Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0470 Bilag 1
Offentligt
899363_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Departementet, 2.2. – Fiskeripolitisk kontor
Sagsnr.: 5604
Den 7. oktober 2010
FVM 801
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2011 af fiskerimuligheder for visse
fiskebestande og grupper af fiskebestande i Østersøen
KOM(2010) 470
Resumé
Forslaget omfatter fastsættelse af fiskerimulighederne for de kommercielt vigtigste bestande i
Østersøen (TAC/kvoter
1
) samt bestemmelser vedrørende havdage (begrænsning af fiskerind-
satsen) for 2011. Forslaget indebærer forøgelse af fiskerimulighederne efter torsk, mens kvo-
terne for en række pelagiske bestande reduceres.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2010) 470 af 14. september 2010 fremlagt forslag til fastsæt-
telse af TAC/kvoter for Østersøen 2011. Forslaget er oversendt til Rådet den 15. september
2010 i en dansk sprogudgave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 3 og kan vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 26. oktober 2010 med
henblik på opnåelse af politisk enighed.
Nærhedsprincippet
Forslaget er led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Formål og indhold
Kommissionens forslag om fastsættelse for 2011 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande
og grupper af fiskebestande i Østersøen består af to elementer:
- fastsættelse af fiskerimulighederne for de kommercielt vigtigste bestande i Østersøen
(TAC/kvoter)
1
TAC = total allowable catches = samlede tilladte fangstmængder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
899363_0002.png
2
-
bestemmelser vedrørende havdage (begrænsning af fiskerindsatsen) for 2011.
Forslaget bygger på den videnskabelige rådgivning om fiskerimulighederne i Østersøen udar-
bejdet af Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) og Den Videnskabelige, Tekniske
og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) i kombination med de regler for TAC-
fastsættelse afhængig af risikoniveauet for de enkelte bestande, som fremgår af Kommissio-
nens meddelelse om høring om fiskerimuligheder for 2011
2
(Kommissionens politikerklæ-
ring).
Kommissionens principper for TAC-fastsættelse er i politikerklæringen opdelt i 11 bestands-
kategorier. Bestande omfattet af langsigtede planer udgør for eksempel én kategori. Hvis en
bestand er omfattet af en langsigtet forvaltningsplan, og der er videnskabelig rådgivning om,
hvilken fangst, der svarer til planen, har denne kategori forrang frem for de andre kategorier. I
de tilfælde, hvor der endnu ikke er iværksat forvaltningsplaner, anvender Kommissionen stør-
re udsvingsgrænser i TAC’en fra år til år end hidtil, for at bringe fiskeriet i overensstemmelse
med målsætningen om overgang til MSY
3
i 2015.
EU og Rusland indgik den 10.-12. juli 2006 aftale om samarbejde på fiskeriområdet og om
bevarelse af de levende marine ressourcer i Østersøen. Aftalen blev ratificeret af EU den 4.
juni 2009 og gælder i en første periode på seks år. Der er i løbet af 2010 blevet afholdt flere
møder i den fælles Østersøfiskerikomité, men EU og Rusland har ikke opnået enighed om
fordelingsnøglerne om alle fælles bestande
4
, hvilket betyder at EU’s rådighedsmængder for
bestande fælles med Rusland også i 2011 fastsættes autonomt.
ICES har ikke som hidtil givet én rådgivning for 2011, men præsenterer rådgivningen ud fra
tre optioner: Forvaltningsplaner, forsigtighedsprincippet og tilpasning til MSY i en upriorite-
ret rækkefølge. Denne ændring skyldes delvis, at ICES er begyndt også at rådgive ud fra prin-
cippet om MSY. Endvidere beregner ICES også TAC’en på grundlag af Kommissionens poli-
tikerklæring. Dette resulterer for visse bestande i en højere TAC end den, der følger af de tre
optioner og i andre tilfælde en mindre TAC. I nedenstående oversigt redegøres der for rådgiv-
ningen ud fra de forskellige optioner, hvor disse foreligger samt Kommissionens politikerklæ-
ring.
