Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0525 Bilag 1
Offentligt
920631_0001.png
Nærheds- og grundnotat
Kommissionens forslag til en forordning om håndhævelsesmeka-
nismer til effektiv korrektion af makroøkonomiske ubalancer i eu-
roområdet (KOM(2010) 525)
Resumé
7. februar 2015
Kommissionen har fremsat to forslag til forordninger, som indebærer et nyt samarbejde om hånd-
tering af makroøkonomiske ubalancer i EU-landene, og som har til formål at styrke det økono-
miske samarbejde i EU. Kommissionen foreslår dels indførelsen af en procedure for ”uforholds-
mæssigt store ubalancer”, der bygger på en varslingsmekanisme med et ’scoreboard’ bestående af
relevante indikatorer, og som kan indebære henstillinger til landene om at gennemføre tiltag, der
adresserer ubalancerne, og dels er der fremsat forslag om håndhævelsesmekanismer mhp. effektiv
korrektion af makroøkonomiske ubalancer i eurolandene.
1. Baggrund
Udviklingen af makroøkonomiske ubalancer i perioden ledende op til krisen viste
sig skadelige for EU-landene, da krisen indtraf. I sin meddelelse og rapport fra
2008 ”EMU@10: successes and challenges after 10 years of Economic and Mo-
netary Union” foreslog Kommissionen en bred dagsorden mhp. at forbedre
ØMU’ens funktionsmåde, herunder behovet for at udvide den økonomiske over-
vågning mhp. at opdage og forebygge makroøkonomiske ubalancer på et tidligt
stadie. En forbedret landeovervågning blev betragtet som særlig væsentlig på om-
råder som konkurrenceevne og betalingsbalance, idet en række lande havde udvik-
let ubalancer siden euroens lancering. Fremadrettet sætter Europa 2020-strategien
for vækst og beskæftigelse i EU et fornyet fokus på adressering af svagheder i
overvågning af de makrofinansielle og strukturelle udfordringer, som krisen har
afsløret.
Kommissionen fremlagde den 29. september 2010 en række forslag til retsakter,
der skal bidrage til et styrket økonomisk samarbejde i EU, herunder forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om effektiv korrektion af makroøko-
nomiske ubalancer i eurolandene, (KOM(2010)525).
På Det Europæiske Råd (DER) den 28.-29. oktober 2010 fremlagde Taskforcen
under ledelse af DER-formanden og med deltagelse af EU’s finansministre en
rapport med forslag til styrket økonomisk koordination i EU, som blev endosseret
af DER. Kommissionens forslag til retsakter forventes nu drøftet mhp. enighed
blandt EU’s finansministre.
Forslagene vedr. ændring af forordning 1466/97 (Stabilitets- og Vækstpagtens
forebyggende del), forordningen om sanktioner i Stabilitets- og Vækstpagten, for-
ordningen om forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancer samt
forordningen om sanktioner ifm. korrektion af makroøkonomiske ubalancer skal
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure, dvs. fælles beslutningstagen
med Europa-Parlamentet, mens forslaget vedr. forordning 1467/97 (Stabilitets-
og Vækstpagtens korrigerende del) skal vedtages efter en særlig lovgivningsproce-
dure, hvorefter Rådet træffer afgørelse efter høring af Europa-Parlamentet og
Den Europæiske Centralbank, ECB. Direktivet om nationale finanspolitiske
rammer vedtages med kvalificeret flertal af Rådet efter høring af Europa-
Parlamentet.
Målet er, at reformen af det økonomiske samarbejde skal være færdig i sommeren
2011.
2. Formål og indhold
Kommissionen har fremsat to forslag, som har til formål at styrke den multilatera-
le overvågning, og sikre, at EU-landenes økonomiske politikker adresserer
makroøkonomiske ubalancer. Kommissionens initiativ indeholder dels et forslag
til forordning om forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancer i
EU-landene, som foreslår indførelsen af et scoreboard og en procedure for ufor-
holdsmæssigt store ubalancer, jf. særskilt nærheds- og grundnotat
(KOM(2010)0527), og dels et forslag til forordning om håndhævelsesmekanismer
i form af et sanktionssystem, som skal sikre en effektiv korrektion af makroøko-
nomiske ubalancer i euroområdet (KOM(2010)525), og som kun gælder for euro-
lande.
