Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0527 Bilag 1
Offentligt
920622_0001.png
Nærheds- og grundnotat
Kommissionens forslag til en forordning om forebyggelse og kor-
rektion af makroøkonomiske ubalancer (KOM(2010)527)
Resumé
7. februar 2015
Kommissionen har fremsat to forslag til forordninger, som indebærer et nyt samarbejde om hånd-
tering af makroøkonomiske ubalancer i EU-landene, og som har til formål at styrke det økono-
miske samarbejde i EU. Kommissionen foreslår dels indførelsen af en procedure for ”uforholds-
mæssigt store ubalancer”, der bygger på en varslingsmekanisme med et ’scoreboard’ bestående af
relevante indikatorer, og som kan indebære henstillinger til landene om at gennemføre tiltag, der
adresserer ubalancerne, og dels er der fremsat forslag om håndhævelsesmekanismer mhp. effektiv
korrektion af makroøkonomiske ubalancer i eurolandene.
1. Baggrund
Udviklingen af makroøkonomiske ubalancer i perioden ledende op til krisen viste
sig skadelige for EU-landene, da krisen indtraf. I sin meddelelse og rapport fra
2008 ”EMU@10: successes and challenges after 10 years of Economic and Mo-
netary Union” foreslog Kommissionen en bred dagsorden mhp. at forbedre
ØMU’ens funktionsmåde, herunder behovet for at udvide den økonomiske over-
vågning mhp. at opdage og forebygge makroøkonomiske ubalancer på et tidligt
stadie. En forbedret landeovervågning blev betragtet som særlig væsentlig på om-
råder som konkurrenceevne og betalingsbalance, idet en række lande havde udvik-
let ubalancer siden euroens lancering. Fremadrettet sætter Europa 2020-strategien
for vækst og beskæftigelse i EU et fornyet fokus på adressering af svagheder i
overvågning af de makrofinansielle og strukturelle udfordringer, som krisen har
afsløret.
Kommissionen fremlagde den 29. september 2010 en række forslag til retsakter,
der skal bidrage til et styrket økonomisk samarbejde i EU, herunder forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om forebyggelse og korrektion af
makroøkonomiske ubalancer, (KOM(2010)527).
På Det Europæiske Råd (DER) den 28.-29. oktober 2010 fremlagde Taskforcen
under ledelse af DER-formanden og med deltagelse af EU’s finansministre en
rapport med forslag til styrket økonomisk koordination i EU, som blev endosseret
af DER. Kommissionens forslag til retsakter forventes nu drøftet mhp. enighed
blandt EU’s finansministre.
Forslagene vedr. ændring af forordning 1466/97 (Stabilitets- og Vækstpagtens
forebyggende del), forordningen om sanktioner i Stabilitets- og Vækstpagten, for-
ordningen om forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancer samt
forordningen om sanktioner ifm. korrektion af makroøkonomiske ubalancer skal
vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure, dvs. fælles beslutningstagen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
med Europa-Parlamentet, mens forslaget vedr. forordning 1467/97 (Stabilitets-
og Vækstpagtens korrigerende del) skal vedtages efter en særlig lovgivningsproce-
dure, hvorefter Rådet træffer afgørelse efter høring af Europa-Parlamentet og
Den Europæiske Centralbank, ECB. Direktivet om nationale finanspolitiske
rammer vedtages med kvalificeret flertal af Rådet efter høring af Europa-
Parlamentet.
Målet er, at reformen af det økonomiske samarbejde skal være færdig i sommeren
2011.
2. Formål og indhold
Kommissionens forslag har til formål at styrke den multilaterale overvågning af
landenes økonomiske politikker udover budgetovervågningen i Stabilitets- og
Vækstpagten gennem specifikke regler for opdagelse, forebyggelse og korrektion
af makroøkonomiske ubalancer i EU-landene.