Oversigt over biologisk rådgivning samt Kommissionens forslag om TAC for bestandene i
Østersøen samt dansk kvote og andel i 2011:
2
3
Jf. KOM(2010) 241 af 17. maj 2010.
Fiskeri på grundlag af det maksimalt bæredygtige udbytte (MSY) er den fiskeriintensitet, der giver det største
udbytte fra bestanden på lang sigt uden at reducere bestandens evne til at reproducere sig på kort sigt.
4
EU’s fælles bestande med Rusland er: Sild i den centrale Østersø, torsk i den østlige Østersø, laks og brisling. I
2010 er der opnået enighed om fordelingsnøglerne for laks og brisling, i henhold til hvilke de russiske andele er:
Laks (ICES 22-32) = 1.9 %, laks (ICES 32) = 9.3 % og brisling = 10.08 %.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
899363_0003.png
3
Art
Rådgivning
Kommissionens
forslag for 2011i
tons (ændring i
forhold til 2010)
15.884
(-30 %)
DK kvote for
2011 i tons
(andel af EU
TAC)
2.227
(14 %)
Sild i den
vestlige
Østersø
(22-24)
Sild i den
centrale
Østersø
(25-27,
28.2, 29
og 32)
Torsk i
den østlige
Østersø
(25-32)
Torsk i
den vestli-
ge Østersø
(22-24)
Rødspætte
Laks (22-
Rådgivningen omfatter vestlig Østersø og Skagerrak/Kattegat
(ICES IIIA). Ved TAC-fastsættelsen fordeles mængden mellem
de to områder.
Kommissionens politikerklæring: 43.600 tons (-30 %)
ICES MSY tilpasning: 53.600 tons (-11 %)
ICES MSY: 26.500 tons (-60 %)
Bestanden vurderes af ICES til at være på et rekordlavt niveau,
hvilket er kombineret med en høj dødelighed og ringe rekrutte-
ring. I 2010 blev TAC’en fordelt 50/50 mellem den vestlige
Østersø og Skagerrak/Kattegat. Endvidere angiver STECF, at ca.
50 % af de faktiske fangster i de senere år er foretaget i den vest-
lige Østersø. Der er ingen forvaltningsplan.
Kommissionens politikerklæring: 102.000 tons, inkl. Rusland (-
27 %)
ICES MSY tilpasning: 119.000 tons, inkl. Rusland (-15 %)
Forsigtighedsprincippet: 95.000 tons, inkl. Rusland (-32 %)
Fiskeridødeligheden har været svagt stigende siden 2005. Gyde-
biomassen har været konstant omkring 0,5 million tons siden
2005, men rekrutteringen har været under middel siden 2003.
STECF har efterfølgende konstateret, at ICES’ beregning af TAC
i henhold til politikerklæringen er ukorrekt samt at rådgivningen
vedrører bestanden og ikke den korrekte inddeling i forvaltnings-
områder Med udgangspunkt heri anviser STECF, at TAC’en i
henhold til politikerklæringen skal reduceres til 91.640 tons. Der
er ingen forvaltningsplan.
EU’s forvaltningsplan/Kommissionens politikerklæring: 64.400
tons, inkl. Rusland (+15 %)
ICES MSY: 105.000 tons, inkl. Rusland (+46 %)
Bestanden er i klar fremgang. En lav fiskeridødelighed samt flere
gode årgange har betydet en kraftig stigning i bestandens størrel-
se. Fiskeridødeligheden liggerunder målet i forvaltningsplanen på
0,3. Forvaltningsplanen for torsk indeholder et loft på max. 15 % i
TAC udsving.
EU’s forvaltningsplan/Kommissionens politikerklæring: 18.800
tons (+6 %)
ICES MSY tilpasning: 18.200 tons (+3 %)
Gennem de sidste 10 år er fiskeridødeligheden generelt faldet
svagt. Rekrutteringen har efter en ringe periode 2004-2007, de
sidste to år været på middelniveau. Fiskeridødeligheden for 2010
er bestemt til 0,73, hvilket er mere end 10 % over målet på 0,6 sat
i forvaltningsplanen. Forvaltningsplanen for torsk foreskriver en
reduktion af fiskeridødeligheden og fiskedage med 10 %.
