Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0524 Bilag 1
Offentligt
920404_0001.png
Nærheds- og grundnotat
Kommissionens forslag om en forordning vedr. effektiv
håndhævelse
af
budgetovervågningen
i
euroområdet
(KOM(2010)524)
Resumé
23. november 2010
Kommissionen har ved KOM(2010)524 af 29. september 2010 fremlagt forslag om at intro-
ducere nye sanktionsmuligheder for eurolandene i både den forebyggende og den korrigerende del
af Stabilitets- og Vækstpagten.
1. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 29. september 2010 en række forslag til retsakter,
der skal bidrage til at styrke det økonomiske samarbejde i EU.
På Det Europæiske Råd (DER) den 28.-29. oktober 2010 fremlagde Taskforcen
under ledelse af DER-formanden og med deltagelse af EU’s finansministre en
rapport med forslag til styrket økonomisk koordination i EU, som blev endosseret
af DER. Kommissionens forslag til retsakter forventes nu drøftet mhp. enighed
blandt EU’s finansministre.
Forslagene vedr. ændring af forordning 1466/97 (Stabilitets- og Vækstpagtens
forebyggende del), forordningen om sanktioner i Stabilitets- og Vækstpagten, fo-
rordningen om forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancer samt
forordningen om sanktioner ifm. korrektion af makroøkonomiske ubalancer skal
vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure, dvs. fælles beslutningstagen
med Europa-Parlamentet, mens forslaget vedr. forordning 1467/97 (Stabilitets-
og Vækstpagtens korrigerende del) skal vedtages efter den særlige lovgivningspro-
cedure, hvorefter Rådet træffer afgørelse efter høring af Europa-Parlamentet og
Den Europæiske Centralbank, ECB. Direktivet om nationale finanspolitiske
rammer vedtages med kvalificeret flertal af Rådet efter høring af Europa-
Parlamentet.
Målet er, at reformen af det økonomiske samarbejde skal være færdig i sommeren
2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
2. Formål og indhold
Kommissionen har ved KOM(2010)524 af 29. september 2010 fremlagt forslag
om at introducere nye sanktionsmuligheder for eurolandene i både den foreby-
ggende og den korrigerende del af Stabilitets- og Vækstpagten:
Sanktioner for eurolandene i den forebyggende del
Kommissionen foreslår, at vedtagelse af en henstilling til et euroland under TEUF
artikel 121, stk. 4, ifm. vedvarende eller særligt alvorlige og betydelige afvigelser fra
en ”forsigtig finanspolitik” (’Prudent Fiscal Policy’ (PFP)), jf. nærheds- og grund-
notat om Kommissionens forslag til ændring af forordningen om den foreby-
ggende del af Pagten (KOM(2010)526), skal medføre beslutning om en
rentebærende deponering på 0,2 pct. af BNP. Beslutningen er vedtaget af Rådet,
med mindre forslaget afvises af et kvalificeret flertal senest 10 dage efter Kommis-
sionens vedtagelse. Kommissionen kan på opfordring af det pågældende land sen-
est 10 dage efter vedtagelse af Rådshenstillingen foreslå at nedsætte beløbet eller at
annullere deponeringen. Rådet skal på forslag fra Kommissionen beslutte at
tilbagebetale deponeringen inkl. renter, hvis situationen, som gav anledning til
deponeringen, er ophørt.
Sanktioner for eurolandene i den korrigerende del
Kommissionen foreslår, at en beslutning om eksistensen af et uforholdsmæssigt
stort underskud i et euroland, jf. TEUF artikel 126, stk. 6, skal medføre en rentefri
deponering på 0,2 pct. af BNP, med mindre Rådet inden for 10 dage med kvalific-
eret flertal afviser Kommissionens forslag herom. Hvis eurolandet allerede har en
rentebærende deponering hos Kommissionen (sfa. en Rådshenstilling vedr. PFP i
den forebyggende del), konverteres denne til en deponering, der ikke giver afkast.
Beløbet tilpasses til det pågældende land, så det udgør 0,2 pct. af BNP.
I tilfælde af exceptionelle økonomiske omstændigheder eller på opfordring af det
pågældende euroland kan Kommissionen inden for 10 dage efter Rådets beslut-
ning om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort underskud foreslå at annullere
den rentefri deponering eller at nedsætte beløbet.