Opdagelse af ubalancer
Kommissionen foreslår, som led i et bredere fokus på makroøkonomiske ubalan-
cer i landene, indførelsen af en procedure for uforholdsmæssigt store ubalancer,
der bygger på en varslingsmekanisme med et ’scoreboard’ bestående af et antal
relevante makroøkonomiske og makrofinansielle indikatorer. Disse indikatorer
skal tidligt i et forløb bidrage til at identificere interne og eksterne ubalancer i EU-
landene. Til disse indikatorer knyttes nærmere fastlagte tærskelværdier, som kan
signalere store ubalancer, og som evt. differentieres mellem euro- og ikke-
eurolande. De indikatorer, som skal udgøre scoreboardet, vil sammen med deres
tærskelværdier blive offentliggjort. Kommissionen vil løbende vurdere scoreboar-
dets funktionsmåde, herunder sammensætning på indikatorer, indikatorernes tær-
skelværdier og proceduren i øvrigt, og scoreboardet vil kunne tilpasses, hvis en
udvikling nødvendiggør dette.
Kommissionens forslag til forordning foreslår ikke specifikt hvilke indikatorer, der
skal udgøre ’scoreboardet’. I præamblen til selve forslaget og i Kommissionens
meddelelser af 12. maj og 30. juni 2010 om et styrket økonomisk samarbejde i EU,
har Kommissionen angivet, at indikatorerne vil omfatte aspekter af såvel den eks-
terne som interne stilling. Mulige indikatorer kunne være betalingsbalancen, netto-
beholdningen af udenlandske aktiver, reale effektive valutakurser (på grundlag af
enhedslønomkostninger og BNP), aktiviteten i byggesektoren som andel af samlet
aktivitet, reale boligpriser, kreditgivningen til den private sektor, den offentlige
gæld, inflation og produktivitet.
Kommissionen opdaterer og offentliggør værdier for de indikatorer, som udgør
scoreboardet som minimum på årlig basis. Denne opdatering og offentliggørelse
af indikatorer følges af en rapport fra Kommissionen, som vurderer indikatorernes
udvikling i landene fra et økonomisk og finansielt perspektiv, og som på baggrund
af tærskelværdierne identificerer lande, som Kommissionen vurderer, har eller er i
fare for at opbygge ubalancer. Rådet vil skulle drøfte og vedtage rådskonklusioner
på baggrund af rapporten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Kommissionen gennemfører en dybdegående analyse af lande, som Kommissio-
nen vurderer, er påvirket af ubalancer. Herigennem vurderes det, om det pågæl-
dende land er påvirket af makroøkonomiske ubalancer, og i hvilken udstrækning
disse kan siges at være uforholdsmæssigt store. Analysen vil skulle tage højde for
a) i hvor høj grad landet har gennemført passende tiltag mhp. at efterleve Rådets
tidligere anbefalinger og henstillinger b) landets intentioner som afspejlet i landets
Stabilitets- eller Konvergensprogram og Nationale Reformprogram og c) evt.
advarsler eller anbefalinger fra ESRB (European Systemic Risk Board). Vurderes
det efter en dybdegående analyse, at et land er påvirket af ubalancer, vil Rådet efter
udkast fra Kommissionen kunne vedtage anbefalinger til landet om at korrigere
ubalancerne (i overensstemmelse med TEUF artikel 121, stk. 2). Rådets anbefalin-
ger vurderes årligt og kan eventuelt tilpasses.
Procedure for uforholdsmæssigt store ubalancer
Vurderes det, at et EU-land har opbygget uforholdsmæssigt store ubalancer åbnes
proceduren for uforholdsmæssigt store ubalancer, og Rådet vil på grundlag af
udkast fra Kommissionen kunne vedtage en henstilling til landet (i overensstem-
melse med TEUF artikel 121, stk. 4). Henstillingen skal udpege ubalancernes ka-
rakter, og gøre nærmere rede for de effektive tiltag, som bør tages indenfor en
anvist frist.
