Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0597 Bilag 1
Offentligt
955724_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
forordning (EF) nr. 648/2004, hvad angår anvendelsen af fosfater og andre fosforholdige
stoffer i husholdningsvaskemidler
KOM(2010) 597
Resume
Forslaget indfører en begrænsning af indholdet af fosfater og andre fosforholdige stoffer i
husholdningstekstilvaskemidler på 0,5 vægtprocent. Forslaget vurderes til at have stærkt be-
grænsede konsekvenser for Danmark, både når det gælder miljømæssige fordele, og når det
gælder økonomisk/administrative byrder. Forslaget kan dog have positiv effekt i Østersøen.
1. Status
Kommissionen sendte den 9. november 2010 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har
hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) artikel 114, og skal
derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294.
Europa-Parlamentet har endnu ikke behandlet forslaget.
Formandskabet præsenterede forslaget på et møde i Rådets arbejdsgruppe for teknisk harmo-
nisering den 26. januar 2011.
2. Formål og indhold
Det overordnede formål med forslaget er at sikre et velfungerende indre marked for vaske- og
rengøringsmidler, samt at beskytte vandmiljøet mod de potentielle skadelige virkninger af
fosfater og andre fosforholdige stoffer i vaske- og rengøringsmidler. Det skal ske
ved at mindske vaskemidlernes bidrag i form af fosfater til den samlede eutrofiering (over-
gødning) af EU’ overfladevand. Eutrofiering af søer og kystnære områder medfører forringet
vandkvalitet, idet den biologiske balance forskydes. Der sker ofte en opvækst af mikroskopi-
ske alger i overfladevandet, hvilket forringer forholdene for vandplanter og fisk.
Kommissionen opdeler i forslaget de fosfatholdige vaskemidler i tre grupper: tekstilvaskemid-
ler til husholdningsbrug, maskinopvaskemidler til husholdningsbrug samt industrielle og insti-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
955724_0002.png
2
tutionelle rengørings- og vaskemidler. Ændringsforslagets vedrører hovedsagligt anvendelsen
af tekstilvaskemidler til husholdningsbrug. For fosfatholdige maskinopvaskemidler til hus-
holdningsbrug indføres der dog en pligt til evaluering ved udgangen af 2014. Fosfater i de
industrielle og institutionelle rengørings- og vaskemidler reguleres ikke.
Forslaget indeholder en række ændringer til forordning (EF) nr. 648/2004 om vaske- og ren-
gøringsmidler. De vigtigste er beskrevet nedenfor.
Forslaget indfører i et nyt bilag en begrænsning af indholdet af fosfater og andre fosforholdige
stoffer i tekstilvaskemidler til husholdningsbrug på under 0,5 vægtprocent, som skal træde i
kraft den 1. januar 2013.
Kommissionen skal senest den 31. december 2014 foretage en evaluering og forelægge en
rapport om anvendelsen af fosfater og andre fosforholdige stoffer i maskinopvaskemidler til
husholdningsformål, samt fremlægge et lovgivningsmæssigt forslag, hvis der skal ske en ud-
fasning eller begrænsning af fosfater på dette område
Af hensyn til læsbarheden er det foreslået at indsætte en definition af begrebet ”rengøring”, i
stedet for at henvise til den relevante ISO standard.
Forordningens gennemførelsesbeføjelser foreslås tilpasset traktaten om Den Europæiske Uni-
ons Funktionsmåde (TEUF), der er en del af Lissabon-traktaten, som trådte i kraft 1. december
2009. Forslaget tillægger Kommissionen beføjelser til at ændre forordningens bilag i henhold
til proceduren for delegerede retsakter.
Forslaget indeholder en bestemmelse, om at medlemslandenes kompetente myndigheder skal
kunne tilbageholde partier af vaske- og rengøringsmidler, der ikke er i overensstemmelse med
forordningen.
Forslaget skærper den eksisterende bestemmelse om medlemslandenes mulighed for at opret-
holde eller fastsætte nationale regler på de af forordningens områder, der ikke harmoniseres
ved forslaget, dvs. for maskinopvaskemidler til husholdninger, samt for rengørings- og va-
skemidler for institutioner og erhverv. På disse områder foreslås det at følgende nye kvalifice-
rende krav skal være opfyldt, nemlig at det skal være begrundet i hensynet til beskyttelse af
vandmiljøet, og når der foreligger teknisk og økonomisk mulige alternativer.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
955724_0003.png
3
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen angiver, at formålet med forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af
medlemsstaterne alene. Det skyldes, at formålet med forslaget er, at fosfater i vaske- og rengø-
ringsmidler skal bidrage mindre til risikoen for eutrofiering af EU’s vandmiljø samtidig med,
at der opretholdes et velfungerende indre marked for vaske- og rengøringsmidler.