Ingen rådgivning.
I fravær af rådgivning foreskriver Kommissionens politikerklæ-
ring, at TAC'en bør tilnærmes seneste faktiske fangstmængder.
Kommissionens politikerklæring: 249.900 stk., eksl. Rusland (ca.
91.640
(-28 %)
2.016
(2 %)
58.957
(+15 %)
13.544
(22 %)
18.800
(+6 %)
8.206
(43 %)
3.041
(-)
250.109 stk.
2.179
(71 %)
51.829 stk.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
899363_0004.png
4
Art
Rådgivning
Kommissionens
forslag for 2011i
tons (ændring i
forhold til 2010)
(-15 %)
DK kvote for
2011 i tons
(andel af EU
TAC)
(20 %)
31)
Brisling
-15 %)
ICES MSY tilpasning: 120.000 stk., inkl. Rusland (-61 %)
Overlevelsen af unglaks i Østersøen har været faldende siden be-
gyndelsen af 1990’erne, og har været på det nuværende lave ni-
veau (10 % overlevelse) siden 2004. Fiskeridødeligheden er gene-
relt blevet halveret siden starten af 1990’erne. STECF har klassi-
ficeret og beregnet TAC’en i henhold til politikerklæringen (-15
%). Der er ingen forvaltningsplan.
Kommissionens politikerklæring: 288.000 tons, inkl. Rusland (-
30 %)
Forsigtighedsprincippet: 242.000 tons, inkl. Rusland (-41 %)
Der er ikke vedtaget en forvaltningsplan for brisling og MSY re-
ferencepunkter er ikke endeligt udviklet, så optionerne angives ud
fra Kommissionens politikerklæring og forsigtighedsprincippet.
Gydebiomassen ligger ca. 20 % over det historiske gennemsnit,
men er reduceret fra et meget højt niveau sidst i 1990’erne. 2009
årgangen vurderes til at ligge lidt under middel. Der har været en
stigning i den naturlige dødelighed som følge af en stigning i den
østlige torskebestand. Fiskeridødeligheden i 2009 var historisk
høj.
265.969
(-30 %)
26.236
(9 %)
På baggrund af den flerårige forvaltningsplan for torsk
5
foreslås en reduktion af havdagene i
den vestlige Østersø med 10 % til 163 dage. Havdagene reduceres, fordi fiskeridødeligheden
ligger mere end 10 % over målet i forvaltningsplanen.
Kommissionen har foreslået at ændre betingelserne for landing af fangster og bifangster. Det-
te betyder, at alle fangster skal afskrives de kvoter, der er tildelt medlemsstaten. Det har været
en grundlæggende bestemmelse siden 1982, at medlemsstater har haft mulighed for at lande
usorterede bifangster i industrifiskeriet uden at dette skulle afskrives på kvoterne for konsum-
fisk.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.
Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. For-
slaget har ikke konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget kan på kort sigt have erhvervsøkonomiske konsekvenser som følge af begrænsnin-
ger i fiskerimuligheder for visse bestande samt reduktioner i indsatsen for så vidt angår fiske-
5
Rådets forordning (EF) nr. 1098/2007 af 18. september 2007 om en flerårig plan for torskebestandene i Øster-
søen og fiskeriet, der udnytter disse bestande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
899363_0005.png
5
riet efter torsk. På langt sigt forventes forslaget at gøre fiskeriaktiviteterne mere bæredygtige
samt sikre stabile eller stigende kvoter.
Høring
Sagen har været forelagt § 5-udvalget (fiskeri) i forbindelse med møde i udvalget den 6. okto-
ber 2010.