Bøder
Kommissionen foreslår, at Rådet efter forslag fra Kommissionen skal pålægge et
euroland en årlig bøde på 0,1 pct. af BNP, hvis Rådet vurderer, at det pågældende
land, som led i korrektionen af ubalancer, efter udløbet af to tidligere afgivne fri-
ster fortsat ikke har 1) gennemført effektive tiltag for at korrigere de pågældende
ubalancer i overensstemmelse med henstillingen, eller fortsat ikke har 2) udarbej-
det en tilstrækkelig handlingsplan.
Tildelingen af en bøde skal ifølge Kommissionens forslag anses som automatisk
vedtaget af Rådet, medmindre et kvalificeret flertal i Rådet beslutter at fravige
denne beslutning indenfor 10 dage efter Kommissionens vedtagelse af forslaget.
Rådet kan ved enstemmighed beslutte at ændre forslaget.
Kommissionen kan, såfremt der vurderes at foreligge exceptionelle omstændighe-
der, eller efter anmodning fra det pågældende land, fremsætte forslag om at redu-
cere eller annullere bøden.
Såfremt Rådet vurderer, at et land, som i et givent kalenderår har betalt en årlig
bøde, efterfølgende har gennemført effektive tiltag i overensstemmelse med hen-
stillingen, returneres en andel af den indbetalte bøde, som afhænger af hvornår
landet har gennemført effektive tiltag.
Bødemidler indbetalt som led i gennemførelsen af sanktionssystemet, og som ikke
senere tilbagebetales, fordeles blandt de eurolande, som ikke har igangværende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
procedurer for uforholdsmæssigt store ubalancer eller uforholdsmæssigt store
underskud.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 136 og TEUF artikel 121, stk. 6, og skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure efter høring af den Euro-
pæiske Økonomiske og Sociale Komite (EESC). Artikel 136 indebærer, at euro-
landene kan vedtage foranstaltninger bl.a. med henblik på at styrke samordningen
og overvågningen af eurolandenes budgetdisciplin.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at en effektiv ramme for identifikation og forebyggelse af
makroøkonomiske ubalancer ikke i tilstrækkelig grad kan opnås af landene selv som
følge af de tætte finansielle og handelsmæssige forbindelser landene imellem, men
bedre kan udføres på EU-niveau. Kommissionen er således af den opfattelse, at for-
slaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet,
og regeringen er enig heri.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget vedrører kun eurolandene og har således ikke umiddelbart konsekvenser
for Danmark.
Initiativer til bredere økonomisk overvågning med fokus på makroøkonomiske
ubalancer forventes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, idet
overvågningen forventes at kunne identificere skadelige ubalancer på et tidligt
stadie.
8. Høring
Forslaget har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene støtter generelt en styrkelse af det økonomisk-politiske samarbejde i EU,
herunder en bredere makroøkonomisk overvågning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en bredere fokus på makroøkonomiske ubalancer i det finans-
politiske samarbejde, herunder forslaget om en advarselsmekanisme med relevante
indikatorer samt introduktionen af en procedure for uforholdsmæssigt store uba-
lancer. En bredere økonomisk overvågning er relevant for alle EU-lande. Det
konkrete forslag har hjemmel i traktatartikler, der indebærer, at kun eurolandene
har stemmeret. Regeringen noterer sig Kommissionens forslag vedrørende sankti-
oner for eurolande.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Samlenotat vedr. Kommissionens meddelelse om et styrket økonomisk-politisk
samarbejde i EU af 12. maj 2010 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orien-
tering forud for ECOFIN den 18. maj 2010. Samlenotat vedr. Kommissionens
meddelelse af 30. juni 2010 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhand-
lingsoplæg forud for ECOFIN den 13. juli 2010. Folketingets Europaudvalg blev
endvidere orienteret om status for forhandlingerne i finansminister-Taskforcen i
forbindelse med forelæggelsen af ECOFIN den 8. juni 2010 og ECOFIN den 7.
september 2010 og blev forelagt samlenotat vedr. udkastet til Taskforce-rapport til
forhandlingsoplæg i forbindelse med forelæggelsen af ECOFIN den 19. oktober
2010.