LANDBRUG OG UDVIKLING AF LANDDISTRIKTER (undtagen 050810)
(2) FISKERIMARKEDER (undtagen 11020103)
(1) (2) ADMINISTRATIVE UDGIFTER VEDRØRENDE POLITIKOMRÅDET
SUNDHED OG FORBRUGERE
17010401, 17010405, 17010407 og 17010431
(1) (2) FOLKESUNDHED
17 03 02 Fællesskabsfonden for Tobak - direkte betalinger fra EU
(1) (2) FØDEVARE- OG FODERSIKKERHED, DYRESUNDHED, DYREVELFÆRD OG PLANTESUNDHED
170401 til 170407 (undtagen 17040303)
Udgifter i alt (undtagen 05 02 16)
9,0
9,0
115,1
p.m.
114,0
500,1
1,5
57,5
30,0
720,1
1.338,3
57,2
356,2
943,1
26,1
p.m.
136,1
4.395,3
33.272,0
5.995,0
6,0
39.273,0
p.m.
p.m.
-310,0
p.m.
9,5
40,6
30,5
2,3
Forbrug
fra
november til
april
mio. EUR
B
0,9
0,9
61,5
0,0
40,0
51,7
9,7
29,0
6,0
275,2
221,7
28,2
200,9
265,2
13,3
0,0
62,2
1.264,7
32.955,1
4.590,4
2,7
37.548,1
-2,4
0,0
-16,8
0,0
1,7
30,0
0,1
1,3
Udnyttelse
Forbrugsprofil
pr. april
%
D
33,0 %
33,0 %
64,2 %
59,2 %
32,2 %
54,2 %
69,5 %
28,0 %
34,3 %
14,1 %
52,2 %
53,6 %
44,5 %
61,0 %
45,4 %
34,3 %
96,4 %
78,9 %
20,3 %
93,8 %
mio. EUR
E=D*A
3,0
3,0
73,9
67,5
161,2
0,8
40,0
8,4
247,3
188,4
29,9
191,0
420,0
15,9
61,8
1.506,1
32.089,6
4.728,9
1,2
36.819,8
Afvigelse mellem
forbrug og
indikator
%
F=C-D
-22,7 %
-22,7 %
-10,7 %
-24,1 %
-21,9 %
592,6 %
-19,1 %
-7,9 %
3,9 %
2,5 %
-2,9 %
2,8 %
-16,4 %
-10,1 %
0,3 %
-5,5 %
2,6 %
-2,3 %
24,0 %
1,9 %
mio. EUR
G=B-E
-2,0
-2,0
-12,3
-27,5
-109,6
8,9
-11,0
-2,4
27,9
33,3
-1,6
9,9
-154,7
-2,6
0,4
-241,4
865,4
-138,5
1,4
728,4
%
C=B/A
10,3 %
10,3 %
53,5 %
0,0 %
35,1 %
10,3 %
646,8 %
50,4 %
20,1 %
38,2 %
16,6 %
49,3 %
56,4 %
28,1 %
50,8 %
45,7 %
28,8 %
99,0 %
76,6 %
44,3 %
95,6 %
05 02
05 02 01
05 02 02
05 02 03
05 02 04
05 02 05
05 02 06
05 02 07
05 02 08
05 02 09
05 02 10
05 02 11
05 02 12
05 02 13
05 02 14
05 02 15
05 03
05 03 01
05 03 02
05 03 03
05 04
05 07
5,4 %
17,6 %
74,0 %
0,3 %
58,6 %
42,5 %
62,7 %
77,2 %
0,0 %
66,1 %
-131,8
6,0
31,3
0,0
1,5
-37,1 %
-45,0 %
-3,2 %
0,3 %
-7,5 %
115,0
-4,3
-1,3
0,1
-0,2
05 08
11 02
17 01
17 03
17 04
16,9
352,7
43.819,8
taget i
betragtning i
budgettet
600,0
91,0
98,0
133,0
922,0
taget i
betragtning i
budgettet
439,7
606,8
717,9
p.m.
p.m.
885,0
0,0
289,6
39.117,2
0,0 %
82,1 %
89,3 %
0,0 %
87,9 %
88,0 %
0,0
310,2
38.546,1
0,0 %
-5,8 %
1,3 %
0,0
-20,6
571,2
Formålsbestemte indtægter
6701
6702
6703
Regnskabsafslutning for EGFL — formålsbestemte indtægter
EGFL-uregelmæssigheder — formålsbestemte indtægter
Tillægsafgift fra mælkeproducenter — formålsbestemte indtægter
Formålsbestemte indtægter fremført fra 2009
Indtægter i alt (undtagen 6 8)
188,8
92,4
100,0
141,5
522,7
Sukkeromstruktureringsfonden
05 02 16
6801
6802
6803
Sukkeromstruktureringsfonden
Midlertidige omstruktureringsafgifter — formålsbestemte indtægter
Formålsbestemte indtægter fremført fra 2009
Uregelmæssigheder vedrørende omstruktureringsfonden — formålsbestemte indtægter
Regnskabsafslutning for omstruktureringsfonden — formålsbestemte indtægter
Sukkeromstruktureringsfonden i alt
(*) Kun til information: udgifter sammenholdt med oprindelige bevillinger og anslåede formålsbestemte indtæ
Frugt og grøntsager (inkl. formålsbestemte indtægter anslået til 222 mio. EUR)(****)
Afkoblet direkte støtte (inkl. formålsbestemte indtægter anslået til 700 mio. EUR)(****)
91,1
606,8
768,3
0,0
0,0
1.283,9
05 02 08
05 03 01
942,1
33.972,0
275,2
32.955,1
29,2 %
97,0 %
34,3 %
96,4 %
323,5
32.764,8
-5,1 %
0,6 %
-48,3
190,3
(**) Regnskabsår = 16.10.2009 til 15.10.2010, men direkte udgifter er mulige indtil 31.12.2010
(***) Vedører forpligtelser
(****) Inkl. brug af formålsbestemte indtægter fremført fra det foregående år
(1) Kapitlet ikke udelukkende EGFL
(2) Kapitlet uden for afsnit 05, men inkluderet i EGFL
(3) Anvendes kun i de tilfælde, hvor medlemsstaterne er modtagere
(4) Hvoraf 300 mio. EUR er opført under kapitel 40 02
DA
10
DA