Danmarks Fiskeriforening støttede de foreslåede TAC’er for torsk i overensstemmelse med
forvaltningsplanen. For så vidt angår den foreslåede reduktion i fiskeriindsats i den vestlige
Østersø påpegede foreningen, at der må findes en løsning særligt for en række mindre garnfar-
tøjer, der med den tilladte fisketid ikke efterlades den fornødne tid til at opfange deres kvote. I
forlængelse heraf anførte foreningen, at forslaget om indsatsreduktion har alvorlige erhvervs-
økonomiske konsekvenser for disse fartøjer, fordi deres eksistensgrundlag som følge af ind-
satsreduktionen, efter foreningens vurdering, fratages dem.
Danmarks Fiskeriforening fandt, at den reviderede rådgivning for sild i den vestlige Østersø
gav belæg for en uændret kvote i forhold til 2010. Danmarks Pelagiske Producentorganisation
anførte i relation til sild, at man på linje med Kommissionens politikerklæring, tilsluttede sig,
at TAC-fastsættelsen baseres på en 30 % reduktion i fiskeridødelighed. Organisationen anfør-
te samtidig, at fordelingen af fiskerimuligheder bør foretages med 50 % til Østersøen og 50 %
til Skagerak/Kattegat.
For så vidt angår brisling ønskede Danmarks Fiskeriforening en uændret kvote i forhold til
2010. Foreningen begrundede ønsket med henvisning til en mangelfuld biologisk rådgivning.
Hvad angår forslaget om ændring af betingelserne for usorterede bifangster af kvoterede arter
i det småmaskede fiskeri, hvilket fremover vil betyde at disse skal afskrives på kvoterne for
konsumfisk, ønskede Danmarks Fiskeriforening en uændret videreførelse af de nugældende
regler.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan generelt støtte Kommissionens forslag til fastsættelse af TAC/kvoter i Øster-
søen og finder det positivt, at TAC for torsk i såvel den østlige som vestlige Østersø fastsættes
i henhold til den flerårige plan for torsk.
Som et vigtigt element i regeringens politik om blandt andet reducering af discard finder rege-
ringen, at der i 2011 bør stilles en 5 % kvotepræmie på torsk til rådighed for medlemsstater og
fiskere, der deltager i projekter med fuldt dokumenteret fiskeri – således som det er blevet in-
troduceret i TAC/kvoteforordningen for Nordsøen og Skagerrak i 2010. De hidtidige erfarin-
ger med fangstkvoteprojektet har været meget lovende og med stadig flere deltagende lande.
Fuldt dokumenteret fiskeri bør dermed kunne fortsætte i 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Regeringen er videre opmærksom på, at den foreslåede reduktion i havdage i den vestlige
Østersø i særlig grad rammer de mindre fartøjer, der på grund af et mere tidskrævende fiskeri
har brug for flere havdage for at kunne opfiske den tildelte kvote. Regeringen støtter en re-
duktion af den samlede fiskeriindsats i den vestlige Østersø med 10 % i overensstemmelse
med forvaltningsplanen for torsk, men vil arbejde for en løsning for de mindre fartøjer i 2011.
Der bør inden for forvaltningsplanens rammer og med respekt for fiskeritrykket kunne intro-
duceres en vis fleksibilitet i TAC/kvoteforordningen, der skal muliggøre en begrænset omfor-
deling af havdage til de mindre fartøjer.
For så vidt angår den vestlige sild støtter regeringen en TAC-fastsættelse i overensstemmelse
med den biologiske rådgivning og Kommissionens politikerklæring. Der bør dog ved forde-
lingen af fiskerimulighederne tages udgangspunkt i den historiske 50/50 fordeling mellem
Østersøen og Skagerrak/Kattegat. Begge områder bør således bidrage ligeligt til at forbedre
bestanden via reduktioner i TAC’en.
Endelig vil regeringen arbejde for, at reglerne for usorterede bifangster i industrifiskeriet - i
overensstemmelse med relativ stabilitet - opretholdes.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der kan opnås politisk enighed om forslaget på rådsmødet (landbrug og fi-
skeri) den 26. oktober 2010.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.