Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0608 Bilag 3
Offentligt
946972_0001.png
Ref
Dato 21. januar 2011
Side 1 af 5
Europaudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Landbrug & Fødevarers bemærkninger til Kommissionens forslag til en revitalisering af det
indre marked
I oktober 2010 udsendte Kommissionen en meddelelse med 50 initiativer, der har som formål at re-
lancere det indre marked. Meddelelsen er udarbejdet af en ekspertgruppe under ledelse af den tid-
ligere EU-Kommissær Mario Monti.
På landbrugs- og fødevareområdet er det Kommissionens ambition, at det indre marked skal sikre
alle de europæiske forbrugere adgang til sikre og pålidelige varer, som lever op til visse standarder
og tilbydes til konkurrencedygtige priser. Det er en ambition, som Landbrug & Fødevarer er helt
enig med Kommissionen i. Vi skal dog i den forbindelse understrege, at det ligeledes er vigtigt, at
fødevareproducenterne sikres en rimelig indkomst.
I det hele taget er det Landbrug & Fødevarers opfattelse, at det indre marked er det måske vigtigste
element i EU’s fælles landbrugspolitik. Landbrug & Fødevarer finder det på den baggrund positivt
og helt nødvendigt, at Kommissionen ønsker at styrke det indre marked.
Foranlediget af Kommissionens høring af meddelelsen, hvor vi er bekendt med, at Folketingets Eu-
ropaudvalg i samarbejde med Arbejdsmarkedsudvalget og Erhvervsudvalget vil udarbejde et hø-
ringssvar, skal vi hermed komme med vores bemærkninger. Bemærkningerne er vedlagt som bilag.
Landbrug & Fødevarer har derudover peget på en række områder, hvor der savnes fokus i forhold
til det indre marked, eller hvor Kommissionen efter vores opfattelse, handler i strid med principper-
ne bag det indre marked.
Manglende fokus i meddelelsen
Landbrug & Fødevarer finder, at meddelelsen burde have indeholdt mere fokus på bl.a. den fælles
landbrugspolitik, regelforenkling, oprindelsesmærkning, EU’s kvalitetspakke og GMO.
Stram kontrol med konkurrencelovgivningen og statsstøttereglerne
Et velfungerende indre marked er afgørende for en fortsat vækst og beskæftigelse i EU – og helt
central i forhold til den fælles landbrugspolitik. I ly af den økonomiske krise har vi set en række ek-
sempler på statsstøtte og forsøg på at udhule konkurrencelovgivningen. Det er derfor vigtigt, at
Kommissionen i langt højere grad er sig sin rolle som ”Traktatens vogter” bevidst, og at der på dette
område sikres fælles regler, administration og en stram kontrol med konkurrencelovningen og stats-
støttereglerne, så forskellige konkurrenceforvridende nationale tiltag undgås.
I den forbindelse skal det noteres, at Landbrug & Fødevarer ser positivt på, at Kommissionen vil
samordne afgiftsreglerne i EU for at fjerne enhver form for afgiftsmæssig behandling, der er ugun-
stig for grænseoverskridende aktivitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
946972_0002.png
Side 2 af 5
Et indre marked, der underbygger en fremtidsorienteret fælles landbrugspolitik
Endvidere bør fokus rettes mod vigtigheden af fortsat produktion af konkurrencedygtige landbrugs-
produkter i EU, hvilket både gælder på det globale marked, men også qua en fortsat øget mar-
kedsåbning på EUs indre marked. Nationale særordninger, som kan undergrave ens konkurrence-
vilkår på det indre marked, bør derfor undgås.
Sikring af at vedtagne direktiver implementeres
Der har historisk været en række eksempler på, at EUs medlemslande ikke implementerer vedtag-
ne direktiver; eller at det sker ufuldstændigt og for sent. Det bør på den baggrund sikres, at de en-
kelte medlemslande sanktioneres, hvis de ikke implementerer lovgivning, som det er fastlagt i ved-
tagne direktiver. Vi oplever på mange felter, at landbrugets og fødevareindustriens konkurrenceev-
ne er under pres internt i EU.
Advarsel mod at tillade ”interprofessionelle organisationer”, der vil undergrave det indre marked
I øjeblikket er der i EU en række reform initiativer i gang med sigte på at forbedre landmændenes
indtjening i hele fødevarekæden. Landbrug & Fødevarer støtter tiltag rettet mod at forbedre land-
mandens position i fødevarekæden – det er dog under klar forudsætning af, at der ikke indføres til-
tag, som er en trussel for et velfungerende indre marked.
