Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0520 Bilag 1
Offentligt
908329_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Udvalg for Videnskab og Teknologi
Kommissionens forslag til Europa-parlamentet og Rådets forordning om æn-
dring af forordning (EF) nr. 460/2004 om oprettelse af et europæisk agentur
for net- og informationssikkerhed for så vidt angår agenturets mandatperio-
de
- KOM(2010) 520 endelig
7. oktober 2010
Resumé
Europa-Parlamentet og Rådet vedtog i marts 2004 en forordning om oprettelse
af et uafhængigt agentur (ENISA), der skal arbejde for at sikre et højt it-
sikkerhedsniveau og udvikle en sikkerhedskultur i EU. ENISA’s mandat blev i
2008 forlænget til marts 2012, således at opgaverne i forbindelse med net- og in-
formationssikkerhed fortsat kan varetages. Kommissionen har nu udarbejdet et
forslag til en ny forordning om ENISA, men for ikke at komme i tidsnød med
ENISA’s nye forordning fremsætter Kommissionen her et forslag om yderligere
forlængelse af ENISA’s mandat til september 2013.
Forslaget forventes på dagsordenen for det kommende rådsmøde for transport,
telekommunikation og energi den 3. december 2010 med henblik på drøftelse.
1. Baggrund
Ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning af 10. marts 2004 oprettedes et
uafhængigt europæisk agentur for net- og informationssikkerhed, ENISA, der
skal arbejde for at sikre et højt it-sikkerhedsniveau i EU og for at udvikle en sik-
kerhedskultur i EU.
1
ENISA’s oprindelige mandat skulle efter forordningen ud-
løbe i marts 2009, men blev i 2008 forlænget til marts 2012.
Formålet med ENISA er at bidrage til et højt niveau for net- og informationssik-
kerhed i EU og tilvejebringe en kultur for net- og informationssikkerhed samt at
fremme et bredt samarbejde mellem den offentlige og den private sektors aktører
på området.
Kommissionen har den 30. september 2010 fremsat to forslag vedrørende ENI-
SA:
Forslag til Europa-parlamentet og Rådets forordning om Det Europæiske
Agentur for Net- og Informationssikkerhed (ENISA). Her stilles forslag
om ENISA’s nye udformning og rolle.
IT- og Telestyrelsen
Holsteinsgade 63
2100 København Ø
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3545 0000
3545 0010
[email protected]
www.itst.dk
2676 9388
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 460/2004 af 10. marts 2004 om opret-
telse af et europæisk agentur for net- og informationssikkerhed
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
908329_0002.png
Forslag til Europa-parlamentet og Rådets forordning om ændring af for-
ordning (EF) nr. 460/2004 om oprettelse af et europæisk agentur for net-
og informationssikkerhed for så vidt angår agenturets mandatperiode.
Forslagene er fremsat efter TEUF artikel 114 og skal behandles efter proceduren
for fælles beslutningstagen i TEUF artikel 294.
Forslaget til forordning er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde for
transport, telekommunikation og energi den 3. december 2010 med henblik på
drøftelse.
2. Formål og indhold
Kommissionen fremhæver i forslaget til ændring af forordning (EF) nr. 460/2004
om oprettelse af et europæisk agentur for net- og informationssikkerhed for så
vidt angår agenturets mandatperiode, at informations- og kommunikationstekno-
logi (IKT) i stigende grad indgår i alle aspekter af vores hverdag. Nogle af disse
IKT-systemer, net og tjenester spiller en helt afgørende rolle i den europæiske
økonomi og det europæiske samfund. På den baggrund blev ENISA oprettet i
2004.
Kommissionen vurderer, at behovet for et fælles europæisk agentur kun er vokset
siden oprettelsen af ENISA i 2004.
Kommissionen foreslår nu, at ENISA’s nuværende forordning forlænges til 13.
september 2013 for at sikre medlemsstaterne tilstrækkelig tid til at drøfte en ny
forordning om ENISA.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet, da opretholdelse af europæisk informations- og netsikkerhed fordrer en fæl-
les tilgang, og ikke kan opnås af medlemsstaterne individuelt.
Regeringen er på det foreliggende grundlag enig i Kommissionens vurdering og
finder således, at nærhedsprincippet er overholdt.
5. Gældende dansk ret
Området er i dag ikke reguleret af dansk lov.
6. Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser eller administrative konsekven-
ser udover indvirkningen på EU’s budget. Forlængelsen vil i store træk viderefø-
re ENISA på det eksisterende niveau. Forslaget medfører derfor en udgift på
EU’s budget på lige under 100 mio. kr. Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgif-
ter, svarende til en statslig udgift ved forlængelsen på lige under 2 mio. kr. Ud-
gifterne forventes finansieret inden for den gældende finansielle ramme.
2
IT- og Telestyrelsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
908329_0003.png
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget medfører ingen nævneværdige administrative konsekvenser for er-
hvervslivet. En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveau-
et i Danmark.
7. Høring
Notatet vil blive sendt i høring i EU-specialudvalget for it og telekommunikation.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens forslag er indledningsvist blevet drøftet i Rådets arbejdsgruppe
for informationssamfundet og telekommunikation. Blandt medlemsstaterne var
der tilslutning til en forlængelse af ENISA’s forordning frem til september 2013,
om end enkelte har givet udtryk for en forhåbning om, at den nye forordning om
ENISA kan træde i kraft inden udløbet af den nuværende forordning.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Idet regeringen stiller sig positivt over for internationalt samarbejde med henblik
på beskyttelse af kritisk informationsinfrastruktur, støtter regeringen fortsættelsen
af ENISA’s arbejde. Regeringen støtter således forlængelsen af forordningen med
henblik på at give den nødvendige tid til forhandlinger om ENISA’s fremtid.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
IT- og Telestyrelsen
3