Kommissionen angiver desuden, at der ikke er en fælles teknisk specifikation i EU, og det
fragmenterer EU-markedet for vaskemidler; at de EU-medlemsstater, der samarbejder om
regionale strategier for Østersøen og Donau-bækkenet gentagne gange har opfordret til, at der
træffes harmoniserede EU-foranstaltninger; samt at forslaget opretholder medlemsstaternes
mulighed for at fastsætte nationale regler for fosfater i maskinopvaskemidler og vaske-
rengøringsmidler til erhvervsformål, forudsat det er begrundet i særlige forhold - såsom store
eutrofieringsrisici eller hensynet til vandmiljøet på medlemsstatens område.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering.
5. Konsekvenser for Danmark
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forordningen om vaske- og rengøringsmidler omfatter i dag ikke en regulering af indholdet af
fosfat i tekstilvaskemidler til husholdninger.
Fosfater i tekstilvaskemidler til husholdninger er heller ikke omfattet af national regulering.
Hvis Kommissionens forslag bliver vedtaget, ændres den allerede gældende forordning om
vaske- og rengøringsmidler, idet der tilføjes et bilag om fosfat og bestemmelserne for ændring
af bilag ændres. De indholdsmæssige forslag medfører derfor ingen ændringer i dansk lovgiv-
ning. Forslaget indeholder imidlertid et forslag om, at medlemslandenes kompetente myndig-
heder skal kunne tilbageholde partier af vaske- og rengøringsmidler, der ikke er i overens-
stemmelse med forordningen. En sådan bestemmelse findes ikke i den gældende Kemikalie-
lov, der alene giver myndighederne mulighed for at pålægge den ansvarlige producent eller
importør at trække ulovlige produkter tilbage fra markedet. En vedtagelse af forslaget i sin
nuværende form forudsætter formentlig en lovændring.
Forslaget medfører endvidere en skærpelse af mulighederne for at lave nationale regler på de
områder, der ikke harmoniseres af forslaget. Danmark har ikke regler på området, og har hel-
ler ikke planer om at lave sådanne vurderes det ikke at have praktisk betydning for Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
955724_0004.png
4
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Kommissionen har vurderet, at fosfater i tekstilvaskemidler står for 60 % af markedet for fos-
fater, og at et fosfat-forbud i tekstilvaskemidler kan føre til et tab af 1000 – 1650 arbejdsplad-
ser i EU, som følge af lukning af virksomheder, der producerer fosfat. Herudover har Kom-
missionen anslået, at substitution af fosfat i tekstilvaskemidler vil koste de involverede va-
skemiddelproducenter et engangsbeløb på i alt 13,2 millioner euro, og at substitutionen ikke
vil volde tekniske problemer.
Det er Kommissionens vurdering, at private og professionelle brugere ikke vil blive berørt.
Da der i dag eksisterer nationale regler om fosfater i flere medlemsstater, vil indførelse af fæl-
les regler i EU for fosfatindholdet i tekstilvaskemidler medføre en administrativ lettelse for
vaskemiddelproducenterne, der herefter ikke skal holde sig opdateret om hvert enkelt med-
lemsstats regler om fosfater.
Kommissionen vurderer at 80 – 90 % af husholdningerne i EU er tilknyttet et rensningsanlæg.
Fosfat fjernes hovedsagligt ved at tilsætte jernsalte til spildevandet, hvorefter der sker en ke-
misk bundfældning. Hvis indholdet af fosfater i tekstilvaskemidler begrænses, kan rensnings-
anlæggene spare på udgifterne til jernsalte. Kommissionen vurderer på europæisk plan denne
besparelse til 6 - 415 mio. euro pr. år.
Samlet set mener Kommissionen, at der er nettofordele forbundet med at indføre en begræns-
ning.
Kommissionens vurdering kan ikke overføres direkte på danske forhold.
Danmark har ingen lovgivning på området, men hovedparten af vaskemiddelproducenterne
har, ifølge brancheforeningen SPT, af egen drift valgt at markedsføre fosfatfrie tekstilvaske-
midler. SPT anslår, at 80 – 90 % af de tekstilvaskemidler, der sælges til private forbrugere i
Danmark i dag, ikke indeholder fosfat.
For de producenter, der stadig bruger fosfat i visse vaskeprodukter, vil der være omstillings-
udgifter forbundet med substitutionen af fosfat. Til gengæld vil de opnå administrative lettel-
ser, fordi de ikke skal holde sig opdateret om hvert medlemsstats regler om fosfater.
Omkring 90 % af de danske husstande er tilknyttet et renseanlæg. Danske renseanlæg er gen-
nem en årrække blevet tilpasset og optimeret til at fjerne fosfor biologisk. Den kemiske fæld-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
955724_0005.png
5
ning af fosfor med jernsalte benyttes således i dag i mindre grad i danske renseanlæg, hvorfor
der ikke kan hentes væsentlige besparelser her.
Ved indførelse af andre stoffer, som alternativ til fosfater, kunne renseanlæggene teoretisk
have behov for en omstilling til at håndtere disse nye stoffer. Behovet for en sådan omstilling
anses dog for at være minimal, da hovedparten af de tekstilvaskemidler, der sælges i Dan-
mark, allerede i dag er baseret på andre stoffer end fosfat.
Statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Gennemførelse af en
lovændring, der giver de kompetente myndigheder mulighed for selv at tilbageholde ulovlige
produkter, forventes ikke umiddelbart at medføre store omkostninger. Det vil kun meget und-
tagelsesvist være nødvendigt for myndighederne selv at tilbageholde ulovlige produkter. I
disse tilfælde vil myndighederne altid kræve udgifterne dækket af den ansvarlige efterfølgen-
de. Staten vil alene få udgifter i de sager, hvor det ikke vil være muligt at inddrive udgifterne
hos den ansvarlige. Det vil dreje sig om udgifter til transport og opbevaring og destruktion af
vaskemidler.
Samfundsøkonomiske konsekvenser.
Det forventes, at ekstraomkostningerne for borgerne vil være minimale, eftersom hovedparten
af tekstilvaskemidlerne på det danske marked allerede er fri for fosfat.
Forslaget forventes ikke at medføre brug af ny informationsteknologi (IT) til digital forvalt-
ning/håndtering i virksomhederne eller hos borgerne.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget vurderes at ville medføre en mindre hævelse af beskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget forventes at medføre begrænsede fordele for vandmiljøet i Danmark. I kloakerede
områder med spildevandsrensning vil den reducerede tilledning af fosfat ikke nødvendigvis
have betydning for udløbskoncentrationen af fosfor fra renseanlægget, idet der sandsynligvis
blot vil ske en mindre ændring af processerne indenfor anlægget.
For de 10 % danske husstande, der ikke er tilknyttet et fælles renseanlæg, renses mere end 60
% af spildevandet for fosfor. Fosforudledningen fra ukloakerede områder og fra regnvandsbe-
tingede udledninger fra fælleskloakerede overløb, vil dog blive reduceret en smule som følge
af forbuddet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
955724_0006.png
6
Den miljømæssige gevinst ved at begrænse indholdet af fosfater i tekstilvaskemidler, forven-
tes fortrinsvis at forekomme i vandmiljøet i og omkring andre EU-lande end Danmark. Kom-
missionen vurderer, at forslaget bl.a. vil have en positiv effekt for følsomme og grænseover-
skridende vandområder, som Donaubækkenet og den centrale del af Østersøen. Derfor inde-
holder EU’s strategi for Østersøen også et mål om at fjerne fosfater i vaskemidler, i de lande,
hvor dette ikke allerede er sket, som anbefalet at HELCOM’s Baltic Sea Action Plan.
6. Høring
Forslaget er udsendt i almindelig høring den 21. december 2010.
7. Forhandlingssituationen
Der er endnu ikke indledt forhandlinger. Forslaget blev præsenteret på et møde i Rådets ar-
bejdsgruppe for teknisk harmonisering den 26. januar 2011.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Regeringen vil, efter høring af de af
forslaget berørte parter, fremlægge sine mere konsoliderede vurderinger af forslaget i et revi-
deret grundnotat til Folketinget.
Regeringen anerkender, at der kan være miljømæssigt behov for en regulering af fosfater i
vaskemidler generelt i Europa, og ser endvidere en konkurrencemæssig fordel i ensartede reg-
ler på dette område.
Regeringen støtter samtidig forslagets relativt begrænsede omfang. Forudsætningen for at ind-
føre et forbud mod fosfater i maskinopvaskemidler til husholdninger og vaskemidler til insti-
tutions- og industriformål anses ikke for opfyldt på nuværende tidspunkt. Der mangler miljø-
venlige alternativer på markedet, som teknisk set vil være lige så effektive i forhold til at
blødgøre vandet, som fosfaterne. Dette gælder især i et land som Danmark, hvor brugsvandet
er relativt hårdt, sammenlignet med f.eks. Norge og Sverige.
Regeringen støtter forslaget om, at Kommissionen pålægges at udarbejde en rapport og even-
tuelt lovgivningsmæssige forslag vedrørende en mulig regulering af fosfater i husholdnings-
maskinopvaskemidler inden den 31. december 2014. Regeringen vil arbejde for, at der ligele-
des indføres en frist for at udarbejde en tilsvarende rapport vedrørende vaskemidler til institu-
tions- og erhvervsformål.
Regeringen er enig i, at det vil fremme brugervenligheden i yderligere grad, hvis der indføjes
en definition af rengøringsmidler, frem for at forordningen henviser til en ISO standard. Af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
praktiske årsager ser regeringen gerne, at de sideordnede definitioner af fx ”snavs (soil)” og
”dispersion” fra den relevante ISO standard også kommer med.
Regeringen anerkender, at ændringer af bilagene fremover skal ske gennem proceduren for
delegerede retsakter. Dels fordi der er tale om ændring af basisretsakten, og dels fordi vaske-
og rengøringsmiddelforordningens bilag generelt er af teknisk karakter, så som testmetoder,
ISO-standarder og mærkningsregler. Regeringen vil arbejde for, at der indføres en tidsbe-
grænsning og Kommissionens brug af delegerede retsakter kvalificeres, samt at Kommissio-
nen pålægges en afrapporteringspligt.