Særligt er Landbrug & Fødevarer meget kritiske overfor de tanker, der er fremsat, om at etablere
såkaldte ”interprofessionelle organisationer” inden for forskellige landbrugssektorer. Tanken er, at
man i visse dele af EUs marked skal kunne etablere en aftale i hele kæden – fra landmand over
forarbejdningsvirksomhed til supermarked – om fordeling af fortjenesten. Med andre ord, en pris-
og mængdeaftale for en del af markedet. Det vil i realiteten udelukke konkurrerende virksomheder
– og dermed undergrave det indre marked.
Oprindelsesmærkning
Det er oplagt, at der ikke er behov for tiltag på EU-niveau, som virker imod et velfungerende indre
marked. Det er derfor beklageligt, at Kommissionen i forbindelse med de aktuelle forhandlinger om
fremtidens fødevaremærkningsregler nu accepterer, at der skal indføres en obligatorisk oprindel-
sesmærkningsordning. Oprindelsesmærkning bør efter vores opfattelse forblive en frivillig foran-
staltning. Samtidig bør Kommissionen få undersøgt i hvor høj grad en obligatorisk oprindelses-
mærkning vil have negative konsekvenser for det indre marked, f.eks. ved styrkelse af eventuelle
nationale præferencer mv. Kommissionen har indtil videre forsømt denne opgave, hvilket Landbrug
& Fødevarer beklager.
EUs kvalitetspakke
Et velfungerende indre marked kan gøre sig gældende i konkurrencen på det globale marked. Den
nyligt offentliggjorte kvalitetspakke fra Kommissionen giver imidlertid ikke i tilstrækkelig grad op-
skriften på hvordan EU styrker sin konkurrenceevne. Det er vigtigt at understrege, at ensidig euro-
pæisk fokus på fødevarekvalitet som værende lig med traditionelle produktionsmetoder og i øvrigt
oprindelse er for snæver og uanvendelig for den samlede europæiske fødevareproduktion. Samti-
dig er strategien i modstrid med den generelle europæiske fødevarepolitik som er fremtidsorienteret
og fokuseret på parametre som konkurrence, innovation, sundhed, sikkerhed og klima/miljø.
GMO
Det er Landbrug & Fødevarers opfattelse, at Kommissionen modarbejder egne initiativer på GMO
området.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
946972_0003.png
Side 3 af 5
Et eksempel herpå er renationalisering af dyrkningen af GM afgrøder. I 1990 kom forordningerne
om indesluttet anvendelse af GMO og udsætningsdirektivet. Disse blev opdateret i henholdsvis
1998 og 2001. I 2003 kom forordning om GM fødevarer og foder som er endnu et skridt i retning af
harmonisering af godkendelse, sundhedsvurderinger m.v. Udsætningsdirektivet regulerer også
dyrkning af GM afgrøder. Her er der i artikel 26 en passus om, at medlemsstaterne kan opstille
sameksistensregler således, at den enkelte landmand kan vælge om han vil dyrke GM, økologiske
eller konventionelle afgrøder. I 2003 kom en guideline som medlemsstaterne kan bruge til at opstil-
le disse sameksistensregler. Desværre har ikke alle medlemslande udarbejdet disse regler. Kom-
missionen kom i 2010 med et forslag om, at medlemslandene skal kunne forbyde dyrkningen af GM
afgrøder nationalt. Dette er efter Landbrug & Fødevarers opfattelse et skridt i den helt forkerte ret-
ning - både fordi det giver usikkerhed om de fælles regler, skaber konkurrenceforvridning og ende-
lig er det højst sandsynligt ikke i overensstemmelse med WTO-reglerne (som fastslået af både Mi-
nisterrådets og Parlamentets juridiske tjenester).
Et andet eksempel kan være, at det forslag, som Kommissionen skal komme med i forhold til ac-
ceptabelt utilsigtet indhold GMO i konventionel/økologisk udsæd er afventet på 10. år. Ved ikke at
fremsætte dette nødvendige forslag er det Landbrug & Fødevarers opfattelse, at Kommissionen
undergraver både de nationale sameksistensregler og umuliggør global samhandel med udsæd og
at europæiske virksomheder kan gennemføre opformering i andre verdensdele.
Vi håber at ovennævnte bemærkninger og udvalgte fokusområder vil blive taget i betragtning i ud-
valgenes arbejde.
Såfremt der måtte være spørgsmål til ovenstående kan der henvises til Niels Lindberg Madsen på
telefon 3339 4278 og mail
[email protected].
Bemærk at enslydende breve ar sendt til Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg, Erhvervsudvalg og
Europaudvalg.
Med venlig hilsen
Lone Saaby
Direktør
Erhvervspolitik
D +45 3339 4672
M +45 41261748
E
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
946972_0004.png
Side 4 af 5
Bilag 1
Kommissionens 50 forslag
Landbrug & Fødevarer vil især gerne pege på følgende 6 af Kommissionens initiativer, som anses
for væsentlige for fødevareerhvervet.