Ethvert land, for hvilket der åbnes en procedure for uforholdsmæssigt store uba-
lancer, skal udarbejde en handlingsplan til Rådet og Kommissionen inden for en
given frist, som specificerer de konkrete politiktiltag, som landet har eller påtænker
at implementere for at adressere ubalancerne. Indenfor to måneder efter indleve-
ringen af en handlingsplan, vurderes denne af Rådet. Vurderes handlingsplanen at
være utilstrækkelig, vil det pågældende land skulle indlevere en handlingsplan på
ny, som vil skulle underlægges en ny vurdering af Rådet.
Kommissionen vil overvåge implementeringen af effektive tiltag, og landet vil
løbende skulle rapportere til Rådet og Kommissionen i form af fremskridtsrap-
porter. Kommissionen vil kunne gennemføre overvågningsmissioner til det enkel-
te land som led i overvågningen af landets implementering af effektive tiltag. Skul-
le de økonomiske omstændigheder ændre sig efter modtagelsen af en henstilling,
kan Rådet efter forslag fra Kommissionen beslutte at ændre denne henstilling.
Rådet vurderer efter en periode på grundlag af en rapport fra Kommissionen, om
der er gennemført effektive tiltag i overensstemmelse med henstillingen. Er dette
tilfældet, vil proceduren blive sat i bero, idet denne status for proceduren revurde-
res regelmæssigt. I modsat fald kan Rådet vedtage en revideret henstilling, som
angiver en ny frist for implementering af effektive tiltag. Proceduren for ”ufor-
holdsmæssigt store ubalancer” ophæves, når Rådet vurderer, at de makroøkono-
miske ubalancer er korrigeret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 121, stk. 6, og skal behandles efter den al-
mindelige lovgivningsprocedure efter høring af den Europæiske Økonomiske og
Sociale Komite (EESC).
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at en effektiv ramme for identifikation og forebyggelse af
makroøkonomiske ubalancer ikke i tilstrækkelig grad kan opnås af landene selv som
følge af de tætte finansielle og handelsmæssige forbindelser landene imellem, men
bedre kan udføres på EU-niveau. Kommissionen er således af den opfattelse, at for-
slaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet,
og regeringen er enig heri.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Initiativer til bredere økonomisk overvågning med fokus på makroøkonomiske
ubalancer forventes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, idet
overvågningen forventes at kunne identificere skadelige ubalancer på et tidligt
stadie.
Forslaget vil kunne have statsfinansielle konsekvenser afhængig af, hvorvidt der
stilles øgede krav til statistik til EU-landene.
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Høring
Forslaget har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene støtter generelt en styrkelse af det økonomisk-politiske samarbejde i EU,
herunder en bredere makroøkonomisk overvågning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en bredere makroøkonomisk overvågning med fokus på uba-
lancer i et styrket økonomisk samarbejde i EU, herunder forslaget om en advar-
selsmekanisme med relevante indikatorer samt introduktionen af en procedure for
uforholdsmæssigt store ubalancer. En bredere økonomisk overvågning er relevant
for alle EU-lande. Regeringen arbejder for, at EU’s anbefalinger primært skal ved-
røre målene om korrektion af ubalancer, og i videst muligt omfang giver landene
fleksibilitet mht. valg af de konkrete politikinstrumenter. Regeringen lægger vægt
på, at indikatorerne fastlægges efter forslag af Kommissionen og godkendes i Rå-
det.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Samlenotat vedr. Kommissionens meddelelse om et styrket økonomisk-politisk
samarbejde i EU af 12. maj 2010 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orien-
tering forud for ECOFIN den 18. maj 2010. Samlenotat vedr. Kommissionens
meddelelse af 30. juni 2010 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhand-
lingsoplæg forud for ECOFIN den 13. juli 2010. Folketingets Europaudvalg blev
endvidere orienteret om status for forhandlingerne i finansminister-Taskforcen i
forbindelse med forelæggelsen af ECOFIN den 8. juni 2010 og ECOFIN den 7.
september 2010 og blev forelagt samlenotat vedr. udkastet til Taskforce-rapport til
forhandlingsoplæg i forbindelse med forelæggelsen af ECOFIN den 19. oktober
2010.