Kommissionen foreslår endvidere, at en Rådsbeslutning om manglende imple-
mentering af effektive tiltag til efterlevelse af en henstilling inden for den givne
frist, jf. TEUF artikel 126, stk. 8, skal medføre en bøde til det pågældende euro-
land på 0,2 pct. af BNP, med mindre Rådet inden for 10 dage med kvalificeret
flertal afviser Kommissionens forslag herom. Hvis eurolandet har en rentefri de-
ponering hos Kommissionen, konverteres denne til en bøde. Beløbet tilpasses til
det pågældende land, så det udgør 0,2 pct. af BNP.
I tilfælde af exceptionelle økonomiske omstændigheder eller på opfordring af det
pågældende euroland kan Kommissionen inden for 10 dage efter Rådets beslut-
ning om manglende efterlevelse af en henstilling foreslå at annullere bøden eller at
nedsætte beløbet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
En deponering, der ikke giver afkast, tilbagebetales ifm. en Rådsbeslutning om
ophævelse af proceduren for uforholdsmæssigt store underskud, jf. TEUF artikel
126, stk. 12, og renterne optjent af Kommissionen ifm. rentefri deponeringer og
bøder fordeles blandt eurolande, der ikke er i proceduren for uforholdsmæssigt
store underskud eller i proceduren for uforholdsmæssigt store ubalancer.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 136 og TEUF artikel 121, stk. 6, og skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure, jf. TEUF artikel 294,
hvorefter forslaget vedtages med fælles beslutningstagen med Europa-
Parlamentet. Artikel 136 indebærer, at eurolandene kan vedtage foranstaltninger
bl.a. med henblik på at styrke samordningen og overvågningen af eurolandenes
budgetdisciplin.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at målet om at oprette en ensartet sanktionsmekanisme
ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes på nationalt niveau, og vurderer således for-
slaget i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen er enig heri.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
6. Konsekvenser
Forslaget vedrører kun eurolandene og har således ikke direkte konsekvenser for
Danmark.
Initiativer der styrker efterlevelsen af reglerne i Stabilitets- og Vækstpagten, her-
under reglerne om at undgå uforholdsmæssigt store underskud samt reglerne om
at sikre fremskridt mod mellemfristede budgetmål, som er konsistente med en
holdbar udvikling i de offentlige finanser på længere sigt, har generelt positive
samfundsøkonomiske konsekvenser. I det omfang, det konkrete forslag bidrager
til sundere offentlige finanser i eurolandene, har det også positive konsekvenser
for Danmark.
7. Høring
Forslaget har ikke været sendt i høring.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene støtter generelt en styrkelse af det økonomisk-politiske samarbejde i
EU. EU-landene støtter således generelt en styrkelse af Stabilitets- og Vækstpagten
og ventes i lyset af Taskforce-rapporten at kunne støtte en styrkelse af sanktioner
for eurolandene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan generelt støtte en øget anvendelse af sanktioner og
håndhævningsmekanismer for at skærpe tilskyndelsen til at efterleve de fælles
spilleregler om sikring af sunde offentlige finanser. Det konkrete forslag har
hjemmel i traktatartikler, der indebærer, at kun eurolandene har stemmeret.
Regeringen kan principielt støtte en styrkelse af sanktioner for eurolandene i form
af deponeringer og bøder, der betales fra det enkelte euroland, og vil kunne støtte
den enighed, som eurolandene måtte kunne opnå enighed om på basis af Kom-
missionens forslag.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Samlenotat vedr. Kommissionens meddelelse om et styrket økonomisk-politisk
samarbejde i EU af 12. maj 2010 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til ori-
entering forud for ECOFIN den 18. maj 2010. Samlenotat vedr. Kommissionens
meddelelse af 30. juni 2010 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhan-
dlingsoplæg forud for ECOFIN den 13. juli 2010. Folketingets Europaudvalg blev
endvidere orienteret om status for forhandlingerne i finansminister-Taskforcen i
forbindelse med forelæggelsen af ECOFIN den 8. juni 2010 og ECOFIN den 7.
september 2010 og blev forelagt samlenotat vedr. udkastet til Taskforce-rapport til
forhandlingsoplæg i forbindelse med forelæggelsen af ECOFIN den 19. oktober
2010.