Forslag nr. 10 om ”økologiske fodaftryk”
Kommissionen vil senest i 2012 undersøge det hensigtsmæssige i et initiativ om de økologiske fod-
aftryk, varerne efterlader på miljøet, som svar på problemet vedrørende varers miljøpåvirkning,
herunder CO2-udledninger. I initiativet undersøges mulighederne for at opstille en fælles europæisk
metode til evaluering og angivelse af dem.
Landbrug & Fødevarer er enig i, at de forskellige standarder i EU, der er udviklet med henblik på at
måle påvirkninger af miljøet, er uforenelige, og risikerer dermed at skabe hindringer for den fri be-
vægelighed for varer og tjenester. Der er derfor behov for opstilling af standardiserede metoder på
tværs af sektorer til udregning af miljø- og klimapåvirkning.
Forslag nr. 13 om evaluering af initiativer vedrørende SMV’er
Kommissionen vil foretage en evaluering af initiativet vedrørende SMV’er inden udgangen af 2010
for bl.a. at sikre anvendelsen af princippet ”Think small first” i politikken og lovgivningsproceduren,
og dermed knytte ”Small business Act” nært sammen med Europa 2020-strategien.
Landbrug & Fødevarer fastholder, at store virksomheder også har en stor rolle at spille for fremme
af innovation, konkurrenceevne og beskæftigelse. Der skal derfor sikres lige vilkår for både store og
små virksomheder.
Forslag nr. 23 om internationale handelsaftaler
Kommissionen har i sine anbefalinger fokus på nødvendigheden af at forhandle internationale han-
delsaftaler (såvel bilaterale som multilaterale) med særlig vægt på markedsadgang og på tilnær-
melse af lovgivningerne, især for så vidt angår tjenesteydelser, intellektuelle ejendomsrettigheder
og tilskud.
Adgang til attraktive eksportmarkeder er afgørende for en fortsat vækst og beskæftigelse i den
danske landbrugssektor. Det er derfor Landbrug & Fødevarers opfattelse, at liberaliseringen i hand-
len med landbrugsvarer bør opprioriteres i Kommissionens anbefalinger. En sådan liberalisering
bør ske i WTO regi, men i lyset af den stilstand, som forhandlingerne står i, bør der også satses på
bilaterale handelsaftaler med primært de asiatiske vækstmarkeder. Herudover vil en aftale med Ja-
pan have særlig dansk interesse.
Forslag nr. 21 om sammenkoblede virksomhedsregistre
Kommissionen vil i 2011 fremsætte forslag til lovgivning om indførelse af sammenkoblede virksom-
hedsregistre.
Forslaget er efter Landbrug & Fødevarers opfattelse en god ide. Det vil dog kræve en omfattende
harmonisering af indberetningspligt og –krav. Sammenkoblede virksomhedsregistre skal kunne let-
te registreringen og ikke bureaukratisere den yderligere. Derudover skal et sådant register også
være sikkert i den forstand, at informationen ikke er tilgængelig for alle, og ikke kan risikere at
komme til konkurrenternes kendskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
946972_0005.png
Side 5 af 5
Forslag nr. 27 om prioriterede mål for energiinfrastrukturen
Kommissionen vil vedtage en meddelelse om de prioriterede mål for energiinfrastrukturen frem til
2020-2030 for at fremme udviklingen af et fuldt operationelt indre marked for energi. I meddelelsen
vil der blive taget højde for problemet med manglende led, og hvor integreringen af vedvarende
energikilder fremmes. Nyt forslag om de nødvendige værktøjer for gennemførelsen af disse priorite-
rede mål vil blive fremsat i 2011 i et nyt instrument for sikkerhed og europæiske energiinfrastruktu-
rer.
Landbrug & Fødevarer finder, at dette initiativ har stor betydning, da det påvirker prisniveau, prisva-
riation og forsyningssikkerhed.
Forslag nr. 47 om håndhævning af reglerne for det indre marked
Kommissionen vil i partnerskab med medlemslandene udvikle en mere målrettet politik med henblik
på at håndhæve reglerne for det indre marked. Kommissionen forpligter sig til at udarbejde gen-
nemførselsplaner og udkast til at reducere den gennemsnitlige ekspeditionstid for overtrædelser.
Kommissionen opfordrer medlemslandene til at reducere deres gennemførselsunderskud i forbin-
delse med direktiverne for det indre marked til 0,5 % og til at give underretning om sammenlig-
ningstabeller sammen med gennemførelsesforanstaltningerne.
Det er Landbrug & Fødevares opfattelse, at et velfungerende indre marked er afgørende for en
fortsat vækst og beskæftigelse i EU, og helt central i forhold til erhvervet. Spørgsmålet er om en op-
fordring alene til medlemsstaterne er nok.